Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Leeuwarderadeel

Instructie voor de Griffier

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Leeuwarderadeel
Officiële naam regelingInstructie voor de Griffier
CiteertitelInstructie voor de Griffier
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Op grond van artikel 28 Wet algemene regels herindeling is deze instructie per 1 januari 2020 vervallen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 107a, lid 2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-09-201301-01-2020nieuwe regeling

26-09-2013

Stienser Omroeper, 2013, 4613

Onbekend.

Tekst van de regeling

Nr. 2013/ 53

De raad van de gemeente Leeuwarderadeel;

Gelet op artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet;

Gelezen het voorstel van de Werkgeverscommissie van 22 augustus 2013;

BESLUIT:

vast te stellen de verordening ‘Instructie voor de griffier’

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze instructie wordt verstaan onder:

a. griffier: de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad benoemde

functionaris;

b. commissies: de door de raad ingestelde commissies waaronder in ieder

geval de werkgeverscommissie wordt verstaan;

c. werkgeverscommissie: de door de raad op grond van artikel 83 Gemeentewet

ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie van de griffier is gedelegeerd;

d. presidium: de door de raad ingesteld overleg van de fractievoorzitters en de raadsvoorzitter waarin zaken worden afgestemd die de huishouding van de raad betreffen en waar de agenda

Artikel 2 Algemene ondersteuning

De griffier draagt zorg voor een adequate en doelmatige ondersteuning van de leden van de

raad.

Toelichting

De hoofdverantwoordelijkheid van de griffier is de ondersteuning van de raad, waaronder in ieder geval wordt verstaan de ondersteuning van de raad bij zijn kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende taken, alsmede bij moties, amendementen, initiatiefvoorstellen, notities en kaderstellende nota’s. De griffier is het aanspreekpunt voor alle vragen naar ambtelijke ondersteuning van de raad en de individuele raadsleden.

Artikel 3 Agendering

De griffier ondersteunt de raad, het presidium en de werkgeverscommissie bij het opstellen van de (voorlopige) agenda van de vergaderingen.

Artikel 4 Bijstand (raads)voorzitter

1-De griffier staat de voorzitters van raad, presidium en werkgeverscommissie ter zijde bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen.

2- De griffier kan de voorzitters van een andere door de raad in te stellen commissie ter zijde staan bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen.

Artikel 5 Vergaderingen van de raad, het presidium, de werkgeverscommissie, van de door de raad andere in te stellen commissies

1. De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van de raad, het presidium, de werkgeverscommissie en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.

2. De griffier kan aanwezig zijn bij de vergaderingen van de door de raad in te stellen andere commissies en draagt dan zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.

3. De griffier draagt zorg voor de verzending van de (voorlopige) agenda, verslaglegging

en overige stukken aan raads - en commissieleden.

Artikel 6 Ondersteuning presidium

Indien het presidium aanvullende ondersteuning behoeft draagt de griffier er, in overleg met de gemeentesecretaris, zorg voor dat deze gegeven wordt.

Artikel 7 Ondersteuning onderzoekscommissie

Indien de raad een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Gemeentewet instelt, ondersteunt de griffier deze commissie.

Artikel 8 Vervanging en verhindering

Indien de griffier verhinderd is zijn ambt te vervullen, zal hij de werkgeverscommissie van de raad daarvan tijdig op de hoogte stellen en wordt hij vervangen door de plaatsvervangend griffier.

Artikel 9 Afstemming burgemeester en gemeentesecretaris

1- De griffier bevordert in nauwe samenwerking met de burgemeester en de gemeentesecretaris een goede afstemming tussen de bestuursorganen enerzijds en het ambtelijk apparaat anderzijds.

2- In periodiek overleg met de burgemeester en de gemeentesecretaris stemt de griffier de voortgang af van alle zaken die in de vergaderingen van de raad, het presidium en de werkgeverscommissie worden behandeld of in behandeling dienen te komen.

Artikel 10 Overleg werkgeverscommissie

De griffier heeft overleg met de werkgeverscommissie over de invulling van de werkgeversrol door de raad.

Artikel 11 Ambtelijke bijstand

De griffier draagt er, zo nodig in samenwerking met de gemeentesecretaris, zorg voor dat de leden van de raad desgevraagd ambtelijke bijstand verkrijgen. Voorschriften hierover worden

gesteld bij de verordening op de ambtelijke bijstand aan raadsleden 2002.

Artikel 12 Organisatie griffie

De griffier bewaakt de eenheid in de uitoefening van de taken van de griffie.

Artikel 13 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig

overleg met de voorzitter van de raad.

Artikel 14 Inwerkingtreding en citeertitel

1. Deze instructie treedt in werking op de dag na de vaststelling.

2. De Instructie voor de griffier van de gemeente Leeuwarderadeel van 28 november 2002 wordt ingetrokken.

3. Deze instructie kan worden aangehaald als “Instructie voor de griffier”.

Aldus besloten door de raad voornoemd

in zijn openbare vergadering van 26 september 2013

de griffier,de voorzitter,
   
   
(mw.mr. G.J. Olthof) (drs. J.R.A. Boertjens)