Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Bergambacht

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) gemeente Bergambacht 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Bergambacht
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) gemeente Bergambacht 2010
CiteertitelVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) gemeente Bergambacht 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpautomatisering en informatisering
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet GBA persoonsgegevens, Wet bescherming persoonsgegevens

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-08-201101-01-2017aanpassing bijlage 2

31-08-2011

n.v.t.

Onbekend
22-06-201003-10-2011nieuwe verordening

22-06-2010

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoongegevens (GBA) gemeente Bergambacht 2010

Bijlage 1 [Klik hier om het document te downloaden] Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Bijlage 2 [Klik hier om het document te downloaden] Autorisatieprofielen

Bijlage 3 [Klik hier om het document te downloaden] Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreeks toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Bijlage 4 [Klik hier om het document te downloaden] Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente

Bijlage 5 [Klik hier om het document te downloaden] Overzicht van aangehaakte gegevens

Bijlage 6 [Klik hier om het document te downloaden] Terugmeldingsverplichting

Bijlage 7 [Klik hier om het document te downloaden] WMO tabel

Bijlage 8 [Klik hier om het document te downloaden] De soorten gegevens

Bijlage 9 [Klik hier om het document te downloaden] Wet GBA  artikel 120

Bijlage 10 [Klik hier om het document te downloaden] Besluit GBA artikel 53

Bijlage 11 [Klik hier om het document te downloaden] Definities verordening gemeentelijke basisadministratie Persoonsgegevens 2010

Bijlage 12 [Klik hier om het document te downloaden] Toelichting verordening GBA

Bijlage 13 [Klik hier om het document te downloaden] Overzicht wettelijke taken gemeenten

De raad van de gemeente Bergambacht;

Overwegende, dat het gewenst is, op grond van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, een verordening vast te stellen ten behoeve van de verstrekking van gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 14 april 2010;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet bescherming persoonsgegevens;

b e s l u i t :

vast te stellen de:

VERORDENING GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS (GBA) GEMEENTE BERGAMBACHT 2010

Algemene bepalingen

  • 1.

    Daar waar in deze verordening de mannelijke persoonsvorm wordt gebruikt dient ook de vrouwelijke persoonsvorm te worden gelezen.

  • 2.

    De bijlagen maken deel uit van deze verordening.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder (in alfabetische volgorde):

  • a.

    aangehaakte gegevens: de in de GBA opgenomen gegevens die niet behoren tot de persoonslijst of de verwijsgegevens, over één persoon in de GBA;

  • b.

    afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    algemene gegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid onder a van de Wet GBA;

  • d.

    authentieke gegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 3a van de Wet GBA en benoemd in artikel 58 a Besluit GBA en vermeld in bijlage 1d Besluit GBA;

  • e.

    autorisatie: het verlenen van (rechtstreekse) toegang tot de GBA-gegevens;

  • f.

    beheerder: degene die op grond van de beheerregeling GBA is aangewezen als beheerder;

  • g.

    bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeente organisatie, het gehele of een gedeeltelijke geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;

  • h.

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente. Hieronder valt tevens te verstaan door de verantwoordelijke aangewezen instanties die taken uitoefenen die door het gemeentebestuur zijn opgelegd en/of belast zijn met de uitvoering van publiekrechtelijke taken;

  • i.

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;

  • j.

    GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • k.

    geregistreerde: degene die geen ingeschrevene is in de gemeente en over wie gegevens in de basisadministratie van de gemeente Bergambacht zijn opgenomen;

  • l.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen;

  • m.

    persoonslijst: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid, van de Wet GBA, over één persoon in de GBA;

  • n.

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • o.

    verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Bergambacht 2010;

  • p.

    verwijsgegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 35, eerste lid van de Wet GBA, over één uitgeschreven persoon uit de GBA;

  • q.

    Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Artikel 2 Beheer van de GBA

  • 1. Beheerder van de GBA is het hoofd van de afdeling Samenleving

  • 2. Bewerker van de GBA is de afdeling ICT van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) – K5 gemeenten.

  • 3. De beheerder is bevoegd nader invulling te geven aan:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

    • c.

      Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie.

Artikel 3 Doel van de verbanden, toegang of verstrekking van de GBA-gegevens

  • 1. Binnengemeentelijke afnemers krijgen toegang tot de GBA, dan wel krijgen de beschikbare gegevens uit de GBA verstrekt, voor de vervulling van hun taak.

  • 2. De toegang dan wel de verstrekking wordt door de verantwoordelijke vastgelegd in een overeenkomst.

  • 3. De verantwoordelijke wijst de binnengemeentelijke afnemers aan die aan de verplichtingen krachtens artikel 3 b en 62 van de Wet GBA dienen te voldoen.

Artikel 3 a

De GBA heeft tot doel:

  • 1.

    Informatie te leveren aan de (gegevens)beheerder en aan de door de beheerder GBA aangewezen medewerkers op de afdeling Samenleving, burgerzaken ten behoeve van de vervulling van hun taken;

  • 2.

    De binnengemeentelijke afnemers, genoemd in de Bijlage 1, die door de verantwoordelijke separaat wordt vastgesteld, te voorzien van persoonsgegevens voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun taken, zoals opgenomen in Bijlage 2.

  • 3.

    De derden, genoemd in de Bijlage 3, die door de verantwoordelijke separaat wordt vastgesteld, te voorzien van persoonsgegevens, in die gevallen bedoeld in deze verordening. De in Bijlage 3 genoemde gegevens worden op verzoek verstrekt ten behoeve van een gerechtvaardigd, niet-commercieel belang. Bij verstrekking van persoonsgegevens moet vooraf uitdrukkelijk toestemming zijn verkregen van de ingeschrevene.

  • 4.

    Een ingeschrevene over hem betreffende gegevens te informeren.

