Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Vlist

Treasurystatuut gemeente Vlist 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Vlist
Officiële naam regelingTreasurystatuut gemeente Vlist 2013
CiteertitelTreasurystatuut gemeente Vlist 2013
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-07-201330-05-2015Nieuwe regeling

09-07-2013

De IJsselbode, 23 juli 2013

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Treasurystatuut gemeente Vlist 2013

Burgemeester en wethouders van de gemeente Vlist;

Besluiten vast te stellen:

Treasurystatuut gemeente Vlist 2013

Artikel 1. Begrippenkader

In dit statuut wordt verstaan onder:

  • -

    Belegging Het uitzetten van eigen vermogen en andere financiële middelen voor een periode van minimaal één jaar.

  • -

    Derivaten Financiële instrumenten die hun bestaan ontlenen aan een bepaalde onderliggende waarde, zoals aandelen, leningen en obligaties. Belangrijke derivaten zijn: opties, futures en swaps. Derivaten worden onder andere gebruikt om renterisico’s te sturen en financieringskosten te minimaliseren.

  • -

    Financiering Het aantrekken van benodigde financiële middelen voor een periode van minimaal één jaar. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen vermogen als vreemd vermogen.

  • -

    Financieringsplanning Een langjarige prognose van in- en uitgaande geldstromen, voortvloeiende uit de gemeentelijke investeringen, verstrekken van leningen aan derden en de financiering daarvan en de belegging van overtollige middelen.

  • -

    Garantie Een borgstelling waarbij de gemeente zich tegenover een geldverstrekker verbindt een of meerdere vorderingen van een geldverstrekker op een debiteur te voldoen indien de debiteur niet aan zijn betalingsverplichtingen voldoet.

  • -

    Geldstromenbeheer Al die activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren zowel binnen de organisatie zelf als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer).

  • -

    Intern liquiditeitsrisico De risico’s van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en meerjaren investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen.

  • -

    Kasbeheer Het beheer van de geldstromen en de daaruit voortvloeiende saldi en liquiditeitsposities tot één jaar.

  • -

    Kasgeldlening Opname of uitzetting van geldmiddelen voor korte termijn (van 1 week tot 12 maanden).

  • -

    Kasgeldlimiet Een bedrag op basis van de Wet fido ter grootte van een percentage van het totaal van de jaarbegroting van de gemeente bij aanvang van het jaar.

  • -

    Koersrisico Het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen.

  • -

    Kredietrisico De risico’s op een waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij.

  • -

    Liquiditeitenbeheer Het aantrekken en uitzetten van middelen voor een periode tot één jaar.

  • -

    Liquiditeitenplanning Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld per tijdseenheid.

  • -

    Liquiditeitspositie Omvat het totaal van de rekening-courantsaldi, kasgeld- en daggeldgeldleningen.

  • -

    Medium Term Note Verhandelbare schuldbekentenis als onderdeel van een obligatielening, uitgegeven door een overheid.

  • -

    Onderhandse geldleningen Leningen waarbij de voorwaarden van de lening in onderling overleg met de geldgevende partij wordt vastgesteld.

  • -

    Publieke taak Gemeenten kunnen uitsluitend leningen aangaan, middelen uitzetten en garanties verlenen voor de uitoefening van de publieke taak. De Wet fido geeft aan het begrip publieke taak een beperkte invulling. Bankactiviteiten, zoals het aantrekken en uitzetten van middelen met als doel het genereren van inkomen, worden hiertoe niet gerekend en zijn verboden. Overigens is het de raad van de gemeente die het kader van de publieke taak, binnen de normen van de Wet fido, bepaalt.

  • -

    Rating De inschatting van de kans op eventuele wanbetalingen bij toekomstige rente- en aflossingsbetalingen op schuldpapier.

  • -

    Relatiebeheer Het onderhouden van relaties met partijen die actief zijn op de financiële markten, waaronder banken en geldmakelaars.

  • -

    Renterisico Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente door rentewijzigingen.

  • -

    Renterisiconorm De norm waarmee de vaste schuld – verminderd met verstrekte leningen – jaarlijks maximaal een renteherziening mag ondergaan. Bedoeling hiervan is het vermijden van renteschokken. Gemeenten die – per saldo – een schuld lager dan € 2,5 miljoen hebben, zijn vrijgesteld van deze verplichting.

