Overheidsorganisatie | Deelgemeente Amsterdam - West |
---|---|
Officiële naam regeling | Verordening elektronische berichten 2013 |
Citeertitel | Verordening elektronische berichten Stadsdeel West 2013 |
Vastgesteld door | deelraad |
Onderwerp | |
Eigen onderwerp | Bestuurlijke organisatie |
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: -
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-05-2013 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 23-04-2013 Stadsblad De Echo, 8 mei 2013 | 2013/3341 |
Berichten: berichten die niet tot een of meer geadresseerden zijn gericht, zoals bedoeld in artikel 2:14, tweede lid Algemene wet bestuursrecht.
Deze verordening is van toepassing op berichten die afkomstig zijn van de bestuursorganen van het Stadsdeel Amsterdam West.
De verzending van berichten geschiedt in ieder geval elektronisch.
Deze verordening wordt aangehaald als Verordening elektronische berichten Stadsdeel West 2013.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de datum van bekendmaking.
De Verordening elektronische berichten Stadsdeel West 2013 voorziet in de mogelijkheid berichten die bestemd zijn voor een onbepaalde groep van personen uitsluitend elektronisch te verzenden.
Deze verordening is bedoeld als een wettelijk voorschrift in de zin van artikel 2:14, tweede lid Algemene wet bestuursrecht.
Deze verordening is van toepassing op berichten die niet tot een of meerdere geadresseerden zijn gericht. De berichten moeten derhalve bestemd zijn voor een onbepaalde groep van personen.
Uit drie uitspraken van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 15 augustus 2012 volgt dat de kennisgeving van een ontwerpbesluit als bedoeld in artikel 3:12 Algemene wet bestuursrecht (dat derhalve wordt voorbereid met de uniforme openbare voorbereidingsprocedure) is aan te merken als een bericht dat niet tot een of meerdere geadresseerden is gericht als bedoeld in artikel 2:14, tweede lid Algemene wet bestuursrecht. Ook volgt uit de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 12 oktober 2012, JB 2012/264 dat een kennisgeving dat een ontwerpbestemmingsplan ter inzage ligt, is aan te merken als een bericht dat niet tot een of meerdere geadresseerden is gericht als bedoeld in artikel 2:14, tweede lid Algemene wet bestuursrecht.
Uit deze uitspraken volgt dat de verzending van dit soort berichten uitsluitend via de elektronische weg kan plaatsvinden als dat in een wettelijk voorschrift - als in deze verordening - is bepaald. Voorbeelden van kennisgeving van ontwerpbesluiten in de zin van artikel 3:12 Algemene wet bestuursrecht zijn ontwerpbesluiten in de zin van hoofdstuk 7 van de Wet milieubeheer inzake milieueffectrapportages.
De uitspraken van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State hebben alleen betrekking op de kennisgeving van ontwerpbesluiten. Uit deze uitspraken volgt niet direct dat ook andere kennisgevingen en bekendmakingen kunnen worden aangemerkt als berichten in de zin van artikel 2:14, tweede lid Awb. Analoog aan deze jurisprudentie kan worden geredeneerd dat ook andere kennisgevingen en bekendmakingen zouden kunnen worden aangemerkt als een bericht als bedoeld in artikel 2:14, tweede lid Awb.
Gelet hierop worden - tenzij de rechter tot een ander oordeel komt - ook aangemerkt als een bericht in de zin van artikel 2:14, tweede lid Awb:
- kennisgevingen van ingediende aanvragen en verleningen van omgevingsvergunningen (als bedoeld in artikel 3.8 en 3.9 Wabo);
- kennisgevingen van ingediende aanvragen en verleningen van andere vergunningen, bijvoorbeeld exploitatievergunningen en evenementenvergunningen (kennisgeving van dit soort aanvragen en verleningen is wettelijk niet verplicht);
- kennisgevingen dat op een beleidsvoornemen inspraak wordt geboden;
- bekendmakingen van besluiten die niet tot een of meer belanghebbenden zijn gericht als bedoeld in artikel 3:42 Algemene wet bestuursrecht (bijvoorbeeld beleidsregels, verkeersbesluiten (zie ook hierna) en aanwijzingsbesluiten). Artikel 3:42, tweede lid Algemene wet bestuursrecht verzet zich niet tegen uitsluitend elektronische verzending. Enige vereiste van bekendmaking van besluiten in de zin van artikel 3:42, tweede lid Algemene wet bestuursrecht is dat deze besluiten in een van overheidswege (elektronisch) uitgegeven blad worden gepubliceerd en dat daarbij kenbaar wordt gemaakt welke versie de authentieke versie is. Om er voor te zorgen dat er daadwerkelijk sprake is van een elektronisch van overheidswege uitgegeven blad dient de publicatie een naam te hebben en moeten de afleveringen genummerd worden (bv. digikrant Zuid, 2010,nr. 3). Dit van overheidswege uitgegeven blad hoeft niet aan de strenge eisen van het elektronische gemeenteblad te voldoen die wel van toepassing zijn bij algemeen verbindende voorschriften.
