Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Hoogezand-Sappemeer

Drank- en Horecaverordening

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Hoogezand-Sappemeer
Officiële naam regelingDrank- en Horecaverordening
CiteertitelDrank- en Horecaverordening
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Drank- en Horecawet (DHW)

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-03-201425-12-2015Nieuwe regeling

27-01-2014

GVOP, 6 maart 2014

Rv 004

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Hoogezand-Sappemeer;

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 31 oktober 2013;

Gelet op het bepaalde in de Drank- en Horecawet;

BESLUIT:

de Drank- en Horecaverordening vast te stellen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

De begripsbepalingen uit artikel 1 van de Drank- en Horecawet zijn op deze verordening van toepassing.

Artikel 2 Schenktijden

Buiten de volgende tijden is het voor paracommerciële rechtspersonen verboden om alcoholhoudende drank te verstrekken bij activiteiten die passen binnen de statutaire doelstelling: vanaf één uur voor aanvang van die activiteiten tot aan sluitingstijd.

Artikel 3 Verbod sterke drank

  • 1. Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet sterke drank te verstrekken in inrichtingen van de volgende rechtspersonen:

  • 1. een paracommercieel rechtspersoon die zich voornamelijk richt op het organiseren van activiteiten van sportieve aard;

  • 2. een paracommercieel rechtspersoon die zich voornamelijk richt op het organiseren van activiteiten van educatieve aard;

  • 3. een paracommercieel rechtspersoon die zich voornamelijk richt op het organiseren van activiteiten voor de jeugd of dat voornamelijk wordt bezocht door de jeugd.

  • 2. De burgemeester kan in het belang van de openbare orde, de veiligheid, de zedelijkheid of de volksgezondheid aan een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet voorschriften verbinden en de vergunning beperken tot het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank.

Artikel 4 Verbod happy hours

Ter bescherming van de volksgezondheid of in het belang van de openbare orde is het verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik ter plaatse tegen een prijs die voor een periode van 24 uur of korter lager is dan 60% van de prijs die in de betreffende horecalokaliteit of op het betreffende terras gewoonlijk wordt gevraagd.

Artikel 5 Verbod alcoholhoudende drank bij bijeenkomsten van persoonlijke aard en niet-verenigingsbonden bijeenkomsten

  • 1. Behoudens het bepaalde in lid 2 en het bepaalde in de artikelen 6, 7, 8 en 9 is het paracommerciële rechtspersonen verboden alcoholhoudende drank te verstrekken tijdens bijeenkomsten van persoonlijke aard, zoals bruiloften en partijen, of bijeenkomsten die gericht zijn op personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de betreffende rechtspersoon betrokken zijn.

  • 2. Dorpsen wijkcentra en daarmee gelijk te stellen paracommerciële rechtspersonen verstrekken maximaal negen keer per kalenderjaar alcoholhoudende drank tijdens bijeenkomsten van persoonlijke aard of bijeenkomsten die gericht zijn op personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de betreffende rechtspersoon betrokken zijn. Voor Zalencentrum Het Brandpunt geldt een maximum van twaalf keer per kalenderjaar.

  • 3. De paracommerciële rechtspersoon als bedoeld in lid 2 stelt de burgemeester tenminste een week voorafgaand aan de bijeenkomst van persoonlijke aard of de bijeenkomst die gericht is op personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de betreffende rechtspersoon betrokken zijn daarvan in kennis. Dit kan per mail: frontoffice@hoogezand-sappemeer.nl

  • 4. Het is verboden om de mogelijkheid tot het houden van en deelname aan bijeenkomsten van persoonlijke aard en bijeenkomsten die gericht zijn op personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de betreffende rechtspersoon betrokken zijn in een paracommerciële rechtspersoon openlijk aan te prijzen of door middel van reclame onder de aandacht te brengen.

Artikel 6 Toestaan alcoholhoudende drank voor paracommerciële rechtspersonen die zich richten op activiteiten van sportieve of recreatieve aard.

