Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Zuid

Subsidieregeling zorg jaarlijks

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Zuid
Officiële naam regelingSubsidieregeling zorg jaarlijks
CiteertitelSubsidieregeling zorg jaarlijks
Vastgesteld doorgedelegeerde functionaris
Onderwerp
Eigen onderwerpMaatschappelijke zorg, ondersteuning en welzijn

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Stadsdeelkrant, jaargang 2, nummer 6, 24 maart 2011

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-03-201114-06-2013nieuwe regeling

15-03-2011

Stadsdeelkrant, jaargang 2, nummer 6, 24 maart 2011

-

Tekst van de regeling

Verordening

Artikel 1 Begripsbepalingen
  • a.

    Dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van Stadsdeel Zuid;

  • b.

    Mensen met een  beperking: mensen met een verstandelijke of cognitieve beperking en mensen met een fysieke beperking die veelal aangewezen zijn op zorg of ondersteuning om zelfstandig of in een beschermende omgeving te wonen en te participeren;

  • c.

    Algemeen maatschappelijk werk: hulp aan mensen met complexe maatschappelijke problematiek in acute crisissituaties evenals algemene ondersteuning en doorverwijzing naar voorzieningen;

  • d.

    Sociaal raadsliedenwerk: hulp aan bewoners met juridische en/of inkomensvraagstukken;

  • e.

    Oudere: een zelfstandig wonende 75 plusser die in het kader van zijn leeftijd fysieke en/of mentale en/of sociale beperkingen ervaart;

  • f.

    Individueel gerichte welzijnsdiensten: een basispakket van voorzieningen en welzijnsdiensten in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), bedoeld als een kortdurend en de zelfredzaamheid bevorderend vangnet voor ouderen en mensen met een beperking,  bestaande uit  de activiteiten thuisadministratie, cliëntondersteuning, thuismaaltijden, klussenhulp, telefooncirkel en boodschappendienst;

    f.          Thuisadministratie:  ondersteuning, gericht op het met enige hulp zelf (weer) leren doen van de thuisadministratie;

  • g.

    Cliëntondersteuning: ondersteuning aan cliënten die meervoudige, complexe problemen op meerdere levensgebieden hebben, die de regie (tijdelijk) kwijt zijn en bij wie sprake is van een ontregelde situatie;

  • h.

    Thuismaaltijden: de verstrekking van warme maaltijden of vriesverse maaltijden aan huis;

  • i.

    Klussenhulp: hulp bij eenvoudige werkzaamheden in en rond het huis;

  • j.

    Telefooncirkel: een telefonisch en sociaal vangnet;

  • k.

    Boodschappendienst: ondersteuning bij het doen of brengen van boodschappen;

  • l.

    Toegangscriteria: in het kader van de Wmo in de gemeente Amsterdam en/of in stadsdeel Zuid vastgestelde voorwaarden, waaronder ouderen of mensen met een beperking aanspraak kunnen maken op een voorziening of welzijnsdienst uit het basispakket individueel gerichte welzijnsdiensten;

  • m.

    Breed sociaal Loket: is het loket voor mensen die moeite hebben die zelf hun weg te vinden in het complexe ondersteuningsaanbod van de Wmo.

  • n.

    Ketenaanpak dementie: samenwerking en afstemming tussen zorgprofessionals en welzijnsinstellingen om te komen tot een brede aanpak van dementiegerelateerde problematiek.

  • o.

    mantelzorger: iemand die langdurig en/of intensief zorg geeft aan een hulpbehoevende in zijn of haar naaste omgeving;

  • p.

    Emotionele en educatieve ondersteuning: lotgenotencontact, trainingen en informatieve bijeenkomsten voor mantelzorgers en eventueel de verzorgde.

Artikel 2  Doel van de regeling

Het dagelijks bestuur beoogt met deze regeling dat mensen met psychische, psychosociale en/of financiële problemen worden begeleid om te kunnen (blijven) meedoen aan de samenleving en dat ouderen en mensen met een fysieke en/of mentale beperking zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen.

