Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Bernisse

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2014-1

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Bernisse
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2014-1
CiteertitelEerste wijziging Legesverordening Bernisse 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

1. Deze verordening volgt op de Legesverordening 2014

2. Deze verordening wordt ingetrokken door art. 13 van de Legesverordening 2015

3. Er is overgangsrecht van toepassing, volgens art 14 van de Legesverordening 2015

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156, lid 1
  2. Gemeentewet, art. 216
  3. Paspoortwet, art. 7, lid 4

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-03-201401-01-2015nieuwe regeling

25-02-2014

Weekblad De Bernisser

Onbekend

Tekst van de regeling

VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES 2014 -1

De raad van de gemeente Bernisse;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 28 januari 2014

gelet op het artikel 7 in samenhang met artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet. En de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de:

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse

Identiteitskaart of reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge kennisgeving dan wel een gedagtekend schriftelijk document (factuur) en voorzien van een uniek volgnummer. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving, of zo spoedig mogelijk daarna als een technische storing aan het kassasysteem of de betaalautomaat directe betaling verhindert;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen dertig dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 9 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in de loop van dat kalenderjaar in werking treedt (en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.6 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 13 (kansspelen) ).

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepalingen en citeerartikel

  • 1.

    De “Legesverordening Bernisse 2014” van 17 december 2013 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 9 maart 2014 of, zo dit later is, de datum waarop de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet, zoals deze worden gewijzigd door het voorstel van rijkswet tot Wijziging van de Paspoortwet in verband met onder meer de status van de Nederlandse identiteitskaart (Kamerstukken I 2013/2014, 33440 (R1990), nr. A) in werking treden.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Eerste wijziging Legesverordening Bernisse 2014.

Abbenbroek, 25 februari 2014

De raad voornoemd,

De griffier, De voorzitter,

J.A. Fröling - Kok P.J. Bouvy - Koene

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2014-1.

(bijlage bij raadsbesluit 25 februari 2014)

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 13 Kansspelen

Hoofdstuk 14 Telecommunicatie

Hoofdstuk 15 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 16 Diversen

Hoofdstuk 17 Afvalstoffen gemeentewerf

Hoofdstuk 18 Algemene Plaatselijke Verordening

Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag/principeverzoek

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van geringe wijzigingen project

Hoofdstuk 7 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 8 Wet geluidhinder Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking of

dienstverlening

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk:

 

1.1.1.1

Op maandag in het gemeentehuis te Abbenbroek om 09.00 en 09.15 uur.

Kosteloos

1.1.1.2

Op maandag tot en met vrijdag in het gemeentehuis te Abbenbroek van 10.30 – 16.45 uur.

€ 263,75

1.1.1.3

Op maandag tot en met vrijdag in het gemeentehuis te Geervliet van 10.30 – 16.45 uur.

€ 501.10

1.1.1.4

Op maandag tot en met vrijdag in andere aangewezen huwelijkslocaties in de gemeente Bernisse van 10.30 – 16.45 uur.

€ 491,00

1.1.1.5

Op andere tijden dan genoemd bij 1.1.1.2, 1.1.1.3 en 1.1.1.4, geldt een verhoging van 100%

 

1.1.1.6

Op zaterdag van 10.30 – 16.45 uur.

€ 982,00

1.1.1.7

Op andere tijden dan genoemd bij 1.1.1.6 geldt een verhoging van 100%

 

1.1.2

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 491,00

1.1.3

een (duplicaat) trouwboekje of partnerschapboekje

€ 32,85

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 15,85

1.1.5

Het in behandeling nemen van een verzoek tot aanwijzing van een huwelijkslocatie in de gemeente Bernisse.

€ 219,55

1.1.6

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van een getuige bij een huwelijksvoltrekking of geregistreerd partnerschap.

€ 21,85

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het benoemen van een persoon naar keuze tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag

€ 154,20

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.2.

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

1.2.1

van een nationaal paspoort:

 

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 66,95

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,05

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

 

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 66,95

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ € 51,05

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

 

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 66,95

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,05

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 51,05

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

 

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 52,95

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 28,35

1.2.6

tot het aanbrengen van een wijziging in een reisdocument als bedoeld in de subonderdelen 1.2.1, 1.2.2, 1.2.3 en 1.2.4

€ ……..

