Overheidsorganisatie | Deelgemeente Amsterdam - Zuidoost |
---|---|
Officiële naam regeling | Handhavingstappenplan Zomerfestival Zuidoost 2013 |
Citeertitel | Handhavingstappenplan Zomerfestival Zuidoost 2013 |
Vastgesteld door | deelraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | Openbare orde en veiligheid |
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 25-6-2013
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Officiële Bekendmaking, 11-07-2013
Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-07-2013 | 19-03-2016 | nieuwe regeling | 12-07-2013 Officiële Bekendmakingen, 11-07-2013 | DB250613 BZ/332 |
1) VERKOOP EN HET VERSTREKKEN VAN ZWAK ALCOHOLISCHE DRANK IN AFWIJKING VAN DE ONTHEFFING EX. ARTIKEL 35, EERSTE LID VAN DE DRANK- EN HORECAWET
Toezicht
Toezichthouder:
Handhavers gemeente Amsterdam/ medewerkers afdeling Handhaving
Opsporing (eventueel): Boa's en politie
Op grond van de per 1 januari 2013 in werking getreden gewijzigde Drank- en Horecawet (DHW) is de burgemeester bevoegd tot toezicht en handhaving. Deze bevoegdheden zijn door de burgemeester gemandateerd, met mogelijkheid tot verlenen van ondermandaat. De bestuurlijke handhaving op het Zomerfestival zal plaatsvinden door (tijdelijke) intrekking ontheffing ex artikel 35, eerste lid, Drank- en Horecawet en (last onder) bestuursdwang om dit feitelijk te kunnen effectueren.
Handhaving
Bevoegd bestuursorgaan: burgemeester
Mandaat: stadsdeelvoorzitter
Grondslag handhaving: artikel 35 DHW resp. Gemeentewet artikel 125, beide juncto algemeen mandaat Burgemeestersbevoegdheden
Handhavingvorm: (tijdelijke) intrekking ontheffing ex artikel 35, eerste lid, DHW en (last onder) bestuursdwang om dit feitelijk te kunnen effectueren.
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan overtreder (meestal standhouder)
De informatiebrief wordt afgegeven aan de feitelijke overtreder (meestal standhouder). Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Tevens wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd. Daarnaast wordt de vergunninghouder (festivalorganisatie) op de hoogte gesteld van de overtreding in het geval de standhouder de overtreder is.
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding voornemen en daarna eventueel intrekken van de ontheffing voor de duur van één weekend, te weten het weekend van de overtreding
Besluit gericht aan de overtreder. Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot tijdelijke intrekking uitgereikt aan de overtreder. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Ter effectuering van de tijdelijke intrekking zal tegelijk een voornemen tot een last onder bestuursdwang worden uitgereikt, voor het geval men ondanks de tijdelijke intrekking tóch voortgaat met de overtreding. Bij constatering dat de overtreding voortduurt, wordt dan het besluit last onder bestuursdwang genomen en uitgereikt. Hierbij wordt een begunstigingstermijn van 1 uur gehanteerd.
Stap 3. Bij nieuwe constatering voornemen en definitieve intrekking van de ontheffing
Besluit gericht aan de overtreder. Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot definitieve intrekking uitgereikt aan de overtreder. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen. Definitieve intrekking is intrekking tot en met de laatste dag van het evenement in hetzelfde jaar.
Ter effectuering van de definitieve intrekking zal tegelijk een voornemen tot een last onder bestuursdwang worden uitgereikt, voor het geval men ondanks de definitieve intrekking tóch voortgaat met de overtreding. Bij constatering dat de overtreding voortduurt, wordt dan het besluit last onder bestuursdwang genomen en uitgereikt. Hierbij wordt een begunstigingstermijn van 1 uur gehanteerd.
Stap 4. Bij constatering van voortduren van de overtreding, ondanks intrekking van de ontheffing, toepassing bestuursdwang
Deze stap behoeft geen voornemen-fase. Die is bij de stappen 2 en 3 al geweest. Tot deze stap 4 wordt tevens gerekend de inning - nadien - van de kosten van bestuursdwang.
2) VERKOOP EN HET VERSTREKKEN VAN ZWAK ALCOHOLISCHE DRANK ZONDER ONTHEFFING EX. ARTIKEL 35, EERSTE LID VAN DE DRANK- EN HORECAWET
Toezicht
Toezichthouder:
Handhavers gemeente Amsterdam/ medewerkers afdeling Handhaving
Opsporing (eventueel): Boa's en politie
Op grond van de per 1 januari 2013 in werking getreden gewijzigde Drank- en Horecawet (DHW) is de burgemeester bevoegd tot toezicht en handhaving. Deze bevoegdheden zijn door de burgemeester gemandateerd, met mogelijkheid tot verlenen van ondermandaat. De bestuurlijke handhaving op het Zomerfestival zal plaatsvinden door last onder bestuursdwang of last onder dwangsom.
Handhaving
Bevoegd bestuursorgaan:burgemeester
Mandaat: stadsdeelvoorzitter
Grondslag handhaving: Drank- en Horecawet juncto algemeen mandaat Burgemeestersbevoegd-heden juncto Gemeentewet artikel 125;
Handhavingvorm: last onder bestuursdwang of last onder dwangsom wegens overtreding verbodsbepalingen art. 3 DHW en afwezigheid ontheffing art. 35 DHW.
Last onder bestuursdwang
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan de overtreder (meestal standhouder)
De informatiebrief wordt afgegeven aan de overtreder (meestal standhouder). Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Tevens wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd. Daarnaast wordt de vergunninghouder (festivalorganisatie) op de hoogte gesteld van de overtreding in het geval de standhouder de overtreder is.
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding voornemen en daarna eventueel besluit tot last onder bestuursdwang
Besluit gericht aan de overtreder en - in het geval de standhouder de overtreder is - aan de houder van de evenementenvergunning.
Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot last onder bestuursdwang uitgereikt . De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Bij het besluit tot last onder bestuursdwang wordt een termijn van 1 uur gehanteerd.
Stap 3. Bij nieuwe constatering na begunstigingstermijn toepassing bestuursdwang
Deze stap behoeft geen voornemen-fase. Tot deze stap wordt tevens gerekend de inning - nadien - van de kosten van bestuursdwang.
Alternatief: last onder dwangsom
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan de overtreder (meestal standhouder)
De informatiebrief wordt afgegeven aan de overtreder (meestal standhouder). Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Tevens wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd. Daarnaast wordt de vergunninghouder (festivalorganisatie) op de hoogte gesteld van de overtreding, in het geval de standhouder de overtreder is.
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding voornemen en daarna eventueel last onder dwangsom
Besluit gericht aan: overtreder (meestal standhouder)
Begunstigingstermijn last onder dwangsom: 1 uur
Hoogte dwangsom standhouder: 200,- euro per tijdseenheid van een half uur tot een maximum van 1000,- euro, voor de gehele evenementsperiode;
Hoogte dwangsom vergunninghouder/festivalorganisatie: 300,- euro per tijdseenheid van een half uur tot een maximum van 1500,- euro, voor de gehele evenementsperiode. (indien de vergunninghouder/festivalorganisatie de overtreder is).
Verbeuring: per overtreding (dit wordt telkens vastgesteld d.m.v. een controle)
Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder dwangsom aan de overtreder (meestal standhouder) uitgereikt. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Stap 3. Invorderingsbeschikking (aan overtreder (meestal standhouder))
Per post toezenden invorderingsbeschikking indien na het verstrijken van de begunstigingstermijn de last wordt overtreden.
