Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Centrum

Financiële verordening van het stadsdeel Centrum 2008

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Centrum
Officiële naam regelingFinanciële verordening van het stadsdeel Centrum 2008
Citeertitelde Financiële verordening van het stadsdeel Centrum 2008
Vastgesteld doordeelraad
Onderwerp
Eigen onderwerpFinanciën

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

bij deze eerste wijziging is het afschrijvingsbeleid uit artikel 9, eerste lid en de bijlage gehaald omdat dit is opgenomen in de nota activabeleid (Publicaties Stadsdeelbestuur 2011, Stadsdeelraad, besluiten, 29 maart 2011-10a)

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: Onbekend

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Publicaties Stadsdeelbestuur 2011, Stadsdeelraad, Besluiten, 29 maart 2011-10b

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 212

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-04-201101-01-201119-03-2014artikel 9, eerste lid en bijlage

06-04-2011

Publicaties Stadsdeelbestuur 2011, Stadsdeelraad, Besluiten, 29 maart 2011-10b

Publicaties Stadsdeelbestuur 2011, Stadsdeelraad, Voordrachten/Vergaderstukken, 29 maart 2011-10b
01-01-200806-04-2011nieuwe regeling

01-01-2008

Publicaties Stadsdeelbestuur 2007, stadsdeelraad, Besluiten, 28 juni 2007-6

Publicaties Stadsdeelbestuur 2007, stadsdeelraad, vergaderstukken, 28 juni 2007-6

Tekst van de regeling

inhoud

Hoofdstuk 1. Inleidende bepalingen

Art. 1

Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

Administratie:

het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.

Hoofdstuk 2. Begroting en verantwoording

Art. 2

Programma-indeling

1. De deelraad stelt tenminste bij de aanvang van de nieuwe deelraadsperiode een programma-indeling voor de deelraadsperiode vast.

2. De deelraad stelt op voorstel van het dagelijks bestuur per programma indicatoren vast met betrekking tot de beoogde maatschappelijke effecten, de te behalen resultaten en de bijbehorende activiteiten.

3. Het dagelijks bestuur draagt zorg voor het verzamelen en vastleggen van gegevens over de behaalde resultaten, de beoogde maatschappelijke effecten en de bijbehorende activiteiten, zodat de doelmatigheid en doeltreffendheid van het beleid zoals vastgesteld door de deelraad, kunnen worden getoetst.

Art. 3

Planning en controlcyclus

Voor aanvang van een begrotingsjaar biedt het dagelijks bestuur een overzicht aan met daarin de data voor het aanbieden door het dagelijks bestuur en het vaststellen door de deelraad van de jaarstukken, de voorjaarsnota, de tussentijdse rapportages en de begroting met de meerjarenraming.

Art. 4

Inrichting begroting en jaarstukken

1.  Bij de begroting wordt een overzicht gegeven van de productenraming ingedeeld naar programma's en bij het jaarverslag wordt een overzicht gegeven van de productenrealisatie ingedeeld naar programma's.

2.  Bij de uiteenzetting van de financiële positie van de begroting wordt van de nieuwe investeringen per investering het benodigde investeringskrediet weergegeven en wordt van de lopende investeringen het geautoriseerde investeringskrediet en de raming van de uitputting van het krediet in het lopende boekjaar weergegeven.

3.  In de jaarrekening wordt van de investeringen de uitputting van de geautoriseerde investeringskredieten en de actuele raming van de totale uitgaven weergegeven.

Art. 5

Voorjaarsnota

Het dagelijks bestuur biedt de deelraad voor de aanvang van het begrotingsproces een voorjaarsnota aan met daarin de kaders voor het komend begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren. In deze nota worden in ieder geval de macro-economische en politieke ontwikkelingen besproken en de bevindingen verwerkt van het jaarverslag.

Art. 6

Autorisatie begroting en investeringskredieten en begrotingswijzigingen

1.  De deelraad autoriseert met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma en het overzicht algemene dekkingsmiddelen.

2.  Bij de begrotingsbehandeling geeft de deelraad aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige nieuwe investeringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de begroting geautoriseerd.

3.  Bij de behandeling van de tussentijdse rapportages in de deelraad doet het dagelijks bestuur voorstellen voor wijziging van de geautoriseerde budgetten en investeringskredieten en bijstelling van het beleid.

4.  Voor investeringen in de loop van het begrotingsjaar die niet in de begroting zijn opgenomen, legt het dagelijks bestuur vooraf aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel en een voorstel voor het autoriseren van een investeringskrediet aan de deelraad voor.

Art. 7

Tussentijdse rapportage en informatie

1.  Het dagelijks bestuur informeert de deelraad door middel van een tussentijdse rapportage over de realisatie van de begroting van het stadsdeel over de eerste drie maanden, de eerste zes maanden en de eerste negen maanden van het lopende boekjaar.

2.  De inrichting van de tussentijdse rapportages sluit aan bij de programma-indeling van de begroting.

3. Het dagelijks bestuur informeert in ieder geval vooraf de raad en neemt pas een besluit, nadat de raad(scommissie) in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen kenbaar te maken voorzover het betreft voorstellen waarvan de financiële consequenties niet in de begroting zijn opgenomen inzake:

  • a.

    aankoop en verkoop van goederen en diensten (groter dan € 200.000);

  • b.

    meerjarige verplichtingen (met een last boven € 100.000,- per jaar).

Hoofdstuk 3. Financieel beleid.

Art. 8

Reserves en voorzieningen

1.  Het dagelijks bestuur biedt de deelraad eens in de twee jaar een nota reserves en voorzieningen aan. De deelraad stelt de nota vast. De nota behandelt:

  • a.

    de vorming en besteding van reserves;

  • b.

    de vorming en besteding voorzieningen;

  • c.

    de toerekening en verwerking van rente over de voorzieningen.

