Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Littenseradiel

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester en raad gemeente Littenseradiel

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Littenseradiel
Officiële naam regelingVerordening functioneringsgesprekken burgemeester en raad gemeente Littenseradiel
CiteertitelVerordening functioneringsgesprekken burgemeester en raad
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerppersoneel en organisatie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Op grond van artikel 28 Wet algemene regels herindeling is deze verordening per 1 januari 2020 vervallen, tenzij de hierna genoemde bestuursorganen de betreffende verordening al eerder vervallen hebben verklaard.

- De raad van de gemeente Leeuwarden heeft op 2 januari 2018 besloten deze verordening vervallen te verklaren voor zover deze van kracht is voor het gebied binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Leeuwarden zoals dat per 1 januari 2018, op grond van de Wet van 8 maart 2017 tot herindeling van de gemeenten Franekeradeel, het Bildt, Leeuwarden, Leeuwarderadeel, Littenseradiel, Menameradiel en Súdwest-Fryslân, is ontstaan.

- De raad van de gemeente Súdwest-Fryslân heeft op 2 januari 2018 besloten deze verordening vervallen te verklaren voor zover deze van kracht is voor het gebied binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Súdwest-Fryslân zoals dat per 1 januari 2018, op grond van de Wet van 8 maart 2017 tot herindeling van de gemeenten Franekeradeel, het Bildt, Leeuwarden, Leeuwarderadeel, Littenseradiel, Menameradiel en Súdwest-Fryslân, is ontstaan.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 84
  2. Gemeentewet, art. 149

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-10-201301-01-2020Nieuwe regeling

16-09-2013

Op 'e Skille, 24-10-2013

Voorstel foarsittersoerlis, 19-08-2013, nr. 10

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester en raad gemeente Littenseradiel

De raad van de gemeente Littenseradiel;

gelezen het voorstel van het foarsittersoerlis van 14 augustus 2013;

gelezen de brief van de Commissaris van de Koningin in de provincie Fryslân van 19 december 2012;

gelet op de artikelen 84 en 149 van de Gemeentewet;

gelet op de Circulaire benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 15 juli 2012;

besluit:

vast te stellen de Verordening functioneringsgesprekken burgemeester en raad gemeente Littenseradiel

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    gesprekken: de functioneringsgesprekken van de raad met de burgemeester;

  • b.

    commissie: de commissie die is samengesteld uit leden van de raad die de gesprekken voeren;

  • c.

    adviseurs: de wethouder(s) en/of de gemeentesecretaris die de commissie van informatie voorzien;

  • d.

    commissaris: de commissaris van de Koning in de provincie Fryslân.

Artikel 2 Algemene bepalingen

  • 1. De raad voert gesprekken met de burgemeester en stelt daarvoor een commissie samen.

  • 2. De commissie voert minimaal drie en maximaal zes gesprekken per ambtsperiode.

  • 3. Het verslag van het laatste gesprek in een ambtsperiode weegt mee bij het oordeel over een eventuele herbenoeming van de burgemeester.

Artikel 3 Procedure en tijdschema

  • 1. De griffier agendeert en organiseert de gesprekken.

  • 2. Drie van de gesprekken worden gevoerd in ieder geval vier weken voorafgaand aan de gesprekken die de commissaris van de Koning met de burgemeester heeft.

  • 3. De griffier onderhoudt de contacten met het Kabinet van de commissaris van de Koning in de provincie Fryslân.

Artikel 4 Samenstelling commissie

  • 1. De raad kiest een commissie uit zijn midden tenminste acht weken voor het gesprek, als bedoeld in artikel 3, tweede lid.

  • 2. De commissie wordt samengesteld uit drie à vijf leden van de raad, plaatsvervangende leden worden niet benoemd.

  • 3. Bij ziekte of langdurige afwezigheid van een commissielid kiest de raad een vervanger.

  • 4. De commissie laat zich bijstaan door de griffier.

  • 5. De commissie kan zich laten informeren door adviseurs.

Artikel 5 Voorzitterschap van de commissie

  • 1. De commissie wijst uit haar midden een voorzitter aan.

  • 2. De voorzitter leidt het gesprek.

  • 3. De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als woordvoerder naar buiten.

  • 4. De commissie kan zich laten bijstaan door een externe gespreksleider.

Artikel 6 Geheimhouding

  • 1. De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de verslagen en het behandelde tijdens de gesprekken.

  • 2. De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

  • 3. Betrokkenen voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en geheimhouding in gevaar komt. In de voorbereiding kunnen betrokkenen daarom alleen gebruik maken van eigen kennis en ervaring, van openbare bronnen en van voor dit doel vertrouwelijk verkregen informatie van adviseurs. Het op andere wijze inwinnen van inlichtingen of informatie of overleg met derden is uitgesloten.

  • 4. De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de verslagen noch informatie daarover en over het behandelde tijdens de gesprekken aan raadsleden die geen lid zijn van de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 7, eerste lid en artikel 9, vierde lid.

  • 5. De commissie, noch de raad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen.

  • 6. De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van documenten, het voeren van de correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 7. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 8. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de griffier, de adviseurs en de mogelijke externe gespreksleider.

Artikel 7 Voorbereiding gesprek

  • 1. De leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om, voor zover van toepassing, het verslag van het laatstgehouden gesprek in te zien.

  • 2. De leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om bespreekpunten aan te leveren.

  • 3. Uiterlijk twee weken voor het gesprek ontvangen de leden van de commissie en de burgemeester namens de voorzitter een schriftelijke uitnodiging; die in ieder geval plaats, tijdstip, agenda en bespreekpunten bevat.

  • 4. De leden van de commissie die niet in staat zijn het gesprek bij te wonen, delen dit tijdig aan de voorzitter mee.

  • 5. Bij verhindering van meer dan één lid van de commissie zorgt de griffier voor een nieuwe afspraak.

Artikel 8 Het gesprek

  • 1. Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.

  • 2. Het gesprek is wederkerig. Zowel het functioneren van de burgemeester als het functioneren van de gemeenteraad zijn onderwerp van gesprek. De commissie toetst het functioneren van de burgemeester in elk geval aan de profielschets, de wettelijke taken van de burgemeester alsmede de andere aan de burgemeester toebedeelde taken. Tevens wordt getoetst aan het verslag van, en de afspraken uit, het vorige gesprek.

  • 3. In het laatste gesprek voor de start van de herbenoemingsprocedure geeft de commissie de burgemeester desgewenst een indicatie of herbenoeming op dat moment naar verwachting al dan niet op obstakels zal stuiten.

Artikel 9 Verslaglegging

  • 1. Door de griffier wordt het verslag in conceptvorm in drievoud opgesteld en door de leden van de commissie en de burgemeester door ondertekening vastgesteld.

  • 2. Het verslag bevat de feitelijke gegevens van de tijd, plaats en rol van de aanwezigen bij het gesprek.

  • 3. Het verslag geeft een duidelijk en feitelijk beeld van het besprokene.

Artikel 10 Ontbinding van de commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop het verslag van het gesprek is vastgesteld.

Artikel 11 Archivering

  • 1. De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder een afschrift van het vastgestelde verslag.

  • 2. Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken door de griffier vernietigd.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als Verordening functioneringsgesprekken burgemeester en raad.

Ondertekening

Wommels, 16 september 2013

De raad voornoemd,

, voorzitter.

, griffier.