  • Met inachtneming van de in artikel 2 bedoelde schenktijden is het paracommerciële rechtspersonen die zich richten op activiteiten van sportieve of recreatieve aard in ieder geval toegestaan om alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik ter plaatse tijdens:

  • a. bestuursvergaderingen;

  • b. ledenvergaderingen;

  • c. kaart, dart, dobbelen bordspelavonden voor leden en introducés;

  • d. jubileum van de paracommerciële rechtspersoon (maximaal 1 keer per jaar);

  • e. jaarfeest voor leden, vrijwilligers, donateurs en sponsoren in verband met het begin van een nieuw seizoen of afsluiting van een lopend seizoen (maximaal 2 keer per jaar);

  • f. feest voor leden, vrijwilligers, donateurs en sponsoren in verband met een kampioenschap of promotie (maximaal 1 keer per jaar);

  • g. kerstborrel voor leden, vrijwilligers, donateurs en sponsoren;

  • h. oudejaars/nieuwjaarsborrel voor leden, vrijwilligers, donateurs en sponsoren;

  • i. feest voor leden, vrijwilligers, donateurs en sponsoren tijdens Koningsdag.

Artikel 7 Toestaan alcoholhoudende drank voor paracommerciële rechtspersonen die zich richten op het faciliteren van sociale interactie.

  • Met inachtneming van de in artikel 2 bedoelde schenktijden is het paracommerciële rechtspersonen die zich richten op het faciliteren van sociale interactie in ieder geval toegestaan om alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik ter plaatse tijdens:

  • a. bestuursvergaderingen;

  • b. ledenvergaderingen;

  • c. kaart, dart, dobbel, bordof andere spelavonden voor leden en introducés;

  • d. jubileum van de paracommerciële rechtspersoon;

  • e. buurtfeest/jaarfeest;

  • f. kerstborrel;

  • g. oudejaars/nieuwjaarsborrel;

  • h. feest tijdens Koningsdag.

Artikel 8 Toestaan alcoholhoudende drank voor paracommerciële rechtspersonen die zich richten op activiteiten van educatieve aard.

  • Met inachtneming van de in artikel 2 bedoelde schenktijden is het paracommerciële rechtspersonen die zich richten op activiteiten van educatieve aard in ieder geval toegestaan om alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik ter plaatse tijdens;

  • a. lessen en cursussen gericht op volwassenen;

  • b. bestuursvergaderingen;

  • c. afstudeerbijeenkomsten en diplomauitreikingen.

Artikel 9 Toestaan alcoholhoudende drank voor paracommerciële rechtspersonen die zich richten op activiteiten van levensbeschouwelijke of godsdienstige aard.

  • Met inachtneming van de in artikel 2 bedoelde schenktijden is het paracommerciële rechtspersonen die zich richten op activiteiten van levensbeschouwelijke of godsdienstige aard in ieder geval toegestaan om alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik ter plaatse tijdens:

  • a. bestuursvergaderingen;

  • b. bijeenkomsten in het kader van een religieus feest

  • c. rouwdiensten;

  • d. huwelijksdiensten (niet de recepties/bruiloften);

  • e. condeolancebijeenkomsten.

Artikel 10 Verbod verstrekken alcoholvrije dranken zonder verlof

  • 1. Het is verboden zonder verlof van de burgemeester in een besloten ruimte bedrijfsmatig alcoholvrije drank voor gebruik ter plaatse te verstrekken.

  • 2. Dit verbod geldt niet:

  • a. indien wordt gehandeld krachtens een ingevolge de wet verleende vergunning tot het uitoefenen van een horecabedrijf;

  • b. Indien wordt gehandeld krachtens een ontheffing ingevolge de wet tot het verstrekken van zwak alcoholische drank bij bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard.

Artikel 11 Verlofregeling

  • 1. Voor het verkrijgen van een verlof moet een natuurlijk persoon de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt en onbekend zijn in de justitiële documentatie.

  • 2. Het verlof kan onder beperkingen worden verleend en aan het verlof kunnen voorschriften worden verbonden.

  • 3. Een verlof kan slechts worden verkregen voor een lokaliteit die voldoet aan de inrichtingseisen gesteld bij of krachtens de Drank- en Horecawet.

  • 4. De burgemeester kan ontheffing verlenen van de eisen gesteld in het derde lid.

  • 5. De burgemeester kan een verlof als bedoeld in het eerste lid intrekken indien:

  • a. niet langer wordt voldaan aan de in het tweede lid bedoelde voorschriften of beperkingen;

  • b. zich feiten hebben voorgedaan die de vrees wettigen dat het van kracht blijven van het verlof gevaar zou opleveren voor de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid of volksgezondheid.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. In navolging van de in artikel III van de Wet tot wijziging van de Drank- en Horecawet van 24 mei 2012 opgenomen overgangsregeling voor paracommerciële instellingen, vervallen op het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening voor paracommerciële inrichtingen:

  • a. de voorschriften en beperkingen die tot dat tijdstip zijn gesteld;

  • b. de ontheffingen die tot dat tijdstip door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester zijn verleend;

  • c. de tot dat tijdstip gehanteerde schenkof taptijden.