  • -

    Rentetypische looptijd Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de voorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare, constante rentevergoeding.

  • -

    Rentevisie Toekomstverwachting over de rente-ontwikkeling.

  • -

    Saldobeheer Het beheer van de dagelijkse saldi op de rekeningen.

  • -

    Solvabiliteit De mate waarin de organisatie op lange termijn aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen. Het betreft het eigen vermogen versus het totaal vermogen.

  • -

    Treasuryfunctie De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit drie deelfuncties: risicobeheer, gemeentefinanciering en kasbeheer.

  • -

    Ufdo Uitvoeringsregeling Wet financiering decentrale overheden.

  • -

    Uitzetting Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot één jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van één jaar of langer.

  • -

    Vaste schuld Schuldtitels met een looptijd van minimaal één jaar en één dag.

  • -

    Vlottende schuld Schuldtitels met een looptijd van maximaal één jaar.

Artikel 2. Doelstellingen van de treasuryfunctie

De treasuryfunctie van de gemeente Vlist dient tot:

  • 1.

    Het verzekeren van duurzame toegang tot financiële markten tegen acceptabele condities en risico’s, zodat te allen tijde in de behoefte aan financiële middelen kan worden voorzien;

  • 2.

    Het beschermen van gemeentelijke vermogens- en (rente-)resultaten tegen ongewenste financiële risico’s zoals renterisico’s, koersrisico’s, kredietrisico’s en liquiditeitsrisico’s;

  • 3.

    Het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities;

  • 4.

    Het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de Wet fido respectievelijk de limieten en richtlijnen van het treasurystatuut.

  • 5.

    Het generen van informatie ter ondersteuning van het te voeren treasurybeleid en de af te leggen verantwoording over het gevoerde beleid.

  • 6.

    Waarborgen dat de taken en verantwoordelijkheden op dit onderdeel duidelijk worden geregeld.

  • 7.

    Het voorkomen van over- en onderfinanciering.

Risicobeheer

Artikel 3. Uitgangspunten risicobeheer

Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:

  • 1.

    De gemeente mag leningen of garanties uitsluitend verstrekken uit hoofde van de “publieke taak”, waarbij vooraf advies van het team Financiën wordt ingewonnen over de financiële positie en de kredietwaardigheid van de betreffende partij. De gemeenteraad bepaalt de publieke taak;

  • 2.

    De gemeente kan middelen uitzetten uit hoofde van de treasuryfunctie indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd middels de richtlijnen en limieten van dit treasurystatuut. Het is niet toegestaan middelen aan te trekken met het enkele doel deze tegen een hoger rendement uit te zetten;

  • 3.

    Het gebruik van derivaten is toegestaan maar deze worden uitsluitend toegepast ter beperking van financiële risico’s. Alvorens een derivatentransactie wordt afgesloten wint de gemeente het advies in van een extern adviseur.

  • 4.

    Het uitzetten van geldmiddelen in de vorm van deelnemingen in rechtspersonen, maatschappen en verenigingen, zoals opgenomen in artikel 160 van de Gemeentewet, is alleen toegestaan op basis van een besluit van de raad dat de vereiste goedkeuring heeft van de provincie.

Artikel 4. Renterisicobeheer

De gemeente Vlist voert het renterisicobeheer als volgt uit:

  • 1.

    De kasgeldlimiet wordt niet overschreden conform de Wet fido, tenzij de toezichthouder ontheffing heeft verleend;

  • 2.

    De renterisiconorm wordt niet overschreden conform de Wet fido, tenzij de toezichthouder ontheffing heeft verleend;

  • 3.

    Nieuwe leningen / uitzettingen / vervroegde aflossingen op bestaande leningen worden afgestemd op de bestaande financiële positie en de liquiditeitenplanning;

  • 4.

    De rentetypische looptijd en het renteniveau van de betreffende lening / uitzetting wordt zo veel mogelijk afgestemd op de actuele rentestand en de rentevisie;

  • 5.

    Binnen de kaders gesteld onder lid 3 en lid 4, streeft de gemeente naar spreiding in de rentetypische looptijden van leningen / uitzettingen.

  • 6.

    De rentevisie van de gemeente wordt jaarlijks opgesteld op basis van de rentevisie van de nv Bank Nederlandse Gemeenten en opgenomen in de paragraaf Financiering van de beleidsbegroting en het jaarverslag.

