Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Boskoop

Verordening op de heffing en invordering van leges Boskoop 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Boskoop
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges Boskoop 2013
CiteertitelLegesverordening Boskoop 2013
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, Gemeentewet en artikel 1 Wet regeling grondslag heffing rechten Nederlandse identiteitskaart

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201301-01-2014Nieuwe regeling

20-12-2012

Gouwe Koerier, 27 december 2012

2012/59.E

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges Boskoop 2013

De raad van de gemeente Boskoop;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 20 november 2012;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing vanrechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);

B E S L U I T:vast te stellen de

 

Verordening op de heffing en invordering van leges Boskoop 2013 (Legesverordening Boskoop 2013).

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van n-de dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)-de dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de n-de dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)-de dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

 

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

    een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

 

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

 

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

 

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

 

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekendeschriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota ofandere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending ofuitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

 

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    b. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de

    kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders kan in de gevallen genoemd in het vorig lid onder b bepalen, dat een voorlopig bedrag wordt betaald. Het bedrag wordt vastgesteld tot ten hoogste het bedrag dat vermoedelijk aan leges is verschuldigd.

  • 3.

    Het voorlopig betaalde bedrag wordt in mindering gebracht op het vastgestelde bedrag van de verschuldigde leges.

  • 4.

    Met betrekking tot een ingevolge artikel 2, tweede lid, onderdeel c, van de Invorderingswet 1990, met een belastingaanslag gelijkgestelde beschikking inzake een bestuurlijke boete is het eerste lid, onderdeel b, van overeenkomstige toepassing, voor zover deze gelijktijdig wordt opgelegd met de vaststelling van de aanslag.

  • 5.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de genoemde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding bij invordering

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze

verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig eenmet betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling en op een aanvraag alsbedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot diedienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

 

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van de tarieventabel behorende bij deze verordening,indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    relatief gering en maximaal € 10,00 bedragen, maar waarvan de verlaging of verhoging gewenst is in verband met de aantallen die van het betreffende product worden afgenomen;

  • c.

    evident benodigd zijn omdat de daadwerkelijke kosten van een product aanzienlijk hoger blijken te zijn dan het in de tarieventabel opgenomen bedrag;

  • d.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    1. hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    2. hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    3. onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

    4. hoofdstuk 16 (kansspelen);

    een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

 

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot deheffing en de invordering van de leges.

 

Artikel 12 Hardheidsclausule

Het college van burgemeester en wethouders en de heffingsambtenaar kunnen voorbepaalde gevallen deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zovertoepassing, gelet op het belang dat de verordening beschermt, zal leiden tot onbillijkheid vanoverwegende aard.

 

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De ‘Legesverordening Boskoop 2012’ van 15 december 2011 wordt ingetrokken met ingangvan de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande datzij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Legesverordening Boskoop 2013’.

 

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad voornoemd,

gehouden op 20 december 2012.

De griffier,                                                                                De voorzitter,

(mw. drs. J.A.M. Timmerman)                                                      (J. Rijsdijk)

 

Tarieventabel Legesverordening Boskoop 2013

 

