Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - West

Nadere subsidieregels "Vrij West"

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - West
Officiële naam regelingNadere subsidieregels "Vrij West"
CiteertitelNadere subsidieregels "Vrij West"
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerp
Eigen onderwerpOpenbare orde en veiligheid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Het dagelijks bestuur heeft op 16 december 2014 besloten om de Nadere subsidieregels 'Vrij West'in te trekken.  Besluitnummer INT 14-00930. Dit besluit is geplaatst op de website van het stadsdeel.

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: -

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-09-201301-01-2015nieuwe regeling

27-08-2013

Stadsblad de Echo, 25 september 2013

2013/9401

Tekst van de regeling

Nadere subsidieregels "Vrij West"

Artikel 1. Begripsomschrijvingen.

  • In de regeling wordt verstaan onder:

    • a.

      Discriminatie: het uitsluiten, achterstellen of ongelijk behandelen van mensen op basis van hun godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, seksuele geaardheid of op basis van welke aard dan ook.

    • b.

      Polarisatie: de verscherping van tegenstellingen tussen groepen in de samenleving die kan resulteren in spanningen tussen deze groepen en toename van de segregatie langs etnische en religieuze lijnen.

    • c.

      Radicalisering: het (actief) nastreven en/of ondersteunen van diep ingrijpende veranderingen in de samenleving, die een gevaar kunnen opleveren voor (het voorbestaan van ) de democratische rechtsorde(doel) eventueel met het hanteren van ondemocratische methodes (middel), die afbreuk kunnen doen aan het functioneren van de democratische rechtsorde (effect).

    • d.

      Vervreemding: het verliezen van binding met de samenleving met als gevolg normloosheid.

    • e.

      Sociale veiligheid: criminaliteit of overlast die de integriteit van de burger direct raakt en/of de door burgers gevoelde onveiligheid door overlast in de publieke ruimte.

    • f.

      Rechtspersoon: een juridisch zelfstandige organisatie, die een eigen vermogen heeft, dat los staat van de aandeelhouders zoals stichtingen en verenigingen.

    • g.

      Voedingsbodem radicalisering en polarisatie: het geheel aan factoren dat invloed heeft op het proces van radicalisering zoals het ervaren van discriminatie en uitsluiting, moeilijke gezinssituaties en sociaal economische achterstand, schooluitval en werkeloosheid en het ervaren van stigmatisering.

    • h.

      Het stadsdeel: het Stadsdeel West.

    • i.

      Het dagelijks bestuur: het Dagelijks Bestuur van het Stadsdeel West.

    • j.

      De verordening: de Algemene Subsidieverordening Amsterdam West 2012 (ASAW 2012).

    • k.

      Het subsidieplafond: het door het Dagelijks Bestuur vastgestelde bedrag, dat ten hoogste beschikbaar is binnen een bepaalde tijdsvak.

Artikel 2. Doel nadere subsidieregels.

  • Deze nadere subsidieregels zijn van toepassing op subsidie aan rechts- en natuurlijke personen voor het organiseren van activiteiten die beogen discriminatie, polarisatie, radicalisering en vervreemding tegen te gaan binnen West, zodat iedereen veilig zichzelf kan zijn.

Artikel 3. Subsidiabele activiteiten.

  • a. Het dagelijks bestuur kan subsidie verlenen ten behoeve van activiteiten die ertoe bijdragen dat meer bewoners van West anderen accepteren die anders zijn dan zijzelf (in afkomst, levensbeschouwing of religie, ras, seksuele gerichtheid of sekse) zoals:

    • -

      debatten;

    • -

      dialoogprojecten;

    • -

      het bespreekbaar maken van moeilijke onderwerpen op verschillende niveaus zoals via onderwijs, jongerenwerk, bewonersbijeenkomsten, netwerkavonden, trainingen en publieke debatten;

    • -

      netwerkbijeenkomsten tussen groepen waar spanningen heersen;

    • -

      het wegnemen van voedingsbodem polarisatie en radicalisering;

    • -

      normoverschrijdend gedrag corrigeren door middel van hate-crime aanpak;

  • b. Het dagelijks bestuur kan andere activiteiten aanwijzen die voor subsidie in aanmerking kunnen komen, voor zover deze naar haar oordeel bijdragen aan het realiseren van het onder a vermelde oogmerk.

