Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Zuid

Subsidieregeling Brede talentontwikkeling en jongerenwerk nieuwe stijl

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Zuid
Officiële naam regelingSubsidieregeling Brede talentontwikkeling en jongerenwerk nieuwe stijl
CiteertitelSubsidieregeling Brede talentontwikkeling en jongerenwerk nieuwe stijl
Vastgesteld doorgedelegeerde functionaris
Onderwerp
Eigen onderwerpMaatschappelijke zorg, ondersteuning en welzijn

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Stadsdeelkrant Zuid, jaargang 4, nummer 12, 13 juni 2013

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-06-201301-10-2016nieuwe regeling

28-05-2013

Stadsdeelkrant Zuid, jaargang 4, nummer 12, 13 juni 2013

-

Tekst van de regeling

Verordening

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    ambulant jongerenwerk: niet-locatiegebonden jongerenwerk, gericht op contactlegging in de eigen buurt, op straat en bij ontmoetingsplekken van jongeren, met onder meer als doel het realiseren van goede verstandhoudingen tussen jongeren en volwassen buurtbewoners;

  • b.

    brede talentontwikkeling (BTO): activiteiten en voorzieningen voor kinderen in de basisschoolleeftijd gericht op optimale ontwikkelingskansen via deelname in vier stadia (kennismaken, ontwikkelen, bekwamen, excelleren) aan activiteiten in één van de vier talentgroepen sport & gezondheid, kunst & cultuur, natuur & techniek, media & communicatie, waarbij in Stadsdeel Zuid prioriteit wordt gelegd bij de eerste twee talentgroepen;

  • c.

    dagelijks bestuur (DB): het dagelijks bestuur van Stadsdeel Zuid;

  • d.

    huiswerkbegeleiding en studiebegeleiding: activiteiten ter ondersteuning van scholieren bij het (leren) maken van huiswerk en het bijbrengen van studievaardigheden, zowel individueel als groepsgewijs;

  • e.

    jongereninformatie en jongerencommunicatie: activiteiten gericht op informatieverstrekking aan en communicatie met jongeren op gebied van jeugdactiviteiten en jeugdvoorzieningen;

  • f.

    jongerenparticipatie en jong burgerschap: activiteiten gericht op participatie van jongeren in de samenleving, het vorm leren geven aan eigen wensen, het mee denken over maatschappelijke knelpunten, het hiervoor vinden van eigen oplossingen en het ontwikkelen van jongeren tot actieve, verantwoordelijke burgers;

  • g.

    Jongerenwerk Nieuwe Stijl: het totaal aan aangeboden activiteiten voor jongeren in de leeftijdsgroep van 10 tot en met 23 jaar, passend binnen het Basispakket Amsterdams Jongerenwerk Nieuwe Stijl, dat op 25 juni 2012 is vastgesteld;

  • h.

    kinderboerderijwerk: activiteiten die worden aangeboden op kinderboerderijen, minimaal bestaande uit fysiek en sociaal beheer en het organiseren en begeleiden van educatieve en vrijetijdsactiviteiten voor kinderen op de kinderboerderij;

  • i.

    locatiegebonden jongerenwerk: decentraal en laagdrempelig activiteitenaanbod vanuit een vaste accommodatie, gericht op jeugd in een bepaalde buurt of wijk van het stadsdeel;

  • j.

    makelaarsfunctie BTO: de brugfunctie tussen vraag en aanbod op gebied van BTO, ter realisatie van een gevarieerd, kwalitatief hoogstaand aanbod in de vorm van wijkarrangementen, in afstemming met primair onderwijs, naschoolse activiteiten (NSA) en naschoolse opvang (NSO), en andere relevante organisaties;

  • k.

    mentoraten: activiteiten gericht op individuele begeleiding en ondersteuning van jeugdigen in hun schoolloopbaan, met name op het moment van overstap tussen primair onderwijs en voortgezet onderwijs;

  • l.