Titel 1Algemene dienstverlening 
Hoofdstuk 1Burgerlijke stand 
1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk van een partnerschap op: 
1.1.1.1Gedurende de bureau-uren van de ambtenaar van de burgerlijke stand vanmaandag tot en met vrijdag, met uitzondering van maandag 09.00 en 10.00 uur € 322,05
1.1.1.2Buiten de bureau-uren van de ambtenaar van de burgerlijke stand opmaandagmiddag (12.00 uur – 17.00 uur) tot en met vrijdag€ 536,90
1.1.1.3Buiten de bureau-uren van de ambtenaar van de burgerlijke stand op zaterdag enzondag€ 805,40
1.1.1.4Voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op delokatie Flora-Rosarium wordt het tarief onder 1.1.1.1 en 1.1.1.3 vermeerderd meteen toeslag van€ 253,75
1.1.2Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik wordt gemaakt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op: 
1.1.2.1Gedurende de bureau-uren van de ambtenaar van de burgerlijke stand opmaandagmiddag (12.00 uur – 17.00 uur) tot en met vrijdag€ 322,05
1.1.2.2Buiten de bureau-uren van de ambtenaar van de burgerlijke stand opmaandagmiddag (12.00 uur – 17.00 uur) tot en met vrijdag€ 536,90
1.1.2.3Buiten de bureau-uren van de ambtenaar van de burgerlijke stand op zaterdag enzondag€ 805,40
1.1.3Onverminderd het bepaalde in 1.1.1 t/m 1.1.2.3 bedraagt het tarief voor devoltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonderhuis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek€ 429,45
1.1.4Onverminderd het bepaalde in 1.1.1 t/m 1.1.2.3 bedraagt het tarief voor hetomzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huisop grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek€ 429,45
1.1.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van: 
1.1.5.1een trouwboekje of partnerschapboekje€ 15,90
1.1.5.2Het verstrekken van een duplicaattrouwboekje of duplicaatpartnerschapsboekje€ 26,40
1.1.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van lijsten omtrent geborenen, overledenen, ondertrouwde en getrouwde paren of geregistreerde partners, als voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend: 
 1.1.6.1 voor de periode van een jaar, per categorie € 272,50
 1.1.7Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van deburgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier € 16,65
 1.1.8Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stukals bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoalsdat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand 
 1.1.9Het op verzoek laten spelen van het carillon € 26,75
   
Hoofdstuk 2Reisdocumenten 
 1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingenof een reisdocument voor vreemdelingen € 50,35
 1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijdenbevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort) € 50,35
 1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die opgrond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordtbehandeld (faciliteitenpaspoort) € 50,35
 1.2.1.4tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in deleeftijd tot en met dertien jaar, als bedoeld in artikel 2, tweede lid van dePaspoortwet € 31,85
 1.2.1.5 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in deleeftijd van veertien jaar en ouder, als bedoeld in artikel 2, tweede lid van dePaspoortwet € 41,90
 1.2.2De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.5 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van  € 46,60
 1.2.3Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 slechts één keer per reisdocument berekend 
 1.2.4Indien aan de aanvrager – op het moment van de aanvraag korter dan 11 jaargeleden – reeds een reisdocument wordt verstrekt, welk document bij de aanvraagniet kan worden overlegd, worden de terzake verschuldigde leges verhoogd met € 26,65
   
 Hoofdstuk 3 Rijbewijzen 
 1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot hetafgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs € 34,80
 1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met € 34,10
 1.3.3Het tarief onder 1.3.1 wordt, indien de aanvrager het voorgaande rijbewijs niet kanoverleggen, verhoogd met € 13,25
   
 Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke Basisadministratiepersoonsgegevens 
 1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzonderinng van de onderdelen 1.4.3. en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd 
 1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking € 9,25
 1.4.2.1.1tot het verstrekken van een afschrift uit de Gemeentelijke Basisadministratiepersoonsgegevens, per verstrekking € 9,25
 1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende een periode van één jaar: 
 1.4.2.2.1 voor 100 verstrekkingen € 778,60
 1.4.2.2.2 voor 500 verstrekkingen € 3.336,55
 1.4.2.2.3 voor 1000 verstrekkingen € 5.638,60
 1.4.2.2.4 voor 5000 verstrekkingen € 23.494,80
 1.4.2.2.5 voor iedere volgende verstrekking € 3,50
 1.4.2.3 tot het afsluiten van een abonnement op het [wekelijks] verstrekken van een opgavevan verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente € 257,55
 1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet in zijn opgenomen in de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens  
 1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 1.4.4.1 tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking € 9,25
 1.4.4.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurendede periode van één jaar: 
 1.4.4.2.1 voor 100 verstrekkingen € 778,55
 1.4.4.2.2 voor 500 verstrekkingen € 3.336,55
 1.4.4.2.3 voor 1000 verstrekkkingen € 5.638,60
 1.4.4.2.4 voor 5000 verstrekkingen € 23.494,80
 1.4.4.2.5 voor iedere volgende verstrekking € 3,50
 1.4.5Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier € 16,70
   
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister 
 1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet: € 9,20
   
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens 
 1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens: € 68,05
   
