Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Bernisse

Gemeenschappelijke regeling brede zorgcoördinatie Spijkenisse en Bernisse

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Bernisse
Officiële naam regelingGemeenschappelijke regeling brede zorgcoördinatie Spijkenisse en Bernisse
CiteertitelGemeenschappelijke regeling brede zorgcoördinatie Spijkenisse en Bernisse
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet gemeenschappelijke regelingen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-06-201301-01-2013Nieuwe regeling

11-06-2013

Weekblad Bernisse

Onbekend

Tekst van de regeling

Gemeenschappelijke regeling brede zorgcoördinatie Spijkenisse en Bernisse

De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Spijkenisse en Bernisse, ieder voor zover zij voor de eigen gemeente bevoegd zijn:

Overwegende dat:

 de deelnemers te weten, de gemeente Spijkenisse en de gemeente Bernisse, hun samenwerking op het gebied van veiligheid willen behouden, verder ontwikkelen en versterken;

 de brede zorgcoördinatie tot doel heeft het welzijn van de jeugdigen en/of gezinnen die problemen hebben op één of meerdere leefgebieden – zogenoemde multi-problem problematiek - te vergroten;

 de gemeente Spijkenisse over de faciliteiten en expertise zal beschikken om tot uitvoering van de bijbehorende methodieken over te gaan en de gemeente Bernisse ter zake hiervan gebruik wenst te maken;

 die wens is vastgelegd in deze gemeenschappelijke regeling voor de periode tot 31 december 2014;

 de gemeenteraden van Spijkenisse en Bernisse op 10 juli 2013 respectievelijk 16 juli 2013 hebben verklaard geen bezwaar te hebben tegen het treffen van deze gemeenschappelijke regeling.

gelet op artikel 8, derde lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen;

Besluiten:

de navolgende Gemeenschappelijke regeling brede zorgcoördinatie Spijkenisse en Bernisse te treffen.

Artikel 1 Doel van de regeling

De gemeenschappelijke regeling heeft tot doel samenwerking tussen de gemeenten Spijkenisse en Bernisse op het gebied van uitvoering van de brede zorgcoördinatie vast te leggen.

Artikel 2 Taken van de deelnemende gemeenten
  • 1. Het college van de gemeente Spijkenisse draagt zorg voor het navolgende:

    • a.

      Het in dienst nemen van een GOSA regisseur voor de periode 1 januari 2013 tot 30 juni 2013 en een regisseur jeugd en gezin voor de periode 1 juli 2013 tot en met 31 december 2014.

    • b.

      Het in dienst nemen een administratieve ondersteuner van 1 januari 2013 tot en met 31 december 2014 voor de uitvoering van de brede zorgcoördinatie jeugd en gezin;

    • c.

      Het ter beschikking stellen van de regisseur jeugd en gezin en de administratieve ondersteuner aan de gemeente Bernisse voor het uitvoeren van de taken als beschreven in het derde lid.

  • 2. De colleges van de gemeenten Bernisse en Spijkenisse dragen gezamenlijk zorg voor het navolgende:

    • a.

      Het inrichten van een (flexibele) werkplek voor de GOSA-regisseur/ regisseur jeugd en gezin

    • b.

      Het geven van bekendheid aan de GOSA-regisseur/ regisseur jeugd en gezin, door het informeren van interne en externe partners

  • 3. De GOSA-regisseur/regisseur jeugd en gezin zal de navolgende taken verrichten:

    • -

      Onderhoud samen met de beleidsmedewerker CJG contact met de organisaties in het CJG en geeft vorm aan de samenwerking;

    • -

      Bewaakt of processen goed lopen, zodat jeugdigen en ouders tijdig de juiste hulp krijgen;

    • -

      Signaleert problemen in samenwerking en bespreekt deze met de betrokken professionals en organisaties;

    • -

      Organiseert regelmatig casuïstiekoverleg met relevante organisaties;

    • -

      Draagt zorg voor samenwerking gericht op adequate hulpverlening, preventie en handhaving;

    • -

      Faciliteert partijen zelf problemen op te lossen;

    • -

      Registreert aanmeldingen door middel van een geautomatiseerd klant-volgsysteem;