3) ILLlegale verkoop/verstrekken en het voorhanden hebben van sterke drank (art. 3 Drank- en Horecawet)
Toezicht
Toezichthouder:
Handhavers gemeente Amsterdam/ medewerkers afdeling Handhaving
Opsporing (eventueel): Boa's en politie
Op grond van de per 1 januari 2013 in werking getreden gewijzigde Drank- en Horecawet (DHW) is de burgemeester bevoegd tot toezicht en handhaving. Deze bevoegdheden zijn door de burgemeester gemandateerd, met mogelijkheid tot verlenen van ondermandaat. De bestuurlijke handhaving op het Zomerfestival zal plaatsvinden door last onder bestuursdwang of last onder dwangsom.
Handhaving
Bevoegd bestuursorgaan: burgemeester
Mandaat: stadsdeelvoorzitter
Grondslag handhaving: Drank- en Horecawet juncto algemeen mandaat Burgemeestersbevoegd-heden juncto Gemeentewet artikel 125;
Handhavingvorm: last onder bestuursdwang of last onder dwangsom wegens overtreding verbodsbepalingen art. 3 DHW en afwezigheid ontheffing art. 35 DHW.
Last onder bestuursdwang
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan de overtreder (meestal standhouder)
De informatiebrief wordt afgegeven aan de overtreder (meestal standhouder). Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Tevens wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd. Daarnaast wordt de vergunninghouder (festivalorganisatie) op de hoogte gesteld van de overtreding in het geval de standhouder de overtreder is.
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding voornemen en daarna eventueel besluit tot last onder bestuursdwang
Besluit gericht aan de overtreder en - in het geval de standhouder de overtreder is - aan de houder van de evenementenvergunning.
Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot last onder bestuursdwang uitgereikt . De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Bij het besluit tot last onder bestuursdwang wordt een termijn van 1 uur gehanteerd.
Stap 3. Bij nieuwe constatering na begunstigingstermijn toepassing bestuursdwang
Deze stap behoeft geen voornemen-fase. Tot deze stap wordt tevens gerekend de inning - nadien - van de kosten van bestuursdwang.
Alternatief: last onder dwangsom
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan de overtreder
De informatiebrief wordt afgegeven aan de overtreder (meestal standhouder). Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Tevens wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd. Daarnaast wordt de vergunninghouder (festivalorganisatie) op de hoogte gesteld van de overtreding, in het geval de standhouder de overtreder is.
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding voornemen en daarna eventueel last onder dwangsom
Besluit gericht aan: overtreder (meestal standhouder)
Begunstigingstermijn last onder dwangsom: 1 uur
Hoogte dwangsom standhouder: 200,- euro per tijdseenheid van een half uur tot een maximum van 1000,- euro, voor de gehele evenementsperiode;
Hoogte dwangsom vergunninghouder/festivalorganisatie: 300,- euro per tijdseenheid van een half uur tot een maximum van 1500,- euro, voor de gehele evenementsperiode. (indien de vergunninghouder/festivalorganisatie de overtreder is).
Verbeuring: per overtreding (dit wordt telkens vastgesteld d.m.v. een controle)
Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder dwangsom aan de overtreder (meestal standhouder) uitgereikt. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Stap 3. Invorderingsbeschikking (aan overtreder (meestal standhouder))
Per post toezenden invorderingsbeschikking indien na het verstrijken van de begunstigingstermijn de last wordt overtreden.
4) Kraamhouder produceert geluid terwijl dit DE KRAAMHOUDER NIET is toegestaan
Toezicht
Toezichthouder: medewerkers afdeling Handhaving
Opsporing (eventueel): boa's en politie
Handhaving
Bevoegd bestuursorgaan: burgemeester
Mandaat: stadsdeelvoorzitter
Grondslag handhaving: APV, evenementenvergunning jo algemeen mandaatbesluit burgemeester
Handhavingsvorm: last onder dwangsom of last onder bestuursdwang
Last onder dwangsom
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan standhouder en vergunninghouder
De informatiebrief wordt afgegeven aan de overtredende standhouder en de vergunninghouder (festivalorganisatie). Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Tevens wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd.
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding voornemen en daarna eventueel last onder dwangsom
Besluit gericht aan: standhouder en tevens aan vergunninghouder (festivalorganisatie)
Begunstigingstermijn last onder dwangsom: 1 uur
Hoogte dwangsom standhouder: 200,- euro per tijdseenheid van een half uur tot een maximum van 1000,- euro, voor de gehele evenementsperiode;
Hoogte dwangsom vergunninghouder/festivalorganisatie: 300,- euro per tijdseenheid van een half uur tot een maximum van 1500,- euro, voor de gehele evenementsperiode.
Verbeuring: per overtreding (dit wordt telkens vastgesteld d.m.v. een controle)
Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder dwangsom aan de standhouder en aan de organisator uitgereikt. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Stap 3. Invorderingsbeschikking (aan standhouder en vergunninghouder)
Per post toezenden invorderingsbeschikking indien na het verstrijken van de begunstigingstermijn de last wordt overtreden.
Stap 4. Tijdelijk dan wel definitief intrekken van evenementenvergunning
Indien de opgelegde last onder dwangsom niet het gewenste effect sorteert, kan besloten worden tot tijdelijke dan wel definitieve intrekking van de evenementenvergunning, naar gelang de ernst van de situatie. Tijdelijk = voor hetzelfde weekend of eerstvolgende weekend indien hetzelfde weekend bijna is afgelopen, definitief = tot en met de laatste dag van het evenement.
Het besluit is gericht aan de vergunninghouder. Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan de hiervoor benodigde besluiten wordt het voornemen hiertoe uitgereikt aan de standhouder en aan de vergunninghouder. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Alternatief: last onder bestuursdwang
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan standhouder en vergunninghouder
De informatiebrief wordt afgegeven aan de overtredende standhouder en de vergunninghouder (festivalorganisatie). Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Tevens wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd.
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding voornemen en daarna eventueel last onder bestuursdwang
Besluit gericht aan: standhouder en tevens aan vergunninghouder (festivalorganisatie)
Begunstigingstermijn last onder bestuursdwang: 1 uur
Inhoud bestuursdwang: alle mogelijke acties gericht op het beëindigen en beëindigd houden van de overtreding, zoals: het zachter zetten van de geluidsapparatuur, het wegnemen van apparatuur en het uitschakelen van de elektriciteit.
Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder bestuursdwang aan de standhouder en aan de organisator uitgereikt. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Stap 3. Bij nieuwe constatering na begunstigingstermijn toepassing bestuursdwang
Deze stap behoeft geen voornemen-fase. Tot deze stap wordt tevens gerekend de inning - nadien - van de kosten van bestuursdwang.
Stap 4. Tijdelijk dan wel definitief intrekken van evenementenvergunning
Indien de opgelegde last onder bestuursdwang niet het gewenste effect sorteert, kan besloten worden tot tijdelijke dan wel definitieve intrekking van de evenementenvergunning, naar gelang de ernst van de situatie. Tijdelijk = voor hetzelfde weekend of eerstvolgende weekend indien hetzelfde weekend bijna is afgelopen, definitief = tot en met de laatste dag van het evenement.
Het besluit is gericht aan de vergunninghouder. Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan de hiervoor benodigde besluiten wordt het voornemen hiertoe uitgereikt aan de standhouder en aan de vergunninghouder. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
5) Kraamhouder overschrijdt geluidsnorm
Toezicht
Toezichthouder: medewerkers afdeling Handhaving
Opsporing (eventueel): boa's en politie
Handhaving
Bevoegd bestuursorgaan: burgemeester
Mandaat: stadsdeelvoorzitter
Grondslag handhaving: APV, evenementenvergunning jo algemeen mandaatbesluit burgemeester
Handhavingsvorm: last onder dwangsom of last onder bestuursdwang
Last onder dwangsom
De procedure is gelijk aan stappenplan 4) hierboven inzake niet toegestane productie van geluid.
