Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Zuid

Nadere subsidieregeling woningonttrekking

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Zuid
Officiële naam regelingNadere subsidieregeling woningonttrekking
CiteertitelNadere subsidieregeling woningonttrekking
Vastgesteld doorgedelegeerde functionaris
Onderwerp
Eigen onderwerpVolkshuisvesting en wonen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De stadsdeelraad heeft op 25 januari 2012 besloten het subsidieplafond vast te stellen op € 350.000,-.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-05-201224-01-2013nieuwe regeling

12-05-2012

Officiële bekendmakingen op www.zuid.amsterdam.nl, week 19, 11 mei 2012

-

Tekst van de regeling

Verordening

Hoofdstuk 1  Algemene bepalingen:
Artikel 1 Begripsbepalingen
  • a.

    Dagelijks Bestuur: het dagelijks bestuur van Stadsdeel Zuid;

  • b.

    Eigenaar: natuurlijke of rechtspersoon die de juridische of het economische eigendom heeft van een onroerende zaak

  • c.

    BAR: (Bewoonde Andere Ruimte) een woonruimte welke niet voldoet aan de minimale eisen van het Bouwbesluit.

  • d.

    bouwkosten: de kosten van bouwkundige of bouwtechnische maatregelen gemoeid met de realisatie van woonruimte als beldoel in artikel 1.2 van deze subsidieregeling;

  • e.

    bestemmingsreserve woningonttrekking; reserve, waarin het stadsdeel Zuid de financiële compensatie van eigenaren stort in het geval, dat het stadsdeel volgens de regels van de verordening woningonttrekking toestemming geeft om woonruimte te onttrekken door omzetting, samenvoeging of sloop; deze verordening vormt op stadsdeelniveau een nadere uitwerking van de Regionale Huisvestingsverordening Stadsregio Amsterdam 2010;

  • f.

    activiteit: activiteit als bedoeld in wet algemene bepalingen omgevingsrecht (wabo) artikel 2.1, eerste lid, of 2.2;

Artikel 2 Reikwijdte van de regeling

Met deze subsidieregeling zet het Dagelijks Bestuur de financiële compensatie geïnd bij woningonttrekking in het belang van een evenwichtige volkshuisvesting in stadsdeel Zuid in. Een aanvraag bij de nadere regeling woningonttrekking kan uitsluitend worden gedaan ten behoeve van de realisatie van huurwoningen in het stadsdeel Zuid met minder dan 140 punten en met een kale huurprijs onder de huurtoeslaggrens.

Artikel 3 Subsidiabele activiteit
  • 1. Het DB kan eenmalig subsidie verlenen voor het realiseren van doelgroepenwoningen die door de markt niet vanzelfsprekend worden gerealiseerd met name:

    • a.

      het creëren van (zorg)woningen voor ouderen, huisvesting voor mindervaliden, huisvesting voor grotere gezinnen, jongeren- en studentenhuisvesting;

  • 2. In bestaande bouw het omzetten en realiseren van:

    • a.

      onzelfstandige woonruimte ten behoeve van maatschappelijke opvang vanuit een niet-woonbestemming;

    • b.

      het omzetten van niet-zelfstandige woonruimte in zelfstandige woonruimte;

    • c.

      het omzetten van een BAR tot zelfstandige woonruimte, waarbij de woonruimte zodanig wordt aangepast dat wordt voldaan aan de minimale eisen van het Bouwbesluit;

    • d.

      het omzetten van niet-woonruimte, waaronder verouderde kantoren of winkelpanden in zelfstandige woonruimte;

Hoofdstuk 2 Subsidieverdeling
Artikel 4 Wijze van verdelen

De aanvragen om subsidie worden op volgorde van ontvangst in behandeling genomen;

Hoofdstuk 3 Aanvraag van de subsidie
Artikel 5 Indienen aanvraag en in te dienen stukken
  • Met het aanvraagformulier moeten de volgende bescheiden worden overgelegd:

  • 1. een kopie van het koopcontract of van de akte van transport van het zakelijk recht op het desbetreffende onroerend goed of enig andere bewijs van zakelijk recht van de aanvrager op dit goed;

  • 2. een bouwplan, dat tenminste voldoet aan de indieningsvereisten voor een vergunning-aanvraag conform de regeling omgevingsrecht: hoofdstukken 1, 2, 6 en 8 in geval de werkzaamheden vergunningvrij zijn.