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken 
 1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
 1.7.1.1een afschrift van de gemeentebegroting € 120,65
 1.7.1.2een afschrift van de gemeenterekening € 120,65
 1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 1.7.2.1tot het verstrekken van: 
 een afschrift van het verslag van de Ronde Tafel of een raadsvergadering, perpagina 
  - in zwart-wit € 0,50
  - in kleur € 1,00
 met een maximum van € 16,95
 een afschrift van de stukken behorende bij een van de Ronde Tafel of eenraadsvergadering, per pagina 
  - in zwart-wit € 0,50
  - in kleur € 1,00
  met een maximum van € 16,95
 1.7.2.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar: 
 1.7.2.2.1 op de verslagen van de raadsvergaderingen € 67,00
 1.7.2.2.2 op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen € 120,65
 1.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 1.7.3.1tot het verstrekken van een niet nader genoemd stuk, met dien verstande dat ergeen leges verschuldigd zijn, indien de gevraagde bestuursstukken digitaal wordentoegezonden € 16,95
   
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie 
 1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.8.1.1tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:(deze informatie is veelaal op de website digitaal beschikbaar)  
 1.8.1.1.1 in formaat A4 of kleiner, per bladzijde € 5,00
 1.8.1.1.2 in formaat A3 € 7,60
 1.8.1.2tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan,voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld inonderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, per lichtdruk € 15,65
 1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit: 
 1.8.2.1de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratiegebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen € 5,00
 1.8.2.2de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet € 7,60
 1.8.2.3de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet1988 € 5,00
 1.8.2.4het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van deMonumentenwet 1988 € 5,00
 1.8.2.5het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie,bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijkebeperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleendeverklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheidpubliekrechtelijke beperkingen € 5,00
 1.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van: 
 1.8.3.1het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres € 5,00
1.8.3.2het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, pergelegde relatie € 5,00
 1.8.3.3het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat € 5,00
   
Hoofdstuk 9Overige publiekszaken 
1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag € 30,05
1.9.2tot het verkrijgen van een attestatie de vita (bewijs van in leven zijn) € 9,25
 1.9.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening of een foto € 9,50
 1.9.4tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap € 9,25
 1.9.5tot het waarmerken van door de belanghebbende zelf overlegde stukken, per pagina € 9,50
   
Hoofdstuk 10Gemeentearchief 
 1.10.1Het tarief voor op het verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: € 16,70
 1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot hetverkrijgen van: 
 1.10.2.1een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina € 5,00
 1.10.2.2een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk € 5,00
   
Hoofdstuk 11Huisvestingswet 
 1.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 1.11.1tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid,van de Huisvestingswet € 40,10
 1.11.2tot het inschrijven in een register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 vande Huisvestingswet € 26,65
   
Hoofdstuk 12Leegstandwet 
 1.12.Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 1.12.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaandewoonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet € 68,05
 1.12.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeldin artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet € 68,05
   
Hoofdstuk 13Gemeentegarantie-niet opgenomen - zie onderdeel 1.20.4 
   
Hoofdstuk 14Marktstandplaatsen 
 1.14Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 1.14.1voor een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 2.1 van de Marktverordening2007 (individuele vergunning) € 34,55
   
Hoofdstuk 15Winkeltijdenwet 
 1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 1.15.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het VrijstellingenbesluitWinkeltijdenwet € 102,65
   
Hoofdstuk 16Kansspelen 
 1.16Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 1.16.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen vaneen aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op dekansspelen is bepaald in het Speelautomatenbesluit 
 1.16.2voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van eenvergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) € 102,65
 1.16.3voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van eenvergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen(prijsvraagvergunning) € 102,65
   
Hoofdstuk 17 Kinderopvang - n.v.t. 
   
Hoofdstuk 18Telecommunicatie 
 1.18Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding: 
 1.18.1in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze vanuitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van deTelecommunicatiewet 
 tot een tracélengte van 100 meter € 550,25
 met een tracélengte van 100 tot 1000 meter € 786,10
 met een tracélengte vanaf en boven 1000 meter € 1.179,20
 1.18.2indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente,andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogdmet € 78,55
 1.18.3indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling vanaanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met € 78,55
   
