Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - West

Subsidieregeling Opvang gevolgen AWBZ Pakketmaatregel

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - West
Officiële naam regelingSubsidieregeling Opvang gevolgen AWBZ Pakketmaatregel
CiteertitelSubsidieregeling Opvang gevolgen AWBZ Pakketmaatregel
Vastgesteld doorgedelegeerde functionaris
Onderwerp
Eigen onderwerpMaatschappelijke zorg, ondersteuning en welzijn

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Art. 10 onder b:

De regeling vervalt per 31 december 2011 of zoveel eerder als het subsidieplafond zoals bedoeld in artikel 4 is bereikt.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-201131-12-2011nieuwe regeling

01-07-2011

Stadsdeelkrant West.amsterdam.nl 29 juni 2011

2011/9580

Tekst van de regeling

Inleiding

De pakketmaatregel AWBZ heeft tot gevolg dat mensen met een ondersteuningsbehoefte, die geen recht (meer) hebben op AWBZ-zorg, binnen het eigen netwerk hiervoor een oplossing moeten zoeken en/of zich hiervoor tot de gemeente moeten wenden. De verwachting is daarom dat er op grotere schaal een beroep op gemeentelijke Wmo-voorzieningen zal worden gedaan.

De subsidieregeling voorziet in het opvangen van de gevolgen van de AWBZ pakketmaatregel door aan de ondersteuningsvraag van de diverse doelgroepen tegemoet te komen.

Subsidieregeling Opvang gevolgen AWBZ Pakketmaatregel

Artikel 1. Begripsbepalingen.
  • In de regeling wordt verstaan onder:

    • a.

      AWBZ: Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten.

    • b.

      Awb: Algemene wet bestuursrecht.                       

    • c.

      Pakketmaatregel: Zorg diende volgens voormalig staatssecretaris Bussemaker beschikbaar te blijven voor de meest kwetsbare mensen in de samenleving. De begeleiding is nu beperkt tot mensen met een matige of ernstige beperking op het vlak van zelfredzaamheid. De begeleiding bij participatie in de samenleving is vervallen.

    • d.

      WMO: Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

    • e.

      ASVW: Algemene Subsidie Verordening stadsdeel West.

    • f.

      Het Dagelijks Bestuur: het dagelijks bestuur van stadsdeel West.

    • g.

      Het Stadsdeel: het stadsdeel West.

    • h.

      Subsidie: eenmalige activiteitensubsidie (Asvw)

Artikel 2.  Reikwijdte.
  • a. De regeling is van toepassing op door het dagelijks bestuur te verstrekken subsidies ter ondersteuning van diverse doelgroepen die geen recht (meer) hebben op AWBZ-zorg;

  • b. Subsidies worden alleen verstrekt aan instellingen die het te financieren AWBZ-project uit deze  regeling binnen het stadsdeel uitvoeren en die ten goede komen aan de burgers van het stadsdeel.

Artikel 3.  Subsidiale kosten.
  • Aan de instellingen, zoals genoemd in artikel 2, kan een bijdrage worden toegekend voor de volgende projecten (voor elk project is een plafond ingesteld):

    • a.

      eigen kracht versterkende methodieken

    • b.

      projecten gericht op Empowerment / Weerbaarheid

    • c.

      collectief aanbod thuisadministratie

    • d.

      toegankelijk maken voor- en naschoolse opvang

    • e.

      maatjesprojecten

    • f.

      ontmoetingsruimten Nieuwe Stijl

    • g.

      projecten gericht op het bieden van dagstructuur en dagactiviteiten

    • h.

      versterken mogelijkheden voor informele respijtzorg

    • i.

      projecten ter ondersteuning van jonge mantelzorgers en mantelzorgers van dementerenden

    • j.

      bevorderen deskundigheid en stimuleren actief burgerschap

    • k.

      deskundigheidsbevordering

Artikel 4. Subsidieplafond.
  • De subsidieregeling heeft een plafond van € 567.387,-.

Artikel 5. Subsidieaanvraag.
  • a. De subsidieaanvraag wordt schriftelijk ingediend bij het dagelijks bestuur op een door deze beschikbaar gesteld aanvraagformulier;

    b. Zoals bepaald in Awb en de Asvw (artikel 2.1), dienen bij de aanvraag daarnaast nog de volgende gegevens en bescheiden overgelegd te worden:

        * een recent uittreksel uit de Kamer van Koophandel;

        * een begroting, met een duidelijke toelichting, betreffende de activiteit waarop de aanvraag betrekking heeft.