Artikel 4. Subsidieplafond.

  • Het dagelijks bestuur stelt voor de activiteiten die volgens deze nadere regels voor subsidie in aanmerking komen jaarlijks het subsidieplafond vast.

  • Voor het jaar 2013 bedraagt het subsidieplafond € 20.000,-.

Artikel 5. De subsidieaanvraag.

  • a. De subsidieaanvraag wordt schriftelijk ingediend bij het dagelijks bestuur op een door haar vastgesteld en beschikbaar gesteld aanvraagformulier..

  • b. In aanvulling op het bepaalde in de ASAW 2012 dienen bij de subsidieaanvraag daarnaast nog de volgende gegevens en bescheiden overgelegd te worden;

    • * een gespecificeerde offerte van de te subsidiëren werkzaamheden;

    • * een kopie van een recent bankafschrift van de aanvrager.

  • c. De subsidie wordt verleend als een eenmalige subsidie.

Artikel 6. Weigeringsgronden.

  • Het dagelijks bestuur kan, in aanvulling op het bepaalde in artikel 9 ASAW 2012, de subsidieaanvraag (deels) weigeren, indien gegronde reden bestaat aan te nemen dat:

    • a.

      de activiteit onvoldoende bijdraagt aan het voorkomen of tegengaan van discriminatie, polarisatie en/of vervreemding;

    • b.

      de aard en omvang van de problematiek waar de activiteit op gericht is, te gering is;

    • c.

      de kosten van de activiteit te hoog zijn in verhouding tot het beoogde resultaat;

    • d.

      de activiteit onvoldoende innovatief is;

    • e.

      de activiteit gericht is op een doelgroep waar al voldoende activiteiten voor zijn georganiseerd.

    • f.

      de activiteit onvoldoende aanvullend is op de al bestaande activiteiten van andere organisaties of zich daar niet of in onvoldoende mate van onderscheidt;

    • g.

      de activiteit uitsluitend gericht is op ontmoeting binnen de eigen groep of cultuur;

    • h.

      de aanvrager niet aan de voorwaarden voldoet zoals bedoeld onder artikel 5 sub b.

Artikel 7. De titel.

  • Deze nadere regels worden aangehaald als Nadere subsidieregels "Vrij West".

Artikel 8. Inwerkingtreding.

  • De regeling treedt in werking op de eerste dag na die van de publicatie.

Toelichting

Zoals de toelichting op de ASVW2012 aangeeft, biedt de ASAW2012 een algemeen kader in aanvulling op titel 4.2 Awb dat het wettelijke kader voor subsidies geeft. Deze titel geeft dwingende en facultatieve regels voor subsidieverstrekking. Dit verklaart waarom de toelichting op de ASAW2012 er uitdrukkelijk op wijst dat de gebruiker van de ASAW2012 zich er van bewust moet zijn dat ook algemene bepalingen uit titel 4.2 Awb van toepassing kunnen zijn.

Artikel 4:23 Awb eist in beginsel een wettelijke grondslag voor subsidies. Zoals de toelichting op artikel 2 ASAW2012 bevestigt biedt deze verordening onvoldoende wettelijke grondslag zoals de Awb voorschrijft. In de Awb is bepaald dat een beleidsregel een algemene regel is omtrent de afweging van belangen, de vaststelling van feiten of de uitleg van wettelijke voorschriften. Een beleidsregel kan niet dienen als wettelijke grondslag als bedoeld in artikel 4:23 Awb. Artikel 3 ASAW2012 voorziet hierin: Het DB is bevoegd nadere regels vast te stellen. Deze hebben de status van algemeen verbindende voorschriften en treden pas in werking na bekendmaking op de in de Gemeentewet voorgeschreven wijze. Artikel 139 Gemeentewet geeft de regels voor deze bekendmaking.