Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Littenseradiel

Verordening Cliëntenraad Intergemeentelijke Sociale Dienst Zuidwest-Fryslân 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Littenseradiel
Officiële naam regelingVerordening Cliëntenraad Intergemeentelijke Sociale Dienst Zuidwest-Fryslân 2009
CiteertitelVerordening Cliëntenraad Intergemeentelijke Sociale Dienst Zuidwest-Fryslân 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpadvies, adviseren, cliëntenraad, cliëntenparticipatie, sociale zekerheid

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet werk en bijstand, art. 47
  2. Gemeentewet, art. 149

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-12-200901-07-200927-05-2011Nieuwe regeling

23-11-2009

Op 'e Skille, 10-12-2009

Collegevoorstel, 03-11-2009, nr. 8

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Cliëntenraad Intergemeentelijke Sociale Dienst Zuidwest-Fryslân 2009

De raad van de gemeente Littenseradiel;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 3 november 2009;

gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand en artikel 149 van de Gemeentewet;

overwegende dat het van belang is dat cliënten worden betrokken bij beleidsvorming, evaluatie en uitvoering van de door de ISDzwf uit te voeren regelingen;

besluit:

vast te stellen de volgende Verordening Cliëntenraad Intergemeentelijke Sociale Dienst Zuidwest-Fryslân 2009.

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • 1. Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben de betekenis die de Wet werk en bijstand daaraan toekent.

  • 2. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      wet: de Wet werk en bijstand (WWB). In deze verordening wordt onder de wet tevens begrepen de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz), het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) en de Wet werk en inkomen kunstenaars (Wwik);

    • b.

      cliëntenraad: raad samengesteld uit vertegenwoordigers van cliënten en belanghebbenden waarmee binnen de 6 gemeenten van de Intergemeentelijke Sociale Dienst Zuidwest-Fryslân (ISDzwf) gestalte wordt gegeven aan cliëntenparticipatie;

    • c.

      cliëntenparticipatie: de gestructureerde wijze waarop de ISDzwf zijn cliënten en belanghebbenden betrekt bij de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de door de ISDzwf uit te voeren regelingen op het terrein van de sociale zekerheid en de wijze van dienstverlening en communicatie met de cliënten;

    • d.

      belanghebbenden: onder belanghebbenden als bedoeld in deze verordening worden verstaan degenen die een lokaal georiënteerde organisatie vertegenwoordigen die tot doel heeft in algemene zin de belangen te behartigen van cliënten op wie de wetten en gemeentelijke regelingen op het terrein van werk en inkomen gericht zijn;

    • e.

      huishoudelijk reglement: huisregels die door de cliëntenraad zijn opgesteld en ter goedkeuring zijn voorgelegd aan het Dagelijks Bestuur van de ISDzwf.

Artikel 2 Doel cliëntenraad

Het doel van de cliëntenraad is het bevorderen van de betrokkenheid van de cliënt bij de uitvoering van de sociale zekerheid en daarmee de kwaliteit van de dienstverlening te bewaken en te vergroten.

Artikel 3 Taak cliëntenraad

  • 1. De cliëntenraad draagt zorg voor informatie, hulp en advies aan cliënten en komt op voor hun belangen.

  • 2. De cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur van de ISDzwf over alle onderwerpen, die de voorbereiding, de vaststelling, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het beleid betreffen ten aanzien van alle door de ISDzwf uitgevoerde wetten en regelingen.

  • 3. Tot deze onderwerpen behoren in ieder geval de procedures voor zover deze geen betrekking hebben op de interne bedrijfsvoering van de ISDzwf, regelingen en alle andere zaken met een algemeen karakter en wijzigingen in verordeningen en uitvoeringsregelingen.

  • 4. De ISDzwf draagt er zorg voor dat alle zaken die verband houden met de onderwerpen van alle door de ISDzwf uitgevoerde wetten en regelingen zoals deze staan vermeld in artikel 1, lid 2, sub a, van deze verordening, voorafgaande aan zijn beslissing hierop, om advies aan de cliëntenraad worden voorgelegd.

  • 5. Een uitzondering op artikel 3, lid 4, van deze verordening kan worden gemaakt wanneer dit, naar het oordeel van de ISDzwf, zal leiden tot een ongewenste vertraging in de informatieverstrekking aan de cliënt, dan wel tot een ongewenste vertraging in de uitvoering die in het nadeel van de cliënt zal werken. In die gevallen zal het onderwerp achteraf in de bijeenkomst met de cliëntenraad ter discussie worden gesteld.

  • 6. Het overleg heeft een dynamisch karakter: voor zover mogelijk wordt de cliëntenraad door de ISDzwf vanaf de start betrokken bij het traject dat leidt tot ontwikkeling van de beleidsmatige processen en de uiteindelijke bestuurlijke besluitvorming.

  • 7. De cliëntenraad onthoudt zich van het uitbrengen van adviezen in individuele cliëntsituaties, zoals klachten en bezwaarschriften.

  • 8. Er kan niet worden geadviseerd inzake het personeelsbeleid van de ISDzwf.

  • 9. De cliëntenraad fungeert als contactpunt in de gemeenten in relatie tot groepen en individuele uitkeringsgerechtigden.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1. De cliëntenraad bestaat bij voorkeur uit 7 en maximaal 9 leden, inclusief voorzitter, secretaris en penningmeester.

  • 2. De meerderheid van het aantal leden bestaat uit cliënten of ex-cliënten die ten hoogste een jaar geleden een uitkering ingevolge de wet hebben ontvangen van de ISDzwf.

  • 3. De leden voorzien door middel van coöptatie, conform de bepalingen van het huishoudelijk reglement, zo spoedig mogelijk in een ontstane vacature.

  • 4. De cliëntenraad informeert de ISDzwf over nieuwe leden.

  • 5. De leden kiezen uit hun midden een voorzitter, secretaris en penningmeester.

Artikel 5 Taken van de voorzitter, secretaris en penningmeester en zittingsduur leden

Deze taken en zittingsduur staan vermeld in het huishoudelijk reglement.

Artikel 6 Vergoedingen

De cliëntenraad ontvangt jaarlijks een budget van € 8.500,-- waarvan hij al zijn kosten betaalt. In het huishoudelijk reglement staan de vergadervergoedingen vermeld.

Artikel 7 Werkwijze

In het huishoudelijk reglement staat de werkwijze van de cliëntenraad vermeld.

Artikel 8 Citeertitel

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Cliëntenraad Intergemeentelijke Sociale Dienst Zuidwest-Fryslân 2009.

  • 2. De verordening treedt in werking op 1 juli 2009.

  • 3. De Verordening Cliëntenraad Intergemeentelijke Sociale Dienst Zuidwest-Fryslân die op 1 januari 2005 in werking is getreden, wordt op de in lid 2 genoemde datum ingetrokken.

Ondertekening

Wommels, 23 november 2009

De raad voornoemd,

, voorzitter.

, griffier.