Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - West

Nadere regels welzijnssubsidies gericht op inwoners van West van 23 jaar en ouder

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - West
Officiële naam regelingNadere regels welzijnssubsidies gericht op inwoners van West van 23 jaar en ouder
CiteertitelNadere regels welzijnssubsidies West 2013
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerp
Eigen onderwerpMaatschappelijke zorg, ondersteuning en welzijn

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: -

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-07-201301-10-2016nieuwe regeling

18-06-2013

Stadsblad de Echo, 10 juli 2013

2013/6160

Tekst van de regeling

Nadere regels welzijnssubsidies West 2013

Artikel 1.         Begripsomschrijvingen

  • In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

    • a.

      ASAW 2012: algemene subsidieverordening Amsterdam West 2012;

    • b.

      Awb: Algemene wet bestuursrecht;

    • c.

      DB: dagelijks bestuur van stadsdeel West;

    • d.

      Vrijwillige Inzet stadsdeel West: de uitvoering van activiteiten door één of meerdere vrijwilligers, onbetaald, met een maatschappelijk doel, voor anderen, voor de omgeving als ook voor zichzelf;

    • e.

      Stadsdeel: Stadsdeel West;

    • f.

      Eenmalige subsidie: eenmalige subsidie als bedoeld in ASAW 2012;

    • g.

      Civil society is een systeem van verbanden waar mensen vrijwillig deel van uitmaken. De verbanden in een Civil society vallen buiten de sfeer van ‘gevestigde' verbanden zoals overheid, de markt en de verbanden van familie en vrienden. De Civil society gaat uit van betrokkenheid van burgers bij de publieke zaak, vergroting van maatschappelijk zelfbestuur, minder overheidsbemoeienis, beperking van commerciële invloeden en versterking van gemeenschapszin en tolerantie;

    • h.

      Prioritaire problematiek: maatschappelijke sociale problematiek waarvan het Dagelijks Bestuur of de Stadsdeelraad heeft besloten dat daaraan exclusief of met voorrang gewerkt moet worden. De prioriteiten worden in de beleidsstukken bepaald en beschreven;

    • i.

      Huiselijk geweld: geweld gepleegd door iemand uit de huiselijke kring van het slachtoffer.

Artikel 2.         Doel subsidieregeling

  • Deze subsidieregeling is van toepassing op welzijnsactiviteiten voor inwoners van West van 23 jaar en ouder. De regeling is gebaseerd op bestaand beleid. Het doel van deze subsidieregeling is de volgende doelen te realiseren:

    • Afname sociaal isolement

    • Verbetering leefsituatie mensen met meervoudige problematiek

    • Toename zelfredzaamheid en zelfstandigheid

    • Afname armoede en sociale uitsluiting

    • Toename burgerschap en civil society

Artikel 3.         Subsidiabele activiteiten

  • Het DB kan subsidie verlenen ten behoeve van:

    • Maatschappelijk dienstverlening

    • Schulddienstverlening

    • Kleine woningaanpassingen en klussenhulp

    • Maaltijdvoorzieningen

    • Activerende dagbesteding

    • Ondersteunen en stimuleren vrijwillige inzet, inclusief maatjes en respijtzorg

    • (Mede)Organiseren groepsactiviteiten die deelnemers onvoldoende/niet zelf kunnen organiseren

    • Bieden accommodaties voor activiteiten in één van de acht multifunctionele accommodaties of huizen van de buurt

    • Informatieverstrekking/-verspreiding

    • Toeleiden, stimuleren, motiveren tot werk en zorg

    • Activiteiten gericht op verwerving competenties en Nederlandse taal

    • Maatregelen ter fysieke of sociale toegankelijkheid voor algemene voorzieningen

    • Emancipatie

Artikel 4.         Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

  • In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2012 wordt bij de subsidieaanvraag een bewijs overgelegd dat de naam van de aanvrager en het rekeningnummer waarop de subsidie moet worden gestort bij elkaar horen in geval van een aanvraag door een natuurlijk persoon.