Artikel 3 Subsidiabele activiteit Algemeen Maatschappelijk Werk

Het dagelijks bestuur kan activiteiten in het kader van Algemeen Maatschappelijk Werk subsidiëren.

Artikel 3 a Subsidiecriteria
  • 1. De te subsidiëren activiteit betreft kortdurende trajecten waar het kan en langdurige trajecten waar het nodig is.

  • 2. De te subsidiëren activiteit is groepsgericht waar het kan en individueel waar nodig.

  • 3. De te subsidiëren activiteit bevat geen informatiefunctie, welke door het Breed sociaal loket wordt uitgevoerd.

Artikel 3 b Verplichtingen
  • 1. De subsidieontvanger voorkomt wachtlijsten en meld het ontstaan van een wachtlijst terstond aan het stadsdeel.

  • 2. De subsidieontvanger is verplicht de door het dagelijks bestuur gewenste registraties bij te houden.

  • 3. De subsidieontvanger heeft samenwerkingsafspraken met het breed sociaal loket.

  • 4. De hulpverleners die door de subsidieontvanger worden ingezet hebben kennis van de sociale kaart van het stadsdeel Zuid en van de gemeente Amsterdam.

  • 5. De subsidieontvanger stemt af en werkt samen met andere partners in de ketenzorg.

  • 6. De door de subsidieontvanger georganiseerde activiteiten voldoen binnen 3 jaar aan de certificering voor goede dienstverlening.

Artikel 3 c Wijze van beoordelen

Het dagelijks bestuur beoordeelt aanvragen op grond van de mate waarin deze   voldoen aan het doel van deze regeling, aan de subsidiecriteria genoemd onder artikel 3a en op grond van de beste verhouding tussen kwaliteit en prijs van de te organiseren activiteit.

Artikel 4 Subsidiabele activiteit Sociaal Raadsliedenwerk

Het dagelijks bestuur kan activiteiten subsidiëren die ondersteuning bieden aan bewoners uit het stadsdeel Zuid met juridische en/of inkomensvraagstukken.

Artikel 4 a Subsidiecriteria
  • 1. De gesubsidieerde activiteit wordt aangeboden als kortdurende ondersteuning in de vorm van een traject.

  • 2. De te subsidiëren activiteit bevat geen informatiefunctie, welke door het Breed sociaal loket wordt uitgevoerd.

Artikel 4 b Verplichtingen
  • 1. De subsidieontvanger voorkomt wachtlijsten en meldt het ontstaan van een wachtlijst terstond aan het stadsdeel.

  • 2. Aan de activiteiten van de maatschappelijke dienstverlening waar Sociaal Raadsliedenwerk onderdeel van is worden integrale intakes verbonden.

  • 3. Sociaal raadslieden die door de subsidieontvanger worden ingezet hebben kennis van de sociale kaart van het stadsdeel Zuid en van de gemeente Amsterdam.

  • 4. De subsidieontvanger voert een voorkeursbeleid gericht op lagere inkomens.

  • 5. De subsidiabele activiteit bevat een advies- en verwijsfunctie voor ZPP'ers met inkomensvraagstukken.

  • 6. De subsidieontvanger is verplicht de door het dagelijks bestuur gewenste registraties bij te houden.

  • 7. De subsidieontvanger heeft samenwerkingsafspraken met het Breed sociaal loket.

  • 8. De hulpverleners die door de subsidieontvanger worden ingezet hebben kennis van de sociale kaart van Zuid en Amsterdam.

Artikel 4 c Wijze van beoordelen

Het dagelijks bestuur beoordeelt aanvragen op grond van de mate waarin deze   voldoen aan het doel van deze regeling, aan de subsidiecriteria genoemd onder artikel 4a en op grond van de beste verhouding tussen kwaliteit en prijs van de te organiseren activiteit.

Artikel 5 Subsidiabele activiteit individueel gerichte welzijnsdiensten

Het dagelijks bestuur kan subsidie verlenen voor individueel gerichte welzijnsdiensten.