Hoofdstuk 19Verkeer en vervoer 
 1.19Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 1.19.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglementverkeersregels en verkeerstekens 1990 € 118,40
 1.19.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regelingvoertuigen € 34,55
 1.19.3tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 vanhet Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) € 34,55
 1.19.4voor het inrichten van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats, als bedoeld in artikel 26 van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor het voertuig van de aanvrager € 280,00
 1.19.5voor de medische keuring door de GGD Midden-Holland voor de aanvraag van een invalidenparkeerkaart € 80,60
Hoofdstuk 20Diversen 
 1.20Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 1.20.1.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.10 van de AlgemenePlaatselijke Verordening voor het gebruiken van de weg of een weggedeelte andersdan de publieke functie daarvan: 
  voor een oppervlakte tot 15m2 € 39,75
  voor een oppervlakte van 15m2 tot 25m2 € 68,10
  voor een oppervlakte van 25m2 of meer € 157,15
 1.20.1.2Tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.18 van de AlgemenePlaatselijke Verordening voor het innnemen van een standplaats- voor het plaatsen, oprichten of hebben van een voertuig, kraam, keet of dergeijkevoor de koopvan waren, promotie en andere activiteiten, met een geldigheidsduurvan: 
  maximaal 1 week € 39,75
  maximaal 1 maand € 78,55
  maximaal 1 kwartaal € 118,40
  maximaal 1 jaar € 157,15
  langere periode dan 1 jaar € 340,60
 1.20.2 tot het verkrijgen van een huisnummerbesluit € 26,65
 1.20.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
 1.20.3.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabelof in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 15,90
 1.20.3.2afschriften, doorslagen, printen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: 
 1.20.3.3per pagina op papier van A4-formaat 
  - in zwart-wit € 0,50
  - in kleur € 1,00
 1.20.3.4 per pagina op papier van A3-formaat 
 - in zwart-wit € 1,00
  - in kleur € 2,00
 1.20.3.5kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in dezetabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart,tekening of lichtdruk € 15,65
 1.20.3.6stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijkeregeling een tarief is opgenomen, per pagina € 8,00
 1.20.3.7fotokopieën van stukken die voor het publiek ter inzage liggen, voor ieder daaraanbesteed kwartier of gedeelte daarvan(deze informatie is veelal op de website digitaal gratis beschikbaar) € 16,70
 1.20.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 1.20.4.1tot het verkrijgen van een beschikking, voor zover daarvoor niet elders in deze titelof in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen € 136,20
 1.20.5Advies 
 1.20.5.1Indien in het kader van een procedure uit titel 1 op grond van enig wettelijkvoorschrift advies ingewonnen moet worden waaraan kosten zijn verbonden, danworden deze feitelijke kosten aan de aanvrager in rekening gebracht, onverminderdhet bepaalde in deze titel. Tot de adviseurs behoren onder andere het Landelijkbureau Bibob, de brandweer, de Milieudienst Midden-Holland en de aangewezenadviseurs zoals de Agrarische Adviescommissie, Stibos, Watersnip Adviesfeitelijke kosten
 1.20.5.2Het tarief voor het controleren van de kadastrale aanduiding van een perceel en deeigendomsgegevens daarvan, per aanvraag € 17,75
 1.20.5.3Het tarief voor het nazoeken en controleren van bedrijfsgegevens bij de Kamer vanKoophandel, per aanvraag € 17,75
 1.20.6Teruggaaf: 
 1.20.6.1Als een vergunning of ontheffing als bedoeld in Hoofdstuk 20 wordt geweigerd,bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt25% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteitverschuldigde leges 
 1.20.7Minimum bedrag voor teruggaaf: 
 1.20.7.1Indien sprake is van teruggaaf van leges geldt het minimum aanslagbedrag van € 33,95
 1.20.8Geen teruggaaf legesdeel 
 1.20.8.1Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen: 1.20.5 wordt geenteruggaaf verleend 
   
Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning 
 Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen 
 2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 
 2.1.1.1aanlegkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, vande Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van deaanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken ofwerkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt indeze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in heteconomisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken ofwerkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; 
 2.1.1.2bouwkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, vande Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een ramingvan de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631,uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien hetbouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titelonder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeerzou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waaropde aanvraag betrekking heeft; 
 2.1.1.3sloopkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid,van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van desloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel ofgedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkostenverstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten wordenbetaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 
 2.1.1.4Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 
 2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebbendezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 
 2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven endie betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijkvoorschrift bedoeld. 
   