1.2.7

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€ 47,05

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 38,45

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 34,50

1.3.3

Het tarief voor een rijbewijs als bedoeld onder 1.3.1 wordt, indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, dat op verzoek niet compleet kan worden overlegd, verhoogd met

€ 27,80

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.2.1

Tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 11,60

1.4.2.2

Tot het verstrekken van gegevens op een internationaal (meertalig) formulier, per verstrekking

€ 17,45

1.4.2.3

Het tarief bedraagt voor het op verzoek verstrekken van een overzicht van een persoonslijst, anders dan bedoeld in artikel 78 van de Wet GBA

€ 20,95

1.4.2.4

Tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking, wanneer het verzoek is ingediend via het digitale loket

€ 7,20

1.4.2.5

Tot het verstrekken van gegevens op een internationaal (meertalig) formulier, per verstrekking, wanneer het verzoek is ingediend via het digitale loket

€ 13,25

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

 

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.4.1

Tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 11,60

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 2,27

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 15,85

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 11,60

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

 

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

 

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

€ 0,25

1.6.1.1.1.1

met een maximum per bericht van

€ 4,70

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

€ 23,72

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 4,70

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 23,72

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

 

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,70

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

€ 157,15

1.7.1.2

een afschrift van de gemeenterekening

€ 157,15

1.7.2.

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

 

1.7.2.1

op de agenda ‘s van de raadsvergaderingen

€ 18,85

1.7.2.2

op de agenda’s en de stukken van de raadsvergaderingen, niet zijnde de stukken vermeld onder 1.7.1

€ 92,35

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.3.1

een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 22,20

1.7.3.2

Een afschrift van de bouwverordening van de gemeente Bernisse.

€ 62,95

1.7.4.

Geen kosten zijn verschuldigd indien de bestuursstukken als bedoeld in de artikelen 1.7.1 , 1.7.2 en 1.7.3 digitaal worden toegezonden

 

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

 

1.8.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 0,50

1.8.1.1.2

in formaat A3

€ 1,05

1.8.1.2

tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

 

1.8.1.2.1

in formaat A2 ( 420x594 mm)

€ 4,70

1.8.1.2.2

idem, formaat A1 ( 594x841 mm)

€ 6,15

1.8.1.2.3

idem, formaat A0 ( 841x1189 mm)

€ 7,20

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

 

1.8.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

€ 15,85

1.8.2.2

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

€ 15,85

1.8.2.3

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

€ 15,85

1.8.2.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

€ 15,85

1.8.2.5

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 15,85

1.8.3.

Het tarief voor nasporingen inzake een hypothecaire inzage, informatie uit akten, kadastrale inzage of kadastrale kaart uitgedraaid op A4-formaat bedraagt, ongeacht het resultaat, per kwartier nasporing

€ 15,85

Hoofdstuk 9 Overige Publiekszaken

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.9.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

1.9.1.2

Tot het verkrijgen van een attestatie de vita

€ 12,30

1.9.1.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 11,60

1.9.1.4

tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap

€ 11,60

1.9.1.5

tot het verkrijgen van een verklaring, dat het portret op een stuk, het portret is van degene, te wiens name het stuk is gesteld of van degene die in dat stuk wordt bedoeld

€ 23,60

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 15,55

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina op A4-formaat

€ 0,50

1.10.2.2

Idem op formaat A3

€ 1,--

1.10.2.3

in formaat A2 ( 420x594 mm)

€ 4,65

1.10.2.4

idem, formaat A1 ( 594x841 mm)

€ 6,05

1.10.2.5

idem, formaat A0 ( 841x1189 mm)

€ 7,10

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11.1

Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verkrijgen van een urgentieaanvraag, als bedoeld in hoofdstuk 4 van de Huisvestings-

verordening stadsregio Rotterdam 2006 bedraagt het tarief.

€ 45,00

1.11.2

Indien het in artikel 1.11.1 gedane verzoek niet wordt gehonoreerd vindt er geen restitutie plaats van het op grond van dat artikel betaalde bedrag.

 

1.11.3

Het in artikel 1.11.1 genoemde tarief kan worden verhoogd met de kosten die het college van burgemeester en wethouders maakt in verband met het inwinnen van een medisch advies, nodig ter beoordeling van de aanvraag.

