Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Spijkenisse

Reglement Geschillencommissie Woonruimteverdeling inzake de ingebruikgeving van woonruimten Spijkenisse 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Spijkenisse
Officiële naam regelingReglement Geschillencommissie Woonruimteverdeling inzake de ingebruikgeving van woonruimten Spijkenisse 2012
CiteertitelReglement Geschillencommissie Woonruimteverdeling 2012
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpvolkshuisvesting en woningbouw
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

1. Dit Reglement volgt op het Reglement Geschillencommissie Woonruimteverdeling inzake de ingebruikgeving van woonruimten

2. Dit Reglement is vervallen door intrekking van de wettelijke grondslag waarop dit besluit is gebaseerd. In het bijzonder betreft dit de intrekking van hoofdstuk 2 en van bijlage 1 van de Huisvestingsverordening stadsregio Rotterdam 2006

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Huisvestingswet, art 4, lid 2
  2. Huisvestingsverordening stadsregio Rotterdam 2006, art. 3, lid 1, in samenhang met art. 16 van de als bijlage 1 bij de verordening gevoegde Overeenkomst Woonruimteverdeling stadsregio Rotterdam 2006
  3. Gemeentewet, art. 84

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-12-201209-07-2015nieuwe regeling

30-10-2012

Weekblad Spijkenisse, 04-12-2012

SWS&BSO

Tekst van de regeling

Het college van burgemeester en wethouders van Spijkenisse;

gelet op artikel 4, tweede lid van de Huisvestingswet, de hoofdstukken 2 en 5 van de Huisvestingsverordening Stadsregio Rotterdam 2006 en de Overeenkomst Woonruimteverdeling van de Stadsregio Rotterdam 2006, en op artikel 84 van de Gemeentewet;

besluit:

het Reglement Geschillencommissie Woonruimteverdeling inzake de ingebruikgeving van woonruimten Spijkenisse 2012 als volgt vast te stellen

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1 Definities

In dit reglement wordt verstaan onder:

Hoofdstuk 2 Commissie

Artikel 2 Instelling commissie

Artikel 3 Taak commissie

De commissie behandelt klachten van klagers en doet daarover uitspraken die corporaties en uitvoeringsorganisaties tot bindend advies strekken.

Artikel 4 Samenstelling en benoeming commissie

  • 1. De commissie bestaat uit drie leden, waaronder de voorzitter.

  • 2. Burgemeester en wethouders benoemen:

    • a.

      een lid en een plaatsvervangend lid op voordracht van de corporaties;

    • b.

      een lid en een plaatsvervangend lid op voordracht van de bewonersgeledingen van de corporaties;

    • c.

      een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3. Burgemeester en wethouders kunnen zonder voordracht tot benoeming van leden of plaatsvervangende leden overgaan indien binnen twee maanden na de inwerkingtreding van dit Reglement geen voordracht heeft plaatsgevonden.

  • 4. De benoemingen gelden voor een termijn van 4 jaar. De leden zijn na afloop van de termijn herbenoembaar.

  • 5. Het lidmaatschap van de commissie eindigt door schriftelijke opzegging. Het aftredende lid blijft zijn functie waarnemen totdat in zijn opvolging is voorzien.

  • 6. Burgemeester en wethouders voorzien binnen drie maanden in een tussentijds opengevallen plaats. Voor de voorziening in de vacature doen de corporaties, respectievelijk de bewonersgeledingen van de corporaties, binnen twee maanden na het ontstaan van de vacature een voordracht aan burgemeester en wethouders. Het derde lid is van overeenkomstige toepassing.

  • 7. Aan de commissie wordt een door burgemeester en wethouders aangewezen functionaris van de gemeente als ambtelijk secretaris toegevoegd. Zijn plaatsvervangers zijn tevens plaatsvervangend ambtelijk secretaris van de commissie.

  • 8. De gemeente Spijkenisse draagt zorg voor de faciliteiten die de commissie nodig heeft om haar werk te kunnen uitvoeren.

Artikel 5 Werkwijze en plichten van de commissie

  • 1. De commissie vergadert ten minste eenmaal per jaar en voorts zo vaak dit in verband met de afhandeling van klachten noodzakelijk is.