  • 3. een volledige kostenbegroting van de bouwkundige werkzaamheden;

  • 4. een volledige opgave van alle bijdragen die uit andere hoofde worden verleend of zijn toegezegd;

  • 5. een puntenwaardering conform het Besluit huurprijzen woonruimte;

Artikel 6 Aanvraagtermijn
  • 1. De aanvraag moet voor de start van de activiteit worden ingediend;

  • 2. De aanvraag moet gelijktijdig met of na de aanvraag om de omgevingsvergunning worden ingediend.

Artikel 7 Beslistermijn
  • 1. Het dagelijks bestuur beslist op de aanvraag tot subsidieverlening binnen acht weken, als het een vergunningvrije activiteit betreft.

  • 2. Het dagelijks bestuur beslist op de aanvraag tot subsidieverlening gelijktijdig met de behandeling van de omgevingsvergunningaanvraag voor eenzelfde activiteit;

  • 3. Indien een vergunningaanvraag buiten behandeling wordt gelaten, wordt aangehouden of niet ontvankelijk wordt verklaard geldt deze beslissing ook voor de beslistermijn op de subsidieaanvraag;

  • 4. Het dagelijks bestuur kan zijn beslissing ten hoogste met zes weken verdagen.

Hoofdstuk 4 Weigering van de subsidie
Artikel 8 Weigeringsgronden
  • Naast de weigeringsgronden, zoals bepaald in de algemene subsidieverordening van stadsdeel Zuid, zijn weigeringsgronden op basis van deze subsidie:

  • 1. Indien de aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de activiteit wordt geweigerd, waarop de betreffende subsidieaanvraag van toepassing is;

  • 2. Indien de (bouw)activiteit start, voordat op de subsidieaanvraag voor diezelfde activiteit is beslist;

  • 3. Indien de aanvrager al overheidssubsidie of een overheidsbijdrage ontvangt voor de aangevraagde activiteit;

Artikel 7 Hoogte van de subsidie
  • 1. Onder verwijzing naar de voorkomende situaties beschreven in artikel 3 bedraagt de subsidie maximaal 50% van de door het Dagelijks Bestuur goedgekeurde bouwkosten per wooneenheid, met een maximum van € 25.000;

  • 2. Bouwkosten komen niet voor subsidie in aanmerking indien de te treffen maatregelen:

    • a.

      meer dan 10 % afwijken van de Amsterdamse richtprijzen Woningbouw voor het betreffende jaar van de aanvraag of

    • b.

      niet als zodanig zijn uit te voeren binnen de marge voor de Amsterdamse richtprijzen.

Artikel 8 Verplichtingen
  • 1. Bouwplan

    Het Dagelijks Bestuur kan bij de subsidieverlening aan de subsidieontvanger verplichtingen opleggen met betrekking tot de aard, de inrichting en de wijze van uitvoering van het bouwplan, die voortkomen uit de specifieke wooneisen van de doelgroepen.

  • 2. Toekomstig gebruik

    De subsidie wordt verleend onder de voorwaarde dat de gedurende vijf jaar de subsidieontvanger of diens rechtsopvolgers:

    • a.

      de woning niet geheel of gedeeltelijk aan de bestemming tot bewoning onttrekken, met een andere woning samenvoegen of van zelfstandige in onzelfstandige woonruimte omzetten;

    • b.

      de woning deugdelijk zullen onderhouden;

    • c.

      de huurder geen hogere dan de in het Besluit huurprijzen woonruimte bedoelde maximaal redelijke huurprijzen in rekening te brengen, onverminderd de wettelijke toegestane huurverhogingen.

Artikel 9 Inwerkingtreding en overgangsbepaling
  • 1. Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2. Ten aanzien van aanvragen, waarbij subsidie is verleend voor de datum van inwerking-treding van deze verordening, blijven de bepalingen van de verordening of de regeling op grond, waarvan die subsidie is verleend, van toepassing.

Artikel 10 Citeerartikel

Deze regeling wordt aangehaald als ‘nadere subsidieregeling woningonttrekking'

Toelichting:

1


Noot
1[Toelichting: Woningonttrekking wordt als voorraadinstrument ingezet om bij te dragen aan één van de prioriteiten uit de woonvisie, n.l. het toegankelijk houden van gebieden met hoge marktdruk voor lage en middeninkomens. De algemene lijn in het beleid is dan ook dat woningonttrekking in gebieden met hoge marktdruk sterker gereguleerd is dan in gebieden met minder marktdruk.Financiële compensatie van woningonttrekking is toegestaan om het bevoegd gezag i.c. het stadsdeel in staat te stellen weer woningen toevoegen aan de woningvoorraad, die vanuit volkshuisvingsbelang als noodzakelijk zijn gelabeld. ]