 

1.11.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een (verlenging van een) vergunning tijdelijke verhuur, als bedoeld in hoofdstuk 5 van de Leegstandswet bedraagt het tarief

€ 45,00

1.11.5

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een onttrekkings-

Vergunning, als bedoeld in paragraaf 3.2 van de Huisvestingsverordening stadregio Rotterdam 2006 bedraagt het tarief

€ 150,00

Hoofdstuk 12 Winkeltijdenwet

1.12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.12.1.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 28,90

1.12.1.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.12.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 14,40

1.12.1.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.12.1 bedoelde ontheffing

€ 28,90

Hoofdstuk 13 Kansspelen

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verkrijgen van een:

 

1.13.1.1

vergunning ingevolge artikel 3 van de Wet op de kansspelen

€ 47,45

1.13.1.2

aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b, 30c en 30d van de Wet op de kansspelen, geldt het tarief zoals dat is

opgenomen in het Speelautomatenbesluit

 

Hoofdstuk 14 Telecommunicatie

1.14.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 135,70

1.14.1.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 1,55

1.14.1.2

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 1,55

1.14.1.3

Deze bedragen worden vermeerderd met de tussen melder en burgemeester en wethouders vooraf overeengekomen kosten voor de vervanging van aanwezige beplanting.

 

1.14.1.4

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 67,65

1.14.1.5

indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met

€ 33,80

1.14.1.6

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

1.14.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.14.1.6 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

Hoofdstuk 15 Verkeer en vervoer

1.15.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.15.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 32,55

1.15.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 32,55

1.15.1.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 34,00

1.1.5.1.4

Ontheffing voor het berijden van voetgangersgebieden ten behoeve van particulieren

€ 32,55

Hoofdstuk 16 Diversen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.16.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 2,60

1.16.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

1.16.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,50

1.16.2.2

per pagina op papier van A3- formaat

€ 1,00

1.16.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.16.2.1 en 1.16.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk :

 

1.16.3.1

Idem formaat A2 ( 420x594 mm)

€ 4,70

1.16.3.2

idem formaat A1 ( 594x841 mm)

€ 6,15

1.16.3.3

idem formaat A0 ( 841x1189 mm)

€ 7,20

1.16.4

Analoge tekening(plot) topografie GBKN of luchtfoto:

 

1.16.4.1

In formaat A4

€ 7,55

1.16.4.2

Idem formaat A3 (297x420 mm)

€ 15,00

1.16.4.3

Idem formaat A2 (420x594 mm)

€ 30,05

1.16.4.4

Idem formaat A1 (594x841 mm)

€ 60,15

1.16.4.5

Idem formaat A0 (841x1189 mm)

€ 120,25

1.16.5

Het tarief voor het leveren van digitale Topografie GBKN:

 

1.16.5.1

Van 1 tot 5 ha in bebouwd (stedelijk) gebied, € 57,45 per ha vermeerderd met € 53,05 administratiekosten(minimum prijs € 111,30 en maximum prijs € 344,30)

€ 112,85

1.16.5.2

Van 1 tot 10 ha in landelijk gebied, € 21,05 per ha vermeerderd met € 52,30 administratiekosten (minimum prijs € 74,40 en maximum prijs € 266,50)

€ 75,45

1.16.5.3

Voor gebieden groter dan 5 ha stedelijk en 10 ha landelijk gebied vindt levering van digitale topo plaats middels offerte via Gemeentewerken Rotterdam, afdeling Landmeten.

 

1.16.6

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 10,10

1.16.7

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 3,70

1.16.8

Het tarief bedraagt voor het registreren en in beheer houden van een gevonden voorwerp, zoals omschreven in het Burgerlijk Wetboek, wanneer het gevonden voorwerp binnen de wettelijke bewaartermijn wordt afgehaald door de rechtmatige eigenaar, of binnen de daarvoor geldende wettelijke termijn wordt opgevraagd door de vinder.

€ 25,35

Hoofdstuk 17 Afvalstoffen gemeentewerf

1.17.1

Voor de belastingen genoemd in dit hoofdstuk wordt verstaan onder een eenheid: maximaal 1 m³ (grove) huishoudelijke afvalstoffen als bedoeld in het vigerende Landelijk afvalbeheerplan.

