Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Hoogezand-Sappemeer

Beleidsregels inkoop en aanbesteden 2013-2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Hoogezand-Sappemeer
Officiële naam regelingBeleidsregels inkoop en aanbesteden 2013-2017
CiteertitelBeleidsregels inkoop en aanbesteden 2013 - 2017
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 160 Gemeentewet en de Aanbestedingswet 2012

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-03-201401-06-2013Nieuwe regeling

11-06-2013

GVOP, 11 maart 2014

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoogezand-Sappemeer;

Gelet op artikel 160 Gemeentewet, de Richtlijn voor leveringen, diensten en werken (2004/18/EG) en de Aanbestedingswet 2012;

overwegende dat de gemeente Slochteren eensluidende Beleidsregels Inkoop vaststelt;

voorts overwegende dat gestreefd wordt naar

* doelmatig, rechtmatig en integer inkopen;

* het fungeren als betrokken, betrouwbare en professionele opdrachtgevers;

* het maatschappelijke verantwoordelijk omgaan met alle inkopen;

* waar mogelijk inschakeling van lokale of regionale bedrijven voor de gemeentelijke opdrachten;

* beperking van de administratieve lasten voor zowel opdrachtgever als voor inschrijvers.

BESLUIT:

vast te stellen de:

Beleidsregels inkoop en aanbesteden 2013 - 2017

Artikel 1 Reikwijdte

Deze regels zijn van toepassing op alle inkopen en aanbestedingen.

Artikel 2 Opdrachten onder de Europese drempelwaarden

  • 1. De keuze van de uit te nodigen marktpartijen moet gebaseerd zijn op objectieve en transparante criteria.

  • 2. Er wordt minimaal één geschikte lokale of, bij afwezigheid daarvan, één regionale marktpartij uitgenodigd. Hierbij wordt onder ''lokaal'' verstaan gevestigd op het grondgebied van één van beide gemeenten en onder ''regionaal'' gevestigd op het grondgebied van de 3 noordelijke provincies.

Artikel 3 Inkoopvoorstel

  • Voor opdrachten met een waarde van meer dan:

  • a) € 50.000,- voor leveringen en diensten

  • b) € 100.000,- voor werken

  • zal vooraf een gemotiveerd voorstel worden opgesteld, waarin wordt aangegeven hoe de opdracht in de markt gezet wordt. Dit advies wordt in overleg tussen inkoper en inkoopadviseur opgesteld en vastgesteld door de afdelingsmanager (Hoogezand-Sappemeer) c.q. directeur (Slochteren).

Artikel 4 Gids Proportionaliteit

Bij iedere opdracht wordt de Gids Proportionaliteit in acht genomen.

Artikel 5 Duurzaamheid

Bij alle inkopen worden de door het AgentschapNL vastgestelde criteria voor duurzaam inkopen toegepast.

Artikel 6 Social Return

Bij opdrachten vanaf een waarde van €100.000,- wordt samen met de inkoopadviseur onderzocht en vastgelegd of social return onderdeel uit kan maken van de opdracht en hoe deze in de opdracht wordt verwerkt.

Artikel 7 Inkoopvoorwaarden

  • 1. Op opdrachten met betrekking tot leveringen en diensten zijn de Algemene Inkoopvoorwaarden van de gemeente Hoogezand-Sappemeer van toepassing.

  • 2. Op opdrachten met betrekking tot werken zijn de Uniforme Administratieve Voorschriften 2012 van toepassing.

  • 3. In afwijking van lid 1, zijn op opdrachten aan architecten en ingenieurs of inkoop van ingenieursadviezen en architecten van toepassing De Nieuwe Regeling 2011 en de Aanvullende Voorwaarden van de gemeente Hoogezand-Sappemeer bij De Nieuwe Regeling 2011.

Artikel 8 Klachten over inkoop en aanbesteden

  • 1. De ondernemer kan een klacht uiten over een aanbesteding door deze schriftelijk in te dienen bij de gemeente Hoogezand-Sappemeer, ter attentie van het Klachtenmeldpunt Inkoop en Aanbesteden.

  • 2. De klachtenbrief dient een beschrijving van de klacht te bevatten en te zijn voorzien van dagtekening, naam en adres van de ondernemer en de aanduiding van de aanbesteding.

  • 3. Het Klachtenmeldpunt bevestigt de ontvangst van de klacht.

  • 4. Het Klachtenmeldpunt onderzoekt of de klacht terecht is en brengt zo spoedig mogelijk advies uit aan het college van burgemeester en wethouders over de afhandeling van de klacht.

  • 5. Het college van burgemeester en wethouders besluit over de afhandeling van de klacht.

  • 6. Wanneer het college van burgemeester en wethouders corrigerende en/of preventieve maatregelen treft, dan deelt het dit zo spoedig mogelijk schriftelijk mee aan de ondernemer. Oook de andere (potentiële) inschrijvers/gegadigden worden op de hoogte gesteld, afhankelijk van de fase in de aanbestedingsprocedure eventueel gelijktijdig met de ondernemer.

  • 7. Na afhandeling van de klacht, of wanner dit niet binnen een redelijk termijn is gedaan, kan de onernemer de klacht voorleggen aan de Commissie van Aanbestedingsexperts.

Artikel 9 Publicatie inkoopplannen

Beide gemeenten publiceren hun jaarlijkse inkoopplannen op de gemeentelijke websites.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Dit inkoopbeleid treedt in werking op 1 juni 2013.