Artikel 6. Verleningvoorwaarden.
  • Aan de subsidieverlening worden de volgende voorwaarden gesteld:

    • a.

      de activiteiten passen binnen de genoemde bestedingsrichtingen en voorzien in de gestelde ondersteuningsvragen;

    • b.

      de activiteiten vinden plaats in de periode van 1 oktober 2011 tot en met 30 juni 2012, met een uitloop tot uiterlijk 31 december 2012, indien daartoe zwaarwegende redenen voor zijn;

    • c.

      het dagelijks bestuur behoudt zich het recht voor om te beslissen over de mate van zwaarwegendheid;

    • d.

      de subsidieaanvraag dient inzichtelijk te maken hoe het gebruik van het aanvullende aanbod door de nieuwe doelgroep gemonitored gaat worden;

    • e.

      de activiteiten die uit de AWBZ verdwijnen mogen niet 1-op-1worden overgenomen uit de middelen die nu ter beschikking staan;

    • f.

      het dagelijks bestuur kan aan het verstrekken van de subsidie nadere verplichtingen verbinden in de subsidieverleningbeschikking.

Artikel 7. Inhoudelijke beoordelingscriteria.
  • a. de subsidieaanvraag past binnen het gestelde kader, te weten:

    • * Uitvoeringsprogramma ‘Iedereen in West doet en telt mee';

      * Bestedingsplan AWBZ Compensatiemiddelen 2011 (bijlage 3);

      * Piramide Eigen Kracht, richtinggevend voor inzet compensatiebedrag.

  • b. de mate waarin de behoefte van de doelgroep voor de uit te voeren activiteit is aangetoond;

  • c. de in te zetten middelen waarmee uw organisatie de doelgroep wil bereiken;

  • d. de mate waarin de activiteit zoveel mogelijk budgetneutraal structureel geborgd wordt binnen het bestaande aanbod;

  • e. reeds lopende succesvolle projecten hebben de voorkeur;

  • f. de mate waarin de activiteit op vernieuwende wijze bijdraagt aan het oplossen van knelpunten als gevolg van de pakketmaatregel;

  • g. de mate waarin de activiteit bijdraagt aan het opvangen van nieuwe doelgroepen onder Wmo-aanbod;

  • h. de doeltreffendheid van de manier waarop de doelgroep wordt bereikt;

  • i. de mate waarin wordt samengewerkt met andere lokale, professionele en vrijwillige organisaties;

  • j. de mate waarin lokale informele netwerken, zoals vrijwillige bewonersinzet, mantelzorg e.d, wordt ingezet en benut;

  • k. de mate waarin de activiteiten passen binnen Welzijn nieuwe stijl, dat wil zeggen met accenten op eigen kracht, een grote rol voor het sociale netwerk van de cliënt, het inzetten van ervaringsdeskundigheid en het bevorderen van actief burgerschap;

  • l. met uw initiatief bekijkt u op welk gebieden (nog) meer gebruik kan worden gemaakt van vrijwilligers. Het is van belang dat u hierbij de ondersteuning en begeleiding van deze vrijwilligers betrekt, evenals mogelijke en gewenste deskundigheidsbevordering en kennisuitwisseling tussen professionals en vrijwilligers;

  • m. er wordt rekening gehouden met spreiding ten opzichte van vergelijkbaar aanbod in de directe omgeving;

  • n. de activiteiten zijn afgestemd op bestaand zorg- en welzijnsaanbod en zijn bij voorkeur innovatief.

Artikel 8. Weigeringgronden.
  • Het dagelijks bestuur kan de aanvraag tot subsidieverlening (deels) weigeren indien:

    • a.

      vóór de indiening van de aanvraag, reeds een begin is gemaakt met de uitvoering van de desbetreffende activiteit waarvoor de bijdrage wordt gevraagd;

    • b.

      blijkt dat er op grond van de regeling of door een ander overheidsorgaan voor dezelfde ondersteuningsbehoefte al een subsidie is verstrekt;

    • c.

      een vergunning vereist is voor de uitvoering van de activiteiten en deze niet is of kan wordenverleend;

    • d.

      er sprake is van aanwijsbare veiligheidsrisico's;

    • e.

      het subsidieplafond wordt overschreden van de deelprojecten.

Artikel 9. Subsidievaststelling
  • a. De subsidieontvanger dient een aanvraag tot subsidievaststelling in uiterlijk 3 maanden na afloop van de activiteiten c.q. na afloop van het tijdvak waarvoor de subsidie is verleend, conform artikel 4.1 van de Asvw.

Artikel 10. Inwerkingtreding.
  • a. De regeling treedt in werking op 1 juli 2011;

  • b. De regeling vervalt per 31 december 2011 of zoveel eerder als het subsidieplafond zoals bedoeld in artikel 4 is bereikt.

Artikel 11. Citeertitel.
  • De regeling wordt aangehaald als "Subsidieregeling Opvang gevolgen AWBZ Pakketmaatregel".