Overheidsorganisatie | Gemeente Vlist |
---|---|
Officiële naam regeling | Verordening Gemeentelijke Basisregistratie personen gemeente Vlist 2014 |
Citeertitel | Verordening Gemeentelijke Basisregistratie personen gemeente Vlist 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-01-2014 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 25-02-2014 | Onbekend |
De raad van de gemeente Vlist;
overwegende, dat het gewenst is, op grond van Wet basisregistratie personen, een verordening vast te stellen ten behoeve van de verstrekking van gegevens uit gemeentelijke basisregistratie personen;
gezien het advies van de integrale commissie dd 7 januari 2014
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 28 januari 2014
gelet op de Wet basisregistratie personen en de Wet bescherming persoonsgegevens;
b e s l u i t :
vast te stellen: “Verordening Gemeentelijke Basisregistratie personen gemeente Vlist 2014”
1. Daar waar in deze verordening de mannelijke persoonsvorm wordt gebruikt dient ook de vrouwelijke persoonsvorm te worden gelezen.
2. De bijlagen maken deel uit van deze verordening.
Deze verordening verstaat onder (in alfabetische volgorde):
aangehaakte gegevens: de in de Brp opgenomen gegevens die niet behoren tot de persoonslijst of de verwijsgegevens, over één persoon in de Brp;
afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;
algemenegegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 2.7, eerste lid onder a van de Wet Brp;
authentieke gegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 1.6 van de Wet Brp en benoemd in artikel 2 Besluit Brp en vermeld in bijlage 1 Besluit Brp;
autorisatie: het verlenen van (rechtstreekse) toegang tot de Brp-gegevens;
beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke belast is met de dagelijkse zorg voor de Brp;
binnengemeentelijkeafnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente. Hieronder valt tevens te verstaan door de verantwoordelijke aangewezen instanties die taken uitoefenen die door het gemeentebestuur zijn opgelegd en/of belast zijn met de uitvoering van publiekrechtelijke taken;
WetBrp: de Wet basisregistratie personen;
derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;
Brp: de basisregistratie personen;
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1.1 van de Wet Brp in de Brp van de gemeente is opgenomen;
persoonslijst: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, van de Wet Brp, over één persoon in de Brp;
verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;
verordeningBrp: de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen gemeente Vlist 2014;
1. Binnengemeentelijke afnemers krijgen toegang tot de Brp, dan wel de beschikbare gegevens in de Brp worden verstrekt, voor de vervulling van hun taak.
2. De toegang dan wel de verstrekking wordt door de verantwoordelijke vastgelegd in een convenant of overeenkomst.
1. Beheerder van de Brp is de teamleider Frontoffice.
2. De beheerder geeft invulling aan het onder artikel 2 bedoelde convenant of overeenkomst.
Op grond van artikel 3.8 van de Wet Brp, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in Bijlage 1 Verordening Gemeentelijke vermelde teams, de in de tabel gegevens verstrekt, ten behoeve van het actualiseren van de door hen beheerde administraties.
Rechtstreekse toegang tot de Brp hebben:
de beheerder;
de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn op de frontoffice;
met inachtneming van artikel 3.5 Wet Brp wordt aan de in Bijlage 2 Verordening Gemeentelijke vermelde binnengemeentelijke afnemers een autorisatie verleend, voor de in de tabel aangegeven gegevens, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen wettelijke taken.
1. Met inachtneming van artikel 3.5 Wet Brp worden aan de in Bijlage 3 Verordening Gemeentelijke vermelde binnengemeentelijke afnemers de in de tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen wettelijke taken.
2. De verantwoordelijke kan besluiten aan andere afnemers systematisch gegevens te verstrekken.
In het besluit worden tenminste de volgende punten schriftelijk vastgelegd:
het doel waarvoor de gegevens uit de basisadministratie nodig zijn;
de op deze registraties betrekking hebbende wettelijke regelingen en privacyreglementen;
een limitatieve en exacte opsomming van de benodigde gegevens.
1. Met inachtneming van artikel 3.9, vierde lid Wet Brp kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in artikel 3.3 en 3.6 Wet Brp, aan Bijlage 4 Verordening Gemeentelijke vermelde instanties de gegevens, zoals vermeldt in artikel 3.9, lid 4, van de Wet Brp op verzoek aan de in bijlage 4 vermelde instanties worden verstrekt voorzover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
2. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.
Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op telefonisch verzoek slechts incidenteel in aantoonbaar spoedeisende gevallen gegevens worden verstrekt indien:
buiten twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een daartoe bevoegde persoon binnen de organisatie. Een en ander op basis van vooraf nadrukkelijk gemaakte afspraken en aan met name genoemde personen en:
de gegevens nodig zijn voor vervulling van de taken van de binnengemeentelijke afnemer en niet op een minder ingrijpende manier aan gegevens kan worden gekomen.
De Brp heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:
informatie te leveren aan de frontoffice ter uitvoering van activiteiten, verband houdende met de taken die bij deze dienst moeten worden gevoerd;
de binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van taken van die afnemers;
een ingeschrevene van hem betreffende gegevens te voorzien;
statistische informatie te leveren.
1. Van ingeschrevenen kunnen in de Brp de in Bijlage 5 Verordening Gemeentelijke basistregistratie personen gemeente Vlist 2014 genoemde aangehaakte gegevens opgenomen zijn.
2. De verantwoordelijke kan besluiten de aangehaakte gegevens uit te breiden dan wel in te krimpen.
Aangehaakte gegevens in de Brp worden verkregen door opgave van de ingezetene, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door ambtenaren burgerzaken in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van afnemers en derden.
Aan binnengemeentelijke afnemers, ten aanzien van wie deze verordening voorziet in verbanden (artikel 4), toegang (artikel 5) en verstrekkingen (artikel 6), kan toegang tot de aangehaakte gegevens worden verleend, mits deze noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken of bevoegdheden.
Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de bevolkingsadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen één jaar nadat het besluit is genomen.
De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 12, aan binnengemeentelijke afnemers als bedoeld in artikel 6, gedurende het jaar volgend op de verstrekking bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig schaadt.
Op de aangehaakte gegevens zijn alle rechten van de burger, genoemd in de Wet bescherming persoonsgegevens, van toepassing.
De beheerder treft technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de gegevens als vermeld in het Beveiligings- en Privacyhandboek Brp van de gemeente Vlist.
1. De binnengemeentelijke afnemers van gegevens uit de Brp zijn verplicht de verschillen met de vastgelegde persoonsgegevens in de eigen administratie, waarvan aannemelijk is dat deze in de Brp opgenomen moeten worden, schriftelijk te melden aan de beheerder.
2. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen moeten worden gedaan.
3. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 2.34 Wet Brp en de artikelen 27 en 28 Besluit Brp.
1. De Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens vastgesteld op 21 april 2009 wordt, gelijktijdig met de inwerkingtreding van de Wet Brp, ingetrokken.
2. Deze verordening treedt, gelijktijdig met de inwerkingtreding van de Wet Brp, in werking.
3. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om wijzigingen in de bij deze verordening vastgestelde bijlagen aan te brengen.
4. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Gemeentelijke Basisregistratie personen gemeente Vlist 2014.
5. De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de Brp.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 25 februari 2014
De griffier, De voorzitter,
mw. P.A. M. Goedvolk A.Z. Evenhuis-Meppelink
Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente [Klik hier om het document te downloaden]
Memorie van toelichting [Klik hier om het document te downloaden]