Hoofdstuk 2Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag/principeverzoek 
 2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 2.2.1 - om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of eenvoorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is, 
  - om beoordeling van een conceptaanvraag om omgevingsvergunning, 
  - om in principe medewerking te verlenen aan een voorgenomen project € 240,15
   
Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning 
 2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om eenomgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor deverschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijkbestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor deextra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekendnaar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling ofandere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. 
2.3.1Bouwactiviteiten 
 2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
 2.3.1.1.1 indien de bouwkosten tot en met € 50.000,00 bedragen 2,1%
   met een minimum van
   € 136,20
 2.3.1.1.2 indien de bouwkosten meer dan € 50.000,00 bedragen 2,5%
 2.3.1.2Toetsing aan welstandscriteria 
 2.3.1.2.1Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor toetsing aanwelstandscriteria is vereist: 
 2.3.1.2.2 - indien de commissie Ruimtelijke Kwaliteit niet behoeft te adviseren maar erambtelijk kan worden getoetst, het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedragverhoogd met € 56,60
 2.3.1.2.3 - indien hierover het advies van de commissie Ruimtelijke Kwaliteit moet wordeningewonnen, het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met een opveelvouden van € 5,-- naar boven af te ronden bedrag, ingeval de bouwkostenbedragen: 
 lager dan 4.000,-- € 55,00
 van € 4.000,-- tot € 25.000,--vermeerderd met 2‰ van de bouwkosten € 51,00
 van € 25.000,-- tot € 120.000,--vermeerderd met 1,1‰ van de bouwkosten € 77,00
 van € 120.000,-- tot € 230.000,--vermeerderd met 1,1‰ van de bouwkosten € 123,00
 van € 230.000,-- tot € 455.000,--vermeerderd met 0,6‰ van de bouwkosten € 262,00
  € 455.000,-- en hogervermeerderd met 0,25‰ van de bouwkosten € 494,00
 adviezen inzake reclames (per advies) € 55,00
 welstandleges worden berekend tot een maximum van € 20.000.000,-- aan bouwkosten 
 2.3.1.2.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.2 bedraagt het tarief voor adviseringRuimtelijke Kwaliteit, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediendna aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: € 100,00
 2.3.1.2.5De kosten voor vooroverleg, beoordeling conceptaanvraag of principeverzoekbedragen per advies € 125,00
 2.3.1.2.6De kosten voor een locatiebezoek worden op basis van bestede uren verrekendtegen een tarief van € 101,00 per uur
 2.3.1.2.7Het onder 2.3.1.2 berekende tarief wordt verhoogd met de feitelijke kosten voor het,op verzoek van de aanvrager, inhuren van een onafhankelijke deskundige indien decommissie Ruimtelijke Kwalitiet van de Stichting Dorp, Stad en Land negatiefadviseert en een second opinion wenselijk is. 
 2.3.1.2.8Het onder 2.3.1.2 berekende tarief wordt verhoogd, indien de aanvraag betrekkingheeft op een activiteit met betrekking tot een Rijksmonument of een Gemeentelijk monument en de centrale monumentencommissie van de Stichting Dorp, Stad enLand adviseert € 250,00
 2.3.1.3Achteraf ingediende aanvraag 
 2.3.1.3.1Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in datonderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van debouwactiviteit: 20%
  van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges. 
 Beoordeling aanvullende gegevens 
 2.3.1.4behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de indat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen: 10%
 2.3.2Aanlegactiviteiten 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op eenaanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagthet tarief: 
 indien de aanlegkosten exclusief BTW: minder bedragen dan € 10.000,--, 27,54‰van die aanlegkosten met een minimum van: € 56,15
 € 10.000,-- bedragen of meer, doch minder dan € 45.000,--, vermeerderd met17,4‰ van het bedrag waarmee die aanlegkosten € 10.001,-- te boven gaan; € 303,95
 € 45.001,-- bedragen of meer, doch minder dan € 115.000,--, vermeerderd met16,5‰ van het bedrag waarmee die aanlegkosten € 45.001,-- te boven gaan; € 984,15
 € 115.001,-- bedragen of meer, doch minder dan € 225.000,--, vermeerderd met9,7‰ van het bedrag waarmee die aanlegkosten € 115.001,-- te boven gaan; € 2.259,50
 € 225.001,-- bedragen of meer, vermeerderd met 4,54‰ van het bedrag waarmeedie aanlegkosten € 225.001,-- te boven gaan; € 3.437,70
 2.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteitals bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is vaneen bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo,bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: 
 2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast(buitenplanse kleine afwijking): € 865,90
 2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 865,90
 2.3.3.3ndien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast(buitenplanse afwijking): € 3.298,75
 2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): € 865,90
 2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking vanexploitatieplan): € 865,90
 2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd ismet de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijkeordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijkingvan provinciale regelgeving): € 865,90
 2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd ismet de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijkeordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijkingvan nationale regelgeving): € 865,90
 2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 865,90
 2.3.3.9Indien de aanvraag om omgevingsvergunning betrekking heeft op glaswarenhuizenkleiner dan 3.000 m2 en er sprake is van planologisch strijdig gebruik, bedraagt hettarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: € 865,90
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteitals bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake isvan een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo,geldt het tarief zoals bepaald in onderdeel 2.3.3 
 2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid 
 2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteitals bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief bijeen brutovloeroppervlak van: 
 minder dan 100 m2 € 501,10
 100 m2 - 499 m2vermeerderd met € 0,73 per m2 boven de 100 m2 € 501,10
 500 m2 - 999 m2vermeerderd met € 0,49 per m2 boven de 500 m2 € 823,55
 1000 m2 - 1499 m2vermeerderd met € 0,29 per m2 boven de 1000 m2 € 1.094,10
 1500 m2 of meervermeerderd met € 0,19 per m2 boven de 1500 m2 € 1.254,20
 2.3.5.2Het onder 2.3.5.1 berekende tarief wordt verhoogd met de feitelijke kosten vooradvies en beoordeling van de brandweer in het kader van preventie, op basis vanhet geldende uurtarief. 
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten 