Artikel 5 a Algemene subsidiecriteria
  • 1. De subsidieontvanger biedt de voorzieningen en welzijnsdiensten aan in stadsdeel Zuid.

  • 2. De subsidieontvanger biedt de voorzieningen en welzijnsdiensten aan ter bevordering van de zelfredzaamheid van ouderen en mensen met een beperking.

  • 3. De subsidieontvanger biedt de voorzieningen en welzijnsdiensten zoveel mogelijk kortdurend aan.

  • 4. De subsidieontvanger houdt zich aan de toegangscriteria.

  • 5. De subsidieontvanger kan worden verplicht bij sommige voorzieningen en welzijnsdiensten een eigen bijdrage te vragen aan de cliënt. Deze eigen bijdrage kan jaarlijks worden gewijzigd.

Artikel 5 b Algemene verplichtingen
  • 1. Subsidieontvangers monitoren met Regipronet, of met een soortgelijk  betrouwbaar systeem,  de omvang en samenstelling van de doelgroep, het aantal geleverde voorzieningen en welzijnsdiensten en de kwaliteit daarvan.

  • 2. Subsidieontvangers  bevorderen de inzet van vrijwilligers en leer/werkprojecten bij het uitvoeren van de voorzieningen en welzijnsdiensten.

  • 3. Subsidieontvangers bieden de voorzieningen en welzijnsdiensten waar mogelijk aan meerdere cliënten tegelijkertijd aan.

  • 4. Subsidieontvangers  doen jaarlijks een klanttevredenheidsonderzoek naar de geleverde voorzieningen en welzijnsdiensten.

  • 5. Subsidieontvangers maken samenwerkingsafspraken met het Breed sociaal loket.

  • 6. Subsidieontvangers zijn bij het leveren van de voorzieningen of welzijnsdiensten aan ouderen en mensen met een beperking verplicht om negatieve signalen rond het welbevinden te constateren en door te geven.

  • 7. Subsidieontvangers hanteren ten aanzien van hun medewerkers bij het leveren van de voorzieningen en welzijnsdiensten de kwaliteitseisen en profielen, zoals deze in het kader van de Wmo in de gemeente Amsterdam en/of in stadsdeel Zuid zijn vastgesteld.

Artikel 5 c Subsidiecriteria thuisadministratie

In aanvulling op de criteria uit artikel 5 a geldt het volgende criterium voor subsidieverlening bij thuisadministratie:

De subsidieontvanger biedt thuisadministratie aan in een kortdurende en langdurende vorm, en handelt daarbij conform beleidsnotitie "De herijking van de thuisadministratie' (4 februari 2009).

Artikel 5 d Subsidiecriteria cliëntondersteuning
  • In aanvulling op de criteria uit artikel 5 a gelden de volgende criteria voor subsidieverlening bij clientondersteuning.

  • De subsidieontvanger:

  • 1. verheldert de complexe problematiek die van invloed is op meerdere levensgebieden;

  • 2. biedt de cliënt inzicht in mogelijke oplossingen;

  • 3. adviseert de cliënt onafhankelijk bij het maken van de keuze in het aanbod die het beste aansluit op diens vraag en behoefte;

  • 4. versterkt de regie bij de cliënt (en zijn netwerk/omgeving);

  • 5. verwijst door, bemiddelt en/of leidt naar het juiste/gewenste reguliere aanbod zorg en voorzieningen, en/of zet het (informeel) netwerk rond de cliënt in;

  • 6. signaleert en kaart aan de knelpunten in het aanbod van welzijnsdiensten en voorzieningen voor verschillende doelgroepen;

  • 7. handelt conform de beleidsnotitie "Eindnotitie Cliëntondersteuning in Amsterdam." (10 februari 2010).

Artikel 5 e Subsidiecriteria klussenhulp
  • In aanvulling op de criteria uit artikel 5 a gelden de volgende criteria voor subsidieverlening bij klussenhulp.

