Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Schermer

Reglement GBA

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Schermer
Officiële naam regelingReglement GBA
CiteertitelReglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerppersoneel en organisatie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is van rechtswege vervallen op grond van artikel 28 van de wet Arhi door de fusie van de gemeente Alkmaar met de gemeente Graft-De Rijp en de gemeente Schermer in 2015.

De regeling vervangt het Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 22 juni 2010.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
  2. Wet bescherming persoonsgegevens
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-12-201201-10-201201-01-2017Nieuwe regeling

27-11-2012

De Uitkomst, 11-12-2012

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement GBA

Burgemeester en wethouders van de gemeente Schermer;

gelet op:

  • -

    de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens,

  • -

    de Wet bescherming persoonsgegevens en

  • -

    de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

besluiten vast te stellen het: Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • -

    de Wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA, Stb. 1994, nr. 494, zoals nadien gewijzigd);

  • -

    besluit GBA: het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • -

    Autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;

  • -

    verordening GBA: de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • -

    beheerregeling GBA: de beheerregeling als bedoeld in artikel 14 van de Wet;

  • -

    basisadministratie: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Schermer als bedoeld in artikel 2 van de wetGBA-V: de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het besluit GBA;

  • -

    verantwoordelijke: het College van Burgemeester en Wethouders;

  • -

    informatiebeheerder GBA: degene die op grond van de Beheerregeling GBA is aangewezen als informatiebeheerder GBA;

  • -

    bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft, waarmee de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;

  • -

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet, in de GBA van de gemeente is opgenomen;

  • -

    afnemer: een bestuursorgaan;

  • -

    binnengemeentelijke afnemer: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1 van de wet, te weten: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente waarvan het college van burgemeester en wethouders de verantwoordelijke is voor de verwerking van persoonsgegevens in de desbetreffende basisadministratie

  • -

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.

Artikel 2 Het doel van de basisadministratie

De basisadministratie personen heeft tot doel:

  • 1.

    de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens ter vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers kunnen voldoen aan de verplichtingen als bedoeld in artikel 3b en 62 van de wet;

  • 2.

    de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen derden te voorzien van gegevens;

  • 3.

    een ingeschrevene van hem betreffende gegevens te voorzien;

  • 4.

    gegevens te leveren ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek.

Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de basisadministratie van Schermer, de basisadministraties van andere gemeenten en de GBA-V

Artikel 3 Wijze van gegevensverstrekking en voorwaarden

  • 1.

    Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie hebben

    • 1.

      de informatiebeheerder GBA

    • 2.

      de door de verantwoordelijk aangewezen medewerkers van het team Maatschappelijke zaken

    • 3.

      de door de Teamcoördinator Maatschappelijke Zaken of diens vervanger aangewezen tijdelijke krachten en stagiaires werkzaam c.q. stage lopend bij het team Maatschappelijke Zaken

  • 2.

    Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet kan verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers plaatsvinden door middel van

    • 1.

      rechtstreekse raadpleging van de basisadministratie of de GBA-V (ad hoc verstrekkingen);

    • 2.

      spontane verstrekking gebaseerd op afnemersindicaties geplaatst bij de daarvoor in aanmerking komende persoonslijsten in de basisadministraties van andere gemeenten en de eigen gemeente.

  • 3.

    Een binnengemeentelijk afnemer mag deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 4.

    Een binnengemeentelijke afnemer is slechts bevoegd tot rechtstreekse raadpleging van de GBA-V voor zover daartoe geautoriseerd krachtens het autorisatiebesluit.

  • 5.

    Een binnengemeentelijk afnemer dient de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.

  • 6.

    De besluiten van de verantwoordelijk op grond van dit artikel zijn opgenomen in bijlage 1 van dit reglement.

Artikel 3 Rechtstreekse toegang tot de GBA

  • 1. Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:

    • a.

      de Informatiebeheerder GBA;

    • b.

      de door het college aangewezen medewerkers van de afdeling Welzijn;

    • c.

      de door de Teamcoördinator Welzijn of diens vervanger aangewezen tijdelijke krachten en stagiaires werkzaam c.q. stage lopend bij de afdeling Welzijn;

  • 2. Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet kan verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers plaatsvinden door middel van

    • a.

      rechtstreekse raadpleging van de basisadministratie of de GBA-V (ad hoc verstrekkingen);

    • b.

      spontane verstrekking gebaseerd op afnemersindicaties geplaatst bij de daarvoor in aanmerking komende persoonslijsten in de basisadministraties van andere gemeenten en de eigen gemeente.

  • 3. Een binnengemeentelijk afnemer mag deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 4. Een binnengemeentelijke afnemer is slechts bevoegd tot rechtstreekse raadpleging van de GBA-V voor zover daartoe geautoriseerd krachtens het autorisatiebesluit.

  • 5. Een binnengemeentelijk afnemer dient de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.

  • 6. De besluiten van de verantwoordelijk op grond van dit artikel zijn opgenomen in bijlage 1 van dit reglement.

Artikel 4 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

  • 1. Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in bijlage 2 bij dit reglement aan te geven derden gegevens worden verstrekt betreffende de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

  • 2. Een verzoek tot verstrekking van gegevens op grond van lid 1 van dit artikel dient :

    • a.

      schriftelijk te worden ingediend bij de verantwoordelijke

    • b.

      een opgave te bevatten van het doel waarvoor en de grond waarop de informatie gevraagd wordt;

    • c.

      aan te geven welke persoon of personen het verzoek behelst;

  • 3. Voor deze verstrekkingen geldt dat zij niet mogen worden gebruikt voor een ander doel dan waarvoor zij zijn gedaan.

Artikel 5 Geheimhouding van gegevens

De in de artikelen 3 en 4 bedoelde gegevensverstrekking vindt plaats met inachtneming van het in de Wet GBA vastgelegde ten aanzien van de geheimhouding van gegevens.

Artikel 6 Terugmeldplicht

De in de artikel 3 genoemde binnengemeentelijke afnemers en de in artikel 4 genoemde derden die gerede twijfel hebben over de juistheid van de verstrekte gegevens uit de basisadministratie (authentiek en niet-authentiek) doen hiervan mededeling aan de Informatiebeheerder GBA. Voor de uitvoering van deze procedure wordt verwezen naar het Informatiebeveiligingsplan gemeente Schermer.

Hoofdstuk 3 Overige bepalingen

Artikel 7 Beveiliging

De verantwoordelijke treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vast te stellen beveiligingsplan.

Artikel 8 Onvoorziene gevallen

In gevallen, de uitvoering van de verordening betreffende, waarin dit reglement niet voorziet, beslist de verantwoordelijke.

Artikel 9 Wijzigingen

De verantwoordelijke is bevoegd de bij dit Reglement behorende bijlagen vast te stellen en te wijzigen.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.Het “Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens” van 1 januari 2010 wordt ingetrokken.

  • 2. Dit reglement wordt aangehaald als "Reglement GBA".

  • 3. Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2012.

  • 4. Het reglement ligt ter inzage bij de Informatiebeheerder GBA.

Ondertekening

Aldus vastgesteld te Schermer op 27 november 2012.

Burgemeester en wethouders voornoemd,

De secretaris, P.Schouten
De burgemeester, F. Vletter