Overheidsorganisatie | Gemeente Veghel |
---|---|
Officiële naam regeling | Nadere regels subsidiëring Dorpshuizen, Gemeenschapshuizen en Wijkgebouwen 2014 |
Citeertitel | Nadere regels subsidiëring Dorpshuizen, Gemeenschapshuizen en Wijkgebouwen 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene wet bestuursrecht, titel 4.2 en 4.3
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2014 | Nieuwe regeling | 17-12-2013 Stadskrant Veghel, 24-12-2013 | 44.934 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veghel;
overwegende dat herziening van de “ Beleidsregel Subsidiering Activiteiten Dorpshuizen, Gemeenschapshuizen en Wijkgebouwen 2012” noodzakelijk is in verband met gewenste aanpassingen in het kader van de rechtmatigheid;
gelet op artikel 18 van de “Algemene Subsidieverordening gemeente Veghel 2010”;
gelet op titel 4.2 en 4.3. van de Algemene wet bestuursrecht;
b e s l u i t
vast te stellen de navolgende nadere regels:
Nadere regels subsidiëring Dorpshuizen, Gemeenschapshuizen en Wijkgebouwen 2014
1. De subsidieaanvraag omvat jaarlijks voor 1 april, de in artikel 5:2 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Veghel 2010 genoemde bescheiden.
2. Indien voor de beoordeling van de aanvraag van belang kan het college verlangen aanvullende bescheiden te overleggen.
1. Onder een dorps- of gemeenschapshuis wordt verstaan een gebouw, waarin meerdere instellingen in een kerkdorp hun activiteiten verrichten e.e.a. ter bevordering van de leefbaarheid. Het dorps- of gemeenschapshuis wordt beheerd en geëxploiteerd door een instelling.
2. In het kader van deze beleidsregel worden onder dorps- of gemeenschapshuizen verstaan:
a. ’t Span, Keldonk
b. D'n Hazenpot, Boerdonk
c. De Brink, Eerde
d. Den Brak, Mariaheide
e. Dorpshuis Zijtaart
1. De aanvrager is de instelling die het dorps- of gemeenschapshuis beheert en exploiteert.
2. Alle instellingen dienen in beginsel gebruik te kunnen maken van het dorps- of gemeenschapshuis, conform de functie van gemeenschapshuizen zoals opgenomen in de visie “Wonen met zorg en welzijn”.
1. Dorps- of gemeenschapshuizen (prijspeil 2014).
Een basissubsidie van € 5.168,- voor het beheer. Een accommodatiesubsidie die gebaseerd is op 93,75 % van de huurprijs. Voor 2015 wordt nog een eerder opgelegde bezuinigingstaakstelling doorgevoerd van
1,25 % korting;
Jaar 2014 93,75 %
Jaar 2015 92,5 %
2. De Brink
Een subsidie in kosten van rente en aflossing van de geldlening van de Rabobank, welke diende voor de verbouwingen aan De Brink. Beëindiging van de subsidie vindt plaats zodra de lening volledig is afgelost.
Ten behoeve van vaststelling van de subsidie zoals bedoeld in artikel 16, lid 2 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Veghel 2010, wordt voor 1 april na afloop van het subsidiejaar een aanvraag tot vaststelling ingediend.
1. De subsidieaanvraag omvat jaarlijks voor 1 april, de in artikel 5:2 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Veghel 2010 genoemde bescheiden.
2. Indien voor de beoordeling van de aanvraag van belang kan het college verlangen aanvullende bescheiden te overleggen.
1. Onder een multifunctionele accommodatie wordt verstaan een gebouw, waarin verschillende functies en organisaties zijn gehuisvest en waar een bepaalde mate van samenwerking plaatsvindt, zowel vanuit inhoudelijk, ruimtelijk als organisatorische oogpunt. Een multifunctionele accommodatie is eigendom van de gemeente en wordt in gezamenlijkheid beheerd en geëxploiteerd door de organisaties, die er gehuisvest zijn.
2. In het kader van deze nadere regels worden onder multifunctionele accommodaties verstaan:
a. a. MFC de Magneet, Veghel
b. b. MFA de Hintel, Veghel
c. c. MFG de Trommel, Erp
d. MFA het Klooster, Zijtaart
1. De aanvrager is de onderwijsinstelling, die in de betreffende multifunctionele accommodatie is gehuisvest.
2. De aanvrager zorgt voor een adequate verdeling van de subsidie onder de organisaties, die in de betreffende multifunctionele accommodaties zijn gehuisvest en die onderling samenwerken op zowel inhoudelijk, ruimtelijk als organisatorisch vlak. Deze verdeling geschiedt naar rato van de bruto vloeroppervlakte, die elke organisatie in de betreffende multifunctionele accommodatie in gebruik heeft. Maatgevend hierbij zijn de ruimtestaten die onderdeel uitmaken van de met betreffende organisaties gesloten bruikleen- en huurovereenkomsten.
