Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Bellingwedde

Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, locatie en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Bellingwedde
Officiële naam regeling Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, locatie en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
CiteertitelReglement burgerlijke stand
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerppersoneel en organisatie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 16 Burgerlijk Wetboek 1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-01-2009Onbekend

13-01-2009

Streekblad 21 januari 2009

Onbekend

Tekst van de regeling

Burgemeester en wethouders van de gemeente Bellingwedde;

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit Burgerlijke stand 1994;

besluiten vast te stellen:

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, locatie en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1. Begripsbepaling.

Het reglement verstaat onder

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555);

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb. 900);

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Bellingwedde en als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is en als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    gemeentehuis: alle gebouwen welke bij besluit van burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 1. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • ·

      ambtenaren behorende tot de afdeling Burgerzaken van de gemeente Bellingwedde

  • 2. Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3. Het college kan tot buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen:

    • ·

      de burgemeester

    • ·

      de wethouders

    • ·

      de leden van de zittende gemeenteraad

    • ·

      ambtenaren behorende tot de overige ambtenaren dan genoemd onder 1

    • ·

      overige personen die vast inzetbaar zijn voor het regelmatig voltrekken van huwelijken en partnerschappen.

  • 4. Het is niet mogelijk om personen tot BABS te benoemen om eenmalig een huwelijk te laten voltrekken. Wel kan men in de gelegenheid worden gesteld om het woord te voeren bij de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie. Het is daarbij van belang dat deze wens aan de ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk voltrekt/partnerschap registreert, kenbaar wordt gemaakt.

Artikel 3. Benoemingsperiode.

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand, genoemd onder 2.1 wordt benoemd voor de periode die hij/zij bij deze afdeling werkzaam is.

  • 2.

    Voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand geldt de volgende benoemingsperiode:

    • a.

      de burgemeester van de gemeente Bellingwedde: voor de periode als zodanig benoemd;

    • b.

      wethouders van de gemeente Bellingwedde: voor de periode die zij aaneengesloten wethouder zijn van de gemeente Bellingwedde;

    • c.

      leden van de gemeenteraad van de gemeente Bellingwedde: voor de periode die zij aaneengesloten deel uitmaken van deze raad;

  • d.

    overige ambtenaren: voor de periode zolang zij bij de gemeente werkzaam zijn;

  • d.

    overige personen: tot de eerste van de maand volgend op die waarin de leeftijd van 65 jaar is bereikt.

Artikel 4. Locatie.

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

  • 3.

    Een verzoek om aanwijzing van een locatie als gemeentehuis dient schriftelijk te worden gedaan door de partners die een huwelijk wensen te sluiten of een partnerschap willen laten registreren anders dan in het gemeentehuis.

  • 4.

    De aanwijzing is alleen van toepassing voor de in het aanwijzingsbesluit genoemde huwelijk/partnerschapsregistratie, locatie en datum.

  • 5.

    Voorafgaande aan een in lid 3 bedoeld verzoek dient de huwelijks- of partnerschapsaangifte te hebben plaatsgevonden.

  • 6.

    Bij het verzoek, bedoeld onder 3, dient tevens een toestemmingsverklaring (overeenkomst) van de eigenaar/gebruiker van de betreffende locatie te worden overgelegd alsmede een kopie legitimatiebewijs.

  • 7.

    Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor incidenteel gebruik geschiedt pas nadat het bruidspaar heeft gekozen voor een huwelijkssluiting in een locatie binnen de gemeentegrenzen, anders dan het gemeentehuis. De dag, het tijdstip en de locatie zijn uiterlijk zes weken vóór de huwelijkssluiting schriftelijk aan de ambtenaar van de burgerlijke stand kenbaar gemaakt.

  • 8.

    Indien de beheerder een vergoeding voor het gebruik van de locatie vraagt is deze geheel voor rekening van het bruidspaar.

  • 9.

    Bij wijziging van de beheerder vervalt de overeenkomst en zal er een nieuwe overeenkomst getekend moeten worden; de geplande datum en tijd blijft voorlopig gehandhaaft; volgt er, binnen een redelijke termijn, geen nieuwe overeenkomst dan vervalt de trouwlocatie.

  • 10.

    Op het verzoek wordt beslist nadat er advies is gevraagd aan de plaatselijke brandweer.

  • 11.

    De aanwijzing blijft geldig voor de duur van de geldigheid van de ondertrouw; de locatie vervalt van rechtswege als binnen het tijdvak van de geldigheid van de ondertrouw geen huwelijk/part-nerschapsregistratie heeft plaatsgevonden; wordt na dit tijdvak weer een verzoek ingediend, dan zal de locatie opnieuw worden beoordeeld.

  • 12.

    Het niet voldoen aan de bepalingen van dit artikel kan voor de gemeente reden zijn de huwelijkssluiting niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.

  • 13.

    Een locatie dient, om als gemeentehuis te worden aangewezen, aan de volgende voorwaarden te voldoen:

  • 1.

    Als gemeentehuis kunnen slechts worden aangewezen gebouwen waarvan het gebruik een permanent karakter draagt. De aanwijzing van een gemeentehuis voor incidenteel gebruik mag niet leiden tot strijd met de openbare orde hoe ook genaamd.