 

1.17.1.1

Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1 van de tarieventabel reinigingsheffingen, bedraagt de belasting voor het achterlaten van (grove) huishoudelijke afvalstoffen op een daartoe van gemeentewege ter beschikking gestelde plaats, voor de eerste 5 eenheden

Nihil

1.17.1.2

Voor het achterlaten van iedere volgende eenheid (grove) huishoudelijke afvalstoffen op een daartoe van gemeentewege ter beschikking gestelde plaats, bedraagt de belasting per eenheid

€ 7,50

1.17.1.3

Onverminderd het bepaalde in dit hoofdstuk kan er uitsluitend een pas worden aangeschaft welke recht geeft op het achterlaten van twee eenheden (grove) huishoudelijk afvalstoffen op een daartoe van gemeentewege ter beschikking gestelde plaats tegen de betaling van

€ 15,00

1.17.1.4

Indien de pas verloren is gegaan door diefstal, verlies of op eniger wijze onbruikbaar is geraakt, kan een nieuwe pas worden aangeschaft tegen betaling van

Aan deze nieuwe pas worden de eenheden gekoppeld waarop men nog recht had met de oude pas.

€ 15,00

1.17.1.5

Er is geen maximum verbonden aan het aantal op grond van artikel 1.17.1.3 en 1.17.1.4 mogelijk aan te schaffen passen. Echter de eenheden waarop een huishouden recht heeft, kunnen slechts gekoppeld worden aan één pas.

 

Hoofdstuk 18 Algemene Plaatselijke Verordening

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing sluitingsuur als bedoeld in artikel 2:31, tweede lid, Algemene Plaatselijke Verordening voor:

 

1.18.1.1

Een dag

€ 47,45

1.18.1.2

Een kalenderjaar of een gedeelte daarvan

€ 95,45

1.18.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een speelgelegenheid als bedoeld in artikel 2:41, tweede lid, Algemene Plaatselijke Verordening:

€ 94,70

1.18.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het ter beschikking stellen van consumentenvuurwerk door een bedrijf als bedoeld in artikel 2:71, Algemene Plaatselijke Verordening:

€ 94,70

1.18.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het houden van een openbare inzameling bij wijze van collecte of inschrijving als bedoeld in artikel 5:13, eerste lid, Algemene Plaatselijke Verordening

€ 5,85

1.18.5

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning als bedoel in artikel 5:17, eerste lid, Algemene Plaatselijke Verordening bedraagt:

vermeerderd met, ingeval het een aanvraag betreft met een geldigheidsduur :

€ 47,45

1.18.5.1

voor een dag

€ 8,20

1.18.5.2

voor een week

€ 19,50

1.18.5.3

voor een maand

€ 31,70

1.18.5.4

voor een kwartaal

€ 47,45

1.18.5.5

voor een jaar

€ 79,15

1.18.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het aanwijzen van terreinen tot het houden van een wedstrijd, dan wel het ter voorbereiding van een wedstrijd maken van een training - of proefrit met een motorvoertuig of bromfiets, dan wel het aanwezig hebben van deze voertuigen met het kennelijke doel het houden van een wedstrijd of het maken van een training - of proefrit als bedoeld in artikel 5:30, tweede lid, Algemene Plaatselijke Verordening:

€ 109,20

1.18.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening, voor zover daarvoor elders in dit hoofdstuk geen tarief is opgenomen voor:

 

1.18.7.1

Een dag

€ 47,45

1.18.7.2

Meerdere dagen, doch minder dan een jaar

€ 47,45

1.18.7.3

Een jaar

€ 94,70

1.18.7.4

Meer dan een jaar

€ 109,20

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 
 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 
 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.3

sloopkosten:

 
 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag/principeverzoek

2.2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag/principeverzoek

 

2.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

-om beoordeling van een vooroverleg voor een om omgevingsvergunning;

-om beoordeling van een conceptaanvraag om omgevingsvergunning;

-om in principe medewerking te verlenen aan een voorgenomen project.

in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is;

€ 186,75

2.2.2

Indien voor de beoordeling van het vooroverleg/conceptaanvraag/ principeverzoek adviezen van deskundigen noodzakelijk zijn dan worden de feitelijke kosten hiervan (inclusief BTW) overeenkomstig artikel 2.3.17.1 bij de aanvrager in rekening gebracht.