2.  Bij een voorstel voor de instelling van een reserve wordt minimaal aangegeven:

  • a.

    het specifieke doel van de reserve;

  • b.

    de voeding van de reserve;

  • c.

    de besteding vanuit de reserve;

  • d.

    de maximale hoogte van de reserve;

  • e.

    en de maximale looptijd.

Art. 9

Waardering en afschrijving vaste activa

1.  Vaste activa met economisch nut worden lineair afgeschreven.

2. Investeringen in de openbare ruimte (activa met een meerjarig maatschappelijk nut) worden ten laste van de exploitatie gebracht. Indien hiervan bij raadsbesluit wordt afgeweken, wordt het actief lineair afgeschreven over de verwachte levensduur van het actief of een kortere door de deelraad aan te geven tijdsduur.

Art. 10

Waardering debiteuren en overige vorderingen

Voor de totale post inzake openstaande vorderingen wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd, berekend met een percentage van oninbaarheid dat is gebaseerd op het anciënniteitsbeginsel.

Art. 11

Kostprijsberekening

1.  Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van producten en diensten van het stadsdeel wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd.

2.  Bij de kostentoerekening worden meegenomen:

  • a.

    de bijdragen aan reserves voor de noodzakelijke vervanging van betrokken activa

  • b.

    de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa en

  • c.

    voor de heffingen de compensabele BTW.

Art. 12

Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en prijzen

1.  Het dagelijks bestuur doet de deelraad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de tarieven voor belastingen, rechten en heffingen van het stadsdeel.

2.  Het dagelijks bestuur biedt eens in de vier jaar de deelraad een nota aan met de kaders voor de samenstelling van de vastgoedportefeuille en kaders voor de prijzen voor de verhuur van onroerende zaken. De deelraad stelt de nota vast.

3.  Het dagelijks bestuur biedt eens in de vier jaar de deelraad een nota Heffingen aan met de kaders voor de tarieven voor belastingen, rechten en heffingen van het stadsdeel en prijzen van diensten van het stadsdeel anders dan genoemd in het tweede lid. De deelraad stelt de nota vast.

4.  De besluiten voor het vaststellen van nieuwe prijzen en het wijzigen van prijzen worden ter kennisneming aan de deelraad aangeboden.

Art. 13

Weerstandsvermogen

1.  Het dagelijks bestuur zal eens per jaar in een notitie aandacht besteden aan het weerstandsvermogen.

2. De deelraad stelt met het vaststellen van de nota weerstandsvermogen ook de gewenste omvang van de algemene reserve vast.

Hoofdstuk 4. Financieel beheer en interne controle

Art. 14

Administratie

De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij dienstbaar is voor:

  • a.

    het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in het stadsdeel als geheel en in de sectoren;

  • b.

    het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen, schulden, en contracten;

  • c.

    het verschaffen van informatie over uitputting van de toegekende budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostencalculaties;

  • d.

    het verschaffen van informatie over indicatoren met betrekking tot de productie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het stadsdeelbeleid;

  • e.

    het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving;

  • f.

    de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving.

Art. 15

Interne controle

1.  Het dagelijks bestuur draagt ten behoeve van het getrouwe beeld en de rechtmatigheid van de jaarrekening zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking waaronder de output en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het dagelijks bestuur maatregelen tot herstel.

2. Het dagelijks bestuur zorgt voor de systematische controle van de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van het stadsdeel. Bij afwijkingen in de registratie neemt het dagelijks bestuur maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.

Art. 16

Misbruik en oneigenlijk gebruik

Het dagelijks bestuur zorgt voor en legt vast de regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van regelingen en eigendommen.

Hoofdstuk 5. Financiële Organisatie.

Art. 17

Financiële organisatie

Het dagelijks bestuur zorgt voor en legt vast:

  • a.

    een eenduidige indeling van de stadsdeelorganisatie en een eenduidige toewijzing van de taken van het stadsdeel aan de sectoren;

  • b.

    een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;

  • c.

    de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;

  • d.

    de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie;

  • e.

    de te maken afspraken met de sectoren over de te behalen resultaten, de daarvoor beschikbare middelen en de wijze en frequentie van rapportage over de voortgang van de activiteiten en uitputting van middelen;

  • f.

    de kostenverdeelsleutels voor het eenduidig toewijzen van de lasten en baten aan de producten van de productraming en de productrealisatie.

Art. 18

Inkoop

Het dagelijks bestuur zorgt voor en legt vast de interne regels voor de inkoop en de aanbesteding van goederen, werken en diensten.

Art. 19

Subsidieverlening en steunverlening

Het dagelijks bestuur zorgt voor en legt vast de interne regels voor de steunverlening en het verlenen van subsidies aan ondernemingen en instellingen.

Hoofdstuk 6. Slotbepalingen

Art. 20

Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2008.

Art. 21

Overgangsbepalingen

1. In te trekken: de Verordening op het financieel beleid en beheer en de financiële organisatie van het stadsdeel Amsterdam-Centrum van de gemeente Amsterdam, vastgesteld door de deelraad op 13 november 2003.

2. In tegenstelling tot het bepaalde in artikel 20 treden het tweede en derde lid van artikel 12 in

werking met ingang van het vaststellen door de deelraad van de in het tweede en derde lid

genoemde nota's.

3. Investeringen met maatschappelijk nut die zijn geactiveerd voor de inwerkingtreding van deze

verordening worden afgeschreven volgens de destijds vastgestelde afschrijvingstermijnen en

methodiek, voor zover de deelraad niet heeft aangegeven dat deze investeringen vervroegd

moeten worden afgeschreven.

Art. 22

Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam "de Financiële verordening van het stadsdeel Centrum 2008".