Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Vlist

Verordening Gemeentelijke Basisregistratie personen gemeente Vlist 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Vlist
Officiële naam regelingVerordening Gemeentelijke Basisregistratie personen gemeente Vlist 2014
CiteertitelVerordening Gemeentelijke Basisregistratie personen gemeente Vlist 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet basisregistratie personen
  2. Wet bescherming persoonsgegevens
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-01-201401-01-2015Nieuwe regeling

25-02-2014

Gemeenteblad 2014 nummer 79548, 23 december 2014

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Gemeentelijke Basisregistratie personen 2014

De raad van de gemeente Vlist;

overwegende, dat het gewenst is, op grond van Wet basisregistratie personen, een verordening vast te stellen ten behoeve van de verstrekking van gegevens uit gemeentelijke basisregistratie personen;

gezien het advies van de integrale commissie dd 7 januari 2014

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 28 januari 2014

gelet op de Wet basisregistratie personen en de Wet bescherming persoonsgegevens;

b e s l u i t :

vast te stellen: “Verordening Gemeentelijke Basisregistratie personen gemeente Vlist 2014”

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

  • 1. Daar waar in deze verordening de mannelijke persoonsvorm wordt gebruikt dient ook de vrouwelijke persoonsvorm te worden gelezen.

  • 2. De bijlagen maken deel uit van deze verordening.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder (in alfabetische volgorde):

  • a.

    aangehaakte gegevens: de in de Brp opgenomen gegevens die niet behoren tot de persoonslijst of de verwijsgegevens, over één persoon in de Brp;

  • b.

    afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    algemenegegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 2.7, eerste lid onder a van de Wet Brp;

  • d.

    authentieke gegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 1.6 van de Wet Brp en benoemd in artikel 2 Besluit Brp en vermeld in bijlage 1 Besluit Brp;

  • e.

    autorisatie: het verlenen van (rechtstreekse) toegang tot de Brp-gegevens;

  • f.

    beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke belast is met de dagelijkse zorg voor de Brp;

  • g.

    binnengemeentelijkeafnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente. Hieronder valt tevens te verstaan door de verantwoordelijke aangewezen instanties die taken uitoefenen die door het gemeentebestuur zijn opgelegd en/of belast zijn met de uitvoering van publiekrechtelijke taken;

  • h.

    WetBrp: de Wet basisregistratie personen;

  • i.

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;

  • j.

    Brp: de basisregistratie personen;

  • k.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1.1 van de Wet Brp in de Brp van de gemeente is opgenomen;

  • l.

    persoonslijst: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, van de Wet Brp, over één persoon in de Brp;

  • m.

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • n.

    verordeningBrp: de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen gemeente Vlist 2014;

Artikel 2 Doel van de verbanden, toegang of verstrekking van de Brp-gegevens

  • 1. Binnengemeentelijke afnemers krijgen toegang tot de Brp, dan wel de beschikbare gegevens in de Brp worden verstrekt, voor de vervulling van hun taak.

  • 2. De toegang dan wel de verstrekking wordt door de verantwoordelijke vastgelegd in een convenant of overeenkomst.

Artikel 3 Beheer van de Brp

  • 1. Beheerder van de Brp is de teamleider Frontoffice.

  • 2. De beheerder geeft invulling aan het onder artikel 2 bedoelde convenant of overeenkomst.

Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de Brp

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 3.8 van de Wet Brp, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in Bijlage 1 Verordening Gemeentelijke vermelde teams, de in de tabel gegevens verstrekt, ten behoeve van het actualiseren van de door hen beheerde administraties.

Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de Brp

Rechtstreekse toegang tot de Brp hebben:

  • 1.

    de beheerder;

  • 2.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn op de frontoffice;

  • 3.

    met inachtneming van artikel 3.5 Wet Brp wordt aan de in Bijlage 2 Verordening Gemeentelijke vermelde binnengemeentelijke afnemers een autorisatie verleend, voor de in de tabel aangegeven gegevens, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen wettelijke taken.

Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

  • 1. Met inachtneming van artikel 3.5 Wet Brp worden aan de in Bijlage 3 Verordening Gemeentelijke vermelde binnengemeentelijke afnemers de in de tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen wettelijke taken.

  • 2. De verantwoordelijke kan besluiten aan andere afnemers systematisch gegevens te verstrekken.