Alternatief: last onder bestuursdwang
De procedure is gelijk aan stappenplan 4) hierboven inzake niet toegestane productie van geluid.
6) GROTE PODIA OVERSCHRIJDEN GELUIDSNORM
Toezicht
Toezichthouder: medewerkers afdeling Handhaving
Opsporing (eventueel): boa's en politie
Handhaving
Bevoegd bestuursorgaan: burgemeester
Mandaat: stadsdeelvoorzitter
Grondslag handhaving: APV, evenementenvergunning jo algemeen mandaatbesluit burgemeester
Handhavingsvorm: last onder dwangsom of last onder bestuursdwang
Last onder dwangsom
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan vergunninghouder
De informatiebrief wordt afgegeven aan de vergunninghouder (festivalorganisatie). Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Tevens wordt met de organisatie of de verantwoordelijke geluidsman geregeld dat de geluidssterkte direct tot het toegestane niveau wordt teruggebracht. Er wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd.
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding voornemen en daarna eventueel last onder dwangsom
Besluit gericht aan: vergunninghouder (festivalorganisatie)
Begunstigingstermijn last onder dwangsom: 1 uur
Hoogte dwangsom: 400,- euro per tijdseenheid van een half uur tot een maximum van 2000,- euro voor de gehele evenementsperiode.
Verbeuring: per overtreding (dit wordt telkens vastgesteld d.m.v. een controle)
Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder dwangsom aan de vergunninghouder (festivalorganisatie) uitgereikt. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Stap 3. Invorderingsbeschikking (aan vergunninghouder)
Per post toezenden invorderingsbeschikking bij verbeuren dwangsom indien na de begunstigingstermijn niet wordt voldaan aan de last.
Stap 4. Tijdelijk dan wel definitief intrekken van evenementenvergunning
Indien de opgelegde last onder dwangsom niet het gewenste effect sorteert, kan besloten worden tot tijdelijke dan wel definitieve intrekking van de evenementenvergunning, naar gelang de ernst van de situatie. Tijdelijk = voor hetzelfde weekend of eerstvolgende weekend indien hetzelfde weekend al halverwege is. Definitief = tot en met de laatste dag van het evenement.
Het besluit is gericht aan de vergunninghouder. Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan de hiervoor benodigde besluiten wordt het voornemen hiertoe uitgereikt aan de vergunninghouder. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Alternatief: last onder bestuursdwang
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan de vergunninghouder
De informatiebrief wordt afgegeven aan de vergunninghouder (festivalorganisatie). Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Tevens wordt met de organisatie of de verantwoordelijke geluidsman geregeld dat de geluidssterkte direct tot het toegestane niveau wordt teruggebracht. Er wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd.
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding voornemen en daarna eventueel last onder bestuursdwang
Besluit gericht aan: vergunninghouder (festivalorganisatie)
Begunstigingstermijn last onder bestuursdwang: 1 uur
Inhoud bestuursdwang: alle mogelijke acties gericht op het beëindigen en beëindigd houden van de van de overtreding, zoals: het zachter zetten van de geluidsapparatuur, het wegnemen van apparatuur en het uitschakelen van de elektriciteit.
Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder bestuursdwang aan de vergunninghouder (festivalorganisatie) uitgereikt. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Stap 3. Bij nieuwe constatering na begunstigingstermijn toepassing bestuursdwang
Deze stap behoeft geen voornemen-fase. Tot deze stap wordt tevens gerekend de inning - nadien - van de kosten van bestuursdwang.
Stap 4. Tijdelijk dan wel definitief intrekken van evenementenvergunning
Indien de opgelegde last onder bestuursdwang niet het gewenste effect sorteert, kan besloten worden tot tijdelijke dan wel definitieve intrekking van de evenementenvergunning, naar gelang de ernst van de situatie. Tijdelijk = voor hetzelfde weekend of eerstvolgende weekend indien hetzelfde weekend al halverwege is. Definitief = tot en met de laatste dag van het evenement.
Het besluit is gericht aan de vergunninghouder. Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan de hiervoor benodigde besluiten wordt het voornemen hiertoe uitgereikt aan de vergunninghouder. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
7) OVERTREDEN OPENINGS- EN SLUITINGSTIJDEN
Toezicht
Toezichthouder: medewerkers afdeling Handhaving
Opsporing (eventueel): boa's en politie
Handhaving
Bevoegd bestuursorgaan: burgemeester
Mandaat: stadsdeelvoorzitter
Grondslag handhaving: APV, evenementenvergunning jo algemeen mandaatbesluit burgemeester
Handhavingsvorm: last onder dwangsom
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan overtredende standhouder en vergunninghouder (festivalorganisatie)
De informatiebrief wordt afgegeven aan de overtredende standhouder en vergunninghouder (festivalorganisatie). Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Tevens wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd.
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding last onder dwangsom
Besluit gericht aan: standhouder en aan vergunninghouder (festivalorganisatie)
Begunstigingstermijn last onderdwangsom: 1 uur
Hoogte dwangsom standhouder: 200,- euro per tijdseenheid van een half uur tot een maximum van 1000,- euro voor de gehele evenementsperiode.
Hoogte dwangsom vergunninghouder: 300,- euro per tijdseenheid van een half uur tot een maximum van 1500,- euro voor de gehele evenementsperiode.
Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder dwangsom aan de standhouder en de vergunninghouder (festivalorganisatie) uitgereikt. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Verbeuring: per overtreding (dit wordt telkens vastgesteld d.m.v. een controle)
Stap 3 Invorderingsbeschikking
Per post toezenden invorderingsbeschikking bij verbeuren dwangsom indien na de begunstigingstermijn niet aan de last is voldaan.
Stap 4. Tijdelijk dan wel definitief intrekken van evenementenvergunning
Indien de opgelegde last onder dwangsom niet het gewenste effect sorteert, kan besloten worden tot tijdelijke dan wel definitieve intrekking van de evenementenvergunning, naar gelang de ernst van de situatie. Tijdelijk = voor hetzelfde weekend of eerstvolgende weekend indien hetzelfde weekend al halverwege is. Definitief = tot en met de laatste dag van het evenement.
Het besluit is gericht aan de vergunninghouder. Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan de hiervoor benodigde besluiten wordt het voornemen hiertoe uitgereikt aan de vergunninghouder. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
8) Afval(water)lozing
Toezicht
Toezichthouder: medewerkers afdeling Handhaving
Opsporing (eventueel): boa's en politie
Handhaving
Bevoegd bestuursorgaan: burgemeester / dagelijks bestuur
Mandaat: stadsdeelvoorzitter
Grondslag handhaving:
APV, evenementenvergunning jo Algemeen mandaatbesluit burgemeester, voor zover het overtredingen van de evenementenvergunning/-voorschriften betreft;
Wet- en regelgeving afval/water/lozing en APV jo besluiten inzake mandaten en aanwijzingen door het DB
Handhavingvorm: last onder bestuursdwang
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan feitelijke overtreder
De informatiebrief wordt afgegeven aan de feitelijke overtreder. Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Tevens wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd.
Bij overtredingen van de evenementenvergunning(-voorschriften) wordt de informatiebrief in ieder geval (ook) afgegeven aan de vergunninghouder (festivalorganisatie).
