Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Franekeradeel

Verordening werkgeverscommissie griffie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Franekeradeel
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie griffie
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie griffie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83, artikelen 107 t/m 107e en artikel 156 Gemeentewet
  2. afdeling 10.1.2 Algemene wet bestuursrecht
  3. artikel 125 Ambtenarenwet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2012nieuwe regeling

03-11-2011

Franeker Courant

Raadsvoorstel 11.201691

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie griffie

Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en deoverige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijngedelegeerd;

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding enuitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten enregelingen;

  • 3.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien vanhet griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit drie leden: de plaatsvervangend voorzitter van deraad als voorzitter, de plaatsvervangend voorzitter van de raadscommissie en defractievoorzitter van de grootste oppositiefractie in de raad;

  • 2.

    De raad kan in een specifiek benoemingsbesluit afwijken van de in het eerste lid bedoeldefunctionele benoeming en één of meer andere leden uit zijn midden hierin benoemen.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt op het moment dat:

    • a.

      de zittingsperiode van de raad verstreken is;

    • b.

      de benoemingstitel als bedoeld in het eerste lid vervalt;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid vande werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in devergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden alsinformant.

Artikel 3. Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmedehet zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier alseerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4. Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde,draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken overondersteuning.

Artikel 5. Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoalsbedoeld in artikel 2;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van hetaantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6. Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. Debesluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitiefvastgesteld.

Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissiebeslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid vanbestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

Artikel 8. Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste eenmaal per jaar en voorts zo vaak als door devoorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9. Verantwoording

Door het toezenden van de besluitenlijst als bedoeld in artikel 7, 2e lid, aan het seniorenconventbrengt de werkgeverscommissie verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden enbevindingen.

Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervanbeslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2012.

Artikel 12. Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie griffie'.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare

raadsvergadering van 3 november 2011,