    In het besluit worden tenminste de volgende punten schriftelijk vastgelegd:

    • -

      het doel waarvoor de gegevens uit de basisadministratie nodig zijn;

    • -

      de op deze registraties betrekking hebbende wettelijke regelingen en privacyreglementen;

    • -

      een limitatieve en exacte opsomming van de benodigde gegevens.

Artikel 7 Verstrekkingen onder verantwoordelijkheid van de gemeente

  • 1. Met inachtneming van artikel 3.9, vierde lid Wet Brp kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in artikel 3.3 en 3.6 Wet Brp, aan Bijlage 4 Verordening Gemeentelijke vermelde instanties de gegevens, zoals vermeldt in artikel 3.9, lid 4, van de Wet Brp op verzoek aan de in bijlage 4 vermelde instanties worden verstrekt voorzover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

  • 2. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 8 Telefonische gegevensverstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers

Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op telefonisch verzoek slechts incidenteel in aantoonbaar spoedeisende gevallen gegevens worden verstrekt indien:

  • a.

    buiten twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een daartoe bevoegde persoon binnen de organisatie. Een en ander op basis van vooraf nadrukkelijk gemaakte afspraken en aan met name genoemde personen en:

  • b.

    de gegevens nodig zijn voor vervulling van de taken van de binnengemeentelijke afnemer en niet op een minder ingrijpende manier aan gegevens kan worden gekomen.

Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens

Artikel 9 Doel van de aangehaakte gegevens

De Brp heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:

  • a.

    informatie te leveren aan de frontoffice ter uitvoering van activiteiten, verband houdende met de taken die bij deze dienst moeten worden gevoerd;

  • b.

    de binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van taken van die afnemers;

  • c.

    een ingeschrevene van hem betreffende gegevens te voorzien;

  • d.

    statistische informatie te leveren.

Artikel 10 Aangehaakte gegevens

  • 1. Van ingeschrevenen kunnen in de Brp de in Bijlage 5 Verordening Gemeentelijke basistregistratie personen gemeente Vlist 2014 genoemde aangehaakte gegevens opgenomen zijn.

  • 2. De verantwoordelijke kan besluiten de aangehaakte gegevens uit te breiden dan wel in te krimpen.

Artikel 11 Wijze van verkrijging

Aangehaakte gegevens in de Brp worden verkregen door opgave van de ingezetene, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door ambtenaren burgerzaken in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van afnemers en derden.

Artikel 12 Verbanden, toegang en verstrekkingen

Aan binnengemeentelijke afnemers, ten aanzien van wie deze verordening voorziet in verbanden (artikel 4), toegang (artikel 5) en verstrekkingen (artikel 6), kan toegang tot de aangehaakte gegevens worden verleend, mits deze noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken of bevoegdheden.

Artikel 13 Verwijdering van gegevens

Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de bevolkingsadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen één jaar nadat het besluit is genomen.

Artikel 14 Protocolplicht van aangehaakte gegevens

De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 12, aan binnengemeentelijke afnemers als bedoeld in artikel 6, gedurende het jaar volgend op de verstrekking bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig schaadt.

Artikel 15 Rechten van de burger

Op de aangehaakte gegevens zijn alle rechten van de burger, genoemd in de Wet bescherming persoonsgegevens, van toepassing.

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

Artikel 16 Beveiliging

De beheerder treft technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de gegevens als vermeld in het Beveiligings- en Privacyhandboek Brp van de gemeente Vlist.

Artikel 17 Terugmelding

  • 1. De binnengemeentelijke afnemers van gegevens uit de Brp zijn verplicht de verschillen met de vastgelegde persoonsgegevens in de eigen administratie, waarvan aannemelijk is dat deze in de Brp opgenomen moeten worden, schriftelijk te melden aan de beheerder.

  • 2. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen moeten worden gedaan.

  • 3. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 2.34 Wet Brp en de artikelen 27 en 28 Besluit Brp.

Artikel 18 Slotbepalingen

  • 1. De Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens vastgesteld op 21 april 2009 wordt, gelijktijdig met de inwerkingtreding van de Wet Brp, ingetrokken.

  • 2. Deze verordening treedt, gelijktijdig met de inwerkingtreding van de Wet Brp, in werking.

  • 3. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om wijzigingen in de bij deze verordening vastgestelde bijlagen aan te brengen.

  • 4. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Gemeentelijke Basisregistratie personen gemeente Vlist 2014.

  • 5. De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de Brp.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 25 februari 2014

De griffier, De voorzitter,

mw. P.A. M. Goedvolk A.Z. Evenhuis-Meppelink