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding last onder bestuursdwang
Besluit gericht aan: standhouder en tevens aan vergunninghouder (festivalorganisatie)
Begunstigingstermijn last onder bestuursdwang: 1 uur
Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder bestuursdwang aan de standhouder en aan de organisator uitgereikt. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Stap 3. Bij nieuwe constatering na begunstigingstermijn toepassing bestuursdwang
Deze stap behoeft geen voornemen-fase. Tot deze stap wordt tevens gerekend de inning - nadien - van de kosten van bestuursdwang.
Stap 4. Tijdelijk dan wel definitief intrekken van evenementenvergunning
Indien de opgelegde last onder bestuursdwang niet het gewenste effect sorteert, kan besloten worden tot tijdelijke dan wel definitieve intrekking van de evenementenvergunning, naar gelang de ernst van de situatie. Tijdelijk = voor hetzelfde weekend of eerstvolgende weekend indien hetzelfde weekend al halverwege is. Definitief = tot en met de laatste dag van het evenement.
Het besluit is gericht aan de vergunninghouder. Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan de hiervoor benodigde besluiten wordt het voornemen hiertoe uitgereikt aan de vergunninghouder. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
9) (Doordeweekse) illegale activiteiten (feestjes) zonder vergunning
Toezicht
Toezichthouder: medewerkers afdeling Handhaving
Opsporing (eventueel): boa's en politie
Handhaving
Bevoegd bestuursorgaan: burgemeester
Mandaat: stadsdeelvoorzitter, voor zover toegestaan in het algemeen mandaatbesluit burgemeester
Grondslag handhaving: APV, evenementenvergunning jo algemeen mandaatbesluit burgemeester
Handhavingsvorm: last onder bestuursdwang of last onder dwangsom afhankelijk van de gevaarzetting
Verschillende handhavingsgronden
Indien doordeweekse illegale feestjes of dergelijke activiteiten indruisen tegen belangen van openbare orde of veiligheid of overlast bezorgen, zal aansluiting gezocht moeten worden bij de (verbods-) bepalingen met betrekking tot openbare orde, overlast en veiligheid (art 2.2 APV 2008 e.v.) en hinderlijk gedrag (art. 2.17 e.v.).
Indien een standhouder, podiumhouder en/of de vergunninghouder zelf betrokken zijn bij de overtreding, kan gehandhaafd worden op de voorwaarden (openingstijden festival) van de evenementenvergunning en het verbod zonder vergunning een evenement te houden (artikelen 2.44 en 2.40 APV).
Ook is handhaving mogelijk op andere APV-artikelen, met name artikel 4.3 voor zover de illegale feestjes of dergelijke activiteiten gepaard gaan met aanbrengen of hebben van voorwerpen en stoffen op, aan, in of boven de weg (weg in ruime zin, dit omvat ook het Bijlmerpark), of artikel 4.17 (verontreiniging) of artikel 5.5 (hinder van toestellen, machines e.d., inclusief geluid, voor zover niet in de evenementenvergunning geregeld) of artikel 5.9 Openbare groenvoorzieningen, met name het vierde lid (verbod tot schade toebrengen).
Tenslotte kunnen illegale feestjes of dergelijke activiteiten het karakter hebben van:
een eendaags evenement in de zin van artikel 2.41 APV waarvoor een meldingsplicht geldt. Indien door handhavers geoordeeld wordt dat hiervan sprake is, kan gehandhaafd worden op grond van artikel 2.41 vijfde lid: dit is het verbod een evenement te houden of hieraan deel te nemen als wordt voldaan aan een of meer van de daarbij genoemde punten a t/m e., waaronder het ontbreken van een benodigde melding.
een voor publiek toegankelijke bijeenkomst waarbij sprake is van grote groepen (meer dan 100 personen), nachtelijke activiteiten (tussen 23.00 u en 09.00 u) of bijvoorbeeld overmatige geluidsoverlast door gebruik van versterkt geluid. Indien handhavers oordelen dat hiervoor een evenementenvergunning vereist is, dan is te handhaven op grond van het verbod om zonder vergunning een evenement te houden (art. 2.40 lid 1).
Indien en voor zover het evenemententerrein geheel omheind is en buiten de tijden van de evenementenvergunning niet publiek toegankelijk is, kan mogelijk nog op aanvullende gronden gehandhaafd worden.
Last onder bestuursdwang
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan feitelijke overtreder en vergunninghouder
De informatiebrief wordt afgegeven aan de feitelijke overtreder en vergunninghouder, voor zover deze de overtreding (mede) pleegt. Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Tevens wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd.
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding last onder bestuursdwang
Besluit gericht aan: feitelijke overtreder en - indien de vergunninghouder bij de overtreding betrokken is -tevens aan vergunninghouder (festivalorganisatie).
Begunstigingstermijn last onder bestuursdwang: 1 uur
Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder bestuursdwang aan de feitelijke overtreder en aan de organisator uitgereikt. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Stap 3. Bij nieuwe constatering na begunstigingstermijn toepassing bestuursdwang
Deze stap behoeft geen voornemen-fase. Tot deze stap wordt tevens gerekend de inning - nadien - van de kosten van bestuursdwang.
Stap 4. Tijdelijk dan wel definitief intrekken van evenementenvergunning
Indien de opgelegde last onder bestuursdwang niet het gewenste effect sorteert, kan besloten worden tot tijdelijke dan wel definitieve intrekking van de evenementenvergunning, naar gelang de ernst van de situatie. Tijdelijk = voor hetzelfde weekend of eerstvolgende weekend indien hetzelfde weekend al halverwege is. Definitief = tot en met de laatste dag van het evenement.
Deze stap is alleen aan de orde als de houder van de evenementenvergunning (festivalorganisatie) bij de overtreding betrokken is en als overtreder kan worden aangemerkt.
Het besluit is gericht aan de vergunninghouder. Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan de hiervoor benodigde besluiten wordt het voornemen hiertoe uitgereikt aan de vergunninghouder. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Alternatief: last onder dwangsom
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan feitelijke overtreder en vergunninghouder
De informatiebrief wordt afgegeven aan de feitelijke overtreder en de vergunninghouder, voor zover deze de overtreding (mede) pleegt. Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Tevens wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd.
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding last onder dwangsom
Besluit gericht aan: feitelijke overtreder en - indien de vergunninghouder bij de overtreding betrokken is -tevens aan vergunninghouder (festivalorganisatie).
Begunstigingstermijn last onderdwangsom: 1 uur
Hoogte dwangsom feitelijke overtreder: 200,- euro per tijdseenheid van een half uur tot een maximum van 1000,- euro voor de gehele evenementsperiode.
Hoogte dwangsom vergunninghouder: 300,- euro per tijdseenheid van een half uur tot een maximum van 1500,- euro voor de gehele evenementsperiode (indien de vergunninghouder bij de overtreding betrokken is).
Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder dwangsom aan de feitelijke overtreder en de vergunninghouder (festivalorganisatie) uitgereikt. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Verbeuring: per overtreding (dit wordt telkens vastgesteld d.m.v. een controle)
Stap 3 Invorderingsbeschikking
Per post toezenden invorderingsbeschikking bij verbeuren dwangsom indien na de begunstigingstermijn niet aan de last is voldaan.
Stap 4. Tijdelijk dan wel definitief intrekken van evenementenvergunning
Indien de opgelegde last onder dwangsom niet het gewenste effect sorteert, kan besloten worden tot tijdelijke dan wel definitieve intrekking van de evenementenvergunning, naar gelang de ernst van de situatie. Tijdelijk = voor hetzelfde weekend of eerstvolgende weekend indien hetzelfde weekend al halverwege is. Definitief = tot en met de laatste dag van het evenement.