  • 2. De commissie houdt een register bij van ontvangen klachten, waarin tenminste wordt opgenomen:

    • a.

      de afhandelingtermijnen van klachten;

    • b.

      niet in behandeling genomen klachten;

    • c.

      genomen beslissingen.

    Dit register wordt periodiek op de agenda van de vergadering van de commissie geplaatst.

  • 3. De commissie brengt jaarlijks verslag uit van haar werkzaamheden aan burgemeester en wethouders, waarin tenminste de gegevens worden opgenomen als vermeld in het tweede lid.

Hoofdstuk 3 Klachtenbehandeling

Artikel 6 Voorleggen klacht

Een belanghebbende die het niet eens is met een besluit ter uitvoering van de overeenkomst kan daarover een klacht indienen bij de commissie. Daarvan is in ieder geval sprake bij besluiten inzake:

  • a.

    de weigering tot inschrijving;

  • b.

    de doorhaling van de inschrijving;

  • c.

    het niet toewijzen van een passende woning.

Artikel 7 Van toepassing op schriftelijke klachten

  • 1. Voor behandeling van een klacht door de commissie wordt de klacht op schrift gesteld. Op verzoek van de klager verleent de ambtelijk secretaris hierbij ondersteuning.

  • 2. Het klaagschrift wordt ondertekend en bevat tenminste:

    • a.

      de naam en het adres van de indiener;

    • b.

      de dagtekening;

    • c.

      een omschrijving van het besluit waartegen de klacht is gericht.

Artikel 8 Verzuim en herstel

  • 1. De klager is in verzuim indien de klacht niet voldoet aan de in artikel 7 genoemde voorwaarden.

  • 2. De ambtelijk secretaris stelt de klager binnen tien werkdagen in de gelegenheid om dit verzuim te herstellen binnen twee kalenderweken.

  • 3. De behandeltermijn wordt opgeschort met ingang van de dag na die waarop de klager in de gelegenheid is gesteld om het verzuim te herstellen, tot de dag waarop de klacht is aangevuld of de daarvoor gestelde termijn ongebruikt is verstreken.

Artikel 9 Termijn voor indienen van de klacht

  • 1. Een klacht dient binnen zes weken na de dag van verzending van het betreffende besluit te worden ingediend.

  • 2. Bij verzending per post is een klacht tijdig ingediend indien deze voor het einde van de termijn voor verzending is aangeboden bij TNT Post, zoals dit blijkt uit het poststempel, en mits zij niet later dan een week na afloop van de termijn is ontvangen.

Artikel 10 Ontvankelijkheid

De klacht wordt niet-ontvankelijk verklaard, indien:

  • a.

    niet wordt voldaan aan de in artikel 6 bedoelde voorwaarden,

  • b.

    het in artikel 8 genoemde verzuim niet binnen de gestelde termijn wordt hersteld, of

  • c.

    de klacht buiten de in artikel 9 gestelde termijn is ontvangen.

Artikel 11 Wanneer klachtbehandeling niet verplicht

De commissie is niet verplicht de klacht te behandelen indien zij betrekking heeft op een gedraging:

  • a.

    waarover reeds eerder een klacht is ingediend die met inachtneming van dit hoofdstuk is behandeld;

  • b.

    waartegen door de klager bezwaar gemaakt had kunnen worden;

  • c.

    die door het instellen van een procedure aan het oordeel van een andere rechterlijke instantie dan een administratieve rechter onderworpen is dan wel onderworpen is geweest.

Artikel 12 Ontvangstbevestiging

  • 1. De commissie bevestigt de ontvangst van de klacht schriftelijk, binnen twee weken na ontvangst van de klacht.

  • 2. De commissie informeert klager en beklaagde over de wijze waarop en binnen welke termijn de klacht zal worden behandeld.

Artikel 13 Geen verdere behandeling

Zodra de corporatie of uitvoeringsorganisatie naar de tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot het verder behandelen van en beslissen op de klacht.

