Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - West

Nadere regels subsidie pilots vrijwillige inzet welzijn nieuwe stijl Amsterdam West

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - West
Officiële naam regelingNadere regels subsidie pilots vrijwillige inzet welzijn nieuwe stijl Amsterdam West
CiteertitelNadere regels subsidie pilots Vrijwillige Inzet Welzijn Nieuwe Stijl Amsterdam West
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerp
Eigen onderwerpMaatschappelijke zorg, ondersteuning en welzijn

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: -

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-07-201301-10-2016nieuwe regeling

02-07-2013

Stadsblad de Echo, 10 juli 2013

2013/6159

Tekst van de regeling

Nadere regels subsidie pilots vrijwillige inzet welzijn nieuwe stijl Amsterdam West

Artikel 1.         Begripsomschrijvingen

  • In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

    • a.

      ASAW 2012: Algemene Subsidie Verordening Amsterdam West 2012

    • b.

      Awb: Algemene wet bestuursrecht

    • c.

      DB: dagelijks bestuur van stadsdeel West

    • d.

      Vrijwilligersorganisaties stadsdeel West: vrijwilligers die zichzelf hebben verenigd in een stichting of vereniging en activiteiten uitvoeren met een maatschappelijk doel, voor anderen of hun omgeving

    • e.

      Vrijwillige Inzet stadsdeel West: de uitvoering van activiteiten door één of meerdere vrijwilligers, onbetaald, met een maatschappelijk doel, voor anderen, voor de omgeving als ook voor zichzelf

    • f.

      Stadsdeel: Stadsdeel West

    • g.

      Eenmalige subsidie: eenmalige subsidie als bedoeld in ASAW2012

    • h.

      Civil Society:Een systeem van verbanden waar mensen vrijwillig deel van uitmaken. De verbanden in een Civil society vallen buiten de sfeer van ‘gevestigde' verbanden zoals overheid, de markt en de verbanden van familie en vrienden. De Civil society gaat uit van betrokkenheid van burgers bij de publieke zaak, vergroting van maatschappelijk zelfbestuur, minder overheidsbemoeienis, beperking van commerciële invloeden en versterking van gemeenschapszin en tolerantie.

Artikel 2.         Doel subsidieregeling

  • Deze subsidieregeling is gebaseerd op de ASAW 2012 en het op 19 juni 2012 door de stadsdeelraad vastgestelde vrijwilligersbeleid 2012-2014. Doel van de regeling is het vernieuwen van vrijwillige inzet en het stimuleren en ondersteunen van die vernieuwing in Amsterdam West.

Artikel 3.         Subsidiabele activiteiten

  • a. Het DB kan een eenmalige subsidie verlenen ten behoeve van nieuwe vormen van vrijwillige inzet, onder andere:

    • -

      nieuwe doelgroepen

    • -

      nieuwe werkvormen

    • -

      nieuwe verbindingen, met prioriteit bij zorg, opstap naar werk en onderlinge samenwerking tussen vrijwilligersorganisaties onderling en met professionals

    • -

      andere vernieuwende activiteiten

  • b. De looptijd van de activiteiten is maximaal één jaar.

Artikel 4.         De aanvrager

  • Subsidie kan alleen worden aangevraagd door bewoners van Stadsdeel West, organisaties die met vrijwilligers werken en actief zijn in Stadsdeel West of lokale ondernemers.

Artikel 5.         Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

  • In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASAW 2012 worden bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens en stukken overgelegd:

    • a.

      Een beschrijving waarin wordt aangetoond dat de activiteiten vernieuwend zijn

    • b.

      Een kostenoverzicht per activiteit,

    • c.

      Een toelichting of de activiteiten binnen deze regeling -zijn bedoeld als eenmalige impuls of niet

    • d.

      Een beschrijving van het vervolg indien de pilot slaagt, inclusief financiële en organisatorische aspecten

    • e.

      Een beschrijving van de voorwaarden waaronder de pilot wordt stopgezet bij onvoldoende slaagkans  

    • f.

      U maakt inzichtelijk hoe de kwantitatieve en kwalitatieve resultaten gemeten en gemonitord worden.

Artikel 6.         Verstrekken van de subsidie

  • De subsidieaanvraag wordt getoetst aan het bestaande beleid en in ieder geval aan de volgende criteria:

    • a.

      De activiteiten passen binnen Welzijn nieuwe stijl, het versterken van de civil society en het centraal stellen van de eigen kracht van bewoners in Amsterdam West

    • b.

      De activiteiten spelen aantoonbaar in op de actuele trends en ontwikkelingen in het vrijwilligerswerk in Nederland  

    • c.

      De activiteiten dragen bij aan minimaal twee van de hieronder vier genoemde punten:

      1. het aanboren van nieuwe doelgroepen

      2. het aangaan van samenwerkingsverbanden tussen vrijwilligersorganisaties onderling, met bewonersgroepen en/of met professionele instellingen actief in West.