    • -

      Zorgt ervoor dat de partijen actie ondernemen en dat deze acties worden vertaald naar een plan van aanpak (onder leiding van de casusregisseur= niet de regisseur jeugd en gezin);

    • -

      Spreekt waar nodig betrokken partijen aan op deskundigheid, inzet en taken;

    • -

      Monitort uitvoering zorgcoördinatie door CJG partners en de opvolging van gemaakte afspraken;

    • -

      Regelt terugkoppeling tussen de betrokken partijen;

    • -

      Heeft zicht op werkprocessen en regelgeving;

    • -

      Rapporteert en adviseert per kwartaal aan de beleidsmedewerkers Jeugd en portefeuillehouders jeugd en de CJG projectgroep;

    • -

      Voert de regie op vragen die voortvloeien uit het risicosignaleringssysteem SISA;

    • -

      Maakt waar nodig gebruik van de GOSA-methodiek inclusief het opschalingsmodel;

    • -

      adviseert over inzet van complexe zorgtrajecten/ CJG overstijgende trajecten (onder andere dwang en drang);

    • -

      beoordeelt advies over toeleiding naar CJG lokaal aanbod;

    • -

      draagt zorg voor afstemming met LZN en LTHG;

  • 4. De administratieve ondersteuner zal de navolgende taken verrichten:

    • -

      Verzorgt administratie en planning;

    • -

      Organiseert gesprekken met verschillende organisaties op het gebied van jeugd;

    • -

      Biedt ondersteuning bij de administratieve verwerking van de actiepunten uit overleggen;

    • -

      Verzorgt de verslaglegging bij overleggen;

    • -

      Stelt voortgangsrapportages op;

    • -

      Draagt de zorg voor de dossiervorming en postafhandeling;

Artikel 3 Financiën
  • 1. De gemeente Bernisse betaalt aan gemeente Spijkenisse voor het bepaalde in artikel 2 een jaarlijkse vergoeding. De vergoeding bedraagt in 2013 € 12.283 en in 2014 €16.566.

  • 2. Deze vergoeding wordt in de vorm van een voorschot in het derde kwartaal van het uitvoeringsjaar uitbetaald aan de gemeente Spijkenisse.

Artikel 4 Duur, wijziging en opheffing
  • 1. De regeling wordt aangegaan voor de periode van 1 januari 2013 tot en met 31 december 2014.

  • 2. De regeling kan worden gewijzigd dan wel worden opgeheven na een daartoe strekkend besluit van de colleges van gemeenten Spijkenisse en Bernisse, ieder voor zover het hun eigen bevoegdheden betreft. Een voorstel tot wijziging kan door elk van de colleges van de gemeenten Spijkenisse en Bernisse worden gedaan.

  • 3. Wanneer de colleges van gemeenten Spijkenisse en Bernisse besluiten tot opheffing van de regeling zal in onderling overleg worden bezien of er sprake is van daaruit voortvloeiende kosten en, zo ja, hoe deze kosten over de gemeenten verdeeld moeten worden.

  • 4. De wijziging of opheffing treedt in werking op de dag, volgend op die van opname van de betreffende besluiten in het register als bedoeld in artikel 27, tweede lid van de wet gemeenschappelijke regelingen, tenzij een later tijdstip is bepaald.

Artikel 5 Toezending GS, publicatie en register
  • 1. Het college van gemeente Spijkenisse zendt deze regeling en eventuele besluiten tot wijziging en opheffing aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland.

  • 2. De colleges van gemeente Spijkenisse en Bernisse dragen op de gebruikelijke wijze, overeenkomstig het bepaalde in artikel 26, tweede lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen, zorg voor de bekendmaking van de regeling of van besluiten tot wijziging en opheffing.

  • 3. De colleges van gemeenten Spijkenisse en Bernisse nemen de regeling op in het door hen bij te houden register als bedoeld in artikel 27 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

Artikel 6 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als “Gemeenschappelijke regeling brede zorgcoördinatie Spijkenisse en Bernisse”.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 januari 2013 en wordt aangegaan tot en met 31 december 2014.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Spijkenisseop 11 juni 2013

de secretaris, de loco-burgemeester,

J.Pol D. van der Schaaf

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Bernisseop 4 juni 2013

de loco-secretaris, de burgemeester,

J.T. Poldervaart P.J. Bouvy-Koene