Overheidsorganisatie | Gemeente Veghel |
---|---|
Officiële naam regeling | Beleidsregel risicovolle vechtsporten |
Citeertitel | Beleidsregel risicovolle vechtsporten |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81 e.v.; Algemene Plaatselijke Verordening 2012, art. 2:24 e.v.
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-09-2013 | Nieuwe regeling | 12-09-2013 Stadskrant Veghel, 18-9-2013 | Voorstel 12 september 2013 |
De burgemeester van Veghel;
Overwegende,
dat op grond van artikel 2:24 aanhef en onder g van de Algemene plaatselijke verordening 2012 (hierna: APV) onder een evenement wordt verstaan: elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van reguliere sportwedstrijden, voor zover deze worden gehouden op of in de daarvoor bestemde terreinen en gebouwen en voor zover niet zijnde free-, cage-, en ultimate fightevenementen of daarmee vergelijkbare evenementen;
dat het wenselijk is ter voorkoming van misverstanden het hiervoor genoemde begrip “free-, cage-, en ultimate fightevenementen of daarmee vergelijkbare evenementen” nader in te vullen;
dat voorts de ervaringen met kickboksgala’s in Veghel en elders in den lande hebben geleid tot de landelijk breed gedragen overtuiging dat het wenselijk is aan vergunningen voor deze risicovol gebleken vechtsportevenementen een aantal met deze evenementen samenhangende specifieke voorschriften te verbinden;
dat het wenselijk is deze voorschriften te verbinden aan eventueel te verlenen vergunningen voor het houden van vechtsportevenementen in de gemeente Veghel;
gelet op artikel 4:81 en volgende van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2:24 e.v. van de APV 2013;
b e s l u i t:
vast te stellen de
Beleidsregel risicovolle vechtsporten
De navolgende sportactiviteiten worden in ieder geval aangemerkt als een vergunningplichtig “free-, cage-, en ultimate fightevenement of daarmee vergelijkbare evenementen” als bedoeld in artikel 2:24 APV:
Mixed Martial Arts, ook wel genoemd gemengde vechtkunst, waaronder in ieder geval worden begrepen free fight (het vrije vechten), vale tudo (Braziliaans Mixed Martial Arts) en cage fight (kooigevecht);
Kickboksen en Muay Thai (Thaiboksen) in al hun varianten.
Indien een aanvraag om een vergunning voor een vechtsport als bedoeld in artikel 1 voor inwilliging in aanmerking komt worden aan de vergunning in ieder geval de volgende voorschriften verbonden:
a.Voorschriften m.b.t. geldstromen: Viptafels
1. De betaling van viptafels dient twee weken van te voren te geschieden;
2. Kopers van viptafels dienen door vergunninghouder geregistreerd te worden
3. Contante betaling van viptafels is niet toegestaan
b.Voorschriften m.b.t. verkoop of schenken van alcohol
1. De verkoop en/of het schenken van alcohol is voor 18.00 uur niet toegestaan in de accommodatie waar het evenement plaatsvindt
2. De verkoop en/of het schenken van sterke drank is niet toegestaan
c.Voorschriften m.b.t. sportkoepel
- Gala’s dienen plaats te vinden onder auspiciën van een bond of federatie van bonden die, eventueel via genoemde federatie, erkend is door NOC*NSF.
d.Voorschriften m.b.t. aanvullende veiligheidsmaatregelen
- Vergunninghouder dient in de volgende aanvullende veiligheidsmaatregelen te voorzien:
1. inzet van voldoende particuliere beveiligers,
2. de plaatsing van detectiepoortjes
3. de uitoefening van toegangscontrole.
- Met name op basis van het advies van de politie over de vergunningsaanvraag zal per evenement een afweging worden gemaakt over de precieze invulling van deze aanvullende veiligheidsmaatregelen.
Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.
Aldus besloten op 12 september 2013
De burgemeester van de gemeente Veghel,
mr. I.R. Adema.
Ad 2 a.
De bedoeling van de voorschriften rondom viptafels is om de geldstromen meer zichtbaar te maken het risico op witwassen te beperken. In de vechtsportgala’s gaat veel geld om. Veel van dit geld dat verdiend wordt bij vechtsportgala’s gaat, al dan niet contant, om in de verkoop van viptafels. De geldstromen rondom viptafels zijn bijna niet zichtbaar.
Uit een memorandum van de politie Amsterdam/Amstelland blijkt dat de verkoop van viptafels diverse risico-indicatoren van witwassen met zich meebrengt. Uit de evaluatie rondom de ongeregeldheden van het vechtsportgala in Hoorn van mei 2011, is ook naar voren gekomen dat de registratie van viptafels niet transparant is. In sommige gevallen werd alleen de voornaam geregistreerd in het bezoekersoverzicht die de viptafel kocht, in andere gevallen werd alleen de naam van het bedrijf geregistreerd. Ook was er onduidelijkheid of er voor de hele viptafel betaald of voor een plaats aan de viptafel betaald moest worden.
Ad 2 b.
Het is vaak het geval dat er tijdens de vechtsportgala’s alcohol wordt geschonken. En alcoholgebruik hangt samen met onder andere agressie en geweld. Om ongewenste situaties tijdens vechtsportgala’s door gebruik van (te veel) alcohol zoveel mogelijk te voorkomen is er bij deze vergunningsvoorschriften ook een beperking vastgesteld voor het schenken van alcohol.
Wel wordt het belang gezien van het op gelijke voet komen staan van vechtsport met andere sporten. Daarbij hoort het normaliseren van regelgeving. Een algeheel verbod op alcohol hoort daar ons inziens niet bij. Ook willen wij de mogelijkheid van het schenken van alcohol aan een viptafel, een van de bedrijfseconomische motoren van een vechtsportgala, niet op voorhand onmogelijk maken.
Ad 2 c.
Vechtsport moet op gelijk voet komen te staan met andere sporten. De stelregel moet dan ook zijn voor vechtsporten, dat je lid moet zijn van de erkende sportbond. Dit betekent dat de versplinterde vechtsportbonden worden verbonden en alle vechtsporters en -sportscholen aangesloten zouden moeten zijn bij een erkende bond (bijvoorbeeld via de federatie FOG). Hierdoor kunnen gemeenten er vanuit gaan dat voldaan wordt aan bepaalde veiligheidseisen en dat voorzorgsmaatregelen worden opgelegd om bepaalde risico’s te vermijden.
Ad 2 d.
Van een organisator wordt geëist dat deze aanvullende veiligheidsmaatregelen (de inzet van particuliere beveiligers, het plaatsen van detectiepoortjes, het uitoefenen van toegangscontrole) treft. Met name op basis van het advies van de politie over de vergunningsaanvraag zal per evenement een afweging worden gemaakt over de specifieke invulling.
Ook de door de betreffende bond gestelde eisen aan een evenement zien vaak op dergelijke maatregelen.
Leeftijd bezoekers
Er is voor gekozen om geen leeftijdsadvies bij wedstrijden in te stellen (vergelijk kijkwijzer). De verantwoordelijkheid hiervoor ligt primair bij de ouders en secundair bij de betreffende organisator en bond of federatie. Gemeentelijke voorschriften werken hierbij onnodig complicerend. Waarbij de complicerende factoren zitten in het geven en vaststellen van een leeftijdsadvies en in de controle hierop.