Overheidsorganisatie | Deelgemeente Amsterdam - Zuidoost |
---|---|
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Leerwerktrajecten 2013/2014 |
Citeertitel | Subsidieregeling Leerwerktrajecten 2013/2014 |
Vastgesteld door | deelraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Maatschappelijke zorg, ondersteuning en welzijn |
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 16-4-2013
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Officiële digitale bekendmakingen Zuidoost, 29-04-2013
Onbekend.
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2013 | 19-03-2016 | nieuwe regeling | 16-04-2013 Officiële digitale bekendmakingen Zuidoost, 29-04-2013 | DB160413 AW/177 |
a. Dagelijks Bestuur: het Dagelijks Bestuur van Stadsdeel Zuidoost;
b. Economische zelfstandigheid: Bewoners zijn duurzaam actief door betaald werk te doen;
c.voorschakeltrajecten: mensen kunnen zich zodanig ontwikkelen dat ze naar een hoger trede -conform DWI definitie- kunnen.
d.Toeleiden naar werk: het plaatsen van mensen op leerwerktrajecten die leiden tot betaald werk voor een periode van minimaal 6 maanden;
e.Leerwerk trajecten: een activiteit die een bijdrage levert aan de doelstellingen als in "b." , "c" en "d." geformuleerd;
f.Doelgroep: alle inwoners van stadsdeel Zuidoost; zonder betaald werk, bij voorkeur, alleenstaande moeders, jongeren en mensen met een uitkering;
g.Vernieuwend: een traject is vernieuwend als het zich richt op benutting van kansen op betaald werk in de kansrijke sectoren;
h.Succesvol: een traject is succesvol als het een aantoonbaar succesvolle/beproefde methode hanteert wat betreft het klaarstomen van mensen voor een leerwerktraject of het duurzaam plaatsen van mensen op trajecten naar werk;
1. Het Dagelijks Bestuur wil met deze regeling de deelname van 2 categorieën mensen aan leerwerktrajecten stimuleren. Enerzijds zijn de trajecten gericht op bewoners met een kortere afstand tot de arbeidsmarkt, waarbij het doel is om hen te bemiddelen naar een baan. Anderzijds richten we de trajecten in voor bewoners met een langere afstand tot de arbeidsmarkt, daarbij is het doel om de basisvaardigheden en competenties te trainen ten behoeve van doorstroming richting de arbeidsmarkt.
2. De subsidieregeling is bedoeld voor het aanbieden van vernieuwende projecten op het gebied van leren en werken, met als doel:
- behalen van een kwalificatie
- opdoen van werkervaring
- het begeleiden en trainen van bewoners met een langere afstand tot de arbeidsmarkt opdat deze kunnen doorstromen naar vervolgtrajecten of direct geplaatst kunnen worden op een betaalde baan.
- plaatsing op betaald werk voor een periode van minimaal 6 maanden voor bewoners met een kortere afstand tot de arbeidsmarkt
1. Het Dagelijks Bestuur kan een subsidie verlenen voor de uitvoering van een leer- werktraject dat zich richt op de genoemde doelgroepen.
De activiteiten voor bewoners met een langere afstand tot de arbeidsmarkt zijn subsidiabel indien de aanvrager aan de volgende eisen voldoet:
- het traject wordt afgesloten met een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP);
- de deelnemer en overzicht en inzicht heeft in de ontwikkeling van zijn competenties;
- de deelnemer op basis van een diagnose op een hoger trede geplaatst kan worden of zelfs direct geplaatst kan worden op een baan;
- de deelnemer een advies mee krijgt voor deelname aan een leerwerktraject en er naartoe wordt begeleid.
2. De activiteiten voor bewoners met een kortere afstand tot de arbeidsmarkt zijn subsidiabel indien de aanvrager aan de volgende eisen voldoet:
- De aanvrager dient erkend te zijn als leerwerkbedrijf of een samenwerkingsverband te hebben met een partner die dit is;
- De aanvrager is verantwoordelijk voor het gehele traject (werving, selectie, opleiden en bemiddelen naar werk);
- De aanvrager werkt ten behoeve van het traject samen met ketenpartners.
3. Trajecten zijn subsidiabel indien:
- een traject bestaat uit theorie en praktijktrainingen of een combinatie daarvan;
- kandidaten binnen het traject zich kunnen scholen voor functies waar aantoonbaar vraag naar is;
- kandidaten die voldaan hebben aan de gestelde eisen en het traject met succes hebben afgesloten een certificaat ontvangen.
4.4. Kosten zijn subsidiabel indien en voor zover deze in redelijke verhouding staan tot de kwaliteit van het traject en de te behalen resultaten.
1. De subsidieontvanger dient elke 6 weken een inhoudelijk verslag in te dienen bij het stadsdeel.
2. De aanvrager dient in de aanvraag duidelijk te maken hoe zij met eventuele klachten van deelnemers omgaat.
3. De aanvrager dient kenbaar maken hoe zij een bijdrage levert aan monitoring en onderzoek van de uiteindelijke maatschappelijke effecten van de activiteit.
Het Dagelijks Bestuur beoordeelt aanvragen aan de hand van de eisen zoals geformuleerd in de Algemene Subsidieverordening Amsterdam Zuidoost en zoals geformuleerd in deze regeling.
1. De maximale subsidie per persoon die deelneemt aan het leerwerktraject, bedraagt €3.000.
2. De maximale hoogte van de totale subsidie leerwerktrajecten aan eenzelfde traject/ aanvraag is €30.000.
De aanvragen voor deze regeling kunnen gedaan worden op twee momenten:
- Tranche 1: van 1 mei tot 31 mei
- Tranche 2: 2 september tot 30 september
.
1. De aanvraag tot subsidievaststelling bevat een inhoudelijk verslag waaruit blijkt dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en de mate waarin de beoogde doelstellingen en resultaten zijn gerealiseerd.
2. De aanvraag tot subsidievaststelling bevat tevens een financieel verslag waaruit blijkt hoe de verstrekte subsidie daadwerkelijk is besteed.
Deze regeling treedt in werking per 1 mei 2013.
Deze regeling wordt aangehaald als Subsidieregeling Leerwerktrajecten 2013/2014.