Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - West

Nadere regels Subsidie mentoraten en huiswerkbegeleiding

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - West
Officiële naam regelingNadere regels Subsidie mentoraten en huiswerkbegeleiding
CiteertitelNadere regels subsidie Mentoraten en huiswerkbegeleiding
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerp
Eigen onderwerpMaatschappelijke zorg, ondersteuning en welzijn

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: -

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-07-201301-10-2016nieuwe regeling

02-07-2013

Stadsblad de Echo, 10 juli 2013

2013/6165

Tekst van de regeling

Nadere regels subsidie mentoraten en huiswerkbegeleiding

Artikel 1.         Begripsomschrijvingen

  • In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

    • a.

      ASAW 2012: algemene subsidieverordening Amsterdam West 2012;

    • b.

      DB: het dagelijks bestuur van stadsdeel West;

    • c.

      Stadsdeel: Stadsdeel West;

    • d.

      Mentoraten en huiswerkbegeleiding: Ondersteuning van jongeren bij de overstap van het primair onderwijs naar het   voortgezet onderwijs;

    • e.

      Incidentele activiteiten: activiteiten die eenmalig of slechts in een beperkte periode in het jaar aangeboden worden;

    • f.

      Huiselijk geweld: geweld gepleegd door iemand uit de huiselijke kring van het slachtoffer.

Artikel 2.         Doel subsidieregeling

  • Deze nadere regels zijn van toepassing op subsidie voor mentoraten en huiswerkbegeleiding.

  • Doel van de regeling is:

    • -

      soepele overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs;

    • -

      voorkomen schooluitval;

    • -

      brede talentontwikkeling.

Artikel 3.         Subsidiabele activiteiten

  • Het DB kan subsidie verlenen ten behoeve van groepsmentoraten en individuele mentoraten.

  • De doelstellingen van de activiteiten zijn:

    • -

      het bieden van een combinatie van huiswerkbegeleiding, beroepsoriëntatie, studievaardigheden en vrijtijdsbesteding.

    • -

      de inzet van mentoraattrajecten voor de risicojongeren, zodat overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs wordt verbeterd.

    • -

      het bevorderen van talentontwikkeling voor kinderen. Specifiek dragen de groepsmentoraten bij aan het bevorderen van een succesvolle overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs.

Artikel 4.         De aanvrager

  • Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door een rechtspersoon.

Artikel 5.         Weigeringsgronden

  • In aanvulling op artikel 9, eerste lid, van de ASA 2012 kan het DB weigeren een subsidie te verlenen als:

    • a.

      De activiteit in strijd is met het beleid, zoals vastgesteld in het beleidskader "Mentoraten en Huiswerkbegeleiding 2011-2014";

    • b.

      Een vergelijkbare activiteit reeds in het stadsdeel wordt aangeboden voor de doelgroep;

    • c.

      Het een incidentele activiteit betreft.

Artikel 6.         Verplichtingen van de subsidieontvanger met betrekking tot huiselijk geweld

  • 1. De subsidieontvanger hanteert het protocol huiselijk geweld en kindermishandeling,

  • 2. de subsidieontvanger rapporteert per stap in het protocol de aantallen,

  • 3. de subsidieontvanger schoolt en faciliteert het personeel in het gebruik van het protocol .

Artikel 7.         Citeertitel

  • Deze nadere regels worden aangehaald als: Nadere regels subsidie Mentoraten en huiswerkbegeleiding.

Toelichting

Zoals de toelichting op de ASVW2012 aangeeft, biedt de ASAW2012 een algemeen kader in aanvulling op titel 4.2 Awb dat het wettelijke kader voor subsidies geeft. Deze titel geeft dwingende en facultatieve regels voor subsidieverstrekking. Dit verklaart waarom de toelichting op de ASAW2012 er uitdrukkelijk op wijst dat de gebruiker van de ASAW2012 zich er van bewust moet zijn dat ook algemene bepalingen uit titel 4.2 Awb van toepassing kunnen zijn.

Artikel 4:23 Awb eist in beginsel een wettelijke grondslag voor subsidies. Zoals de toelichting op artikel 2 ASAW2012 bevestigt biedt deze verordening onvoldoende wettelijke grondslag zoals de Awb voorschrijft. In de Awb is bepaald dat een beleidsregel een algemene regel is omtrent de afweging van belangen, de vaststelling van feiten of de uitleg van wettelijke voorschriften. Een beleidsregel kan niet dienen als wettelijke grondslag als bedoeld in artikel 4:23 Awb. Artikel 3 ASAW2012 voorziet hierin: Het DB is bevoegd nadere regels vast te stellen. Deze hebben de status van algemeen verbindende voorschriften en treden pas in werking na bekendmaking op de in de Gemeentewet voorgeschreven wijze. Artikel 139 Gemeentewet geeft de regels voor deze bekendmaking.