Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Zuidoost

Wet dwangsom en beroep niet tijdig beslissen: beleidsregels inzake herkenning in gebreke stellingen en interne werkinstructie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Zuidoost
Officiële naam regelingWet dwangsom en beroep niet tijdig beslissen: beleidsregels inzake herkenning in gebreke stellingen en interne werkinstructie
CiteertitelWet dwangsom en beroep niet tijdig beslissen: beleidsregels inzake herkenning in gebreke stellingen en interne werkinstructie
Vastgesteld doordeelraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBestuurlijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 15-9-2009

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Echo, 30-09-2009

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-200919-03-2016nieuwe regeling

15-09-2009

Echo, 30-09-2009

DB 150909/BZ537

Tekst van de regeling

Wet dwangsom en beroep niet tijdig beslissen: beleidsregels inzake herkenning in gebreke stellingen en interne werkinstructie

I. De volgende Beleidsregels met betrekking tot ingebrekestellingen:

a) Alle brieven, klachten en bezwaren waarin de gemeente wordt verweten dat de wettelijke beslistermijn niet is gehaald of waarin verzocht wordt alsnog een besluit te nemen, worden als een schriftelijke ingebrekestelling aangemerkt;

b) De ingebrekestelling kan verpakt zitten in een bezwaarschrift of in een klacht. Brieven, klachten en bezwaren waarin niets is vermeld over het overschrijden van een beslistermijn worden niet als een ingebrekestelling aangemerkt;

c) Brieven, klachten en bezwaren over een te laat genomen besluit worden niet als een ingebrekestelling aangemerkt als er binnen de (wettelijke) termijn van twee weken na ontvangst van een ingebrekestelling alsnog door het bestuursorgaan is beslist;

d) Indien er onduidelijkheden bestaan of een klacht of bezwaarschrift als ingebrekestelling moet worden aangemerkt wordt zo nodig contact opgenomen met de klager/bezwaarde;

e) Als meer personen/instellingen samen om één besluit hebben gevraagd, geldt een ingebrekestelling van één aanvrager als een ingebrekestelling van alle aanvragers (zij moeten vervolgens de eventueel verschuldigde dwangsom delen);

f) Wanneer de ingebrekestelling is verzonden op het moment dat de beslistermijn nog niet is verstreken, is het bestuursorgaan (nog) niet in gebreke. Ingebrekestellingen bij voorbaat (het bestuursorgaan wordt vooraf in gebreke gesteld, voor het geval het de beslistermijn overschrijdt) worden niet als ingebrekestelling aangemerkt. De aanvrager of bezwaarde wordt hiervan op de hoogte gesteld;

g) Een ingebrekestelling is ook vereist als de beslistermijn is verdaagd/opgeschort en het bestuursorgaan in de verdagings-/opschortingsbrief heeft aangegeven wanneer de aanvrager/bezwaarde de beslissing (op bezwaar) kan verwachten en die termijn is verstreken;

h) Ingebrekestellingen worden ingediend bij het orgaan waar de aanvraag of bezwaar is ingediend. Wanneer een ingebrekestelling bij een fout orgaan binnenkomt, geldt er een doorzendplicht. De ontvangst van ingebrekestellingen wordt geregistreerd. Het adres, waar de aanvrager/bezwaarde de ingebrekestelling naar toe kan sturen, is het adres van het bestuursorgaan dat de aanvraag/het bezwaarschrift behandelt. Dat adres wordt vermeld op de ontvangstbrief van de aanvraag of de bevestiging van ontvangst van het bezwaarschrift;

i) Voor de ingebrekestelling geldt geen wettelijke termijn van indiening. Nagegaan moet worden of een ingebrekestelling onredelijk laat is ingediend. Het bestuursorgaan is namelijk geen dwangsom verschuldigd, als het onredelijk laat in gebreke is gesteld (artikel 4:17 zesde lid sub a Awb) Gelet op de memorie van toelichting moet het criterium ‘onredelijk laat' ruim in het belang van de aanvrager en bezwaarde worden uitgelegd. Het criterium onredelijk laat zal per geval worden beoordeeld. De ingebrekestelling is in beginsel onredelijk laat ingediend als de beslistermijn (zonder verdaging) al tweemaal is overschreden.

II. De volgende interne werkinstructie:

A) Omgaan met adviseurs:
  • 1 ) In het geval bij een aanvraag of een bezwaar het bestuursorgaan een adviseur om advies  vraagt in de zin van artikel 3:5 Awb en de adviseur niet werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het desbetreffende bestuursorgaan, stelt het bestuursorgaan, als de adviseur niet reeds bij wettelijk voorschrift een termijn is gesteld, op grond van artikel 3:6, eerste lid Awb een termijn waarbinnen de adviseur een advies moet uitbrengen.

  • Een voorbeeld: Ingevolge artikel 5 van de Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning wordt een adviseur om advies gevraagd bij verschillende Wmo-aanvragen. In deze verordening is echter geen termijn gesteld waarbinnen de adviseur moet adviseren. In een dergelijk geval moet derhalve een termijn met de adviseur worden afgesproken.

  • 2 ) Het bestuursorgaan neemt in beginsel een beslissing zonder een advies, wanneer het advies niet tijdig binnen is, tenzij het advies noodzakelijk is om een besluit te nemen dat aan de eisen van de wet voldoet.

  • Het verdient aanbeveling met adviseurs ex artikel 3:5 Awb afspraken te maken over de tijdigheid van advisering en de verdeling van kosten bij overschrijding. Let op: In sommige gevallen is het voor een bestuursorgaan verplicht om een advies te vragen. Dan is het niet mogelijk een besluit te nemen zonder advies.

B) Binnengemeentelijke financiële verantwoordelijkheden
  • 1 ) De financiële verantwoordelijkheid van de dwangsom wordt toegerekend aan het organisatieonderdeel van het bestuursorgaan dat de termijnoverschrijding heeft veroorzaakt.

  • 2 )Indien meerdere organisatieonderdelen bij een besluit zijn betrokken, kan de veroorzaker van de termijnoverschrijding een ander organisatieonderdeel zijn dan degene die het besluit neemt. In dat geval zal de veroorzaker van de termijnoverschrijding de kosten van de dwangsom vergoeden aan het organisatieonderdeel dat de dwangsom aan de burger moet betalen.

C) Informatie naar de burger
  • 1 ) Het stadsdeel informeert de burger over het vereiste van een ingebrekestelling door het plaatsen van informatie hierover op de website.

  • 2 ) De aanvrager of bezwaarde wordt in de ontvangstbevestiging van zijn/haar aanvraag of bezwaar meegedeeld wat de beslistermijn is en welke mogelijkheden er zijn als de termijn niet wordt gehaald.

  • 3 ) Het stadsdeel maakt in de brieven duidelijk wat het ontvangstadres voor ingebrekestellingen is indien dit adres anders is dan het adres waar de aanvraag of het bezwaarschrift kan worden ingediend

  • 4 ) Betaalde dwangsommen worden bekendgemaakt in het burgerjaarverslag.