Overheidsorganisatie | Gemeente Spijkenisse |
---|---|
Officiële naam regeling | Wachtlijstverordening Wsw 2013 |
Citeertitel | Wachtlijstverordening Wsw 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening doelgroepen Wsw
Wet sociale werkvoorziening, art. 12, lid 2
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | nieuwe regeling | 13-11-2012 Weekblad Spijkenisse, 27-11-2012 | IWIBP/2012/75 |
De raad der gemeente Spijkenisse;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 6 november 2012;
gelet op artikel 12 van de Wet sociale werkvoorziening en artikel 149 Gemeentewet juncto artikel 33 Wet gemeenschappelijke regelingen;
besluit:
vast te stellen de navolgende “Wachtlijstverordening Wsw 2013” en de daarop betrekking hebbende algemene en artikelsgewijze toelichting
Deze verordening verstaat onder:
Dagelijks Bestuur: het Dagelijks Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling De Welplaat;
de wet: de Wet sociale werkvoorziening;
het college: het college van Burgemeester & Wethouders van de gemeente Spijkenisse;
ID-baan: een arbeidsovereenkomst met een langdurig werkloze zoals bedoeld in artikel 1 van het Besluit In- en Doorstroombanen, zoals dit artikel luidde op 31 december 2003;
UWV Werkbedrijf: Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen;
Wachtlijst: de wachtlijst als bedoeld in artikel 12 lid 1 van de wet;
Wajongovereenkomst: een stage-overeenkomst tussen het sociaal werkvoorzieningsbedrijf De Welplaat en een Wajonger die op de wachtlijst staat voor een dienstverband bij De Welplaat, ter overbrugging van de wachtperiode.
Wsw-geïndiceerde: een persoon, die blijkens een indicatiebeschikking of een herindicatiebeschikking als bedoeld in artikel 11 van de wet tot de doelgroep als gedefinieerd in artikel 1 lid 1 Wsw behoort.
Voor begripsbepalingen wordt aangesloten bij de bepalingen zoals opgenomen in de wet.
1. Deze verordening wordt namens het college uitgevoerd door het openbaar lichaam De Welplaat.
2. In gevallen die de uitvoering van deze verordening betreffen en waarin deze niet voorziet, beslist het Dagelijks Bestuur van De Welplaat met inachtneming van de individuele omstandigheden van Wsw-geïndiceerde.
1. Om te bepalen aan welke Wsw-geïndiceerde door De Welplaat namens het college een beschikbare dienstbetrekking in het kader van de wet wordt aangeboden, geldt de volgorde van plaatsing op de wachtlijst, waarbij de datum indicatiestelling bepalend is.
2. In afwijking van het bepaalde in lid 1 van dit artikel wordt tot het doen van een aanbod tot een beschikbare dienstbetrekking in onderstaande volgorde voorrang gegeven aan:
Wajongers die op 31 december 2012 een Wajongovereenkomst hebben met De Welplaat en geen dienstbetrekking hebben als bedoeld in hoofdstuk 2 en 3 van de wet;
Personen die werkzaam zijn in een ID-baan èn die uiterlijk 1 september 2011 zijn geïndiceerd.
1. Deze verordening kan worden aangehaald als “Wachtlijstverordening Wsw 2013;
2. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2013, met gelijktijdige intrekking van de verordening “Doelgroepen Wsw 2008”.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad dergemeente Spijkenisse d.d. 13 november 2012
Op grond van de Wet sociale werkvoorziening biedt de sociale werkvoorziening mensen met een arbeidshandicap passend werk. Mensen die de Wsw-indicatie hebben gekregen, komen op een wachtlijst in afwachting van een dienstbetrekking. Op grond van de wet geldt automatisch het fifo-principe (first in – first out). Dit houdt in dat aan degene met de oudste indicatiedatum als eerste een beschikbare dienstbetrekking wordt aangeboden. Gemeenten hebben echter op grond van artikel 12 lid 2 van de wet de mogelijkheid bij verordening uitzonderingen te maken op de algemene regel.
Het wettelijke kader voor het beheer van de wachtlijst wordt gevormd door de betreffende artikelen in de Wsw, het Besluit uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken (Buswbw) en de Regeling uitvoering sociale werkvoorziening en begeleid werken (Ruswbw).
Toelichting artikelsgewijs
Artikel 1:
Sub E
Er zijn twee voorwaarden om op de wachtlijst te staan: een geldige SW indicatie en beschikbaar zijn om een Wsw-dienstverband te aanvaarden. Dit laatste is niet meer het geval als iemand al een SW dienstverband heeft verworven en tijdelijk niet het geval bij langdurige ziekte en detentie.
Sub G
Wsw-indicaties worden verstrekt door het UWV Werkbedrijf. Een Wsw-indicatie wordt o.a. ingetrokken als iemand passende arbeid weigert of regulier werk heeft aanvaard.
Artikel 2:
Lid 1
De Welplaat is het uitvoeringsbedrijf van de Gemeenschappelijke Regeling Wsw De Welplaat tussen de gemeenten Bernisse, Brielle, Hellevoetsluis, Spijkenisse en Westvoorne.
Lid 2
Het Dagelijks Bestuur kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen van deze verordening, niet van de in de wet zelf genoemde bepalingen.
Artikel 3:
Lid 1
Algemeen uitgangspunt beschreven in het eerste lid is dat het zogenaamde fifo-principe geldt. Dit betekent dat personen in gelijke omstandigheden en met gelijke mogelijkheden een dienstbetrekking worden aangeboden in volgorde van plaatsing op de wachtlijst. Hierbij geldt dat aan degene met de oudste indicatiedatum als eerst een dienstbetrekking wordt aangeboden.
Lid 2
In afwijking van het bepaalde in het eerste lid, wordt voorrang van instroom in een Wsw-dienstbetrekking geboden aan Wajongers met een Wsw-indicatie die op 31 december 2012 een Wajongovereenkomst hebben met De Welplaat. Er wordt geen voorrang gegeven aan Wajongers in het algemeen, omdat dit tot gevolg zou hebben dat enkel Wajongers nog instromen en andere Wsw-geïndiceerden niet aan de beurt komen voor plaatsing op een beschikbare dienstbetrekking.
Hierna wordt voorrang gegeven aan personen die uiterlijk 1 september 2011 een Wsw-indicatie hebben gekregen en werkzaam zijn in een ID-baan. In het kader van de herstructurering van De Welplaat willen het college van Burgemeester en Wethouders en het Dagelijks Bestuur het aantal detacheringen verhogen. Voor de personen die in een ID-baan werkzaam zijn, is de verwachting dat zij, gezien het werkverleden, eenvoudiger te detacheren zijn. Het gaat overigens om een beperkte groep mensen.
Artikel 4:
Geen toelichting