Deze stap is alleen aan de orde als de houder van de evenementenvergunning (festivalorganisatie) bij de overtreding betrokken is en als overtreder kan worden aangemerkt.
Het besluit is gericht aan de vergunninghouder. Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan de hiervoor benodigde besluiten wordt het voornemen hiertoe uitgereikt aan de vergunninghouder. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
10) Illegale bouwwerken op het festivalterrein
Toezicht
Toezichthouder: medewerkers afdeling Handhaving
Opsporing (eventueel): boa's en politie
Handhaving
Bevoegd bestuursorgaan: burgemeester
Mandaat: stadsdeelvoorzitter
Grondslag handhaving: APV, evenementenvergunning jo algemeen mandaatbesluit burgemeester
Handhavingsvorm: last onderdwangsom of last onder bestuursdwang (bij gevaarzetting of ernstige
hinder)
Last onder dwangsom
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan feitelijke overtreder en vergunninghouder
De informatiebrief wordt (indien bekend) afgegeven aan de feitelijke overtreder - dat kan ook een standhouder of podiumhouder zijn - en aan de vergunninghouder. Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Tevens wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd.
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding last onder dwangsom
Besluit gericht aan: feitelijke overtreder en aan vergunninghouder (festivalorganisatie)
Begunstigingstermijn last onder dwangsom: 1 uur
Hoogte dwangsom: 200,- euro per tijdseenheid van 2 uur tot een maximum van 2000,- euro voor de gehele evenementenperiode.
Hoogte dwangsom vergunninghouder: 300,- euro per tijdseenheid van 2 uur tot een maximum van 3000,- euro
Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder dwangsom aan de feitelijke overtreder en de vergunninghouder (festivalorganisatie) uitgereikt. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Verbeuring: per overtreding (dit wordt telkens vastgesteld d.m.v. een controle)
Stap 3. Invorderingsbeschikking (aan standhouder en vergunninghouder)
Per post toezenden invorderingsbeschikking bij verbeuren dwangsom indien na de begunstigingstermijn niet is voldaan aan de last.
Stap 4. Tijdelijk dan wel definitief intrekken van evenementenvergunning
Indien de opgelegde last onder dwangsom niet het gewenste effect sorteert, kan besloten worden tot tijdelijke dan wel definitieve intrekking van de evenementenvergunning, naar gelang de ernst van de situatie. Tijdelijk = voor hetzelfde weekend of eerstvolgende weekend indien hetzelfde weekend al halverwege is. Definitief = tot en met de laatste dag van het evenement.
Deze stap is alleen aan de orde als de houder van de evenementenvergunning (festivalorganisatie) weigert mee te werken om de overtreding ongedaan te maken, terwijl dat wel in zijn macht ligt.
Besluit gericht aan de vergunninghouder. Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan de hiervoor benodigde besluiten wordt het voornemen hiertoe uitgereikt aan de vergunninghouder. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Alternatief: last onder bestuursdwang
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan feitelijke overtreder en vergunninghouder
De informatiebrief wordt (indien bekend) afgegeven aan de feitelijke overtreder - dat kan ook een standhouder of podiumhouder zijn - en aan de vergunninghouder. Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Tevens wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd.
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding last onder bestuursdwang
Besluit gericht aan: feitelijke overtreder en aan vergunninghouder (festivalorganisatie).
Begunstigingstermijn last onder bestuursdwang: 1 uur
Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder bestuursdwang aan de feitelijke overtreder en aan de organisator uitgereikt. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Stap 3. Bij nieuwe constatering na begunstigingstermijn toepassing bestuursdwang
Deze stap behoeft geen voornemen-fase. Tot deze stap wordt tevens gerekend de inning - nadien - van de kosten van bestuursdwang.
Stap 4. Tijdelijk dan wel definitief intrekken van evenementenvergunning
Indien de opgelegde last onder bestuursdwang niet het gewenste effect sorteert, kan besloten worden tot tijdelijke dan wel definitieve intrekking van de evenementenvergunning, naar gelang de ernst van de situatie. Tijdelijk = voor hetzelfde weekend of eerstvolgende weekend indien hetzelfde weekend al halverwege is. Definitief = tot en met de laatste dag van het evenement.
Deze stap is alleen aan de orde als de houder van de evenementenvergunning (festivalorganisatie) weigert mee te werken om de overtreding ongedaan te maken, terwijl dat wel in zijn macht ligt.
Het besluit is gericht aan de vergunninghouder. Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan de hiervoor benodigde besluiten wordt het voornemen hiertoe uitgereikt aan de vergunninghouder. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
11) GLAZEN DRANKFLESSEN EN/OF DRINKGLAZEN In Strijd met de Vergunning
Toezicht
Toezichthouder: medewerkers afdeling Handhaving
Opsporing (eventueel): boa's en politie
Handhaving
Bevoegd bestuursorgaan: burgemeester
Mandaat: stadsdeelvoorzitter
Grondslag handhaving: APV, evenementenvergunning jo algemeen mandaatbesluit burgemeester
Handhavingsvorm: last onder dwangsom of last onder bestuursdwang
Last onder dwangsom
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan vergunninghouder
De informatiebrief wordt afgegeven aan de vergunninghouder (festivalorganisatie). Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Er wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd.
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding voornemen en daarna eventueel last onder dwangsom
Besluit gericht aan: vergunninghouder (festivalorganisatie)
Begunstigingstermijn last onder dwangsom: 1 uur
Hoogte dwangsom: 400,- euro per tijdseenheid van een half uur tot een maximum van 2000,- euro voor de gehele evenementsperiode.
Verbeuring: per overtreding (dit wordt telkens vastgesteld d.m.v. een controle)
Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder dwangsom aan de vergunninghouder (festivalorganisatie) uitgereikt. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Stap 3. Invorderingsbeschikking (aan vergunninghouder)
Per post toezenden invorderingsbeschikking bij verbeuren dwangsom indien na de begunstigingstermijn niet wordt voldaan aan de last.
Stap 4. Tijdelijk dan wel definitief intrekken van evenementenvergunning
Indien de opgelegde last onder dwangsom niet het gewenste effect sorteert, kan besloten worden tot tijdelijke dan wel definitieve intrekking van de evenementenvergunning, naar gelang de ernst van de situatie. Tijdelijk = voor hetzelfde weekend of eerstvolgende weekend indien hetzelfde weekend al halverwege is. Definitief = tot en met de laatste dag van het evenement.
Het besluit is gericht aan de vergunninghouder. Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan de hiervoor benodigde besluiten wordt het voornemen hiertoe uitgereikt aan de vergunninghouder. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Alternatief: last onder bestuursdwang
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan de vergunninghouder
De informatiebrief wordt afgegeven aan de vergunninghouder (festivalorganisatie). Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Er wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd.
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding voornemen en daarna eventueel last onder bestuursdwang
Besluit gericht aan: vergunninghouder (festivalorganisatie)
Begunstigingstermijn last onder bestuursdwang: 1 uur
Inhoud bestuursdwang: alle mogelijke acties gericht op het beëindigen en beëindigd houden van de van de overtreding, zoals: instellen inzamelingspunt voor glazen flessen en glazen glaswerk, doen of laten inzamelen door medewerkers van de festivalorganisatie, onmogelijk maken van leveranties van glazen flessen en glaswerk, bijvoorbeeld van het terrein wegsturen van voertuigen of aanhangwagens van mogelijke leveranciers, onmogelijk maken van het verkopen/verstrekken, gratis of niet gratis, van drank in glazen flessen en glazen glaswerk, onmogelijk maken van uitschenken van dranken - al dan niet alcoholisch - in glazen glaswerk, verhinderen dat glazen flessen en/of glaswerk anderszins het evenemententerrein worden binnengebracht, achter slot en grendel brengen van deze zaken.
Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder bestuursdwang aan de vergunninghouder (festivalorganisatie) uitgereikt. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Stap 3. Bij nieuwe constatering na begunstigingstermijn toepassing bestuursdwang
Deze stap behoeft geen voornemen-fase. Tot deze stap wordt tevens gerekend de inning - nadien - van de kosten van bestuursdwang.
Stap 4. Tijdelijk dan wel definitief intrekken van evenementenvergunning
Indien de opgelegde last onder bestuursdwang niet het gewenste effect sorteert, kan besloten worden tot tijdelijke dan wel definitieve intrekking van de evenementenvergunning, naar gelang de ernst van de situatie. Tijdelijk = voor hetzelfde weekend of eerstvolgende weekend indien hetzelfde weekend al halverwege is. Definitief = tot en met de laatste dag van het evenement.
Het besluit is gericht aan de vergunninghouder. Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan de hiervoor benodigde besluiten wordt het voornemen hiertoe uitgereikt aan de vergunninghouder. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
12) TENTNUMMERS ONVOLDOENDE OF NIET ZICHTBAAR
Toezicht
Toezichthouder: medewerkers afdeling Handhaving
Opsporing (eventueel): boa's en politie
Handhaving
Bevoegd bestuursorgaan: burgemeester
Mandaat: stadsdeelvoorzitter
Grondslag handhaving: APV, evenementenvergunning jo algemeen mandaatbesluit burgemeester
Handhavingsvorm: last onder dwangsom of last onder bestuursdwang
Last onder dwangsom
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan standhouder en vergunninghouder
De informatiebrief wordt afgegeven aan de overtredende standhouder en de vergunninghouder (festivalorganisatie). Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Tevens wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd.
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding voornemen en daarna eventueel last onder dwangsom
Besluit gericht aan: standhouder en tevens aan vergunninghouder (festivalorganisatie)
Begunstigingstermijn last onder dwangsom: 1 uur
Hoogte dwangsom standhouder: 200,- euro per tijdseenheid van een half uur tot een maximum van 1000,- euro, voor de gehele evenementsperiode;
Hoogte dwangsom vergunninghouder/festivalorganisatie: 300,- euro per tijdseenheid van een half uur tot een maximum van 1500,- euro, voor de gehele evenementsperiode.
Verbeuring: per overtreding (dit wordt telkens vastgesteld d.m.v. een controle).
Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder dwangsom aan de standhouder en aan de organisator uitgereikt. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Stap 3. Invorderingsbeschikking (aan standhouder en vergunninghouder)
Per post toezenden invorderingsbeschikking indien na het verstrijken van de begunstigingstermijn de last wordt overtreden.
Stap 4. Tijdelijk dan wel definitief intrekken van evenementenvergunning
Indien de opgelegde last onder dwangsom niet het gewenste effect sorteert, kan besloten worden tot tijdelijke dan wel definitieve intrekking van de evenementenvergunning, naar gelang de ernst van de situatie. Tijdelijk = voor hetzelfde weekend of eerstvolgende weekend indien hetzelfde weekend bijna is afgelopen, definitief = tot en met de laatste dag van het evenement.
Het besluit is gericht aan de vergunninghouder. Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan de hiervoor benodigde besluiten wordt het voornemen hiertoe uitgereikt aan de standhouder en aan de vergunninghouder. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Alternatief: last onder bestuursdwang
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan standhouder en vergunninghouder
De informatiebrief wordt afgegeven aan de overtredende standhouder en de vergunninghouder (festivalorganisatie). Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Tevens wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd.
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding voornemen en daarna eventueel last onder bestuursdwang
Besluit gericht aan: standhouder en tevens aan vergunninghouder (festivalorganisatie)
Begunstigingstermijn last onder bestuursdwang: 1 uur
Inhoud bestuursdwang: alle mogelijke acties gericht op het beëindigen en beëindigd houden van de overtreding, zoals: duidelijk zichtbaar bevestigen en bevestigd houden van de tentnummers op een plaats die niet uit het zicht raakt; er mag dus geen materiaal (bijvoorbeeld tentdoek van de ingang) voor komen te hangen of staan.
Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder bestuursdwang aan de standhouder en aan de organisator uitgereikt. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Stap 3. Bij nieuwe constatering na begunstigingstermijn toepassing bestuursdwang
Deze stap behoeft geen voornemen-fase. Tot deze stap wordt tevens gerekend de inning - nadien - van de kosten van bestuursdwang.
Stap 4. Tijdelijk dan wel definitief intrekken van evenementenvergunning
Indien de opgelegde last onder bestuursdwang niet het gewenste effect sorteert, kan besloten worden tot tijdelijke dan wel definitieve intrekking van de evenementenvergunning, naar gelang de ernst van de situatie. Tijdelijk = voor hetzelfde weekend of eerstvolgende weekend indien hetzelfde weekend bijna is afgelopen, definitief = tot en met de laatste dag van het evenement.
Het besluit is gericht aan de vergunninghouder. Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan de hiervoor benodigde besluiten wordt het voornemen hiertoe uitgereikt aan de standhouder en aan de vergunninghouder. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
13) ONVOLDOENDE ZICHTBAARHEID VAN (NOOD-)UITGANGEN EN EHBO-POSTEN
Toezicht
Toezichthouder: medewerkers afdeling Handhaving
Opsporing (eventueel): boa's en politie
Handhaving
Bevoegd bestuursorgaan: burgemeester
Mandaat: stadsdeelvoorzitter
Grondslag handhaving: APV, evenementenvergunning jo algemeen mandaatbesluit burgemeester
Handhavingsvorm: last onder dwangsom of last onder bestuursdwang
Last onder dwangsom
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan vergunninghouder
De informatiebrief wordt afgegeven aan de vergunninghouder (festivalorganisatie). Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Er wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd.
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding voornemen en daarna eventueel last onder dwangsom
Besluit gericht aan: vergunninghouder (festivalorganisatie)
Begunstigingstermijn last onder dwangsom: 1 uur
Hoogte dwangsom: 400,- euro per tijdseenheid van een half uur tot een maximum van 2000,- euro voor de gehele evenementsperiode.
Verbeuring: per overtreding (dit wordt telkens vastgesteld d.m.v. een controle)
Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder dwangsom aan de vergunninghouder (festivalorganisatie) uitgereikt. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Stap 3. Invorderingsbeschikking (aan vergunninghouder)
Per post toezenden invorderingsbeschikking bij verbeuren dwangsom indien na de begunstigingstermijn niet wordt voldaan aan de last.
Stap 4. Tijdelijk dan wel definitief intrekken van evenementenvergunning
Indien de opgelegde last onder dwangsom niet het gewenste effect sorteert, kan besloten worden tot tijdelijke dan wel definitieve intrekking van de evenementenvergunning, naar gelang de ernst van de situatie. Tijdelijk = voor hetzelfde weekend of eerstvolgende weekend indien hetzelfde weekend al halverwege is. Definitief = tot en met de laatste dag van het evenement.
Het besluit is gericht aan de vergunninghouder. Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan de hiervoor benodigde besluiten wordt het voornemen hiertoe uitgereikt aan de vergunninghouder. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Alternatief: last onder bestuursdwang
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan de vergunninghouder
De informatiebrief wordt afgegeven aan de vergunninghouder (festivalorganisatie). Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Er wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd.