Artikel 5.         Aanvraagtermijn eenmalige subsidie

  • In afwijking van artikel 6 van de ASA 2012 wordt een subsidieaanvraag voor een eenmalige subsidie niet voor 1 december van het kalenderjaar voorafgaande aan het kalenderjaar waarvoor subsidie wordt gevraagd als ingediend geaccepteerd door het DB. Aanvragen voor eenmalige subsidie die eerder dan 1 december worden ingediend, krijgen de indiendatum van 1 december.

Artikel 6.         Weigeringgronden

  • 1. Een aanvraag wordt geweigerd indien de activiteit niet past binnen het geldende beleid van het stadsdeel en het geldend stedelijk beleid, dit in aanvulling op artikel 9, eerste lid, van de ASAW 2012;

  • 2. Een aanvraag wordt geweigerd indien de aanvraag gericht is op een gebied met dat gebied als doel en/of grondslag, onder meer het toevoegen van welzijnsaccommodaties of voorzieningen, en indien subsidieaanvragen exclusief gericht zijn op slechts één of enkele buurten van West .

  • 3. Een aanvraag wordt geweigerd als deze niet is bestemd voor gebieden met een grote concentratie van prioritaire problematiek die door het DB zijn aangewezen als zogenaamde focus- of aandachtsgebieden. Voor een focus- of aandachtsgebied is subsidie mogelijk ter bestrijding van de prioritaire problematiek.

Artikel 7.         Verplichtingen van de subsidieontvanger

  • 1. Verplichtingen met betrekking tot huiselijk geweld:

    • a.

      de subsidieontvanger hanteert het protocol huiselijk geweld en kindermishandeling,

    • b.

      de subsidieontvanger rapporteert per stap in het protocol de aantallen,

    • c.

      de subsidieontvanger schoolt en faciliteert het personeel in het gebruik van het protocol.

  • 2. Verplichtingen met betrekking tot de inzet van en samenwerking met vrijwilligers:

    • a.

      a. de subsidieontvanger maakt zijn opvattingen over de inzet van vrijwilligers bekend,

    • b.

      b. de subsidieontvanger werkt samen met vrijwilligersorganisaties die soortgelijke activiteiten organiseren.

  • 3. Verplichtingen van de subsidieontvanger met betrekking tot bekendmaking van de activiteiten: de subsidieontvanger maakt zijn activiteiten bekend op de site van www.jekuntmeer.nl

Artikel 8.         Citeertitel

  • Deze nadere regels kunnen aangehaald worden als: ‘Nadere regels welzijnssubsidies West 2013'.

Toelichting

Zoals de toelichting op de ASVW2012 aangeeft, biedt de ASAW2012 een algemeen kader in aanvulling op titel 4.2 Awb dat het wettelijke kader voor subsidies geeft. Deze titel geeft dwingende en facultatieve regels voor subsidieverstrekking. Dit verklaart waarom de toelichting op de ASAW2012 er uitdrukkelijk op wijst dat de gebruiker van de ASAW2012 zich er van bewust moet zijn dat ook algemene bepalingen uit titel 4.2 Awb van toepassing kunnen zijn.

Artikel 4:23 Awb eist in beginsel een wettelijke grondslag voor subsidies. Zoals de toelichting op artikel 2 ASAW2012 bevestigt biedt deze verordening onvoldoende wettelijke grondslag zoals de Awb voorschrijft. In de Awb is bepaald dat een beleidsregel een algemene regel is omtrent de afweging van belangen, de vaststelling van feiten of de uitleg van wettelijke voorschriften. Een beleidsregel kan niet dienen als wettelijke grondslag als bedoeld in artikel 4:23 Awb. Artikel 3 ASAW2012 voorziet hierin: Het DB is bevoegd nadere regels vast te stellen. Deze hebben de status van algemeen verbindende voorschriften en treden pas in werking na bekendmaking op de in de Gemeentewet voorgeschreven wijze. Artikel 139 Gemeentewet geeft de regels voor deze bekendmaking.

De nadere regels vertalen het bestaande beleid in de vorm van een voorschrift. Er wordt geen nieuw beleid met de nadere regels gemaakt. De bestaande uitvoeringspraktijk wordt er in vastgelegd.

De nadere regels geven een noodzakelijke  inhoudelijke invulling aan de Algemene Subsidieverordening Amsterdam West 2012.