    signalering en toeleiding: het vanuit eigen contacten met kinderen en jongeren melden van problematiek bij en overdragen van cliënten aan zorg- en hulpverlening;

  • m.

    speeltuinwerk: activiteiten die worden aangeboden op speeltuinen, minimaal bestaande uit klein dagelijks fysiek beheer, sociaal toezicht en beheer, openen en sluiten van speeltuinen, sport- en speluitleen en organiseren en begeleiden van activiteiten voor kinderen op speeltuinen;

  • n.

    startkwalificatie: Een diploma havo, vwo of MBO niveau 2;

  • o.

    succesvolle schoolloopbaan: een doorlopende leerlijn die past bij de mogelijkheden en competenties van een leerling, waarbij uiteindelijk het behalen van (minimaal) een startkwalificatie het resultaat is;

  • p.

    toeleiding richting school: activiteiten gericht op het door- en of terugleiden van jongeren naar school;

  • q.

    toeleiding richting werk: activiteiten gericht op het vergroten van de kansen van jongeren op de arbeidsmarkt en/of activiteiten gericht op de ondersteuning van jongeren bij het vinden van (passend) werk;

  • r.

    voortijdig schoolverlaten: jongeren tot 23 jaar die het onderwijs verlaten zonder startkwalificatie.

Artikel 2. Doel subsidieregeling

Deze subsidieregeling is van toepassing op het beleidsterrein educatie en jeugd. Het doel van deze subsidieregeling is bereiken dat jongeren op hun 24ste zelfredzaam zijn. Zij zijn zich bewust van hun mogelijkheden en beperkingen, hebben kennis van maatschappelijke rechten en plichten en nemen actief hun verantwoordelijkheid. Dit betekent dat alle jongeren in Zuid een startkwalificatie behalen en dat er een afname is  van jongeren met risico's in één of meerdere leefgebieden: wonen, werken, scholing, veiligheid, sociale leefomgeving, gezondheid, vrije tijdsbesteding of financiën.

Artikel 3. Subsidiabele activiteiten
  • Het DB kan subsidie verlenen ten behoeve van:

  • 1. Kinderboerderijwerk en speeltuinwerk

  • 2. Brede talentontwikkeling voor kinderen in de basisschoolleeftijd

  • 3. Makelaarsfunctie brede talentontwikkeling voor kinderen in de basisschoolleeftijd

  • 4. Jongerenwerk Nieuwe Stijl

  • 5. Activiteiten die bijdragen aan een succesvolle schoolloopbaan (in ieder geval huiswerkbegeleiding en mentoraten) voor de leeftijdsgroep 10-23 jaar

  • 6. Activiteiten die bijdragen aan toeleiding richting school en/of werk

Hoofdstuk 2 Verlening en weigering van de subsidie

Artikel 4. Verlening van de subsidie
  • 1. Aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen, worden door het DB gerangschikt op een prioriteitenlijst.

  • 2. De rangschikking wordt bepaald door:

    • a.

      De mate waarin deze voldoen aan het doel van de regeling.

    • b.

      De mate waarin deze voldoen aan de subsidiecriteria.

    • c.

      De verhouding tussen de prijs en de kwaliteit.

    • d.

      De aansluiting bij de beleidsuitgangspunten zoals vastgelegd in het Beleidskader Sociaal Domein 2010 - 2014.

    • e.

      De mate waarin naar de mening van het DB kan worden voldaan aan de verplichtingen gesteld onder hoofdstuk 3.

  • 3. Kinderboerderijwerk en speeltuinwerk:

    • a.

      De aanbieder toont aan dat alle activiteiten open staan voor alle kinderen, maar in ieder geval wordt een zo groot mogelijke groep bereikt onder kinderen die van huis uit niet worden gestimuleerd of die een stadspas hebben.

    • b.

      De aanbieder van speeltuinwerk toont aan dat samenwerking plaatsvindt tussen speeltuinwerkers en jongerenwerkers op het gebied van het organiseren van activiteiten en doorverwijzing naar het jongerenwerk

    • c.