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges (inclusief BTW) voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:2,4% van de bouwkosten met een minimum van:

€ 184,15

2.3.1.2

Toetsing aan welstandscriteria

 

2.3.1.2.1

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor toetsing aan welstandscriteria is vereist:

 

2.3.1.2.2

-indien hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met een op veelvouden van € 5,-- naar boven af te ronden bedrag, ingeval de bouwkosten (bouwkosten exclusief 21 % BTW) bedragen:

 
 

lager dan € 4.000,--

€ 55,--

 

van € 4.000,-- tot € 25.000,--

vermeerderd met 2‰ van de bouwkosten

€ 51,--

 

van € 25.000,-- tot € 120.000,--

vermeerderd met 1,1‰ van de bouwkosten

€ 77,--

 

van € 120.000,-- tot € 230.000,--

vermeerderd met 1,1‰ van de bouwkosten

€ 123,--

 

van € 230.000,-- tot € 455.000,--

vermeerderd met 0,6‰ van de bouwkosten

€ 262,--

 

Van € 455.000,-- en hoger

Vermeerderd met 0,25‰ van de bouwkosten

€ 494,--

 

adviezen inzake reclames, waarvan de bouwkosten lager zijn dan

€ 4.000,-- bedragen per advies:

€ 55,--

 

Adviezen inzake reclames, waarvan de bouwkosten

€ 4.000,-- of hoger bedragen , worden berekend overeenkomstig de tarieven zoals in dit lidnummer (hiervoor opgenomen) genoemd.

 

2.3.1.2.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.2.2 bedraagt het tarief voor welstandsadvisering(exclusief locatiebezoek), indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

€ 100,--

2.3.1.2.4

De kosten voor vooroverleg, beoordeling conceptaanvraag of principeverzoek bedragen per advies:

vervallen

2.3.1.2.5

De kosten voor een locatiebezoek worden op basis van bestede uren verrekend tegen een tarief (per uur) van

€ 101,--

2.3.1.2.6

Het onder 2.3.1.2.2 berekende tarief wordt verhoogd met de feitelijke kosten voor het, op verzoek van de aanvrager, inhuren van een onafhankelijke deskundige indien de Welstandscommissie van de Stichting Dorp, Stad en Land negatief adviseert en een second- opinion wenselijk is.

 

2.3.1.2.7

Het onder 2.3.1.2.2 berekende tarief wordt verhoogd met de feitelijke kosten, indien de aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een Rijksmonument of een Gemeentelijk monument en de centrale monumentencommissie van de Stichting Dorp, Stad en Land adviseert.

 

 2.3.1.3

Achteraf ingediende aanvraag

 
 

Beoordeling aanvullende gegevens

 

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen: 10% van de voor die activiteit verschuldigde leges

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2,4% van de aanlegkosten met een minimum van:

€ 184,15

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, sub a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 469,65

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, sub a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 469,65

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, sub a, onder 3º, van de Wabo wordt toege-past (projectbesluit) vindt kostenverrekening plaats op basis van een kos-tenraming. De kosten worden vooraf kenbaar gemaakt aan de initiatief-nemer

 

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 939,55

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 939,55

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 1.879,10

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 1.879,10

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 939,55

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 2.3.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, geldt het tarief zoals bepaald in onderdeel 2.3.3.

 

2.3.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning als bedoeld in 2.3.4.1 betrekking heeft op strijdig gebruik voor een periode korter dan 5 dagen. Dan wordt het tarief als bedoeld in 2.3.4.1 vermindert met 50%.

 

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief bij een brutovloeroppervlak van:

 
 

minder dan 100 m2

 € 499,15

 

100 m2 - 499 m2

vermeerderd met € 0,75 per m2 boven de 100 m2

€ 499,15

 

500 m2 - 999 m2

vermeerderd met € 0,50 per m2 boven de 500 m2

€ 820,30

 

1000 m2 - 1499 m2

vermeerderd met € 0,30 per m2 boven de 1000 m2

€ 1.089,60

 

1500 m2 of meer

vermeerderd met € 0,20 per m2 boven de 1500 m2

€ 1.249,15

2.3.5.2

Het onder 2.3.5.1 berekende tarief wordt verhoogd met de feitelijke kosten voor inspectie, advies en beoordeling van de brandweer in het kader van preventie, op basis van het geldende uurtarief.