Artikel 5. Koersrisicobeheer

  • 1. De gemeente beperkt de koersrisico’s op uitzettingen uit hoofde van treasury, door daarbij uitsluitend de volgende producten te hanteren: rekening courant, spaarrekening, daggeld, deposito’s en medium term notes (MTN) en garantieproducten, waarbij minimaal hoofdsomgarantie wordt gegarandeerd en wordt belegd in vastrentende waarden;

  • 2. Tevens beperkt de gemeente de koersrisico’s door conform artikel 7 de looptijd van de uitzettingen af te stemmen op de liquiditeitenplanning;

  • 3. Bij een te kiezen beleggingsvorm dient minimaal de hoofdsom te zijn gegarandeerd. Beleggingen in aandelen, opties en vreemde valuta zijn derhalve niet toegestaan, met uitzondering van de aankoop van aandelen in het kader van de publieke taak.

Artikel 6. Kredietrisicobeheer

  • 1. De gemeente zet, al dan niet tegen waardepapieren, slechts gelden uit bij en gaat slechts verbintenissen met betrekking tot financiële derivaten aan op de door het Rijk voorgeschreven wijze, zoals vastgelegd in de Wet fido en de Ruddo;

  • 2. Tijdelijk overtollige gelden van aangetrokken leningen voor projectfinanciering mogen uitsluitend worden uitgezet bij de financiële onderneming waar de leningen zijn aangegaan. Hiervoor dient een nettingovereenkomst te worden gesloten, zodat bij het niet nakomen van verplichtingen, vorderingen en schulden tegen elkaar kunnen worden weggestreept. Indien een nettingovereenkomst ontbreekt, gelden de eisen die genoemd staan in lid 1 voor het uitzetten van gelden;

  • 3. Bij het verstrekken van leningen uit hoofde van de publieke taak worden, indien mogelijk, zekerheden of garanties geëist.

Artikel 7. Intern liquiditeitsrisicobeheer

De gemeente beperkt haar liquiditeitsrisico’s door haar treasuryactiviteiten te baseren op een liquiditeitenplanning, waarbij rekening wordt gehouden met zowel de korte en de lange termijn liquiditeit. De liquiditeitenplanning wordt regelmatig bijgesteld op basis van realisaties en hernieuwde prognoses.

Artikel 8. Valutarisicobeheer

Valutarisico’s worden in de gemeente uitgesloten door uitsluitend leningen te verstrekken, aan te gaan of te garanderen in de euro’s .

Gemeentefinanciering

Artikel 9. Financiering

Bij het aantrekken van financieringen voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:

  • 1.

    Financieringen worden enkel aangetrokken ten behoeve van de uitoefening van de publieke taak;

  • 2.

    Financiering met externe financieringsmiddelen wordt zoveel mogelijk beperkt door primair de beschikbare interne financieringsmiddelen te gebruiken teneinde het renteresultaat te optimaliseren;

  • 3.

    Toegestane instrumenten bij het aantrekken van financieringen zijn: onderhandse leningen en medium term notes (MTN);

  • 4.

    De gemeente vraagt offertes op bij minimaal twee instellingen alvorens een financiering wordt aangetrokken. Hierbij wordt rekening gehouden met de voorwaarden van de per 1 juli 2011 geldende financieringsovereenkomst met de nv Bank Nederlandse Gemeenten. De offertes worden door de gemeente schriftelijk vastgelegd;

  • 5.

    Het aantrekken van financieringen met het oogmerk deze winstgevend weg te zetten is niet toegestaan.

Artikel 10. Langlopende uitzettingen

Bij het uitzetten van middelen uit hoofde van de treasuryfunctie voor een periode van één jaar en langer gelden de volgende uitgangspunten:

  • 1.

    Uitzettingen worden uitsluitend gedaan onder de in artikel 4,5 en 6 genoemde voorwaarden;

  • 2.

    De gemeente stemt de looptijd van uitzettingen af op de liquiditeitenplanning (artikel 7);

  • 3.

    De gemeente vraagt offertes op bij minimaal twee instellingen alvorens een langlopende uitzetting wordt gedaan. Hierbij wordt rekening gehouden met de voorwaarden van de per 1 juli 2011 geldende financieringsovereenkomst met de nv Bank Nederlandse Gemeenten. De offertes worden door de gemeente schriftelijk vastgelegd.

Artikel 11. Relatiebeheer

De gemeente beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:

  • 1.

