Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Graft-De Rijp

Mandaatregeling Graft-De Rijp

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Graft-De Rijp
Officiële naam regelingMandaatregeling Graft-De Rijp
CiteertitelMandaatregeling Graft-De Rijp
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Hoofdstuk 10, afdeling 10.1.1. Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-07-201301-01-201301-01-2015nieuwe regeling

02-07-2013

De Uitkomst, 16 juli 2013

201301532

Tekst van de regeling

Het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester, van de gemeente Graft-De Rijp, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft:

Gelet op de Gemeentewet en hoofdstuk 10, afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht;

Gelet op het besluit tot fusie per 1 januari 2015 en de voorbereidingen hierop;

Overwegende dat het gewenst is om gebruik te maken van de mandaatfiguur opdat:

-            er bedrijfsmatiger, sneller en klantgerichter gehandeld kan worden, omdat de procedures korter zullen zijn;

-            bestuursorganen minder uitvoerend bezig behoeven te zijn, waardoor de werklast van de bestuurders zal worden verlicht en er meer tijd beschikbaar zal zijn voor het sturen op hoofdlijnen en het nemen van complexere beslissingen;

-            de deskundigheid in het ambtelijk apparaat kan worden benut;

-            de verantwoordelijkheden binnen de organisatie duidelijker tot uitdrukking komen;

B E S L U I T E N:

tot het verlenen van bevoegdheden krachtens mandaat aan de ambtelijke organisatie en/of aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alkmaar, in overeenstemming met de aan dit besluit gehechte mandaatlijsten en de vastgestelde dienstverleningsovereenkomsten en onder de volgende algemene regels.

Artikel 1

  • 1 Het mandaat voor het nemen van de in de bijlagen opgenomen besluiten namens het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester, wordt verleend aan de in de bijlage genoemden, in deze verordening verder genoemd de ‘gemandateerde’.

  • 2 Waar in dit besluit gesproken wordt over mandaat of gemandateerde, dient, tenzij anders is bepaald, tevens te worden begrepen machtiging of volmacht of gemachtigde of gevolmachtigde.

  • 3 Voor zover van toepassing omvat de bevoegdheid om krachtens mandaat besluiten te nemen tevens de bevoegdheid tot het stellen van voorschriften en beperkingen en het verrichten van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen waaronder mede wordt verstaan het sluiten van de benodigde contracten ter uitvoering van de genomen besluiten.

  • 4 Het mandaat omvat mede de bevoegdheid tot ondertekening van de besluiten namens het colleges van burgemeester en wethouders, tenzij in de mandaatlijst anders is vermeld. 

Artikel 2

De gemandateerde kan de haar in mandaat verleende bevoegdheid in ondermandaat verlenen aan een ondergeschikte.

Artikel 3

  • 1 Bij de uitoefening van bevoegdheden in mandaat wordt in acht genomen wat daaromtrent wordt gesteld in wetten, besluiten, verordeningen, circulaires, beleidsregels, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen van wetgevers of bestuursorganen van rijk, provincie, regio en/of gemeente Graft-De Rijp.

  • 2 Voor de uitoefening van bevoegdheden in mandaat die financiële consequenties hebben geldt dat daarvoor een toereikend bedrag moet zijn opgenomen in de begroting.

Artikel 4

Onverminderd de verlening van (onder)mandaat blijft de beslissing in een bepaalde zaak voorbehouden aan de (onder)mandaatgever indien:

1.       het nemen van een besluit kan leiden tot overschrijding van het budget c.q. de begroting;

2.       het gaat om een beslissing op een bezwaar- of beroepschrift;

3.       de afdoening van een zaak, naar redelijkerwijs mag worden aangenomen, grote politieke gevolgen met zich mee kan brengen en/of               precedentwerking kan oproepen;

4.       uit het te nemen besluit financiële risico’s of andere belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;

5.       over een zaak de standpunten van de gemandateerde en een voorgeschreven adviserende instantie uiteenlopen;

6.       de mandaatgever daartoe de wens te kennen geeft.

Artikel 5

Het ondermandaat vervalt indien:

1.       de functionaris die het ondermandaat heeft verleend het ondermandaat intrekt, of;

2.       het mandaat van de functionaris die het ondermandaat heeft verleend komt te vervallen.

Artikel 6

Bij de uitoefening van (onder)mandaat worden stukken van het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester, als volgt ondertekend:

Burgemeester en wethouders van Graft-De Rijp

Namens deze

Functieaanduiding van de (onder)gemandateerde

Handtekening functionaris

Naam functionaris

 

De burgemeester van Graft-De Rijp

Namens deze

Functieaanduiding van de (onder)gemandateerde

Handtekening functionaris

Naam functionaris

Artikel 7

De (onder)gemandateerde stelt de mandaatgever in kennis van krachtens (onder)mandaat genomen besluiten waarvan hij redelijkerwijs moet aannemen dat kennisneming door het college of de burgemeester van belang is.

Artikel 8

Bij afwezigheid van de gemandateerde kan de bevoegdheid worden uitgeoefend door diens formeel aangewezen plaatsvervanger.

Artikel 9

  • 1 Deze regeling met de daarbij behorende mandaatlijsten, treedt in werking op 1 januari 2013.

  • 2 Dit besluit kan worden aangehaald als “Mandaatregeling Graft-De Rijp”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van Graft-De Rijp op 2 juli 2013.

De burgemeester,                                     De secretaris,

 

H.R. Oosterop - Leussen                         J. Brouwer

 

Aldus vastgesteld door de burgemeester van Graft-De Rijp op 2 juli 2013.

De burgemeester voornoemd,

 

H.R. Oosterop – van Leussen

Mandaat, volmacht, machtingslijst 2013 1

klik op onderstaande link om het document in PDF-formaat te downloaden:

 

Mandaat, volmacht, machtigingslijst 2013.pdf (87 Kb)

Mandaatlijst DVO Soza 2013 2

klik op onderstaande link om het document in PDF-formaat te downloaden:

 

Mandaatlijst DVOSoza2013.pdf (17,4 Kb)