Overheidsorganisatie | Gemeente Bellingwedde |
---|---|
Officiële naam regeling | Controleprotocol 2011 - 2013 |
Citeertitel | Controleprotocol 2011 - 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-11-2013 | 01-01-2011 | Onbekend | 15-03-2012 Streekblad 13 november 2013 | Onbekend |
Nr. 2/13-2
de r a ad van de gemeente Bellingwedde;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders dd 31 januari 2012
besluit:
het controleprotocol 2011 t/m 2013 vast te stellen
1. Inleiding
Bij besluit van 12 mei 2011 heeft de gemeenteraad aan Deloitte Accountants B.V. te Groningen opdracht verstrekt de accountantscontrole als bedoeld in art 213 GW voor de gemeente Bellingwedde uit te voeren.
In het programma van eisen bij de "Aanvraag voor een offerte voor accountancy ten behoeve van de gemeente Bellingwedde" zijn al veel zaken geregeld. Voor de uitvoering van de accountantscontrole moet de gemeenteraad echter nog een aantal zaken regelen, hetgeen op hoofdlijnen in dit protocol plaatsvindt.
Object van controle zijn de jaarrekeningen 2010 t/m 2013 van de gemeente Bellingwedde.
1.1 Samenvatting
De gemeenteraad heeft in het huidige duale stelsel naast de volksvertegenwoordigende en kaderstellende rol ook uitdrukkelijk een controlerende rol. De raad wordt hierin ondersteund door de externe accountant. Voor de jaarrekeningen 2011 t/m 2013 is Deloitte Accountants B.V. de controlerende accountant bij de gemeente Bellingwedde. Met het voorliggende controleprotocol 2011 t/m 2013 bepaalt de gemeenteraad binnen welke kaders Deloitte haar accountantscontrole dient uit te voeren. Het is de verantwoordelijkheid van de gemeente om een jaarrekening op te stellen, vervolgens is het de verantwoordelijkheid van de externe accountant om bij deze jaarrekening een controleverklaring te verstrekken.
Op basis van de controletolerantie en de rapportagetolerantie wordt de diepgang van de accountantscontrole en de uitgebreidheid van de rapportage bepaald. Gemeenteraden mogen de controletolerantie scherper vaststellen dan de in het Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden (BADO) opgenomen minimumeisen. Voorgesteld wordt om de standaard toleranties voor de controle van en de rapportage over de jaarrekeningen 2011 t/m 2013 van toepassing te verklaren.
In december 2010 is landelijk een nieuw stelsel van accountantsverklaringen ingevoerd. Hierbij wordt uitdrukkelijker een relatie gelegd tussen de uitgevoerde accountantswerkzaamheden en de hierbij afgegeven verklaring. Voor Bellingwedde zal de externe accountant voortaan een controleverklaring afgeven, de oude benaming van accountantsverklaring.
1.2 Doelstelling
De gemeenteraad is opdrachtgever van de externe accountant, voor de gemeente Bellingwedde is dit Deloitte Accountants B.V. Het controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant aangaande de bij de controle van de jaarrekeningen 2011 t/m 2013 te hanteren goedkeurings- en rapportagetoleranties.
1.3 Formeel kader voor de controle
Onderstaand wordt het formele kader voor de accountantscontrole weergegeven. De verordeningen ex artikelen 212 en 213 uit de gemeentewet (GW) staan hierbij centraal. In de verordening aangaande de inrichting van de financiële organisatie (ex artikel 212 GW) wordt het gemeentelijke financiële beleid, het financiële beheer en de financiële organisatie zodanig geregeld dat aan de eisen van rechtmatigheid, verantwoording en controle wordt voldaan. In de verordening aangaande de controle op het financieel beheer en de financiële organisatie (ex artikel 213 GW) worden de regels voor de accountantscontrole zodanig
vastgelegd dat de toetsing van de rechtmatigheid van het financiële beheer en van de financiële organisatie is gewaarborgd.
De accountantscontrole richt zich op het afgeven van een oordeel over:
- De getrouwe weergave van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de activa en passiva;
- Het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties in overeenstemming met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke verordeningen;
- Het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet (Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten);
- De verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening
Het Controleprotocol 2011 t/m 2013 is gebaseerd op de Kadernota Rechtmatigheid 2010 zoals deze op 12 juli 2010 door het (voormalige) Platform Rechtmatigheid Provincies en Gemeenten (PRPG) is gepubliceerd. De kadernota is bedoeld voor gemeenten en accountants. De werkzaamheden van het PRPG zijn overgenomen door de commissie BBV en bestaan in hoofdzaak uit het beantwoorden van vragen en het onderhoud van de Kadernota Rechtmatigheid.