    Bankrelaties en hun bancaire condities worden ten minste eens in de vier jaar beoordeeld;

  • 2.

    Bankrelaties dienen, wat betreft hun kredietwaardigheid, minimaal te voldoen aan de eisen die zijn gesteld in artikel 6;

  • 3.

    Financiële instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) dienen onder Nederlands of anderszins EER-toezicht-toezicht te vallen, zoals De Nederlandsche Bank en de Verzekeringskamer;

  • 4.

    Tussenpersonen dienen geregistreerd te staan bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en daarvan een vergunning als makelaar te hebben ontvangen.

Kasbeheer

Artikel 12. Geldstromenbeheer

Teneinde de kosten van het geldstromenbeheer te beperken wordt:

  • 1.

    Het liquiditeitsgebruik beperkt door de geldstromen op gemeenteniveau op elkaar en de liquiditeitenplanning af te stemmen. Hierbij wordt erop toegezien dat de liquiditeitspositie voldoende is om te garanderen dat de verplichtingen tijdig kunnen worden nagekomen.

  • 2.

    Het betalingsverkeer zoveel mogelijk elektronisch uitgevoerd door één bank;

  • 3.

    De gemeente Vlist houdt kassen aan bij het team Frontoffice en team Financiën;

  • 4.

    De kashouder is verplicht de door hem of haar beheerde gemeentegelden beperkt te houden door regelmatige afstorting hiervan naar een bankrekening van de gemeente.

Artikel 13. Saldo- en liquiditeitenbeheer

Voor het saldobeheer en het liquiditeitenbeheer gelden de volgende specifieke richtlijnen:

  • 1.

    De gemeente streeft naar concentratie van de geldstromen binnen één rentecompensatiecircuit bij de bank met de gunstigste condities;

  • 2.

    Indien er een liquiditeitsbehoefte ontstaat kan de gemeente kortlopende middelen aantrekken. Hierbij wordt – conform artikel 4 lid 1 - de kasgeldlimiet niet overschreden;

  • 3.

    Toegestane instrumenten bij het aantrekken van kortlopende middelen zijn daggeld, kasgeldleningen en kredietlimiet op rekening-courant;

  • 4.

    Toegestane instrumenten bij het uitzetten van gelden voor een periode korter dan één jaar zijn rekening-courant, daggeld, spaarrekeningen en deposito’s;

  • 5.

    Bij het extern uitzetten van gelden korter dan één jaar zijn slechts financiële ondernemingen toegestaan die voldoen aan de voorwaarden van artikel 6;

  • 6.

    De gemeente vraagt offertes op bij minimaal twee instellingen alvorens middelen worden aangetrokken of uitgezet met een looptijd korter dan één jaar. Hierbij wordt rekening gehouden met de voorwaarden van de per 1 juli 2011 geldende financieringsovereenkomst met de nv Bank Nederlandse Gemeenten. De offertes worden door de gemeente schriftelijk vastgelegd.

Administratieve organisatie en interne controle

Artikel 14. Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle

In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle.

  • 1.

    De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van treasuryactiviteiten zijn op eenduidige wijze schriftelijk vastgelegd;

  • 2.

    De administratieve organisatie en interne controle waarborgen dat:

    • a.

      de uitvoering rechtmatig en doelmatig is;

    • b.

      de treasuryactiviteiten adequaat kunnen worden uitgevoerd en bijgestuurd;

    • c.

      de risico’s worden beheerst;

    • d.

      de juistheid, tijdigheid en volledigheid van de informatie verzekerd zijn;

    • e.

      de interne controle omvat in ieder geval de beleidsvaststelling, de uitvoering, de vastlegging, de rapportages en de toepassing van het treasurystatuut.

  • 3.

    Bevoegdheden zijn via delegatie en mandaat nader schriftelijk vastgelegd;

  • 4.

    Bij de uit te voeren treasuryactiviteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste voorwaarden:

    • a.

      iedere transactie wordt door minimaal twee functionarissen geautoriseerd;

    • b.

      de uitvoering en controle geschiedt door afzonderlijke functionarissen;

    • c.

      de uitvoering en registratie in de financiële administratie geschiedt door afzonderlijke functionarissen.

  • 5.

    De transacties worden onmiddellijk geregistreerd door de functionaris die de transactie heeft afgesloten;

  • 6.