 2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteitmet betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid,onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onderb, van de Wabo bedraagt het tarief: 
 2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, herstellen, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen vaneen monument € 140,00
2.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:  € 140,00
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht  
 2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopenvan een bouwwerk bedraagt het tarief:  
 in gevallen waarvoor op grond van de Bouwverordening een vergunning ofontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van deWabo, 
  Voor een hoeveelheid vrijkomend sloopafval: 
  Tot 50m3 € 68,05
  Van 50m3 tot 150 m3 € 136,20
  Van 150 m3 tot 500 m3 € 238,90
  500 m3 en meer € 408,75
 2.3.7.1.1in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening ofvoorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van deWabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning ofontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van deWabo: € 314,40
 2.3.7.2  
 Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is, wordt het in onderdeel 2.3.7 bepaalde tariefverhoogd metvoor het beoordelen van het asbestinventarisatierapport  € 167,65
 2.3.7.2.1Het tarief voor het verstrekken van een asbestzak, die nodig is voor eensloopmelding als bedoeld in de Bouwverordening bedraagt: 
2.3.8Aanleggen of veranderen weg 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op hetaanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een wegwaarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist,als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt hettarief: € 268,45
 2.3.9 Uitweg/inrit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken,hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor opgrond van een bepaling in een provinciale verordening, of artikel 2.12. van deAlgemene plaatselijke verordening, een vergunning of ontheffing is vereist, alsbedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt hettarief: € 268,45
2.3.10Kappen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen ofdoen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in eenprovinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening eenvergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef enonder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 78,55
 2.3.11Opslag van roerende zaken 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslagvan roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente,waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.10van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist,bedraagt het tarief: 
 2.3.11.1indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld inartikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo: 
  voor een oppervlakte van tot 15 m2 € 39,75
  voor een oppervlakte van 15 m2 tot 25 m2 € 78,55
  voor een oppervlakte vanaf  25 m2 of meer € 157,15
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 nvt
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op eenhandeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawetontheffing nodig is, bedraagt het tarief € 314,40
 2.3.14Andere activiteiten 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichtenvan een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: 
 2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorieactiviteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld inartikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 157,15
 2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening ofwaterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnenzijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo,bedraagt het tarief: € 157,15
 2.3.14.2.1 als het een gemeentelijke verordening betreft € 157,15
 2.3.14.2.2 als het een provinciale of waterschapsverordening betreft € 157,15
 2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasenplaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
 2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking metbetrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van detarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fasebetrekking heeft; 
 2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking metbetrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van detarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweedefase betrekking heeft. 
 2.3.15.3In afwijking van de vorige twee leden van dit artikel, bedraagt het tarief voor het inbehandeling nemen van een aanvraag voor een beschikking met betrekking tot deeerste fase voor activiteiten, als bedoeld in artikel 2.1 lid 1, onder a, van de Wabo:60% van het tarief zoals bepaald in onderdeel 2.3.1.1 
 2.3.15.4In afwijking van de vorige twee leden van dit artikel, bedraagt het tarief voor het inbehandeling nemen van een aanvraag voor een beschikking met betrekking tot detweede fase voor activiteiten, als bedoeld in artikel 2.1 lid 1, onder a, van de Wabo:60% van het tarief zoals bepaald in onderdeel 2.3.1.1 
 2.3.16Beoordeling bodemrapport 
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstukbedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeelbedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: 
 2.3.16.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport € 490,32
 2.3.16.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport € 490,32
 2.3.17 Advies 
 2.3.17.1Indien in het kader van een procedure uit titel 2 op grond van enig wettelijkvoorschrift advies ingewonnen moet worden waaraan kosten zijn verbonden, danworden deze feitelijke kosten aan de aanvrager van de vergunning in rekeninggebracht, onverminderd het bepaalde in deze titel. Tot de adviseurs behoren onderandere het Landelijk bureau Bibob, de Omgevingsdienst Midden-Holland, de brandweeren de aangewezen adviseurs, zoals de Agrarische Adviescommissie, Stibos,Watersnip advies feitelijke kosten
2.3.18Plot-, print- en inbindkosten 
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstukbedraagt het tarief voor het plotten, printen en inbinden van documenten,berekeningen en tekeningen bij het indienen van een digitale aanvraag, de feitelijkekosten zoals deze aan de gemeente berekend worden. feitelijke kosten
 2.3.19Achteraf ingediende aanvraag 
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.8, 2.3.9, 2.3.10 en 2.3.11 bedraagt hettarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang ofgereedkomen van de activiteit: 20%
  van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges. 
 2.3.20Wijziging tenaamstelling 
 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van detenaamstelling van een verleende omgevingsvergunning bedraagt: € 136,20
 2.3.21Kadaster 
 Het tarief voor het controleren van de kadastrale aanduiding van een perceel en de eigendomsgegevens daarvan, per aanvraag € 17,75
2.3.22Kamer van Koophandel 
 Het tarief voor het nazoeken en controleren van bedrijfsgegevens bij de Kamer vanKoophandel, per aanvraag € 17,75
   