  • 2.

    Het huwelijk/De partnerschapsregistratie mag niet in de open lucht worden voltrokken; ook niet in voertuigen en niet in vaartuigen met uitzondering van party/rondvaartboten, gelegen op vaste locatie en gedurende de voltrekking aangemeerd (locaties naar keuze kunnen o a. zijn: kerken, horecagelegenheden, musea, party/rondvaartboten; locatie naar keuze is in ieder geval niet: een woonhuis, een prostitutiebedrijf, een winkel, (de middenstip van) een voetbalveld, een ijsbaan, een auto, een motor, een vliegtuig, een mandje onder een luchtballon, een roeiboot, een zeilboot, etc.).

  • 3.

    De locatie moet veilig zijn en geen overlast geven voor de omgeving.

  • 4.

    De vereiste vergunningen moeten in orde zijn.

  • 5.

    Er dient een mogelijkheid te zijn voor de ambtenaar van de burgerlijke stand zich op de locatie te verkleden.

  • 6.

    De locatie moet voldoende verlicht en verwarmd te zijn.

  • 7.

    Tijdens de plechtigheid mogen geen alcoholhoudende dranken worden verstrekt.

  • 8.

    De beheerder van de locatie stelt de locatie voor de duur van de huwelijkssluiting ter beschikking aan de gemeente. De wijze van gebruik tijdens de huwelijkssluiting wordt bepaald door de gemeente. Gedurende deze periode heeft de locatie de status van gemeentehuis.

  • 9.

    De tot gemeentehuis aangewezen locatie dient voor de duur van de huwelijkssluiting voor ieder vrij bereikbaar en toegankelijk te zijn.

  • 10.

    Voor de inrichting en aankleding van de locatie is het bruidspaar verantwoordelijk. De aanpassing van de locatie vindt plaats in nauw overleg met de beheerder. In ieder gevaldienen een tafel, stoelen en voldoende verlichting aanwezig te zijn. Aanwijzing leidt, anders dan bij overeenkomst, niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie.

  • 14.

    De partners vrijwaren de gemeente van aanspraken op vergoeding van schade die is ontstaan als gevolg van het gebruik van de locatie door de partners.

Artikel 5. Leiding van de dienst.

De Coórdinator van het bureau Burgerzaken is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 6. Reservering huwelijk.

Een huwelijksdatum/partnerschapsregistratiedatum kan maximaal 1 jaar vóór de huwelijksdatum worden gereserveerd en nadat men in ondertrouw is geweest.

Artikel 7. Bezoldiging.

De bezoldiging voor het voltrekken van huwelijken/registreren partnerschappen door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is opgenomen in de Rechtspositieregeling voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Bellingwedde.

Artikel 8. Openstelling.

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties in het gemeentehuis:

      • -

        iedere morgen van maandag t/m vrijdag van 09.00 uur tot 11.00 uur;

      • -

        iedere middag van maandag t/m zaterdag om 13.00, 14.30 en 16.00 uur;

    • b.

      voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties op locatie:

      • -

        iedere morgen van maandag t/m vrijdag van 09.00 uur tot 11.00 uur;

      • -

        iedere middag van maandag t/m zaterdag om 13.00, 14.30 en 16.00 uur

    • c.

      voor huwelijksaangifte cq aangifte partnerschapsregistratie:

      • -

        na voorafgaande afspraak op maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur, en op donderdag van 14.00 tot 16.00 uur;

    • d.

      voor overige werkzaamheden de burgerlijke stand betreffende:

      • -

        maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 12.00 uur en donderdag van 14.00 tot 16.00 uur.

  • 2. Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

  • 6. De Coórdinator van het bureau Burgerzaken kan een verzoek om vastlegging van een tijdstip afwijzen;

    • -

      indien het tijdstip reeds door een andere belanghebbende is gereserveerd;

    • -

      indien de uitvoering van de vastlegging leidt tot een onredelijke verstoring van belangen waaronder begrepen het belang van het bureau Burgerzaken;

    • -

      indien de noodzakelijke ondersteuning, zoals bode, gastvrouw, beveiliging niet kan worden geboden;

    • -

      indien het niet mogelijk is een ambtenaar van de burgerlijke stand te krijgen voor dat tijdstip.

Artikel 9. Gelegenheid tot kosteloze huwelijksvoltrekking, partnerschapsregistratie, omzetting van een huwelijk in een partnerschapsregistratie en omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk.

Er wordt iedere maandagmorgen en maandagmiddag in de trouwzaal van het gemeentehuis gelegenheid gegeven voor een kosteloze huwelijksvoltrekking, partnerschapsregistratie en omzetting van een huwelijk of partnerschapsregistratie. Uitzondering hierop zijn de dagen waarop het bureau van de burgerlijke stand gesloten is overeenkomstig het bepaalde in artikel 6. Kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie kan dus niet plaatsvinden op locatie (anders dan het gemeentehuis).

Artikel 10. Slotbepalingen.

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand Bellingwedde 2009.

  • 2.

    Het reglement treedt in werking de dag na vaststelling, onder intrekking van het reglement Burgerlijke stand van 15 december 1998.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders der gemeente Bellingwedde op 13 januari 2009