Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Vlist

Algemeen mandaatbesluit 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Vlist
Officiële naam regelingAlgemeen mandaatbesluit 2014
CiteertitelAlgemeen mandaatbesluit 2014
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Besluit is gelijktijdig door de burgemeester als zelfstandig bestuursorgaan genomen, voorzover daartoe bevoegd.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-04-201408-01-201401-01-2015Nieuwe regeling

07-01-2014

De IJsselbode, 08-04-2014

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Algemeen mandaatbesluit 2014

Het College van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Vlist, ieder voor zoveel zijn bevoegdheid betreft;

overwegende dat het om redenen van doelmatigheid wenselijk is de daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden te mandateren dan wel volmacht te verlenen aan ambtenaren;

gelet op hoofdstuk X  van de Gemeentewet, afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en het Burgerlijk Wetboek;

Besluiten:

I.

De uitoefening van de, in de bij dit besluit behorende lijsten vermelde bevoegdheden, op te dragen aan de daarbij genoemde functionarissen en daarop de in die lijsten vermelde specifieke bepalingen, alsmede de onder punt II van dit besluit gestelde algemene bepalingen van toepassing te verklaren.

II.

Ten aanzien van de uitoefening van de onder punt I van dit besluit bedoelde bevoegdhedentoekenning de volgende algemene bepalingen vast te stellen.

ARTIKEL 1 Beslissing op een bezwaarschrift

Er wordt geen mandaat verleend voor de beslissing op een bezwaarschrift in de zin van de Algemene wet bestuursrecht, behoudens in het geval dat het primaire besluit (conform advies van de commissie bezwaarschriften) gehandhaafd blijft. Mandaat tot het beslissen op een bezwaarschrift of op een verzoek als bedoeld in artikel 7:1a, eerste lid, wordt niet verleend aan degene die het besluit waartegen het bezwaar zich richt, krachtens mandaat heeft genomen

ARTIKEL 2 Overleg met ander team

Indien bij een te nemen besluit een andere team belang heeft, legt de gemandateerde de zaak vooraf aan de teamleider van dat team voor. Indien met deze geen overeenstemming wordt bereikt, legt de gemandateerde de zaak aan de betrokken portefeuillehouder voor. Indien zij geen overeenstemming bereiken, beslist het betrokken bestuursorgaan.

ARTIKEL 3 Soort bevoegdheid

Er zijn twee soorten mandaat, namelijk het afdoeningmandaat en het ondertekeningmandaat, in de lijsten aangegeven met respectievelijk een A en een O.

  • §

    Indien er sprake is van een afdoeningmandaat, is de gemandateerde bevoegd tot zowel het nemen van het besluit als tot het ondertekenen daarvan.

  • §

    Indien er een ondertekeningmandaat is, is de gemandateerde slechts bevoegd tot het ondertekenen van het door het bestuursorgaan genomen besluit.

  • §

    Indien er een V is aangegeven, is er een volmacht verleend om een privaatrechtelijke rechtshandeling te verrichten.

ARTIKEL 4 Wijze van ondertekening: afdoening- en ondertekeningmandaat en volmacht

  • 1. Bij uitoefening van het afdoeningmandaat worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

    "Bestuursorgaan (bijvoorbeeld Burgemeester en wethouders van Vlist),

    namens hen,"

    gevolgd door zijn handtekening, zijn naam en de functieaanduiding van de gemandateerde.

  • 2. In geval dat er slechts een ondertekeningmandaat geldt, dient uit het besluit te blijken, dat het door het bestuursorgaan zelf is genomen.

    Derhalve worden bij uitoefening van het ondertekeningmandaat de uitgaande stukken als volgt

    ondertekend namens hen,"

    gevolgd door zijn handtekening, zijn naam en de functieaanduiding van de gemandateerde.

  • 3. Bij uitoefening van een volmacht wordt de overeenkomst als volgt ondertekend:

    “De burgemeester van de gemeente Vlist, namens deze”,

    gevolgd door zijn handtekening, zijn naam en de functieaanduiding van de gevolmachtigde.

ARTIKEL 5 Regeling bij submandaat

  • 1. De eerst op de mandaatlijst bevoegde functionaris kan besluiten de bevoegdheden verder te mandateren aan hiërarchisch lager in de organisatie geplaatste functionarissen (=submandaat). In geval aan de behandelend ambtenaar submandaat is verleend is tevens de teamleider bevoegd.

  • 2. In geval van uitoefening van submandaat als bedoeld in het eerste lid, worden uitgaande stukken ondertekend als beschreven in artikel 4, met dien verstande dat de functie-aanduiding van de subgemandateerde, zijn naam en zijn handtekening worden vermeld.

  • 3. Indien één van de directeuren of de teamleider als bevoegde functionaris optreedt, dient hij te allen tijde functiescheiding in acht te nemen.

ARTIKEL 6 Mondelinge / schriftelijke terugkoppeling

Teneinde de mandaatgever op de hoogte te houden van de belangrijke in (afdoening)mandaat genomen beslissingen dienen de gemandateerden incidenteel (zwaarwegende besluiten per geval bekijken) of structureel richting mandaatgever terug te koppelen. Indien het structurele rapportages (jaarverslagen) betreft zal dit aan de planning & control cyclus (kaderbegroting en jaarrekening) worden gekoppeld. Als bij een besluit voor een andere frequentie of wijze wordt gekozen, wordt dit in de bij dit besluit behorende mandaatlijst aangegeven. In geval van risicovolle besluiten wordt de mandaatgever mondeling op de hoogte gebracht.

ARTIKEL 7 Plaatsvervanging

  • 1. In het geval dat de functionaris, niet zijnde de algemeen directeur en de directeur bedrijfsvoering, aan wie bij dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, afwezig is worden deze bevoegdheden uitgeoefend door zijn teamleider en voor staffunctionarissen door hun directeur.

  • 2. Indien de teamleider bevoegd is, vervangt bij zijn afwezigheid de directeur bedrijfsvoering hem.

  • 3. Indien de directeur bedrijfsvoering bevoegd is, vervangt bij zijn afwezigheid de gemeentesecretaris hem.

  • 4. Indien de gemeentesecretaris bevoegd is, vervangt bij zijn afwezigheid de directeur bedrijfsvoering hem.

III.

In te trekken het algemeen mandaatbesluit 2011 en al hun eerdere besluiten tot het verlenen van afdoening- dan wel ondertekeningmandaten voor zover deze betrekking hebben op de, in de bij dit besluit behorende lijsten genoemde bestuursbevoegdheden.

IV.

Te bepalen dat indien er reeds eerder verleende volmachten strijdig zijn met de bepalingen in dit mandaatbesluit, deze bepalingen prefereren.

V.

Te bepalen dat dit besluit kan worden aangehaald als "Algemeen Mandaatbesluit 2014”.

VI.

Te bepalen dat dit besluit in werking treedt op 8 januari 2014.

VII.

Te bepalen dat de teamleiders verantwoordelijk zijn voor het actueel houden van de mandaatlijsten. Gewenste wijzigingen worden via het team Staf aan de bestuursorganen ter besluitvorming voorgelegd.

Ondertekening

Stolwijk, 7 januari 2014

Burgemeester en wethouders van Vlist,

de loco-secretaris, de burgemeester,

R.H. van Eijsden A.Z. Evenhuis-Meppelink

de burgemeester,

A.Z. Evenhuis-Meppelink