      3. Het stimuleren van onderlinge verbindingen en/of slimme allianties tussen vrijwilligers(organisaties) onderling en/of met professionals

      4. Het ondersteunen van kwetsbare bewoners in het aanboren van hun eigen kracht

    • d.

      Op grond van de regeling wordt maximaal 100% van de kosten voor de organisatie van activiteiten gesubsidieerd, met een maximum van 5000,- euro

    • e.

      De aanvraag moet uiterlijk 8 weken voor aanvang van de activiteiten worden ingediend.

Artikel 7.         Weigeringgronden

  • Een aanvraag wordt geweigerd indien de activiteit niet past binnen het geldende beleid van het stadsdeel en het geldend stedelijk beleid, dit in aanvulling op artikel 9, eerste lid, van de ASAW 2012.

Artikel 8.         Citeertitel

  • Deze nadere regels worden aangehaald als: "Nadere regels subsidie pilots Vrijwillige Inzet Welzijn Nieuwe Stijl Amsterdam West".

Toelichting

Zoals de toelichting op de ASVW2012 aangeeft, biedt de ASAW2012 een algemeen kader in aanvulling op titel 4.2 Awb dat het wettelijke kader voor subsidies geeft. Deze titel geeft dwingende en facultatieve regels voor subsidieverstrekking. Dit verklaart waarom de toelichting op de ASAW2012 er uitdrukkelijk op wijst dat de gebruiker van de ASAW2012 zich er van bewust moet zijn dat ook algemene bepalingen uit titel 4.2 Awb van toepassing kunnen zijn.

Artikel 4:23 Awb eist in beginsel een wettelijke grondslag voor subsidies. Zoals de toelichting op artikel 2 ASAW2012 bevestigt biedt deze verordening onvoldoende wettelijke grondslag zoals de Awb voorschrijft. In de Awb is bepaald dat een beleidsregel een algemene regel is omtrent de afweging van belangen, de vaststelling van feiten of de uitleg van wettelijke voorschriften. Een beleidsregel kan niet dienen als wettelijke grondslag als bedoeld in artikel 4:23 Awb. Artikel 3 ASAW2012 voorziet hierin: Het DB is bevoegd nadere regels vast te stellen. Deze hebben de status van algemeen verbindende voorschriften en treden pas in werking na bekendmaking op de in de Gemeentewet voorgeschreven wijze. Artikel 139 Gemeentewet geeft de regels voor deze bekendmaking.

Toelichting Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In de begrippenlijst Vrijwillige Inzet, behorende bij de nota Bevorderen vrijwillige inzet in Amsterdam West 2012-2014 vind u meer begrippen omschreven die van toepassing kunnen zijn op deze nadere regeling.

Toelichting Artikel 3, lid a Subsidiabele activiteiten

- Nieuwe doelgroepen

Onder nieuwe doelgroepen wordt verstaan: nieuw potentieel aan vrijwilligers, zoals studenten, gepensioneerden, nieuwe bewoners in Amsterdam West en bedrijfspersoneel.

- Nieuwe werkvormen

Maar ook door op innovatieve wijze bij te dragen aan het professionaliseren van vrijwilligersorganisaties en/of het aangaan van slimme allianties.

- Nieuwe verbindingen, met prioriteit bij zorg

Hierbij worden twee vormen van vrijwillig inzet in de zorg onderscheiden:

1. Vrijwillige inzet in de zorg vanuit specifieke kennis en kunde: Het accent ligt hier op het zogenaamde één-op-één contact. Deze vrijwilliger in de zorg werkt nauw samen met de zorgprofessional en heeft vooral ondersteuning nodig bij het afbakenen van taken en het bewaken van grenzen.

2. Vrijwillige inzet vanuit persoonlijke ervaring als cliënt of patiënt: De ervaringsdeskundige vrijwilliger in de zorg kan worden ingezet bij zowel één-op-één contact als het collectief ondersteunen van kwetsbare bewoners. In de ondersteuning stelt de professional de ervaringsdeskundigheid voorop.

Mantelzorgers vallen hier per definitie niet onder, omdat de zorg wordt verleend vanuit een morele verplichting, die niet los te zien is van de emotionele band voor diegene die zorg nodig heeft. Bovendien zorgen mantelzorgers soms 24 uur per dag en kunnen de zorg niet zomaar beëindigen.

Toelichting Artikel 6, lid b Verstrekken van de subsidie

Een aantal trends staan beschreven in de nota bevorderen vrijwillige inzet in Amsterdam West 2012-2014. In het Trendrapport vrijwillige inzet 2.0 kunt u meer informatie vinden over nieuwe trends voor de toekomst van vrijwillige inzet. U kunt dit rapport benutten om vrijwillige inzet in Amsterdam West te versterken en vernieuwen. In het rapport kunt u teruglezen wat deze trends zijn en wat dat betekend voor het vrijwilligerswerk. Ook kunt u terug vinden waar de uitdagingen liggen voor de komende jaren voor gemeenten, professionele organisaties, bedrijven, vrijwilligersorganisaties, burgers en ondersteunende organisaties.