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding voornemen en daarna eventueel last onder bestuursdwang
Besluit gericht aan: vergunninghouder (festivalorganisatie)
Begunstigingstermijn last onder bestuursdwang: 1 uur
Inhoud bestuursdwang: alle mogelijke acties gericht op het beëindigen en beëindigd houden van de van de overtreding, zoals: het volgens vereisten van de evenementenvergunning (opnieuw) bevestigen dan wel aanbrengen op voldoende zichtbare hoogte van spandoeken of andere voorgeschreven materialen met daarop duidelijk zichtbare teksten en/of /aanduidingen. Als de evenementenvergunning niet concreet is, dan zodanig aanbrengen en aangebracht laten dat voldaan wordt aan minimale eisen van zichtbaarheid van grote afstand, zodat en zodanig dat daarmee de veiligheid en openbare orde en gezondheid van allen op het terrein kan worden gewaarborgd.
Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder bestuursdwang aan de vergunninghouder (festivalorganisatie) uitgereikt. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Stap 3. Bij nieuwe constatering na begunstigingstermijn toepassing bestuursdwang
Deze stap behoeft geen voornemen-fase. Tot deze stap wordt tevens gerekend de inning - nadien - van de kosten van bestuursdwang.
Stap 4. Tijdelijk dan wel definitief intrekken van evenementenvergunning
Indien de opgelegde last onder bestuursdwang niet het gewenste effect sorteert, kan besloten worden tot tijdelijke dan wel definitieve intrekking van de evenementenvergunning, naar gelang de ernst van de situatie. Tijdelijk = voor hetzelfde weekend of eerstvolgende weekend indien hetzelfde weekend al halverwege is. Definitief = tot en met de laatste dag van het evenement.
Het besluit is gericht aan de vergunninghouder. Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan de hiervoor benodigde besluiten wordt het voornemen hiertoe uitgereikt aan de vergunninghouder. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
14)ONVOLDOENDE VRIJHOUDEN VAN UITGANGEN / ROUTES NOOD-HULPDIENSTEN
Toezicht
Toezichthouder: medewerkers afdeling Handhaving
Opsporing (eventueel): boa's en politie
Handhaving
Bevoegd bestuursorgaan: burgemeester
Mandaat: stadsdeelvoorzitter
Grondslag handhaving: APV, evenementenvergunning jo algemeen mandaatbesluit burgemeester
Handhavingsvorm: last onder dwangsom of last onder bestuursdwang
Last onder dwangsom
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan standhouder en vergunninghouder
De informatiebrief wordt afgegeven aan de overtredende standhouder en de vergunninghouder (festivalorganisatie). Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Tevens wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd.
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding voornemen en daarna eventueel last onder dwangsom
Besluit gericht aan: standhouder en tevens aan vergunninghouder (festivalorganisatie)
Begunstigingstermijn last onder dwangsom: 1 uur
Hoogte dwangsom standhouder: 200,- euro per tijdseenheid van een half uur tot een maximum van 1000,- euro, voor de gehele evenementsperiode;
Hoogte dwangsom vergunninghouder/festivalorganisatie: 400,- euro per tijdseenheid van een half uur tot een maximum van 2000,- euro, voor de gehele evenementsperiode.
Verbeuring: per overtreding (dit wordt telkens vastgesteld d.m.v. een controle).
Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder dwangsom aan de standhouder en aan de organisator uitgereikt. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Stap 3. Invorderingsbeschikking (aan standhouder en vergunninghouder)
Per post toezenden invorderingsbeschikking indien na het verstrijken van de begunstigingstermijn de last wordt overtreden.
Stap 4. Tijdelijk dan wel definitief intrekken van evenementenvergunning
Indien de opgelegde last onder dwangsom niet het gewenste effect sorteert, kan besloten worden tot tijdelijke dan wel definitieve intrekking van de evenementenvergunning, naar gelang de ernst van de situatie. Tijdelijk = voor hetzelfde weekend of eerstvolgende weekend indien hetzelfde weekend bijna is afgelopen, definitief = tot en met de laatste dag van het evenement.
Het besluit is gericht aan de vergunninghouder. Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan de hiervoor benodigde besluiten wordt het voornemen hiertoe uitgereikt aan de standhouder en aan de vergunninghouder. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Alternatief: last onder bestuursdwang
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan standhouder en vergunninghouder
De informatiebrief wordt afgegeven aan de overtredende standhouder en de vergunninghouder (festivalorganisatie). Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Tevens wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd.
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding voornemen en daarna eventueel last onder bestuursdwang
Besluit gericht aan: standhouder en tevens aan vergunninghouder (festivalorganisatie)
Begunstigingstermijn last onder bestuursdwang: 1 uur
Inhoud bestuursdwang: alle mogelijke acties gericht op het beëindigen en beëindigd houden van de overtreding, zoals: verwijderen objecten en/of mensen sommeren plaats te maken op plekken die dienen te worden vrijgehouden voor calamiteiten-, nood- uitgangen en/of routes voor nood- en hulpdiensten.
Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder bestuursdwang aan de standhouder en aan de organisator uitgereikt. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Stap 3. Bij nieuwe constatering na begunstigingstermijn toepassing bestuursdwang
Deze stap behoeft geen voornemen-fase. Tot deze stap wordt tevens gerekend de inning - nadien - van de kosten van bestuursdwang.
Stap 4. Tijdelijk dan wel definitief intrekken van evenementenvergunning
Indien de opgelegde last onder bestuursdwang niet het gewenste effect sorteert, kan besloten worden tot tijdelijke dan wel definitieve intrekking van de evenementenvergunning, naar gelang de ernst van de situatie. Tijdelijk = voor hetzelfde weekend of eerstvolgende weekend indien hetzelfde weekend bijna is afgelopen, definitief = tot en met de laatste dag van het evenement.
Het besluit is gericht aan de vergunninghouder. Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan de hiervoor benodigde besluiten wordt het voornemen hiertoe uitgereikt aan de standhouder en aan de vergunninghouder. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
15)OVERIGE soort overtreding hierboven niet genoemd
Toezicht
Toezichthouder: medewerkers afdeling Handhaving
Opsporing (eventueel): boa's en politie
Handhaving
Bevoegd bestuursorgaan: burgemeester / dagelijks bestuur
Mandaat: stadsdeelvoorzitter
Grondslag handhaving:
APV, evenementenvergunning jo Algemeen mandaatbesluit burgemeester, voor zover het overtredingen van de evenementenvergunning/-voorschriften betreft;
Wet- en regelgeving o.a. Wabo/bouwen en wonen en APV jo besluiten inzake mandaten en aanwijzingen door het DB
Handhavingvorm: last onder dwangsom of last onder bestuursdwang
Last onder dwangsom
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan standhouder en vergunninghouder
De informatiebrief wordt afgegeven aan de overtredende standhouder en de vergunninghouder (festivalorganisatie). Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Tevens wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd.
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding voornemen en daarna eventueel last onder dwangsom
Besluit gericht aan: standhouder en tevens aan vergunninghouder (festivalorganisatie)
Begunstigingstermijn last onder dwangsom: 1 uur
Hoogte dwangsom standhouder: hoogte van de dwangsom en maximum worden bepaald in relatie tot de ernst van de overtreding en de noodzakelijk geachte prikkel die ervan moet uitgaan om de overtreding ongedaan te maken. In de beschikking zal dit worden gemotiveerd. Er zijn vooraf geen gefixeerde bedragen vastgesteld omdat de aard van de overtreding nogal kan verschillen.
