Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Zuid

Subsidieregeling Ouder- en Kindcentrum (OKC)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Zuid
Officiële naam regelingSubsidieregeling Ouder- en Kindcentrum (OKC)
CiteertitelSubsidieregeling Ouder- en Kindcentrum (OKC)
Vastgesteld doorgedelegeerde functionaris
Onderwerp
Eigen onderwerpMaatschappelijke zorg, ondersteuning en welzijn

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Stadsdeelkrant Zuid, jaargang 4, nummer 12, 13 juni 2013

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-06-201319-03-2016nieuwe regeling

28-05-2013

Stadsdeelkrant Zuid, jaargang 4, nummer 12, 13 juni 2013

-

Tekst van de regeling

Verordening

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    basispakket OKC: omvat alle activiteiten zoals die zijn opgenomen in het stedelijk en in stadsdeel Zuid vastgestelde Basispakket OKC;

  • b.

    dagelijks bestuur (DB): het dagelijks bestuur van Stadsdeel Zuid;

  • c.

    doelgroep: alle ouders vanaf het moment van de kinderwens en alle kinderen en jongeren die wonen of naar school gaan in stadsdeel Zuid tot en met 23 jaar;

  • d.

    informatiesysteem Jeugd & Gezin (ISJG); een informatiesysteem ten behoeve van onder andere de lokale gezinsaanpak;

  • e.

    lokale gezinsaanpak: inzet op de functie coördinatie van zorg ten behoeve van multiprobleemgezinnen (MPG aanpak);

  • f.

    Lokaal Gezinsoverleg (LGO): casuïstiekoverleg waarin multiprobleemgezinnen worden besproken ten behoeve van de lokale gezinsaanpak;

  • g.

    Ouder- en Kindcentrum (OKC): centrum rond opvoeden, opgroeien en preventieve gezondheidszorg voor alle ouders en jeugdigen in Stadsdeel Zuid;

  • h.

    vindplaats: de plaats waar de meeste ouders, kinderen en jongeren direct en gezamenlijk aanspreekbaar en te vinden zijn.

Artikel 2. Doel subsidieregeling

Deze subsidieregeling is van toepassing op de beleidsterreinen zorg, maatschappelijke dienstverlening en sociale voorzieningen en educatie en jeugd. Het doel van deze subsidieregeling is dat ouders en kinderen goede opvoed- en opgroeimogelijkheden hebben.

Artikel 3. Subsidiabele activiteiten

Het DB kan subsidie verlenen ten behoeve van activiteiten die ten goede komen aan de doelgroep van het OKC en die zijn opgenomen in of passen bij het Basispakket OKC.

Hoofdstuk 2 Subsidieplafond

Artikel 4. Subsidieplafond

Het DB stelt voor competentietrainingen in het primair en voortgezet onderwijs die op grond van deze subsidieregeling voor subsidie in aanmerking komen, jaarlijks het subsidieplafond vast.

Hoofdstuk 3 Verlening en weigering van de subsidie

Artikel 5. Verlening van de subsidie
  • 1. Aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen, worden door het DB gerangschikt op een prioriteitenlijst.

  • 2. De rangschikking wordt bepaald door:

    • a.

      De mate waarin deze voldoen aan het doel van de regeling.

    • b.

      De mate waarin deze voldoen aan de subsidiecriteria.

    • c.

      De verhouding tussen de prijs en de kwaliteit.

    • d.

      De aansluiting bij de beleidsuitgangspunten zoals vastgelegd in het Beleidskader Sociaal Domein 2010 - 2014.

    • e.

      De mate waarin naar de mening van het DB kan worden voldaan aan de verplichtingen gesteld onder hoofdstuk 4.

    • f.

      De spreiding van het aanbod en de mate waarin door bestaand aanbod reeds in de behoefte wordt voorzien, waarbij ook rekening wordt gehouden met het lokale ongesubsidieerde aanbod.

    • g.

      De mate waarin waarborgen worden geschapen voor continuïteit en kwaliteit van de activiteiten.

    • h.

      De mate waarin het aanbod aansluit bij de vraag van inwoners van Stadsdeel Zuid.

    • i.

      De mate waarin wordt afgestemd en samengewerkt met andere organisaties in het sociaal domein.

    • j.

      De mate waarin wordt gewerkt met gekwalificeerd personeel en bewezen effectieve methoden.

Hoofdstuk 4 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Artikel 6. Aanvullende verplichtingen
  • Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2012, zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:

  • 1. Personen verantwoordelijk voor uitvoering van activiteiten voor jeugdigen dienen in bezit te zijn van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

  • 2. De ontvanger beschikt over een adequaat signalerings- en doorverwijsprotocol en een adequaat risico- en veiligheidsprotocol.

  • 3. De ontvanger hanteert effectieve werkwijzen rond klanttevredenheidsonderzoek.

  • 4. De ontvanger is verplicht mee te werken aan verzoeken van het stadsdeel, meerdere stadsdelen en/of de Gemeente Amsterdam om deel te nemen aan effectonderzoek en monitoring ten behoeve van doelmatigheid.

  • 5. De ontvanger werkt mee aan het ontwikkelen, registreren, meten en leveren van informatie voor indicatoren ten behoeve van beleid en verantwoording.

  • 6. De ontvanger geeft informatie ten behoeve van communicatiemiddelen van het stadsdeel of de Gemeente Amsterdam.

  • 7. De ontvanger is verplicht te registreren op een door het DB te bepalen wijze.

  • 8. De ontvanger die activiteiten uitvoert ten behoeve van de MPG aanpak dient te participeren in het LGO en het Jeugdnetwerk 12+ en op aanvraag in andere casuïstiekoverleggen ten behoeve van kinderen en gezinnen in Zuid.

  • 9. De activiteiten van de ontvanger in het kader van het OKC zijn door het Nederlands Jeugd Instituut erkend als effectieve jeugdinterventie of in de route te zijn ter verwerving van dit predicaat. Bij subsidieverlening kan het dagelijks bestuur hiervan afwijken.

  • 10. Activiteiten van de ontvanger in het kader van het OKC zijn laagdrempelig, waarbij

    • a.

      het aanbod is gericht op een zo breed mogelijke doelgroep van ouders en/of kinderen en jongeren tot en met 23 jaar binnen de doelstelling van elk specifiek product.

    • b.

      ontvangers werken vanuit de vindplaatsen voor ouders en kinderen.

  • 11. Bij subsidieverlening kan het DB hiervan afwijken.

  • 12. De activiteiten van de ontvanger in het kader van de lokale gezinsaanpak dienen te voldoen aan de uitgangspunten en afspraken in het binnen Stadsdeel Zuid vastgestelde MPG-convenant en in de stedelijke MPG-aanpak.

  • 13. Het DB kan de subsidieontvanger verplichten tot het maken van samenwerkingsafspraken met het Breed sociaal loket.

  • 14. De aanvrager moet in de aanvraag duidelijk maken hoe zij met eventuele klachten van deelnemers omgaat.

  • 15. Het DB kan de subsidieontvanger verplichten tot het vaststellen van een stagebeleid.

Artikel 7. Overgangsbepaling
  • 1. Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2. Op het ogenblik van inwerkingtreding van deze regeling, komt te vervallen: de subsidieregeling Ouder en Kind Centrum jaarlijks.

Artikel 8. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Subsidieregeling Ouder- en Kindcentrum (OKC).