  • 5.

    Informatie te leveren ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek (Bijlage 3).

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1. Op grond van artikel 96 van de Wet GBA worden met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens aan de verantwoordelijken van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.

  • 2. De betreffende gegevens zijn in de Bijlagen bij deze verordening separaat vastgelegd.

  • 3. De persoonsgegevens worden uit de GBA direct aangeleverd aan het gegevensmagazijn. Deze persoonsgegevens worden ten dienste van de binnengemeentelijke afnemers aangeboden voor het uitoefenen van hun (wettelijke c.q. publiekrechtelijke) taken.

Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de GBA

Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:

  • 1.

    de beheerder;

  • 2.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op de afdeling Samenleving, burgerzaken;

  • 3.

    met inachtneming van de artikelen 88 en 89 Wet GBA wordt aan de in Bijlage 2 van deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers een autorisatie verleend, voor de in tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen wettelijke taken;

  • 4.

    de bewerker (afdeling ICT van de K5) en medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente.

  • 5.

    voor zo ver niet in een overeenkomst geregeld en voor zo ver met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA in de Bijlage 1 bij deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden.

Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

  • 1. Met inachtneming van artikelen 88 en 89 van de Wet GBA worden aan de in bijlage 3 van deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens systematisch verstrekt, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen wettelijke taken.

  • 2. De verantwoordelijke kan besluiten aan andere afnemers systematisch gegevens te verstrekken. In het besluit worden ten minste de volgende punten schriftelijk vastgelegd:

    • *

      het doel waarvoor de gegevens uit de basisadministratie nodig zijn;

    • *

      de op deze registratie betrekking hebbende wettelijke regelingen en privacyreglementen;

    • *

      een limitatieve en exacte opsomming van de benodigde gegevens.

Artikel 7 Overige verstrekking en de gegevens die kunnen worden verstrekt

  • 1. Met inachtneming van artikel 100, tweede lid Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 Wet GBA, aan de in Bijlage 4 van deze verordening vermelde instanties de gegevens, zoals vermeldt in artikel 100. lid 2 van de Wet GBA op verzoek aan de in Bijlage 4 vermelde instanties worden verstrekt, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

  • 2. De beheerder kan van de verzoeker verlangen, indien deze zich in persoon bij hem vervoegt, dat ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker, een geldig legitimatiebewijs overlegd.

Artikel 8 Telefonische gegevensverstrekking aan binnengemeentelijke afnemers

Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op telefonisch verzoek slechts incidenteel in aantoonbaar spoedeisende gevallen gegevens worden verstrekt indien:

  • a.

    buiten twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een daartoe bevoegde persoon binnen de organisatie en:

  • b.

    de gegevens nodig zijn voor vervulling van de taken van de binnengemeentelijke afnemer.

Artikel 9 Doel van de aangehaakte gegevens

De GBA heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:

  • a.

    informatie te leveren aan de afdeling Samenleving, burgerzaken ter uitvoering van activiteiten, verband houdende met de taken die bij deze afdelingen moeten worden uit gevoerd;

  • b.

    de binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van taken van die afnemers;

  • c.

    een ingeschrevene van hem betreffende gegevens te voorzien;

  • d.

    statistische informatie te leveren.

Artikel 10 Aangehaakte gegevens

  • 1. Van ingeschrevenen kunnen in de GBA de in Bijlage 5 van deze verordening genoemde aangehaakte gegevens opgenomen zijn.

  • 2. De verantwoordelijke kan besluiten de aangehaakte gegevens uit te breiden dan wel in te krimpen.

Artikel 11 Wijze van verkrijging

Aangehaakte gegevens in de GBA worden verkregen door opgave van de ingezetene, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door ambtenaren van de afdeling Samenleving, burgerzaken in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van afnemers en derden.

Artikel 12 Verbanden, toegang en verstrekkingen

Aan binnengemeentelijke afnemers, ten aanzien van wie deze verordening voorziet in verbanden (artikel 4), toegang (artikel 5) en verstrekkingen (artikel 6), kan toegang tot de aangehaakte gegevens worden verleend, mits deze noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken of bevoegdheden.

Artikel 13 Verwijdering van gegevens

  • 1. Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de bevolkingsadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen vier weken nadat het besluit is genomen.

  • 2. Vernietiging van aangehaakte gegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet.

Artikel 14 Protocolplicht van aangehaakte gegevens

De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 12, aan binnengemeentelijke afnemers als bedoeld in artikel 6, gedurende het jaar volgende op de verstrekking bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig schaadt.

Artikel 15 Rechten van de burger

Op de aangehaakte gegevens zijn alle rechten van de burger, genoemd in de Wet GBA, van toepassing.

Artikel 16 Beveiliging

De beheerder treft technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de gegevens als vermeld in het Beveiligings- en Privacyhandboek GBA van de gemeente Bergambacht.

Artikel 17 Terugmelding

  • 1. De binnengemeentelijke afnemers van gegevens uit de GBA zijn verplicht de verschillen met de vastgelegde persoonsgegevens in de eigen administratie, waarvan aannemelijk is dat deze in de GBA opgenomen moeten worden, elektronisch via de terugmeldvoorziening van het agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR) te melden aan de beheerder.

  • 2. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleidingen van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 Wet GBA en de artikelen 62 en 63 Besluit GBA.

Artikel 18 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag van de maand, volgende op die waarop zij is bekendgemaakt.

  • 2.

    De verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Bergambacht 2008 van 25 september 2007 wordt ingetrokken.

  • 3.

    Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om wijzigen in de bij deze verordening vastgestelde Bijlagen aan te brengen

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) gemeente Bergambacht 2010.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de

raad der gemeente Bergambacht op 22 juni 2010

de griffier, de voorzitter,