      De aanbieder van speeltuinwerk toont aan dat er samenwerking plaatsvindt met scholen in de directe omgeving van de speeltuin.

    • d.

      De aanbieder van speeltuinwerk en kinderboerderijwerk toont aan dat signalering en toeleiding plaatsvindt oftewel vanuit eigen contacten met jeugdigen melden van problematiek bij en overdragen van cliënten aan zorg- en hulpverlening;

    • e.

      De aanbieder van kinderboerderijwerk toont aan dat er samenwerking plaatsvindt met scholen (PO en SBO) en kinderdagverblijven rondom educatieve activiteiten.

    • f.

      De aanbieder van kinderboerderijwerk biedt scholieren en studenten gelegenheid om stage te lopen op de kinderboerderij en biedt kinderen de gelegenheid om vrijwilligerswerk te doen op de kinderboerderij.

  • 4. BTO-activiteiten voor kinderen in de basisschoolleeftijd (inclusief makelaarsfunctie):

    • a.

      De aanbieder toont aan dat alle activiteiten open staan voor alle kinderen, maar in ieder geval wordt een zo groot mogelijke groep bereikt onder kinderen die van huis uit niet worden gestimuleerd of die een stadspas hebben.

    • b.

      De aanbieder toont aan dat het gesubsidieerde aanbod het niet-gesubsidieerde aanbod aanvult; gesubsidieerd aanbod wordt vraaggericht en op maat georganiseerd.

    • c.

      De aanbieder toont aan dat er aandacht is voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden.

    • d.

      De aanbieder toont aan dat BTO in een doorgaande leerlijn wordt georganiseerd; binnenschools wordt er kennisgemaakt met activiteiten. Het naschoolse aanbod is gericht op ontwikkelen en bekwamen.

    • e.

      De aanbieder toont aan dat het BTO-aanbod wordt georganiseerd in de buurt van het kind en in of in de buurt van de school.

    • f.

      De aanbieder toont aan dat BTO-activiteiten waar mogelijk worden gekoppeld aan de te behalen niveaus op taal en rekenen.

    • g.

      De aanbieder toont aan dat bij het organiseren van BTO-activiteiten binnen een brede school rekening wordt gehouden met de pedagogische visie van die brede school.

    • h.

      De aanbieder toont aan dat het tijdstip en het aantal blokken van activiteiten past bij de vraag van ouders, kinderen en de school. Bijvoorbeeld aansluiting op schooltijden.

    • i.

      De aanbieder toont aan dat er in ieder geval wordt samengewerkt met scholen en naschoolse opvangorganisaties. De samenwerking blijkt schriftelijk uit samenwerkingsovereenkomsten of schoolplannen.

    • j.

      De aanbieder toont aan dat BTO kunst en cultuur wordt, waar mogelijk, wordt georganiseerd in een doorgaande leerlijn in samenhang met het basispakket kunst en cultuur.

    • k.

      De aanbieder toont aan dat wijkgerichte dagarrangementen worden georganiseerd; opstellen van wijkanalyses, op basis waarvan actieplannen worden opgesteld voor de komende jaren. Een financiële analyse maakt hiervan onderdeel uit. Uit de analyse blijkt onder meer waar brede schoolontwikkeling kan worden bevorderd of opgestart.

    • l.

      De aanbieder toont aan dat talentmakelaars worden ingezet, die scholen bezoekt, de wensen van scholen in kaart brengt en die de regie voert over het organiseren van wijkgericht werken en het stimuleren van wijkarrangementen.

    • m.

      (Brede) scholen hebben meer regie bij het organiseren van het naschoolse activiteitenaanbod. In 2013 start het stadsdeel met een pilot.

  • 5. Jongerenwerk Nieuwe Stijl:

    • a.

      De aanbieder toont aan dat de activiteiten aansluiten bij het basispakket Amsterdams Jongerenwerk Nieuwe Stijl.

