Overheidsorganisatie | Gemeente Nederlek |
---|---|
Officiële naam regeling | Beleidsplan Openbare Verlichting |
Citeertitel | Beleidsplan Openbare Verlichting |
Vastgesteld door | |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp | openbare orde en veiligheid/gemeentewerken |
Geen.
Onbekend
1.Geen.
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-05-2010 | 01-01-2017 | Onbekend | 25-05-2010 Onbekend | Onbekend |
In dit plan worden de volgende onderwerpen ter hand genomen:
beleidsuitgangspunten 2004
toetsing 2004 ten aanzien van nieuwe uitgangspunten en aannames, conclusies
vaststellen beleid 2010
beheer Openbare Verlichting
Financieel
In de evaluatie van het beleidsplan wordt een terugblik gegeven op het gevoerde beleid en wordt vastgesteld of er in de loop der jaren, vanaf 2004, nog aanpassingen noodzakelijk waren in het beleid ten aanzien van Openbare Verlichting.
Op basis van de bevindingen wordt het nieuwe beleid Openbare Verlichting voor de periode 2010 – 2015 vastgesteld.
In de beheernota Openbare Verlichting is vastgelegd op welke wijze het beleid in de praktijk ten uitvoer wordt gebracht. Deze beheernota wordt ter kennisname aan de Raad beschikbaar gesteld.
Evaluatie
In de matrix hieronder staan de beleidsuitgangspunten vermeld zoals opgenomen in het Beleidsplan OVL 2004, wordt het beleid 2010 in beeld gebracht en worden de verschillen vermeld zoals die er zijn ten opzichte van 2004
Beleid 2004 | Beleid 2010 | Geconstateerde verschillen |
Beheer OVL installatie volgens de richtlijn OVL, NPR13201-1 | Beheer volgens de geactualiseerde richtlijn NPR13201-1 | Geen beleidsverschillen |
Hoofdontsluitingswegen voorzien van de benodigde doelmatige verlichting | Actualisatie van het uitgangspunt | Geen beleidsverschillen |
Uitvoering fase 1 Achterpadverlichting | Uitvoering fase 2 Achterpadverlichting. In 2008 akkoord door de Raad voor het beschikbaar stellen van een krediet van € 80.000,00 voor de uitvoering van fase2 van de Achterpadverlichting, opvolging van fase1 | Geen beleidsverschillen |
Reductie van het energiegebruik en uitstoot CO2 | Actualisatie van het uitgangspunt | Geen beleidsverschillen |
Bij nieuwbouwprojecten de Openbare Verlichting te laten aanleggen conform het Politie Keurmerk Veilig Wonen | Actualisatie van het uitgangspunt | Geen beleidsverschillen |
Ten aanzien van het algemeen gevoerde beleid zoals beschreven in de nota van 2004, kan geconcludeerd worden dat er geen beleidswijzigingen zijn. Het gevoerde beleid wordt verder doorgezet.
Alleen de uitgangspunten op basis waarvan het beleid is vastgesteld zullen op basis van nieuwe (maatschappelijke) ontwikkelingen bijgesteld worden. De nieuwe (maatschappelijke) ontwikkelingen zijn onder andere duurzaamheid, milieu, CO2 reductie, verdere afname energiegebruik, LED verlichting, etc.
Samenvattend kan worden gesteld dat de hier genoemde ontwikkelingen in 2004 al onderdeel waren van het beleid en de visie op de Openbare Verlichting. Alleen zijn de maatschappelijke en technologische ontwikkelingen door gegaan waardoor deze de gemeente noodzaken tot het verder aanscherpen van de uitgangspunten in het beleid.
Om vast te kunnen stellen of het beleid ten aanzien van de Openbare Verlichting ook heeft geresulteerd in een verbetering ten aanzien van de uitgangssituatie van 2004, heeft de gemeente een brede toetsing laten uitvoeren van de Openbare Verlichtingssituatie.
Als voorbereiding op het te actualiseren beleidsplan zijn er quick scans uitgevoerd en zijn de uitkomsten in een benchmark achtige omgeving getoetst. De resultaten van de quick scans zijn terug te vinden in het rapport van december 2008 van SenterNovem en in de rapporten van Liandyn van januari 2009.
Gebleken is dat door inspanningen om te komen tot reductie in stroomverbruik en CO2, in de afgelopen periode goede resultaten zijn bereikt. Het gemiddeld geïnstalleerd vermogen is teruggebracht van 55 W naar 32 W. Ook is het totale stroomverbruik naar beneden gebracht, ondanks de licht toename van het aantal lichtpunten, van 2980 naar 3019 stuks. In onderstaande grafieken is een en ander nog eens in beeld gebracht.
Verdere energiebesparingen kunnen nog worden gerealiseerd door bij vervangingen steeds gebruik te maken van energiezuinige installaties en door het gebruik van LED-verlichting. De LED-verlichting is nog in een pril stadium van ontwikkeling waarbij de kosten hoog zijn. Wij verwachten gedurende de planperiode langzamerhand over te gaan tot het inzetten van energiezuinige LED-verlichting.
Omdat ook maatschappelijke uitgangspunten deel uitmaken van het beleid ten aanzien van Openbare Verlichting, is een toetsing onder de maatschappelijk betrokkenen lees inwoners op zijn plaats. De gemeente Nederlek laat dan regelmatig een toetsing uitvoeren in delen van de gemeente, het zogenaamde burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt aan de burgers gevraagd een oordeel te geven over een groot aantal aspecten, onder andere wordt gevraagd hoe men de Openbare Verlichting ervaart. Uit het laatste burgertevredenheidsonderzoek (2005) blijkt dat ruim 91% in grote mate tevreden is met de Openbare Verlichting.
In de afgelopen periode zijn ook 5 buurtonderzoeken gedaan waarbij onder andere gevraagd is naar de ervaringen met Openbare Verlichting. Uit de uitkomsten van dit onderzoek blijkt dat over het algemeen, variërend tussen de 85% en 97%, de verlichting als voldoende wordt ervaren. Uiteraard streeft de gemeente ernaar om het tevredenheidspercentage verder omhoog te brengen, maar dat is opgenomen in het vigerende beleid en beheer.
Beleidsuitgangspunten 2010 – 2015
In het kort komen de beleidsuitgangspunten neer op de volgende hoofdlijnen:
Volgen beleid zoals opgenomen in het beleidsplan van 2004
Continueren van de wijkschouwen en bijeenkomsten met buurtcoördinatoren
Gebruik maken van gegeven uit buurttevredenheidsonderzoeken
Uitvoeren van de 2e fase van de achterpadverlichting
Groot onderhoud aan onder andere wegen en groen ook benutten voor het gelijktijdig evalueren van de Openbare Verlichtingssituatie
In dit hoofdstuk worden de financiële consequenties op een rij gezet naar aanleiding van de beleidswijzigingen sinds 2004.
Omdat er geen beleidswijzigingen zijn zullen er ook geen wijzigingen zijn in financiële zin, behoudens indexeringen en mogelijke mutaties in aantallen.
In een separate notitie wordt het beheer, mede als gevolg van het gevoerd beleid, verder uitgewerkt en ontstaat er een document waarin beleid en beheer Openbare Verlichting samenkomen. In dat document worden ook de details vermeld ten aanzien van werkwijzen, normen en invloeden van buiten het beleidsterrein.
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders
de secretaris | de burgemeester |
Drs. P. Schouten | B.F.A. van der Kluit- De Groot |