  • De subsidieontvanger:

  • 1. verricht de klussen ter bevordering van de veiligheid en/of de leefbaarheid;

  • 2. verwijst omvangrijke klussen en klussen voor mensen die niet in aanmerking komen voor de klussenhulp door naar geselecteerde zzp'ers;

  • 3. informeert bij het maken van een afspraak voor een klus of er wellicht iemand is in het sociale netwerk die de klus ook kan doen;

  • 4. verricht geen klus bij cliënten die een servicecontract hebben, of kunnen afsluiten, bij hun woningcorporatie, en het  klussen betreft die onder zo'n servicecontract vallen;

  • 5. voert klussen zoveel mogelijk uit met vrijwilligers en/of  in leer- / werktrajecten;

  • 6. handelt conform de beleidsnotitie "Eindnotitie herijking klussenhulp" (10 februari 2010).

Artikel 5 f Subsidiecriteria thuismaaltijden
  • In aanvulling op de criteria uit artikel 5 a gelden de volgende criteria voor subsidieverlening bij thuismaaltijden:

  • De subsidieontvanger:

  • 1. bestemt de ontvangen subsidie voor de levering van een door het stadsdeel jaarlijks vast te stellen aantal warme en vriesverse maaltijden;

  • 2. handelt conform de beleidsnotitie "Stedelijk Kader Maaltijden" (24 juni 2009).

Artikel 5 g Subsidiecriteria telefooncirkel
  • In aanvulling op de criteria uit artikel 5 a gelden de volgende criteria voor subsidieverlening bij telefooncirkels:

  • De subsidieontvanger:

  • 1. organiseert een dagelijks vangnet met behulp van de telefoon en een periodiek vangnet door middel van bijeenkomsten;

  • 2. organiseert de telefooncirkels en de bijeenkomsten ter bevordering van de veiligheid en/of de gezondheid.

Artikel 5 h Subsidiecriteria boodschappendienst

In aanvulling op de criteria uit artikel 5 a geldt het volgende criterium voor subsidieverlening bij boodschappendienst:

De subsidieontvanger organiseert door het aanbieden van vervoer en/of door het organiseren van vrijwilligers de ondersteuning die cliënten nodig hebben bij het in huis halen van boodschappen.

Artikel 5 i Wijze van beoordelen

Het dagelijks bestuur beoordeelt aanvragen op grond van de mate waarin deze voldoen aan het doel van deze regeling, aan de subsidiecriteria genoemd in lid 5a en   lid 5c tot en met 5h, en op grond van de beste verhouding tussen kwaliteit en prijs van de te organiseren activiteiten.

Artikel 6 Subsidiabele activiteit educatieve en emotionele ondersteuning die aansluit bij de ketenaanpak dementie

Het dagelijks bestuur kan subsidie verlenen voor emotionele en educatieve ondersteuning in de vorm van het Amsterdamsontmoetingscentrum en Alzheimercafés, die aansluit bij de ketenaanpak dementie.

Artikel 6 a Subsidiecriteria      
  • 1. De subsidiabele activiteit richt zich op patiënten met dementie en zijn of haar directe omgeving, waaronder mantelzorgers.

  • 2. De subsidiabele activiteit heeft betrekking op:

    • a.

      informeren en adviseren van dementiepatiënten en hun directe omgeving, waaronder mantelzorgers;

    • b.

      het bieden van emotionele ondersteuning van dementiepatiënten en hun directe omgeving, waaronder mantelzorgers.

Artikel 6 b Wijze van beoordelen

Het dagelijks bestuur beoordeelt aanvragen op grond van de mate waarin deze   voldoen aan het doel van deze regeling en de subsidiecriteria genoemd in lid 6a en op grond van de beste verhouding tussen kwaliteit en prijs van de te organiseren activiteiten.

Artikel 7 Algemene Verplichtingen

De binnen de subsidieregeling Zorg jaarlijks gesubsidieerde activiteiten dienen in beginsel open te staan voor alle bewoners ongeacht etniciteit, sekse, geloof, geaardheid, politieke voorkeur of levensbeschouwing.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking de dag na bekendmaking.

Artikel 9 Citeerartikel

Deze regeling wordt aangehaald als ‘Subsidieregeling zorg jaarlijks'.