    Tegenpartijen wordt opdracht gegeven de bevestigingen van iedere transactie te versturen naar de financiële administratie zonder tussenkomst van de personen die bevoegd zijn tot het sluiten van de transacties;

  • 7.

    Na ontvangst van de transactiebevestiging wordt de transactie steekproefsgewijs gecontroleerd door de functionaris die belast is met de interne controle.

Artikel 15. Verantwoordelijkheden

De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente staan in onderstaande tabel gedefinieerd.

FunctieVerantwoordelijkheden
Gemeenteraad·Het vaststellen van treasurydoelstellingen, het treasurybeleid, beleidskaders en limieten; ·Het vaststellen van de paragraaf Financiering in begroting en jaarrekening; ·Het houden van toezicht op het treasurybeleid en de uitvoering hiervan; ·Het evalueren en als gevolg daarvan (eventueel) bijstellen van het treasurybeleid; ·Vaststellen van de publieke taak.
College van B & W ·Het vaststellen van (wijzigingen in) het treasurystatuut; ·Het uitvoeren van het treasurybeleid (formele verantwoordelijkheid); ·Het achteraf bekrachtigen van de afgesloten transacties; ·Het rapporteren aan de gemeenteraad over de uitvoering van het treasurybeleid.
Portefeuillehouder Financiën·Het uitvoeren van het treasurybeleid (politieke verantwoordelijkheid).
Controller·Het opzetten van administratieve richtlijnen op het gebied van treasury; ·Het bewaken van de kwaliteit van de treasuryprocessen; ·Het controleren van de volledigheid en betrouwbaarheid van de informatievoorziening van de treasuryfunctie en hierover rapporteren aan het college van B&W.
Algemeen directeur / Teamleider Financiën / Adviseur Financiën (comptabele)·Het uitvoeren van de aan haar/hem gemandateerde treasuryactiviteiten conform het treasurystatuut en de paragraaf Financiering; ·Het zorgdragen voor juiste verantwoording van de uitvoering van de door hem/haar gemandateerde treasuryactiviteiten; ·Het rapporteren aan B&W over de uitvoering van het treasurybeheer; ·Het afleggen van verantwoording aan het college van B&W.
Directie·Het zorgdragen voor een goede kwaliteit van de informatie die hun dienst aanlevert aan team Financiën met betrekking tot toekomstige uitgaven en ontvangsten.
Budgethouders·Het zorgdragen voor het tijdig aanleveren van betrouwbare operationele informatie over toekomstige geldstromen aan team Financiën; ·Het fiatteren van betalingen ten laste van hun budgetten.
Adviseur Financiën (comptabele)·Het uitvoeren van de activiteiten met betrekking tot de volgende deelfuncties: het risicobeheer, gemeentefinanciering (financiering, uitzetting en relatiebeheer) en kasbeheer. Deze activiteiten moeten conform dit treasurystatuut en de paragraaf Financiering worden uitgevoerd en de transacties dienen geautoriseerd te zijn door de teamleider Financiën; ·Het opstellen van de rentevisie; ·Het aantrekken en uitzetten van gelden in het kader van het saldo- en liquiditeitenbeheer; ·Het beheren van de geldstromen; ·Het onderhouden van contacten met banken, geldmakelaars en overige financiële instellingen; ·Het afsluiten van financiële contracten voortvloeiend uit bovenstaande deelfuncties; ·Het schriftelijk vastleggen van de treasurytransacties en het doorgeven hiervan aan de kassier; ·Het voorbereiden van beleidsvoorstellen op treasurygebied; ·Het adviseren van de afdelingen/sectoren over de financiële gevolgen van hun activiteiten en projecten; ·Het aanleveren van tijdige, volledige en betrouwbare gegevens aan de gemeentelijke administratie; ·Het afleggen van verantwoording aan de teamleider Financiën over de uitvoering van de aan hem/haar gemandateerde activiteiten.
Medewerker ondersteuning en uitvoering Financiën (kassier)·Het overboeken van saldi tussen bankrekeningen; ·Het afhandelen van het contante en girale betalingsverkeer; ·Het opstellen en bijhouden van de liquiditeitenplanning; ·Het aanleveren van tijdige, volledige en betrouwbare gegevens aan de gemeentelijke administratie; ·Het rapporteren aan de teamleider Financiën belast met controle over de uitvoering van de aan hem/haar gemandateerde activiteiten.
Financiële administratie·Het juist en volledig administreren van de bezittingen, schulden, rechten, verplichtingen, inkomsten, uitgaven, ontvangsten en betalingen in de verplichtingen- en financiële administratie;
Medewerker van het team Financiën belast met de interne controle·Het voeren van de interne controle op de uitgevoerde treasurytransacties en hierover rapporteren aan de teamleider Financiën; ·Het afleggen van verantwoording aan de controller over de uitvoering van de aan hem/haar gemandateerde activiteiten.
Externe accountant·Het in het kader van haar reguliere controletaak adviseren en controleren omtrent de feitelijke naleving van het treasurystatuut.