Hoogte dwangsom vergunninghouder/festivalorganisatie: hoogte van de dwangsom en maximum worden bepaald in relatie tot de ernst van de overtreding en de noodzakelijk geachte prikkel die ervan moet uitgaan om de overtreding ongedaan te maken. In de beschikking zal dit worden gemotiveerd. Er zijn vooraf geen gefixeerde bedragen vastgesteld omdat de aard van de overtreding nogal kan verschillen.
De dwangsombedragen en maxima van de te verbeuren dwangsommen zijn hoger als de last gericht is aan de vergunninghouder (festivalorganisator) en lager als deze gericht is aan individuele kraam- of standhouders. Hierbij wordt rekening gehouden met de draagkracht.
Verbeuring: per overtreding (dit wordt telkens vastgesteld d.m.v. een controle)
Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder dwangsom aan de standhouder en aan de organisator uitgereikt. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Stap 3. Invorderingsbeschikking (aan standhouder en vergunninghouder)
Per post toezenden invorderingsbeschikking indien na het verstrijken van de begunstigingstermijn de last wordt overtreden.
Stap 4. Tijdelijk dan wel definitief intrekken van evenementenvergunning (indien van toepassing)
Indien de opgelegde last onder dwangsom niet het gewenste effect sorteert, kan besloten worden tot tijdelijke dan wel definitieve intrekking van de evenementenvergunning, naar gelang de ernst van de situatie. Tijdelijk = voor hetzelfde weekend of eerstvolgende weekend indien hetzelfde weekend bijna is afgelopen, definitief = tot en met de laatste dag van het evenement.
Het besluit is gericht aan de vergunninghouder. Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan de hiervoor benodigde besluiten wordt het voornemen hiertoe uitgereikt aan de standhouder en aan de vergunninghouder. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
(Deze stap 4 wordt alleen gezet als sprake is van overtreding van de APV-evenementenvergunning).
Alternatief: last onder bestuursdwang
Stap 1. Bij constatering overtreding afgeven informatiebrief aan standhouder en vergunninghouder
De informatiebrief wordt afgegeven aan de overtredende standhouder en de vergunninghouder (festivalorganisatie). Hierin staat aangegeven wat de regels zijn en wordt beschreven wat de verdere consequenties zullen zijn van het niet voldoen aan de geldende regelgeving en voorschriften. Tevens wordt aangegeven dat de overtreding direct moet worden beëindigd.
Stap 2. Hercontrole en bij voortbestaan overtreding voornemen en daarna eventueel last onder bestuursdwang
Besluit gericht aan: standhouder en tevens aan vergunninghouder (festivalorganisatie)
Begunstigingstermijn last onder bestuursdwang: 1 uur
Inhoud bestuursdwang: alle mogelijke acties gericht op het beëindigen en beëindigd houden van de overtreding, zoals, indien dit aan de orde is: voldoen aan veiligheidsnormen Wabo/bouwen en wonen wet- en regelgeving.
Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan het besluit wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder bestuursdwang aan de standhouder en aan de organisator uitgereikt. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
Stap 3. Bij nieuwe constatering na begunstigingstermijn toepassing bestuursdwang
Deze stap behoeft geen voornemen-fase. Tot deze stap wordt tevens gerekend de inning - nadien - van de kosten van bestuursdwang.
Stap 4. Tijdelijk dan wel definitief intrekken van evenementenvergunning (indien van toepassing)
Indien de opgelegde last onder bestuursdwang niet het gewenste effect sorteert, kan besloten worden tot tijdelijke dan wel definitieve intrekking van de evenementenvergunning, naar gelang de ernst van de situatie. Tijdelijk = voor hetzelfde weekend of eerstvolgende weekend indien hetzelfde weekend bijna is afgelopen, definitief = tot en met de laatste dag van het evenement.
Het besluit is gericht aan de vergunninghouder. Hierop is de Awb van toepassing. Voorafgaand aan de hiervoor benodigde besluiten wordt het voornemen hiertoe uitgereikt aan de standhouder en aan de vergunninghouder. De mogelijkheid tot horen bestaat direct ter plaatse of telefonisch tot 1 uur na uitreiking van het voornemen.
(Deze stap 4 wordt alleen gezet als sprake is van overtreding van de APV-evenementenvergunning).
II Dit besluit treedt in werking de dag na dag van bekendmaking.
Volgens de aangepaste Drank- en Horecawet kan de burgemeester voor een aantal (alcohol)overtredingen ook een zogeheten bestuurlijke boete opleggen, maar dit is voor de handhaving tijdens evenementen (nog) niet gemeentebreed geïmplementeerd. Volgens de aangepaste Drank- en Horecawet kan de burgemeester voor een aantal (alcohol)overtredingen ook een zogeheten bestuurlijke boete opleggen, maar dit is voor de handhaving tijdens evenementen (nog) niet gemeentebreed geïmplementeerd. Volgens de aangepaste Drank- en Horecawet kan de burgemeester voor een aantal (alcohol)overtredingen ook een zogeheten bestuurlijke boete opleggen, maar dit is voor de handhaving tijdens evenementen (nog) niet gemeentebreed geïmplementeerd. Dit onderdeel, stappenplan 8, omvat overtredingen die - naar de ervaring leert - adequaat kunnen worden afgedaan door middel van proces-verbalen, bekeuringen op strafrechtelijke wijze of bestuurlijke strafbeschikkingen. Hiertoe zijn de boa's van de afdeling Handhaving bevoegd. Deze wet- en regelgeving, mandaten en aanwijzingen door het dagelijks bestuur zijn relevant als door omstandigheden of aard van de overtreding niet of niet adequaat op basis van de evenementenvergunning (-voorschriften) kan of zal worden gehandhaafd. In Zuidoost gelden ten aanzien van de bestuursrechtelijke handhaving het Algemeen Mandaatbesluit Amsterdam Zuidoost en daarbij behorende mandaatregister,en het Besluit aanwijzing toezichthouders afdeling Handhaving stadsdeel Zuidoost. Deze gelden vanaf januari 2012. Dit onderdeel, stappenplan 9, omvat overtredingen met betrekking tot openbare orde, veiligheid, overlast en hinderlijk gedrag. Voor zover dit bij uitstek een bevoegdheid van de burgemeester is, zal de handhaving bij de politie liggen. Ook voor dit onderdeel geldt dat overtredingen soms adequater kunnen worden afgedaan door middel van proces-verbalen, bekeuringen op strafrechtelijke wijze of bestuurlijke strafbeschikkingen. Hiertoe zijn de boa's van de afdeling Handhaving bevoegd. Sommige van deze overtredingen kunnen adequaat of adequater worden afgedaan door middel van proces-verbalen, bekeuringen op strafrechtelijke wijze of bestuurlijke strafbeschikkingen. Hiertoe zijn de boa's van de afdeling Handhaving bevoegd. Deze mandaten en aanwijzingsbesluiten door het dagelijks bestuur zijn relevant als door omstandigheden of aard van de overtreding niet of niet adequaat op basis van de evenementenvergunning (-voorschriften) kan of zal worden gehandhaafd, bijvoorbeeld als hogere wetgeving geldt. In Zuidoost gelden ten aanzien van de bestuursrechtelijke handhaving het Algemeen Mandaatbesluit Amsterdam Zuidoost en daarbij behorende mandaatregister,en het Besluit aanwijzing toezichthouders afdeling Handhaving stadsdeel Zuidoost. Deze gelden vanaf januari 2012. |