Artikel 14 Voorbereiding van de vergadering van de commissie

  • 1. De commissie stelt de beklaagde zo spoedig mogelijk in de gelegenheid schriftelijk op de klacht te reageren en wel binnen een door de commissie te bepalen termijn.

  • 2. De commissie deelt klager en beklaagde, ten minste twee weken voor de vergadering, schriftelijk mede dat zij in de gelegenheid worden gesteld zich te doen horen tijdens deze vergadering. Bij de oproeping voor het horen wordt vermeld waar en wanneer de stukken ter inzage zullen liggen.

  • 3. Klager en beklaagde kunnen zich door een gemachtigde laten vertegenwoordigen, dan wel door een deskundige laten bijstaan. Partijen dragen zelf zorg voor de oproeping van de gemachtigde of deskundige en zijn zelf verantwoordelijk voor de kosten die met de bijstand gepaard gaan.

  • 4. Indien partijen zich willen laten vertegenwoordigen door een gemachtigde dienen zij dit vóór de vergadering aan de commissie kenbaar te maken.

Artikel 15 Waarborgen privacy van klager en derden

  • 1. De op de klacht betrekking hebbende stukken liggen voor partijen die het aangaan vanaf een week voorafgaande aan de vergadering ter inzage bij de commissie.

  • 2. De voorzitter kan besluiten bepaalde stukken niet te verstrekken, mits schriftelijk bekend gemaakt en gemotiveerd.

  • 3. Klager heeft geen recht op kopieën of inzage van stukken, indien deze persoonsgegevens van anderen dan hemzelf bevatten, tenzij voor het verstrekken van die gegevens schriftelijke toestemming door de betrokkene is verleend. Klager wordt door of namens de commissie op de hoogte gesteld of inzage in de stukken kan worden verleend dan wel kopieën kunnen worden verstrekt. Indien de schriftelijke toestemming wel is verleend, dan is klager verplicht tot geheimhouding van die gegevens.

  • 4. De leden van de commissie zijn verplicht tot geheimhouding van persoonsgegevens, waarvan zij in het kader van de behandeling van de klacht kennis hebben genomen.

  • 5. Alleen leden van de commissie en door de commissie met name aangewezen personen hebben toegang tot de persoonsgegevens in de dossiers van de commissie.

Artikel 16 Hoorzitting tijdens vergadering van de commissie

  • 1. Voor het houden van een vergadering waarin de commissie een klacht behandeld, is vereist dat de meerderheid van de leden, waaronder in ieder geval de voorzitter, aanwezig is.

  • 2. De hoorzitting is niet openbaar. Toegang tot de hoorzitting hebben de klager en beklaagde, en hun gemachtigde en deskundige.

  • 3. Partijen krijgen de gelegenheid om de klacht nader toe te lichten. De beklaagde krijgt daarop de gelegenheid een reactie op de klacht te geven.

  • 4. Van het horen wordt een verslag gemaakt.

Artikel 17 De beraadslaging en beslissing

  • 1. De beraadslagingen van de commissie zijn besloten. De commissie baseert haar beslissing op basis van de ingebrachte stukken en op de tijdens de vergadering naar voren gebrachte informatie.

  • 2. De commissie doet schriftelijk een deugdelijk gemotiveerde uitspraak die partijen strekt tot bindend advies. De commissie geeft in haar beslissing aan:

    • a.

      of de klager door een besluit ter uitvoering van de overeenkomst rechtstreeks getroffen is in zijn of haar belang;

    • b.

      of de beklaagde in redelijkheid tot de bestreden beslissing had kunnen komen;

    • c.

      of de bestreden beslissing in stand kan blijven;

    • d.

      en indien de bestreden beslissing niet in stand kan blijven: de wijze waarop de beklaagde een nieuwe beslissing moet nemen.

  • 3. De uitspraak wordt binnen acht weken na de dag waarop de klacht is ontvangen aan partijen bekendgemaakt. De commissie kan deze termijn met vier weken verdagen.

Artikel 18 Slotbepalingen

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Spijkenisse op 30 oktober 2012.

de secretaris,
J. Pol
de burgemeester,
M. Salet