    • b.

      De aanbieder toont aan dat het aanbod aansluit op de vraag van jongeren in de diverse wijken van Zuid.

    • c.

      De aanbieder toont aan dat er binnen het jongerenwerk focus is op het behalen van een startkwalificatie door jongeren en de toeleiding van jongeren naar werk.

    • d.

      De aanbieder toont aan dat alle jongeren zonder startkwalificatie worden doorverwezen naar school, werk of DWI.

    • e.

      De aanbieder toont aan dat er een bijdrage wordt geleverd aan verandering van de beeldvorming rondom jongerenwerk (niet langer van de straat houden van jongeren, maar pedagogische begeleiding van jongeren, waarbij wederkerigheid en eigen kracht centraal staan).

    • f.

      De aanbieder toont aan dat de focus ligt op jongeren van 0-18 jaar.

    • g.

      De aanbieder toont aan dat ontspannings- en ontmoetingsactiviteiten (alleen) als middel worden ingezet teneinde de doelen (vorming), binding en gedragsbeïnvloeding te bereiken.

    • h.

      De aanbieder toont aan dat een fors aandeel van de bereikte doelgroep uit meiden bestaat.

    • i.

      De aanbieder toont aan dat de focus ligt op jongeren met een beperking.

    • j.

      De aanbieder toont aan dat eigen capaciteiten en wederkerigheid centraal staan.

    • k.

      De aanbieder toont aan dat alle jongerenwerkers voldoende gekwalificeerd zijn.

    • l.

      De aanbieder toont aan dat zoveel mogelijk in netwerken wordt geparticipeerd (zwerfjongeren, netwerk 12+, Jeugd & Veiligheidsketen, en Informatiesysteeem Jeugd & Gezin, ZAT's, Top600 en OMPG.

    • m.

      De aanbieder toont aan dat het jongerenwerk een signalerende en toeleidende rol speelt naar de overige jeugdbeleidsvelden (ketenverbinding).

    • n.

      De aanbieder toont aan dat wordt samengewerkt met het primair en voortgezet onderwijs en Bureau Leerplicht Plus (BLP).

    • o.

      De aanbieder toont aan dat de activiteiten en projecten van het jongerenwerk ingebed zijn in het (preventief) jeugdbeleid: Jeugd & veiligheid, Jeugd en Zorg (OKC), Jeugd en Onderwijs (succesvolle schoolloopbaan, startkwalificatie), Sport en Kunst- en cultuur.

    • p.

      De aanbieder toont aan dat Social Media worden ingezet om het bereik te vergroten, meer jongeren aan zich te binden, hun activiteiten beter te promoten en risicojongeren binnen te halen en oplossingen voor hun problemen te vinden.

    • q.

      De aanbieder toont aan dat de organisatie van de aanbieder intern stagebeleid heeft met specifieke aandacht MBO2 scholieren.

  • 6. Activiteiten die bijdragen aan een succesvolle schoolloopbaan (in ieder geval huiswerkbegeleiding en mentoraten) voor de leeftijdsgroep 10-23 jaar:

    • a.

      De aanbieder toont aan dat de activiteiten gericht zijn op het behalen van een startkwalificatie

    • b.

      De aanbieder toont aan de activiteiten afgestemd zijn met het Primair en/of Voortgezet Onderwijs

  • 7. Activiteiten die bijdragen aan toeleiding richting school en/of werk:

    • a.

      De aanbieder toont aan dat door deelname vaardigheden de kansen en mogelijkheden van jongeren op de arbeidsmarkt zijn toegenomen.

    • b.

      De aanbieder toont aan dat door deelname de beroepsoriëntatie van jongeren is toegenomen.

Hoofdstuk 3 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Artikel 5. Aanvullende verplichtingen
  • Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2012, zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:

  • 1. De subsidieontvanger voert de activiteiten uit vanuit een partnerschap met het stadsdeel.