Hoofdstuk 4Vermindering 
 2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door eenaanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag of eenprincipeverzoek als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraagbetrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van deconceptaanvraag of principeverzoek geheven leges in mindering gebracht op deleges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om deomgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. 
 2.4.1.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning in de fase van behandeling vanvooroverleg, conceptaanvraag of principeverzoek is beoordeeld door de commissie Ruimtelijke Kwaliteit (welstand), worden de ter zake van het vooroverleg of debeoordeling van de conceptaanvraag of principeverzoek geheven leges voor de toetsing welstandscriteria in mindering gebracht op de leges voor het in behandelingnemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. Dit geldt niet in geval van illegale bouw 
   
Hoofdstuk 5Teruggaaf 
 2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project datgeheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld inde onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling isgenomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 
 2.5.1.1indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 5 weken na het in behandeling nemen ervan 75%
 2.5.1.2indien de aanvraag wordt ingetrokken na 5 weken na het in behandeling nemenervan 50%
 2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheelof gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in deonderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van devergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mitsdeze aanvraag is ingediend binnen 3 jaren na verlening van de vergunning en vande vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: 25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigdeleges. 
 2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
 2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel ofgedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in deonderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf vaneen deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 
 2.5.4Minimumbedrag legesaanslag 
 Indien sprake is van teruggaaf van leges geldt het minimum aanslagbedrag van  € 131,95
 2.5.5Geen teruggaaf legesdeel: 
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen:2.3.1.2, 2.3.1.3, 2.3.1.4, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.5.2, 2.3.7.2, 2.3.16, 2.3.17 en 2.3.18, 2.3.19, 2.3.20, 2.3.21, en 2.3.22 wordt geen teruggaaf verleend. 
   