  • 2. Voorschriften en beperkingen die tot het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening op grond van eerder gemeentelijke verordening krachtens de wet zijn gesteld aan vergunningen van andere dan in het eerste lid bedoelde inrichtingen, blijven van kracht.

  • 3. Ontheffingen die tot het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening zijn verleend op grond van eerdere gemeentelijke verordeningen krachtens de wet, behalve de in het eerste lid, onder b, bedoelde ontheffingen, blijven 12 maanden na inwerkingtreding van deze verordening van kracht. Daarna komen deze ontheffingen te vervallen.

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking de dag na bekendmaking.

  • 2. De Drank- en Horecaverordening, vastgesteld bij raadsbesluit van 18 maart 1997 wordt ingetrokken met ingang van de in het eerste lid genoemde datum.

  • 3. Deze verordening wordt aangehaald als Drank- en Horecaverordening.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1

Sprake is van een verordening die is opgesteld in medebewind. Volstaan kan worden met een verwijzing naar de begripsbepalingen van de DHW. Mochten deze begripsbepalingen wijzigen of worden nieuwe begripsbepalingen toegevoegd, dan heeft deze verwijzing als voordeel dat deze verordening niet aangepast hoeft te worden. Ook is daarom gekozen voor een verwijzing naar de Dranken Horecawet, en niet naar de Dranken Horecawet zoals deze laatstelijk is gewijzigd per 1 januari 2013.

Artikel 2

De wijziging van de DHW legt gemeenten de plicht op om in een verordening de schenktijden van de paracommerciële inrichtingen te reguleren. Er is aansluiting gezocht bij de schenktijden uit de beleidsregels paracommercie.

Artikel 3

Krachtens artikel 25a van de wet kan bij gemeentelijke verordening het bedrijfsmatig of anders dan om niet het verstrekken van alcoholhoudende drank worden verboden. Gekozen is om de VNG variant gedeeltelijk op te nemen. Dit betekent dat gekozen is om verschil te maken naar de aard van de instelling en dat de mogelijkheid voor de burgemeester is geschapen om in het belang van de openbare orde, de veiligheid, de zedelijkheid of de volksgezondheid vergunningen van andere (paracommerciële) rechtspersonen te beperken tot het schenken van zwak-alcoholhoudende drank.

De gekozen paracommerciële rechtspersonen zijn instellingen die veel door jongeren worden bezocht. Gelet op de belangen die worden gediend met een matig alcoholgebruik onder jongeren, en de ondertekening van het convenant Alcohol en Jeugd, is daarom een verbod op het schenken van sterke drank opgenomen. Geen verbod is opgenomen voor dorpsen wijkcentra en kerkelijke instellingen. Reden hiervoor is dat deze groep zich niet (voornamelijk) richt op jongeren.

Ook bij andere (paracommerciële) rechtspersonen kan de burgemeester besluiten om de vergunning te beperken tot het schenken van zwak-alcoholische dranken. De burgemeester moet motiveren welk belang hierbij is gediend.

Artikel 4

Artikel 25 d van de Dranken Horecawet biedt gemeenten de mogelijkheid prijsacties, zoals happy hours, gedeeltelijk te beperken. Happy hours zijn doorgaans afgebakende tijden (enkele uren, één dag in de week) waarop alcoholhoudende drank tegen een gereduceerd tarief wordt aangeboden. Hoogezand-Sappemeer heeft van deze mogelijkheid gebruik gemaakt.

Artikelen 5,6,7,8, en 9

Bijeenkomsten van persoonlijke aard zijn bijeenkomsten met een veelal feestelijk karakter, die geen direct verband houden met de doelstelling van de paracommerciële rechtspersoon. Daarbij is het niet van belang of de zaal wel of niet verhuurd is, of dat het een besloten feest is voor alleen leden danwel een feest voor algemeen publiek. De vraag is alleen of de activiteit binnen de statutaire doelstelling van de paracommerciële rechtspersoon valt. Zo is een dansfeest alleen voor leden ook een bijeenkomst van persoonlijke aard, tenzij het toevallig een dansvereniging betreft. Ook het met alle leden bekijken van voetbalwedstrijden is een bijeenkomst van persoonlijke aard, tenzij het een voetbalvereniging betreft. Andere voorbeelden van bijeenkomsten van persoonlijke aard zijn jubilea, bruiloftsfeesten, recepties en verjaardagen.

