Overheidsorganisatie | Gemeente Schermer |
---|---|
Officiële naam regeling | Reglement GBA |
Citeertitel | Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | personeel en organisatie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is van rechtswege vervallen op grond van artikel 28 van de wet Arhi door de fusie van de gemeente Alkmaar met de gemeente Graft-De Rijp en de gemeente Schermer in 2015.
De regeling vervangt het Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 22 juni 2010.
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-12-2012 | 01-10-2012 | 01-01-2017 | Nieuwe regeling | 27-11-2012 De Uitkomst, 11-12-2012 | Onbekend |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Schermer;
gelet op:
de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens,
de Wet bescherming persoonsgegevens en
de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
besluiten vast te stellen het: Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Dit reglement verstaat onder:
de Wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA, Stb. 1994, nr. 494, zoals nadien gewijzigd);
besluit GBA: het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;
verordening GBA: de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
beheerregeling GBA: de beheerregeling als bedoeld in artikel 14 van de Wet;
basisadministratie: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Schermer als bedoeld in artikel 2 van de wetGBA-V: de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het besluit GBA;
verantwoordelijke: het College van Burgemeester en Wethouders;
informatiebeheerder GBA: degene die op grond van de Beheerregeling GBA is aangewezen als informatiebeheerder GBA;
bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft, waarmee de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet, in de GBA van de gemeente is opgenomen;
afnemer: een bestuursorgaan;
binnengemeentelijke afnemer: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1 van de wet, te weten: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente waarvan het college van burgemeester en wethouders de verantwoordelijke is voor de verwerking van persoonsgegevens in de desbetreffende basisadministratie
derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.
De basisadministratie personen heeft tot doel:
de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens ter vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers kunnen voldoen aan de verplichtingen als bedoeld in artikel 3b en 62 van de wet;
de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen derden te voorzien van gegevens;
een ingeschrevene van hem betreffende gegevens te voorzien;
gegevens te leveren ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek.
Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie hebben
de informatiebeheerder GBA
de door de verantwoordelijk aangewezen medewerkers van het team Maatschappelijke zaken
de door de Teamcoördinator Maatschappelijke Zaken of diens vervanger aangewezen tijdelijke krachten en stagiaires werkzaam c.q. stage lopend bij het team Maatschappelijke Zaken
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet kan verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers plaatsvinden door middel van
rechtstreekse raadpleging van de basisadministratie of de GBA-V (ad hoc verstrekkingen);
spontane verstrekking gebaseerd op afnemersindicaties geplaatst bij de daarvoor in aanmerking komende persoonslijsten in de basisadministraties van andere gemeenten en de eigen gemeente.
Een binnengemeentelijk afnemer mag deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.
Een binnengemeentelijke afnemer is slechts bevoegd tot rechtstreekse raadpleging van de GBA-V voor zover daartoe geautoriseerd krachtens het autorisatiebesluit.
Een binnengemeentelijk afnemer dient de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.
De besluiten van de verantwoordelijk op grond van dit artikel zijn opgenomen in bijlage 1 van dit reglement.
1. Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:
de Informatiebeheerder GBA;
de door het college aangewezen medewerkers van de afdeling Welzijn;
de door de Teamcoördinator Welzijn of diens vervanger aangewezen tijdelijke krachten en stagiaires werkzaam c.q. stage lopend bij de afdeling Welzijn;
2. Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet kan verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers plaatsvinden door middel van
rechtstreekse raadpleging van de basisadministratie of de GBA-V (ad hoc verstrekkingen);
spontane verstrekking gebaseerd op afnemersindicaties geplaatst bij de daarvoor in aanmerking komende persoonslijsten in de basisadministraties van andere gemeenten en de eigen gemeente.
3. Een binnengemeentelijk afnemer mag deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.
4. Een binnengemeentelijke afnemer is slechts bevoegd tot rechtstreekse raadpleging van de GBA-V voor zover daartoe geautoriseerd krachtens het autorisatiebesluit.
5. Een binnengemeentelijk afnemer dient de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.
6. De besluiten van de verantwoordelijk op grond van dit artikel zijn opgenomen in bijlage 1 van dit reglement.
1. Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in bijlage 2 bij dit reglement aan te geven derden gegevens worden verstrekt betreffende de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
2. Een verzoek tot verstrekking van gegevens op grond van lid 1 van dit artikel dient :
schriftelijk te worden ingediend bij de verantwoordelijke
een opgave te bevatten van het doel waarvoor en de grond waarop de informatie gevraagd wordt;
aan te geven welke persoon of personen het verzoek behelst;
3. Voor deze verstrekkingen geldt dat zij niet mogen worden gebruikt voor een ander doel dan waarvoor zij zijn gedaan.
De in de artikelen 3 en 4 bedoelde gegevensverstrekking vindt plaats met inachtneming van het in de Wet GBA vastgelegde ten aanzien van de geheimhouding van gegevens.
De in de artikel 3 genoemde binnengemeentelijke afnemers en de in artikel 4 genoemde derden die gerede twijfel hebben over de juistheid van de verstrekte gegevens uit de basisadministratie (authentiek en niet-authentiek) doen hiervan mededeling aan de Informatiebeheerder GBA. Voor de uitvoering van deze procedure wordt verwezen naar het Informatiebeveiligingsplan gemeente Schermer.
De verantwoordelijke treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vast te stellen beveiligingsplan.
In gevallen, de uitvoering van de verordening betreffende, waarin dit reglement niet voorziet, beslist de verantwoordelijke.
De verantwoordelijke is bevoegd de bij dit Reglement behorende bijlagen vast te stellen en te wijzigen.
1.Het “Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens” van 1 januari 2010 wordt ingetrokken.
2. Dit reglement wordt aangehaald als "Reglement GBA".
3. Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2012.
4. Het reglement ligt ter inzage bij de Informatiebeheerder GBA.
Aldus vastgesteld te Schermer op 27 november 2012.
Burgemeester en wethouders voornoemd,