- overige kennisgevingen (bijvoorbeeld berichten over de openings- en sluitingstijden van het stadhuis of een stadsdeelkantoor).
Niet van toepassing op:
Deze verordening is niet van toepassing op de bekendmaking van algemeen verbindende voorschriften, zoals gemeentelijke verordeningen. Daarvoor geldt artikel 139 Gemeentewet, op grond waarvan enkel elektronische bekendmaking in een elektronisch gemeenteblad (die aan speciale technische eisen dient te voldoen) voldoende is. Het elektronisch gemeenteblad dient te voldoen aan de eisen uit de Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling voor decentrale overheden. De gemeente Amsterdam kan bij het vaststellen van deze verordening nog niet aan deze eisen voldoen. Dat betekent dat algemeen verbindende voorschriften (nog) niet elektronisch bekend kunnen worden gemaakt in een elektronisch gemeenteblad. Op 1 januari 2014 zijn gemeenten verplicht hun regelgeving te publiceren in een elektronisch gemeenteblad dat aan de specifieke eisen uit de Regeling voldoet. DJZ is hiermee bezig.
Aanvullende publicatieverplichtingen
In specifieke wetgeving kunnen aanvullende publicatieverplichtingen zijn opgenomen waaraan bepaalde berichten die onder het toepassingsbereik van deze verordening vallen nog aan moeten voldoen.
Een voorbeeld hiervan zijn verkeersbesluiten waarvoor geldt dat ze per 1 januari 2013 moeten worden bekendgemaakt in de Staatscourant. Dat betekent dat bij de bekendmaking van het verkeersbesluit niet volstaan kan worden met uitsluitend een bekendmaking op de gemeentelijke website. (vgl. artikel 26 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).
Voor bestemmingsplannen geldt voor de kennisgeving als bedoeld in artikel 3:12 Awb nog een aanvullend bekendmakingsregime. Ingevolge artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening plaatsen burgemeester en wethouders de kennisgeving van het ontwerpbestemmingsplan en het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan tevens in de Staatscourant.
Artikel 3.12, tweede lid van de Wabo geeft aanvullende verplichtingen ten aanzien van kennisgevingen in aanvulling op de in artikel 3:12 van de Awb opgenomen verplichtingen. In artikel 3.12, tweede lid van de Wabo is onder andere bepaald dat bepaalde kennisgevingen in de Staatscourant moeten worden gepubliceerd.
Op basis van artikel 1.9 van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer dienen maatwerkvoorschriften te worden kennisgegeven in een of meer dagbladen, nieuwsbladen of huis- aan bladen.
Deze verordening is van toepassing op berichten die afkomstig zijn van het dagelijks bestuur van het stadsdeel, de stadsdeelvoorzitter en de deelraad. De verordening is ook van toepassing op berichten van de leerplichtambtenaar en de heffingsambtenaar.
In artikel 3 is opgenomen dat de verzending van berichten in ieder geval elektronisch geschiedt. Onder verzending langs elektronische weg wordt iedere vorm van elektronische gegevensuitwisseling verstaan. In de praktijk betekent dit dat berichten die niet tot een of meer geadresseerden zijn gericht op internet raadpleegbaar zullen worden gemaakt, namelijk op de website: www.amsterdam.nl/actueel/bekendmakingen
Op basis van artikel 3 kan er voor worden gekozen berichten uitsluitend elektronisch te verzenden of om berichten zowel elektronisch als in een papieren publicatie uit te geven. Uitgangspunt is dat berichten uitsluitend elektronisch worden verzonden, tenzij in een specifiek geval het nog nodig is om een papieren versie uit geven. De tekst van artikel 3 laat uiteraard de aanvullende publicatieverplichtingen onverlet.
De verordening wordt aangehaald als Verordening elektronische berichten Stadsdeel West 2013.
Deze Verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking ervan.