In principe zijn bijeenkomsten van persoonlijke aard verboden. Dit ligt anders wanneer de bijeenkomst een direct verband heeft met de statuten van de paracommerciële rechtspersoon. Het standaardvoorbeeld hiervan is een feest ten behoeve van een jubileum van de voorzitter. Als dit het feest is dat wordt gevierd dat hij inmiddels 25 jaar voorzitter is van diezelfde vereniging, dan is dit feest toegestaan. Wil hij echter zijn 25jarig huwelijksfeest of zijn 25jarig dienstverband, graag bij zijn eigen vereniging vieren, dan is dit een verboden bijeenkomst van persoonlijke aard.

Dorpsen wijkcentra en daarmee gelijk te stellen paracommerciële rechtspersonen mogen maximaal negen keer per jaar drank verstrekken tijdens bijeenkomsten van persoonlijke aard of bijeenkomsten die gericht zijn op personen die niet rechtstreeks bij de activiteiten van de betreffende rechtspersoon betrokken zijn. Voor Zalencentrum Het Brandpunt geldt een maximum van twaalf keer per jaar. Er is op dit punt aansluiting gezocht bij de beleidsregels paracommercie.

De lijst met toegestane activiteiten zijn verwoord in de artikelen 6, 7, 8 en 9. De opsommingen in deze artikelen zijn niet limitatief. Dit blijkt ook uit de woorden in ieder geval. Het betreft een lijst met activiteiten die niet altijd direct passen binnen de statutaire doelstelling van de paracommerciële rechtspersoon, maar waarover maatschappelijke consensus bestaat dat deze activiteiten wel georganiseerd mogen worden bij de paracommerciële rechtspersonen. Deze activiteiten zijn dus toegestaan, zonder dat de paracommerciële rechtspersoon daarvoor een ontheffing nodig heeft. Tijdens deze activiteiten mag alcohol worden verstrekt. Wel moeten de rechtspersonen zich ook tijdens deze activiteiten houden aan de opgelegde beperkingen, zoals de schenktijden en de eventuele beperking om geen sterke drank te mogen schenken.

Artikelen 10 en 11

In de artikelen 10 en 11 is een ontheffingsregel opgenomen voor het bedrijfsmatig verstrekken van alcoholvrije drank. Door het vaststellen van een ontheffingsregeling zijn tevens de bepalingen uit de Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (BIBOB) van toepassing op een aanvraag om ontheffing van de Drank- en Horecaverordening. Hierdoor vallen onder meer coffeeshops, snackbars en cafetaria onder de reikwijdte van BIBOB.

Artikel 12 Overgangsrecht

In het eerste lid van artikel 12 is opgenomen dat alle oude voorschriften en beperkingen komen te vervallen op het moment van inwerkingtreding van de nieuwe plaatselijke verordening rond de paracommercie. Deze bepaling voor paracommerciële rechtspersonen is in lijn met het overgangsrecht zoals dat is opgenomen in artikel III van de wet die de Dranken Horecawet wijzigt. Daarin is bepaald dat op het moment van inwerkingtreding van de plaatselijke verordening rond paracommercie de oude voorschriften en beperkingen met betrekking tot oneerlijke mededinging komen te vervallen. Voor paracommerciële rechtspersonen geldennieuwe gemeentelijke bepalingen. Zonodig zendt de burgemeester een paracommerciële rechtspersoon een gewijzigde vergunning met daarin de aangepaste voorschriften en beperkingen.

In het tweede en derde lid is overgangsrecht opgenomen voor alle andere verstrekkers. De kern is dat voorschriften en beperkingen aan horecabedrijven en slijterijen zijn gesteld op grond van oude gemeentelijke Drank- en Horecaverordeningen van kracht blijven. In lid 3 staat dat alle ontheffingen op grond van oude verordeningen één jaar na inwerkingtreding van de nieuwe gemeentelijke verordening komen te vervallen. Vanzelfsprekend kan op verzoek van betrokkene de ontheffing ook eerder komen te vervallen.

Artikel 13 Citeertitel

Dit artikel spreekt voor zich.