Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - West

Nadere regeling subsidie energiebesparing voor eigenaren van de bestaande particuliere woningvoorraad in Stadsdeel West

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - West
Officiële naam regelingNadere regeling subsidie energiebesparing voor eigenaren van de bestaande particuliere woningvoorraad in Stadsdeel West
CiteertitelNadere regels subsidie energiebesparing voor eigenaren van de bestaande particuliere woningvoorraad in Stadsdeel West 2013
Vastgesteld doorgedelegeerde functionaris
Onderwerp
Eigen onderwerpVolkshuisvesting en wonen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Met het vaststellen van deze nieuwe versie, wordt de Nadere regeling subsidie energiebesparing voor eigenaren van de bestaande particuliere woningvoorraad in Stadsdeel West 2013, in werking getreden met ingang van 7 februari 2013, ingetrokken met uitzondering van artikel 4 van de regeling, waarin subsidieplafond en verdeelsleutel voor 2013 zijn vastgesteld.

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: -

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht,

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-07-201313-03-2014wijziging artikel(en)

02-07-2013

Stadsblad de Echo, 10 juli 2013

2013/7221
18-07-201301-01-2015wijziging artikel(en)

02-07-2013

www.officiëlebekendmaking.nl

INT-14-00135
07-02-201318-07-2013Art. 1, 4, 5, 6, 7, 9, 10

29-01-2013

Stadsblad de Echo, 6 februari 2013

2013/575
04-10-201207-02-2013nieuwe regeling

04-10-2012

Echo, 3 oktober 2012

-

Tekst van de regeling

Nadere regels subsidie energiebesparing voor eigenaren van de bestaande particuliere woningvoorraad in Stadsdeel West 2013

Overwegend

Op 29 mei 2012 heeft de deelraad van stadsdeel West het "Actieprogramma duurzaam Wonen" vastgesteld. Het actieprogramma wil tot een duurzame kwaliteitsimpuls in de woningvoorraad komen. Deze nadere regeling geeft invulling aan de volgende stimuleringsmaatregelen uit het "Actieprogramma duurzaam wonen":

Het stimuleren van energiebesparing door het subsidiëren van energie prestatie adviezen voor panden in Amsterdam West

Stimuleringssubsidies voor woningeigenaren die alle woningen in een pand met tenminste 2 labelstappen verbeteren tot tenminste energielabel B of C.

Gelet op:

1. de Algemene wet bestuursrecht;

2. de Algemene Subsidie Verordening Amsterdam West 2012;

Besluit het Dagelijks Bestuur van stadsdeel West vast te stellen:

De "Nadere regels subsidie energiebesparing voor eigenaren van de bestaande particuliere woningvoorraad in Stadsdeel West 2013".

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

  • In de regeling wordt verstaan onder:

    • a.

      ASAW 2012: Algemene Subsidie Verordening Amsterdam West 2012;

    • b.

      Awb: Algemene wet bestuursrecht;

    • c.

      DB: dagelijks bestuur van stadsdeel West;

    • d.

      Eigenaar-bewoner: bewoner van een woning in stadsdeel West, die ook eigenaar is van deze woning;

    • e.

      Eigenaar-verhuurder: natuurlijk persoon of rechtspersoon, niet zijnde een corporatie, die in Amsterdam West één of meerdere huurwoningen bezit;

    • f.

      Energielabel: energielabel conform de op het moment van aanvraag geldende Regeling energieprestatie gebouwen;

    • g.

      KvK = Kamer van Koophandel;

    • h.

      Labelstap: verbeteren van het energielabel door het nemen van energiebesparende maatregelen (bijvoorbeeld van E naar D of van C naar B).

    • i.

      Maatwerkadvies:energie prestatie advies van een gecertificeerd bureau/adviseur1 bestaande uit:

      I  Energielabel van de woning conform de op het moment van aanvraag geldende Regeling energieprestatie gebouwen;

      II Een op de betreffende woning toegesneden overzicht van de maatregelen die getroffen kunnen worden om de energieprestatie van de woning te verbeteren.

    • j.

      Pand: opstallen onderdeel uitmakend van één kadastraal perceelnummer (exclusief appartementsnummers);

    • k.

      Stadsdeel: Stadsdeel West;

    • l.

      VvE: Vereniging van Eigenaren in de zin van titel 9 van boek 5 Burgerlijk Wetboek.

Artikel 2. Doel subsidieregeling

  • De regeling heeft tot doel het stimuleren van energiebesparing voor eigenaren van bestaande particuliere woningen door het verstrekken van twee soorten subsidies:

    • a.

      Maatwerkadvies subsidie: voor het verkrijgen van een maatwerkadvies of een energielabel voor zelfstandige woningen binnen de grenzen van stadsdeel West;

    • b.

      Labelstap subsidie: voor het verbeteren van een zelfstandige woning gelegen binnen de grenzen van stadsdeel West met tenminste 2 labelstappen tot label C of B.

Artikel 3. Subsidiabele activiteiten

  • Op grond van de regels kan voor de volgende activiteiten subsidie worden verleend:

    • a.

      Maatwerkadvies: vergoeding voor de kosten voor een maatwerk advies tot een maximum van € 200,- per keer, per woning. Indien ook een labelstap subsidie wordt aangevraagd kan voor een woning twee keer een maatwerkadvies subsidie worden gevraagd, waarbij de tweede keer volstaan kan worden met een energielabel. Subsidie kan worden aangevraagd binnen zes maanden na datum van het maatwerkadvies.

    • b.

      Labelstap voor eigenaren die hun woning met tenminste 2 labelstappen verbeteren tot:

      I  Label C een subsidiebedrag van € 2.000,- per woning;

      II Label B of hoger een subsidiebedrag van € 5.000,- per woning.

