Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Slochteren

Verordening gemeentelijke ombudscommissie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Slochteren
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke ombudscommissie
CiteertitelVerordening gemeentelijke ombudscommissie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 149, hoofdstuk IVc
  2. Algemene wet bestuursrecht, titel 9.2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201401-01-2018nieuwe regeling

31-10-2013

't Bokkeblad, 06-11-2013

2013/4353

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke ombudscommissie

De raad van de gemeente Slochteren;

gelet op hoofdstuk IVc en artikel 149 van de Gemeentewet en titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 17 september 2013;

overwegende dat de gemeente Hoogezand-Sappemeer een overeenkomende verordening vaststelt;

B E S L U I T :

vast te stellen de

Verordening gemeentelijke ombudscommissie

Artikel 1 Ombudsvoorziening

  • 1. De Algemene commissie voor bezwaar- en beroepschriften van de gemeente Hoogezand-Sappemeer treedt op als ombudscommissie als bedoeld in artikel 81y van de Gemeentewet.

  • 2. De voorzitter en de leden van de algemene commissie voor bezwaar- en beroepschriften worden in die hoedanigheden in de ombudscommissie benoemd door de raad op voordracht van het college, met dien verstande dat één lid tevens als plaatsvervangend voorzitter in de ombudscommissie wordt benoemd.

Artikel 2 Zittingsduur

De voorzitter en de leden van de Algemene commissie voor bezwaar- en beroepschriften kunnen in die hoedanigheid eenmaal worden herbenoemd in de ombudscommissie.

Artikel 3 Samenstelling

De Ombudscommissie bestaat telkens uit een voorzitter en twee leden.

Artikel 4 Ondersteuning

De ombudscommissie wordt inhoudelijk ondersteund door externen die door het college van burgemeester en wethouders zijn aangewezen.

Artikel 5 Bemiddeling

  • 1. De ombudscommissie kan gedurende een onderzoek de verzoeker en het bestuursorgaan voorstellen doen teneinde onderling tot een oplossing van de klacht te komen.

  • 2. De ombudscommissie brengt ook na een geslaagde bemiddeling een verslag uit.

Artikel 6 Werkinstructie

Voor zover de ombudscommissie dit nodig acht, maakt zij een werkinstructie voor haar werkzaamheden.

Artikel 7 Ontvangstbevestiging en toezending verzoekschrift

  • 1. De ombudscommissie bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk aan de verzoeker.

  • 2. Indien zij een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht instelt, zendt zij tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en in voorkomend geval aan degene over wiens gedragingen wordt geklaagd.

Artikel 8 Inwerkingtreding en overgang

  • 1. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2014, met dien verstande dat zij ook van toepassing is op klachten die vóór 1 januari 2014 bij de ombudscommissie zijn ingediend en dan nog in behandeling zijn.

  • 2. Met ingang van die datum vervalt de Verordening gezamenlijke gemeentelijke ombudscommissie, vastgesteld bij raadsbesluit van 19 december 2005.

Artikel 9 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke ombudscommissie.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 31 oktober 2013.

De raad voornoemd,

, voorzitter.

, griffier.