3. Voorwaarde voor toekenning van deze subsidie is dat er sprake moet zijn onderlinge samenwerking op zowel inhoudelijk, ruimtelijk als organisatorisch vlak.
4. De subsidie wordt uitsluitend toegekend als een tegemoetkoming in de kosten van:
a. coördinatie van het gemeenschappelijke beheer en exploitatie van de betreffende multifunctionele accommodatie; daarbij kan onder andere gedacht worden aan een tegemoetkoming in de kosten van een gezamenlijke conciërge, in de kosten van deelname aan een beheercommissie, in de kosten van het factureren naar gebruikers
b. de overige meerkosten, die aanwijsbaar/aantoonbaar het gevolg zijn van het gezamenlijk gehuisvest zijn in de betreffende multifunctionele accommodatie; daarbij kan onder andere gedacht worden aan de meerkosten met betrekking tot het meldkamerabonnement voor de alarm- en brandmeldinstallatie.
Een genormeerd subsidiebedrag van € 10.337,- per multifunctionele accommodatie.
Ten behoeve van vaststelling van de subsidie zoals bedoeld in artikel 16, lid 2 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Veghel 2010, wordt voor 1 april na afloop van het subsidiejaar een aanvraag tot vaststelling ingediend.
1. De subsidieaanvraag gaat vergezeld van de in artikel 5:2 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Veghel 2010 genoemde bescheiden.
2. Bij de subsidieaanvraag dient tevens de financieel vastgestelde jaarrekening en het inhoudelijk jaarverslag van het voorgaande jaar ingediend te worden.
3. Indien voor de beoordeling van de aanvraag van belang kan het college verlangen aanvullende bescheiden te overleggen.
1. Onder een wijkgebouw wordt verstaan een gebouw, waarin meerdere instellingen in een wijk hun activiteiten verrichten e.e.a. ter bevordering van de leefbaarheid. Het wijkgebouw is eigendom van de gemeente en wordt beheerd en geëxploiteerd door een instelling.
2. In het kader van deze beleidsregel worden onder wijkgebouwen verstaan:
a. De Spil (Bunders)
b. De Bloemfontein (Bloemenwijk)
c. De Golfstroom (Zuid)
d. De Lapvoet (De Leest)
1. De aanvrager is de instelling die het wijkgebouw beheert en exploiteert.
2. Alle instellingen uit desbetreffende wijk dienen in beginsel gebruik te kunnen maken van het wijkgebouw conform de functie van gemeenschapshuizen zoals opgenomen in de visie “Wonen met zorg en welzijn”.
Een accommodatiesubsidie die gebaseerd is op 93,75 % van de huurprijs.
Voor 2015 wordt nog een eerder opgelegde bezuinigingstaakstelling doorgevoerd van
1,25 % korting;
Jaar 2014 93,75 %
Jaar 2015 92,5 %
De subsidie wordt vastgesteld zonder voorafgaande subsidieverlening.
Indien de subsidie deels bestaat uit een accommodatiesubsidie als compensatie in de huur van een gemeentelijke accommodatie dan zal dit deel van de subsidie gelijktijdig verrekend worden met de in
rekening te brengen huurpenningen.
Deze nadere regels worden aangehaald als Nadere regels subsidiëring Dorpshuizen, Gemeenschapshuizen en Wijkgebouwen 2014
1. Deze nadere regels treden in werking met ingang van 1 januari 2014. Dan vervalt de Beleidsregel Subsidiëring Activiteiten Dorpshuizen, Gemeenschapshuizen en Wijkgebouwen 2012.
2. Deze nadere regels zijn voor het eerst van toepassing op subsidie aangevraagd voor het subsidiejaar 2014. Aanvragen die betrekking hebben op subsidies voor het jaar 2013 en voorgaande subsidiejaren worden behandeld volgens het oude recht.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 17 december 2013
Het college voornoemd,
De secretaris,
Drs. M.G.C. Wilms-Wils RA
De burgemeester,
Mr. I.R. Adema