  • 2. Personen verantwoordelijk voor de uitvoering van activiteiten voor jeugdigen dienen in het bezit te zin van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

  • 3. De aanbieder beschikt over een adequaat risico- en veiligheidsprotocol.

  • 4. De aanbieder hanteert effectieve werkwijzen rond klanttevredenheidsonderzoek.

  • 5. De aanbieder is verplicht mee te werken aan verzoeken van het stadsdeel, meerdere stadsdelen en/of de gemeente Amsterdam om deel te nemen aan effectonderzoek en monitoring ten behoeve van doelmatigheid.

  • 6. De aanbieder voert bezoekers- en deelnemerstellingen uit (indien exact tellen niet haalbaar is, dan steekproefsgewijs).

  • 7. De aanbieder werkt mee aan het ontwikkelen, registreren, meten en leveren van informatie voor indicatoren ten behoeve van beleid en verantwoording waaronder aantallen deelnemers en/ of bezoekers aan activiteiten.

  • 8. De aanbieder geeft informatie ten behoeve van communicatiemiddelen van het stadsdeel of de gemeente Amsterdam.

  • 9. Het DB kan de subsidieontvanger verplichten tot het maken van samenwerkingsafspraken met het Breed sociaal loket.

  • 10. De aanvrager moet in de aanvraag duidelijk maken hoe zij met eventuele klachten van deelnemers omgaat.

  • 11. Het DB kan de subsidieontvanger verplichten tot het vaststellen van een stagebeleid.

  • Aanvullende verplichtingen kinderboerderijwerk en speeltuinwerk

  • 1. De aanbieder van kinderboerderijwerk is in het bezit van het Keurmerk Kinderboerderijen van de Stichting Kinderboerderij Nederland.

  • 2. De aanbieder van kinderboerderijwerk is een gecertificeerd stageleerbedrijf.

  • 3. De aanbieder van kinderboerderijwerk toont aan dat de educatief medewerkers HBO gediplomeerd zijn.

  • 4. De aanbieder van kinderboerderijwerk toont aan dat de beheerders beschikken over een beheerdersdiploma gericht op dierenwelzijn (MBO-niveau).

  • Aanvullende verplichtingen BTO-activiteiten voor kinderen in de basisschoolleeftijd (inclusief makelaarsfunctie)

  • 1. De aanbieder toont aan dat activiteiten zijn bedoeld voor kinderen in de basisschoolleeftijd.

  • 2. De aanbieder toont aan dat gebruik wordt gemaakt van de stedelijke planningssite voor naschoolse activiteiten.

  • Aanvullende verplichtingen Jongerenwerk Nieuwe Stijl:

  • 1. De activiteiten zijn bedoeld voor jongeren van 10 tot en met 23 jaar.

  • 2. De aanbieder toont aan dat alle jongerenwerkers voldoende gekwalificeerd zijn.

  • 3. De aanbieder toont aan dat gewerkt wordt met de stedelijke Jongerenwijzer.

  • Aanvullende verplichtingen voor activiteiten die bijdragen aan een succesvolle schoolloopbaan:

  • 1. De activiteiten zijn bedoeld voor jongeren van 10 tot en met 23 jaar.

  • 2. POVO-mentoraten zijn bedoeld voor risicoscholieren van 11 tot en met 14 jaar met een verhoogde kans op schooluitval.

  • Aanvullende verplichtingen voor activiteiten die bijdragen aan toeleiding richting school en/of werk:

  • 1. De activiteiten zijn bedoeld voor jongeren van 10 tot en met 23 jaar.

Artikel 6. Overgangsbepaling
  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2. Op het ogenblik van inwerkingtreding van deze regeling, komt te vervallen: de Subsidieregeling talentontwikkeling jeugd jaarlijks, zoals vastgesteld op 15 maart 2011.

Artikel 7. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Subsidieregeling Brede talentontwikkeling en Jongerenwerk Nieuwe Stijl.