Artikel 4. De aanvrager

  • De in artikel 3 genoemde subsidies zijn adresgebonden en kunnen alleen worden aangevraagd, indien deze worden aangevraagd voor alle woningen in een pand, door de eigenaar-verhuurder, eigenaar-bewoner of VvE die tenminste een heel pand vertegenwoordigd.

Artikel 5. De subsidieaanvraag

  • 1. In aanvulling op artikel 5, tweede lid van de ASAW 2012 worden bij de aanvraag voor   maatwerkadvies de volgende gegevens ingediend:

    • a.

      eigendomsbewijs van het betreffende pand en/of actuele VvE-registratie KvK en splitsingsakte en/of machtiging waaruit blijkt dat de aanvrager bevoegd is voor het gehele pand een aanvraag te doen;

    • b.

      het maatwerkadvies waarop de aanvraag betrekking heeft.

    • c.

      de factuur van het gecertificeerd bureau voor het opstellen van het maatwerkadvies.

  • 2. In aanvulling op artikel 5, tweede lid van de ASAW 2012 worden bij de aanvraag voor  de labelstap subsidie de volgende gegevens ingediend:

    • a.

      recente documenten waaruit blijkt dat de aanvrager bevoegd is de aanvraag voor het hele pand te doen (bijvoorbeeld eigendomsbewijs van het betreffende pand en/of actuele VvE-registratie KvK en splitsingsakte en/of machtiging);

    • b.

      een maatwerk advies, niet ouder dan 6 maanden;

    • c.

      een realistische planning waaruit blijkt dat binnen 1 jaar werkzaamheden zullen worden uitgevoerd die op grond van het overlegde maatwerkadvies zullen leiden tot tenminste 2 labelstappen en een energielabel van tenminste B of C voor alle woningen in het pand.

Artikel 6. Weigeringsgronden

  • Het DB kan de aanvraag tot subsidie geheel of gedeeltelijk weigeren indien:

    • a.

      Vóór de verlening van de subsidie reeds een begin is gemaakt met de uitvoering van de werkzaamheden nodig voor een labelstap, waarvoor subsidie wordt gevraagd;

    • b.

      Indien dezelfde eigenaar reeds voor 8 appartementen op grond van deze regeling subsidie is verleend of verleend zal worden

    • c.

      In het geval van de maatwerk advies subsidie:

      I  indien reeds eerder subsidie voor een maatwerkadvies is verleend en sindsdien geen labelstapsubsidie is verleend en/of geen verbeteringen aan het pand zijn aangebracht.

      II Indien reeds tweemaal eerder voor het betreffende adres een maatwerkadvies subsidie is verleend.

    • d.

      In het geval van de labelstapsubsidie:

      I  indien voor dezelfde woning reeds eerder subsidie is verleend voor labelstappen.

Artikel 7. Vaststelling subsidie labelstap

  • 1. In aanvulling op artikel 14 van de ASAW 2012 wordt bij de aanvraag om vaststelling overgelegd het energielabel van de woning, niet ouder dan 3 maanden.

  • 2. De subsidie wordt uitbetaald na vaststelling.

  • 3. De subsidie kan lager of nihil worden vastgesteld indien:

    • a.

      niet in alle woningen van het pand label B of C gehaald is;

    • b.

      niet in alle woningen van het pand tenminste 2 labelstappen gemaakt zijn;

    • c.

      de labelstappen waarvoor de subsidie is verleend niet in alle betrokken woningen binnen één jaar na verlening van de subsidie is afgerond;

    • d.

      het bereikte energielabel niet in overeenstemming is met het energielabel waarvoor de subsidie is aangevraagd;

    • e.

      de woning waarop de aanvraag betrekking heeft niet voldoet aan het bouwbesluit bestaande bouw en/of de gedane aanpassingen niet conform bouwregelgeving zijn aangebracht.

Artikel 8. Citeertitel

  • De regeling wordt aangehaald als "Nadere regels subsidie energiebesparing voor eigenaren van de bestaande particuliere woningvoorraad in Stadsdeel West 2013

  • 1Gecertificeerde adviseurs zijn  bijvoorbeeld te vinden via de website van KBI (http://www.kbi.nl/zoek-een-certificaathouder) en/of via de website van Meer met Minder: http://www.meermetminder.nl/51/energie-besparen-met-mmm/maatwerkadvies.html.

Toelichting

Zoals de toelichting op de ASVW2012 aangeeft, biedt de ASAW2012 een algemeen kader in aanvulling op titel 4.2 Awb dat het wettelijke kader voor subsidies geeft. Deze titel geeft dwingende en facultatieve regels voor subsidieverstrekking. Dit verklaart waarom de toelichting op de ASAW2012 er uitdrukkelijk op wijst dat de gebruiker van de ASAW2012 zich er van bewust moet zijn dat ook algemene bepalingen uit titel 4.2 Awb van toepassing kunnen zijn.

Artikel 4:23 Awb eist in beginsel een wettelijke grondslag voor subsidies. Zoals de toelichting op artikel 2 ASAW2012 bevestigt biedt deze verordening onvoldoende wettelijke grondslag zoals de Awb voorschrijft. In de Awb is bepaald dat een beleidsregel een algemene regel is omtrent de afweging van belangen, de vaststelling van feiten of de uitleg van wettelijke voorschriften. Een beleidsregel kan niet dienen als wettelijke grondslag als bedoeld in artikel 4:23 Awb. Artikel 3 ASAW2012 voorziet hierin: Het DB is bevoegd nadere regels vast te stellen. Deze hebben de status van algemeen verbindende voorschriften en treden pas in werking na bekendmaking op de in de Gemeentewet voorgeschreven wijze. Artikel 139 Gemeentewet geeft de regels voor deze bekendmaking