Artikel 2 doelen

De doelen die hier zijn opgenomen staan in het coalitieakkoord van West en de kadernota ‘De vernieuwing van Welzijn in West'. De subsidies komen ten goede aan inwoners van stadsdeel West.

Artikel 3 activiteiten

De activiteitenopsomming is een mengeling van algemene welzijnsactiviteiten en specifieke activiteiten waarvoor wij op dit moment subsidie verlenen.

Onder vrijwilligersactiviteiten is ook begrepen de subsidie voor door vrijwilligers georganiseerde activiteiten voor zover het niet om gebiedsgerichte -  buurt- of wijkgerichte - activiteiten gaat die in het kader van wijkgericht werken ontstaan.

De verordening maakt subsidie mogelijk dat professionals activiteiten initiëren als uit de inwoners van West onvoldoende eigen kracht komt om de organisatie van activiteiten op zich te nemen die cruciaal zijn voor het bestrijden van prioritaire problematiek. Voorbeeld: budgetcursussen.

Emancipatie is opgenomen omdat West op dit terrein nog enkele kleine subsidies verstrekt. Emancipatie is voor West binnen welzijn echter geen omvangrijk ontwikkelingsterrein.

Artikel 4 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

West wil weten wie de aanvrager is en waarheen de subsidie betaald moet worden. Het is nodig een wettelijke grondslag te benoemen om het opvragen van de benodigde gegevens als eis te mogen stellen.

Artikel 5 Aanvraagtermijn

Eenmalige aanvragen kunnen door het hele jaar worden ingediend. Het kan zijn dat aanvragers hun eenmalige aanvraag ver voor de datum waarop de activiteit plaatsvindt indienen om verzekerd te zijn van subsidie of om bovenaan te komen op een ‘lijst'. De aanvragen die ver vooruitlopen op het jaar waarop zij betrekking hebben worden alle geacht ingediend te zijn op 1 december van het jaar daaraan voorafgaand. Eventueel kan geloot worden bij overschrijding van het subsidieplafond.

Artikel 6 Weigering

Voor de verlening en weigering van de subsidies gelden diverse afwegingen zoals die in beleidsstukken zijn neergelegd. Verwijzing naar die beleidsstukken in deze nadere regel is voldoende om die afweging te mogen maken.

Het is nodig om welzijnssubsidies te onderscheiden van subsidies die voortkomen uit het buurtgericht werken, de buurtactiviteitensubsidies. Deze twee subsidies verschillen in doelstellingen, criteria, voorwaarden en verleningprocedure, maar lijken in hun aanvragen en activiteiten uiterlijk soms erg op elkaar.

- doel

De buurtactiviteitensubsidies hebben als doel: buurtontwikkeling met bewoners als drager van die ontwikkeling. De welzijnssubsidies hebben als doel de bestrijding van prioritaire problematiek en de ondersteuning van actieve burgers. De nadere regels moeten het onderscheid tussen beide zo eenduidig mogelijk maken, maar dat is niet geheel mogelijk. In art 2 zijn de doelen van de welzijnsubsidies vastgelegd, een punt van onderscheid.

- gebiedsgericht

Voor meer duidelijkheid is in art 11 een weigeringgrond geformuleerd. De weigeringgrond in de nadere regels voor welzijn dient ertoe om de welzijnssubsidies verder af te grenzen van de subsidies uit de buurtbudgetten. De weigeringgrond is geformuleerd met het gebied als insteek. De welzijnssubsidies worden gelijkelijk verstrekt voor heel West, in principe geldt rechtsgelijkheid voor alle welzijnsactiviteiten over het gehele stadsdeelgebied.

Op het gebiedscriterium als weigeringgrond moet een uitzondering gemaakt worden. Want het moet wel mogelijk zijn om op de focus- en aandachtsgebieden waar wij prioritaire problematiek constateren meer activiteit te ontplooien. Daar waar uit oogpunt van concentratieproblematiek tot intensivering van de welzijnsaanpak besloten is, is het gerechtvaardigd onderscheid te maken en extra budget in te zetten. Daar is echter de problematiek de primaire insteek, niet het gebied op zich.