 

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo bedraagt het tarief voor het slopen, verstoren, herstellen, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een Rijksmonument of Gemeentelijk monument:

€ 184,15

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 184,15

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

 

2.3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

€ 184,15

2.3.7.1.2

in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1. van de gemeentelijke Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,:

vervallen

2.3.7.2

Asbesthoudende materialen

 
 

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is, wordt het in onderdeel 2.3.7.1 bepaalde tarief verhoogd met

voor het beoordelen van het asbest inventarisatierapport

vervallen

2.3.7.3

Sloopmelding

 
 

Het verkrijgen van een sloopmelding voor het door of vanwege de bewoner/gebruiker van een woning, woonkeet, woonwagen of logiesverblijf en de op het erf van dat bouwwerk staande bouwwerken,

slopen van;

·gelijmde asbest bevattende vloerbedekking;

·gelijmde asbest bevattende vloertegels;

·geschroefde hechtgebonden asbest bevattende bouwmaterialen, aan de buitenzijde van een bouwwerk toegepast en bestaand uit platen met een maximum plaatoppervlakte van 35m², geschiedt kosteloos.

 

 2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€  184,15

2.3.9

Uitweg/inrit

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening, of artikel 2.12. van de Algemene plaatselijke verordening, een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 184,15

2.3.10

Kappen

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€  184,15

2.3.11

Opslag van roerende zaken

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.10 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 184,15

2.3.11.2

Indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 184,15

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 368,60

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 368,60

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief:

€  368,60

2.3.14

Andere activiteiten

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€  184,15

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 184,15

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 184,15

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€  184,15

     

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 
 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft.

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

2.3.15.3

In afwijking van artikel 2.3.15.1, bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase voor activiteiten, als bedoeld in artikel 2.1 lid 1, onder a, van de Wabo: 65% van het tarief zoals bepaald in onderdeel 2.3.1.1.

 

2.3.15.4

In afwijking van artikel 2.3.15.2, bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase voor activiteiten, als bedoeld in artikel 2.1 lid 1, onder a, van de Wabo: 65% van het tarief zoals bepaald in onderdeel 2.3.1.1.

 

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

 

2.3.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 € 464,40

2.3.16.2

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag:

 

2.3.16.2.1

een archeologisch advies door Bureau Oudheidkundig Onderzoek Rotterdam benodigd is

€ 354,90

2.3.16.2.2

een programma van eisen voor het zetten van proefboringen benodigd is

€ 811,20

2.3.16.2.3

een programma van eisen voor het graven van proefsleuven of voor een opgraving benodigd is

€ 1.216,80

2.3.16.2.4

een toets van een programma van eisen / plan van aanpak of van een offerte zoals opgesteld door een archeologisch deskundige benodigd is

€ 608,40

2.3.16.2.5

een controle van een archeologisch rapport zoals opgesteld door een archeologisch deskundige benodigd is

€ 709,40

2.3.16.2.6

een archeologische paragraaf behorende bij een bestemmingsplan benodigd is

€ 1.216,80

2.3.16.2.7

een archeologie paragraaf behorende bij een projectbesluit / bestemmings-plan benodigd is

€ 811,20

2.3.17

Advies

 

2.3.17.1

Indien in het kader van een procedure uit Titel 2 van deze tarieventabel op grond van enig wettelijk voorschrift advies ingewonnen moet worden waaraan kosten zijn verbonden, dan worden deze feitelijke kosten aan de aanvrager van de vergunning in rekening gebracht, onverminderd het bepaalde in deze Titel. Tot de adviseurs behoren onder andere het Landelijk bureau Bibob; de Milieudienst DCMR; de agrarisch adviseur van de DCMR; de archeologie adviseur BOOR; de stichting Dorp Stad en Land; de politie en brandweer van de Veiligheid- Regio Rotterdam, de Gemeenschappelijke Gezondheid Dienst en de overige door de gemeente aangewezen adviseurs.

 

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

€ 513,00

2.3.19

Plot-, print- en inbindkosten

 
 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief voor het plotten, printen en inbinden van documenten, berekeningen en tekeningen bij het indienen van een digitale aanvraag, de feitelijke kosten zoals deze aan de gemeente berekend worden.