Artikel 16. Bevoegdheden

In onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering.

   Bevoegd functionaris (eerste handtekening)Autorisatie door (tweede handtekening)
Saldo-, liquiditeiten- en geldstromenbeheer
1.Het uitzetten van geld via daggeld, deposito en spaarrekening (conform artikel 5, lid 1 en artikel13, lid 4)Medewerker ondersteuning en uitvoering Financiën (kassier)Adviseur Financiën (comptabele)
2.Het aantrekken van geld via daggeld of kasgeld (conform artikel 13, lid 3) Medewerker ondersteuning en uitvoering Financiën (kassier) Adviseur Financiën (comptabele)
3.Betalingsopdrachten voorbereiden en versturen Medewerker ondersteuning en uitvoering Financiën (kassier) Adviseur Financiën (comptabele)
Bankrelatiebeheer
4.Bankrekeningen openen / sluiten / wijzigenAdviseur Financiën (comptabele)College van B&W
5.Bankcondities en tarieven afsprekenAdviseur Financiën (comptabele)College van B&W
Risicobeheer
6.Het afsluiten van derivatentransactiesTeamleider Financiën College van B&W
Financiering en uitzetting
7.Het vaststellen van kredietfaciliteitenAdviseur Financiën (comptabele)Teamleider Financiën
8.Het aantrekken van langlopende middelen (conform artikel 9, lid 3)Adviseur Financiën (comptabele)College van B&W
9.Het uitzetten van langlopende middelen (conform artikel 10)Adviseur Financiën (comptabele)College van B&W
10.Het beleggen in garantieproductenTeamleider FinanciënCollege van B&W
11.Het verstrekken van / het garant staan voor leningen aan derden uit hoofde van de bij de begroting vastgestelde publieke taakTeamleider FinanciënCollege van B&W
12.Het verstrekken van / het garant staan voor leningen aan derden waarvan de publieke taak niet bij de begroting is vastgesteld.College van B&WGemeenteraad

Artikel 17. Informatievoorziening

Met betrekking tot de treasuryactiviteiten dient tenminste de in de onderstaande tabel opgenomen informatie te worden verstrekt door de betreffende functionarissen:

InformatieFrequentieInformatie-verstrekkerInformatie-ontvanger
1.Gegevens m.b.t. toekomstige uitgaven en ontvangsten voor de liquiditeitenplanningKwartaal / incidenteelDirectie / Budget-houdersAdviseur Financiën (comptabele)
2.LiquiditeitenplanningKwartaalAdviseur Financiën (comptabele)Directie
3.Beleidsplannen treasury in paragraaf Financiering van de begrotingJaarlijksCollege van B&W Gemeenteraad
4.Evaluatie treasuryactiviteiten in paragraaf Financiering van de jaarrekeningJaarlijksCollege van B&W Gemeenteraad
5.Voortgang onderdelen paragraaf Financiering via de bestuursrapportagesTwee keer per jaarCollege van B&W Gemeenteraad
6.Informatie aan derden (toezichthouder en CBS) zoals genoemd in artikel 8 Wet fidoKwartaalMedewerker ondersteuning en uitvoering FinanciënDerden
7.Lenings- / uitzettings-/ garantiebesluitenbinnen 14 dagen na besluitCollege van B&WProvincie

Artikel 18. Inwerkingtreding

Dit treasurystatuut treedt in werking 8 dagen na bekendmaking. Met de inwerkingtreding van dit statuut komt het Treasurystatuut 2005 te vervallen.

Ondertekening

Stolwijk, 9 juli 2013.

Burgemeester en wethouders van Vlist

de loco-secretaris,  de burgemeester,

R.H. van Eijsden mw. A.Z. Evenhuis-Meppelink