- kleinschalig welzijn

Dan resteren nog welzijnsactiviteiten die zo kleinschalig zijn dat ze niet heel West bestrijken, maar die evenmin gericht zijn op een gebied, omdat dat de insteek niet is. Het zijn activiteiten met een welzijnsdoel. Met de formulering  gebiedsgerichtheid in de weigeringgrond en de verbinding met de beleidsprioriteiten: de prioritaire problematiek blijft het mogelijk dergelijke activiteiten onder de noemer welzijn te subsidiëren.

Omdat dit niet helemaal hard te krijgen is op dit moment wordt een volgorde aangebracht: subsidieaanvragen waarover twijfel bestaat omtrent gebiedsgerichtheid of welzijnsgerichtheid worden allereerst als gebiedssubsidies afgehandeld. 

Artikel 7 Verplichtingen van de subsidieontvanger

De gemeente heeft de wettelijke taak toezicht te houden op naleving van de Wet  Verplichte Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling door gesubsidieerde organisaties die professioneel uitgevoerde activiteiten uitvoeren op het terrein van de maatschappelijke ondersteuning in de zin van de Wet maatschappelijke ondersteuning. Het stadsdeel heeft de taak het toezicht uit te oefenen op de door hem gesubsidieerde instellingen en aan die subsidie voorwarden te verbinden.

Het stadsdeel heeft vrijwilligersbeleid vastgesteld. Daarin staat dat organisaties bewuste keuzes moeten maken omtrent wat zij met vrijwilligers doen, zodat helder is wat organisatie en vrijwilliger van elkaar mogen verwachten, bijvoorbeeld op het gebied van vrijwilligersvergoedingen. Dat geldt voor professionele organisaties, maar ook, zij het minder stringent, voor vrijwilligersorganisaties zelf. Professionele en vrijwilligersorganisaties moeten aan het stadsdeel en aan de vrijwilligers duidelijk maken wat zij voor en met de vrijwilligers doen die de activiteiten organiseren en uitvoeren. Om versnippering tegen te gaan verwacht het stadsdeel samenwerking van organisaties die vergelijkbare activiteiten organiseren, daarom wordt de eis van samenwerking opgenomen.

Het stadsdeel wil dat er in ieder geval één plek is waarop de inwoners van West kunnen zien welke activiteiten in West plaatsvinden, los van de publicitaire activiteiten die iedere organisatie voor zich onderneemt.

Subsidieplafond en verdeelsleutel

De subsidieplafonds worden vastgesteld bij apart DB-besluit en zijn daarom in deze regels niet opgenomen. Bij de subsidieplafonds worden de periodieke en eenmalige subsidieplafonds onderscheiden.

Binnen de periodieke subsidieplafonds wordt aan de voorkeursaanbieder voor het basisaanbod van welzijn als eerste subsidie verstrekt. Stadsdeel West wil één professionele organisatie voor het algemene welzijn van 23+ die de dragende structuur vormt van het sociaal domein in West. Die organisatie levert het merendeel van de ondersteuning van actieve bewoners, houdt de multifunctionele accommodaties en mede de huizen van de buurt in stand en zorgt voor de hulp aan mensen. Bij elkaar de algemene welzijnsactiviteiten.

Daarnaast kunnen organisaties die zich richten op specifieke doelgroepen of organisaties die activiteiten doen op een deelterrein van welzijn op dat deelterrein aanbod verzorgen. Nu is dat het geval met bijvoorbeeld taal en toeleiding naar werk. Zij moeten dan aantonen dat zij dat beter kunnen dan de geselecteerde professionele welzijnsorganisatie. Of zij subsidie krijgen hangt er ook van af of de meerwaarde van hun activiteiten het waard is om de structuur van het sociaal domein gecompliceerder te maken als gevolg van hun aanwezigheid in West.

Voor de eenmalige subsidies geldt doorgaans: 'wie het eerst komt die het eerst maalt'. Onvolledige aanvragen tellen daarbij niet mee.

Voor het vragen om pilots, projecten of experimenten aan verschillende aanbieders wordt een selectie op basis van criteria toegepast en telt ‘wie het eerst komt...' niet. Hiervoor zijn aparte nadere regels.