 

2.3.20

Achteraf ingediende aanvraag

 
 

Indien de aanvraag om omgevingsvergunning betrekking heeft op het legaliseren van reeds in uitvoering zijnde of reeds uitgevoerde vergunningsplichtige activiteiten worden de leges, berekend overeenkomstig dit hoofdstuk, verhoogd met 30% met een minimum van:

€ 92,10

2.3.21

Wijziging tenaamstelling

 
 

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende omgevingsvergunning bedraagt:

€ 92,10

2.3.22

Kadaster

 
 

Het tarief voor het controleren van de kadastrale aanduiding van een perceel en de eigendomsgegevens daarvan, per aanvraag

€ 15,20

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag of een principeverzoek als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag of principeverzoek geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3, uitgezonderd de leges zoals genoemd in 2.3.1.2.5, indien binnen één jaar na het besluit op het verzoek als bedoeld in hoofdstuk 2 een ontvankelijke aanvraag om omgevingsvergunning is ontvangen. Dit geldt evenwel niet in geval van legalisering van illegaal uitgevoerde omgevingsvergunningplichtige activiteiten.

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 
 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan:

50%

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan doch voordat de vergunning verleend wordt:

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.2

Minimumbedrag voor teruggaaf

 
 

Een bedrag minder dan € 10,-- wordt niet teruggegeven.

 

2.5.3

Geen teruggaaf legesdeel:

 
 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen:

2.3.1.2, 2.3.1.3, 2.3.1.4, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.5.2, 2.3.6, 2.3.7.2, 2.3.16, 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

 

Hoofdstuk 6 Wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van geringe wijziging van project

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 184,15

Hoofdstuk 7 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 1.932,00

2.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€  966,00

Hoofdstuk 8 Wet geluidhinder

2.8

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een hogere waarde voor de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting zoals bedoeld in art. 110a Wet geluidhinder bedraagt

€  966,00

Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€  966,00

Titel 3 Dienstverlening onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet:

€  321,85

3.1.1.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet bij een bestaande horeca-inrichting, die in het bezit is van een horecavergunning o.g.v. artikel 3 van de Drank- en Horecawet, en waar zich alleen een wijziging van een leidinggevende voordoet binnen 12 maanden na afgifte van die horecavergunning, bedraagt:

€ 94,70

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet:

€  69,90

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet:

€  94,70

3.1.4

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning horecabedrijf als bedoeld in artikel 2.28 eerste lid Algemene Plaatselijke Verordening:

€ 536,70

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening (evenementenvergunning), indien uit de door de gemeente in te vullen risicoscan blijkt dat het betreft:

 

3.2.1.1

een evenement dat valt onder de 0-categorie

kosteloos

3.2.1.2

een evenement dat valt onder de A-categorie

€ 52.25

3.2.1.3

een evenement dat valt onder de B-categorie

€ 316,45

3.2.1.4

een evenement dat valt onder de C-categorie

€ 474,70

3.2.2

Voor de bepaling van het tarief voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in art. 5.21 van de Algemene Plaatselijke Verordening wordt aangesloten bij hetgeen onder 3.2.1 is bepaald

 

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2 voor een:

 

3.3.1.1

seksinrichting

€  644,05

3.3.1.2

escortbedrijf

€ 644,05

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening voor een:

 

3.3.2.1

seksinrichting

€  214,65

3.3.2.2

escortbedrijf

€  214,65

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet:

€  189,30

Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening

3.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening (Gebruiksvergunning voor inrichtingen/werken, geen bouwwerken zijnde):

€  189,30

Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking of dienstverlening

3.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€  94,75

3.6.2

Indien in het kader van een procedure uit titel 3 advies ingewonnen moet worden waaraan kosten zijn verbonden, dan worden de feitelijke kosten aan de aanvrager van de vergunning in rekening gebracht, onverminderd het bepaalde in deze titel. Tot de adviseurs behoren het Landelijk bureau Bibob, de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (brandweer/politie), de Milieudienst DCMR, de archeologisch adviseur BOOR, de adviseur monumenten/welstand Dorp Stad en Land en de Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst.

 

3.6.3

Het tarief voor het controleren van de kadastrale aanduiding van een perceel en de eigendomsgegevens daarvan, per aanvraag: het bedrag dat op grond van de Regeling Tarieven Kadaster door het Kadaster bij de gemeente in rekening wordt gebracht

 

3.6.4

Het tarief voor het nazoeken en controleren van bedrijfsgegevens bij de Kamer van Koophandel: het bedrag zoals bedoeld in art. 3.7.3

 

Behorende bij raadsbesluit van 17 december 2013,

De griffier van Bernisse,

J.Fröling - Kok