Hoofdstuk 6Niet van toepassing 
   
Hoofdstuk 7Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project 
 2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijzigingvan een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: € 173,95
   
Hoofdstuk 8Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten 
 2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot hetvaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van deWet ruimtelijke ordening € 1.623,60
 2.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigenvan een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wetruimtelijke ordening € 1.161,80
   
Hoofdstuk 9Vervallen 
   
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking 
 2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om eenandere, in deze titel niet benoemde beschikking: € 865,90
   
Titel 3Dienstverlening onder Europese dienstenrichtlijn 
Hoofdstuk 1Horeca 
 3.1.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot hetverkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet  € 340,60
 3.1.1.2Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen vaneen vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet bij een bestaandehoreca-inrichting, die in het bezit is van een horecavergunning o.g.v. artikel 3 van deDrank- en Horecawet, en waar zich alleen een wijziging van een leidinggevendevoordoet binnen 12 maanden na afgifte van die horecavergunning, bedraagt € 68,05
 3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld inartikel 30 van de Drank- en Horecawet € 68,05
 3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot hetverkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 34,55
 3.1.4Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen vaneen exploitatievergunning op grond van artikel 2.28 van de Algemene PlaatselijkeVerordening € 204,35
   
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen of markten 
 3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om eenvergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25,eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening (evenementenvergunning),indien het betreft: 
 3.2.1.1een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel C-klasse € 340,60
 3.2.1.2een evenement met een verhoogd risicoprofiel B-klasse € 204,35
 3.2.1.3een klein evenement dat niet voldoet aan de eisen van een melding bedoeld inartikel 2.25, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening en met een laagrisicoprofiel A-klasse € 68,05
 3.2.1.4een klein evenement in de vorm van een optocht, niet zijnde een betoging, op deweg, met een laag risicoprofiel A-klasse € 34,55
 3.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor hetorganiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5.23 van de Algemeneplaatselijke verordening € 102,65
   
Hoofdstuk 3Prostitutiebedrijven 
 3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: 
 3.3.1een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld inartikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan eenwijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2: 
 3.3.1.1 voor een seksinrichting € 746,30
 3.3.1.2 voor een escortbedrijf € 746,30
 3.3.2wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging vanhet beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweedelid, van de Algemene plaatselijke verordening: 
 3.3.2.1 voor een seksinrichting € 279,80
  voor een escortbedrijf € 279,80
Hoofdstuk 4Splitsingsvergunning woonruimte n.v.t. 
   
Hoofdstuk 5Leefmilieuverordening n.v.t. 
   
Hoofdstuk 6Brandbeveiligingsverordening 
 3.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot hetverkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van eeninrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening(Gebruiksvergunning voor inrichtingen/werken, geen bouwwerken zijnde) € 136,20
   
Hoofdstuk 7In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of anderebeschikking of dienstverlening 
 3.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om eenandere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking € 68,05
 3.7.2Indien in het kader van een procedure uit titel 3 op grond van enig wettelijkvoorschrift advies ingewonnen moet worden waaraan kosten zijn verbonden, danworden de feitelijke kosten aan de aanvrager van de vergunning in rekeninggebracht, onverminderd het bepaalde in deze titel. Tot de adviseurs behoren hetLandelijk bureau Bibob, de brandweer, de Omgevingsdienst Midden-Holland en deaangewezen adviseurs als Agrarische Adviescommissie, Stibos, Watersnip advies. feitelijke kosten
 3.7.3Het tarief voor het controleren van de kadastrale aanduiding van een perceel en deeigendomsgegevens daarvan, per aanvraag € 17,75
 3.7.4Het tarief voor het nazoeken en controleren van bedrijfsgegevens bij de Kamer vanKoophandel, per aanvraag € 17,75
   
   
   
  Behorende bij raadsbeluit 20 december 2012 
  De griffier van de gemeente Boskoop 
   
   
  mw. drs. J.A.M. Timmerman