Inhoudelijk is de Kadernota Rechtmatigheid 2010 relevant om het controleprotocol goed te kunnen positioneren. De geïnteresseerde lezer wordt naar de kadernota verwezen.
Het bij de controle 2011 t/m 2013 te hanteren normenkader dient per controlejaar afzonderlijk ter vaststelling aan de raad aangeboden te worden, aangezien de van toepassing zijnde regelgeving per jaar kan verschillen.
2. Te hanteren goedkeuringstoleranties
De door de accountant te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties zijn opgenomen in het programma van eisen. Deze komen overeen met het wettelijk minimum. Ter informatie zijn de door de accountant te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties opgenomen in onderstaand schema:
Goedkeuringstolerantie | Goedkeurend | Beperking | Oordeel- onthouding | Afkeurend |
Fouten in de jaarrekening (% lasten) | < 1% | > 1% < 3% | - | >_ 3% |
Onzekerheden in de controle (Wo lasten) | 5 3°/0 | > 3% < 10% | k.10% | - |
Voor de rapporteringstolerantie zullen dezelfde percentages worden gehanteerd.
De goedkeuringstolerantie is bepalend voor de oordeelsvorming en de strekking van de af te geven controleverklaring. De basis hiervoor wordt gevonden in het begrip Omgevingsbasis zoals dit in de kadernota Rechtmatigheid 2010 is opgenomen. De omvangsbasis voor gemeenten is in het BADO gedefinieerd als de totale lasten (inclusief de toevoegingen aan de reserves) van de gemeente. Het financiële volume van de jaarrekeningen 2011 t/m 2013 vormt daarmee de omvangsbasis. Bij de vaststelling van dit controleprotocol is deze basis nog niet bekend.
De doelstelling van Single Audit en Single Information (SISA) is het verminderen van verantwoordings- en controlelasten voor gemeenten en provincies. Bovenstaande
goedkeuringstoleranties zijn eveneens van toepassing op de SISA bijlage bij de jaarrekening. De controleverklaring is gericht op de jaarrekening inclusief de SISA bijlage.
3. Rapportering en overleg
Wat betreft rapportering en overleg wordt verwezen naar hetgeen hierover is opgenomen in het programma van eisen bij de "Aanvraag voor een offerte voor accountancy ten behoeve van de gemeente Bellingwedde" onder punt 3.1.4 Rapportering Accountant alsmede punt 3.2.1 De natuurlijke adviesfunctie.
4.1 Begrip rechtmatigheid en de aanvullend te controleren rechtmatigheidscriteria In het kader van de rechtmatigheidscontrole kunnen 9 rechtmatigheidscriteria worden onderkend: het begrotingscriterium, het voorwaardencriterium, het misbruik- en oneigenlijk gebruikcriterium, het calculatiecriterium, het valuteringscriterium, het adresseringscriterium, het volledigheidscriterium, het aanvaardbaarheidscriterium en het leveringscriterium. In het kader van het getrouwheidsonderzoek wordt al aandacht besteed aan de meeste van deze criteria. De onderstaand aspecten van de rechtmatigheidstoetsing zijn derhalve aanvullend op de rechtmatigheidscontroles die al deel uitmaken van de reguliere controlewerkzaamheden van de accountant.
4.2 reikwijdte accountantscontrole rechtmatigheidstoetsing
De accountantscontrole op rechtmatigheid voor de kalenderjaren 2011 t/m 2013 is limitatief gericht op:
4.2.1 de naleving van de wettelijke kaders:
De wetgeving van toepassing voor de gemeente Bellingwedde zoals opgenomen in de jaarlijks afzonderlijk door de raad vast te stellen normenkaders. Dit uitsluitend voor zover deze financiële beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen.
Deze kaders zijn een nadere verplichte invulling van de wettelijke bepalingen:
- de programmabegrotingen 2011 t/m 2013 zoals vastgesteld door de raad
- de financiële verordening ex artikel 212 Gemeentewet
- de controleverordening ex artikel 213 Gemeentewet
4.2.2 de naleving van de overige interne regelgeving
De overige kaders betreffen de "interne regelgeving" in het jaarlijks door de raad vast te stellen normenkader voor de accountantscontrole op de rechtmatigheid.
5.Wet Openbaarheid Publieke Topinkomens (WOT)
Tenslotte wordt in dit controleprotocol aandacht besteed aan de WOPT. De WOPT schrijft voor dat gemeentelijke topinkomens, voor zover dit hoger is dan het inkomen van de Minister, opgenomen moeten worden in de jaarrekening.
6.Inwerkingtreding
Dit controleprotocol treed tin werking per 1 januari 2011 en is van toepassing op de jaarrekingen 2011 t/m 2013.