Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Naarden

Beleidsregels subsidieverlening mantelzorgondersteuning, bemiddeling vrijwillige thuishulp en buddyzorg Naarden 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Naarden
Officiële naam regelingBeleidsregels subsidieverlening mantelzorgondersteuning, bemiddeling vrijwillige thuishulp en buddyzorg Naarden 2013
CiteertitelBeleidsregels subsidieverlening mantelzorgondersteuning, bemiddeling vrijwillige thuishulp en buddyzorg Naarden 2013
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 1, lid 1, onder g, juncto artikel 4 lid 1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning
  2. bronvermelding

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2013Nieuwe regeling

17-12-2012

Geen

Beleidsregels subsidieverlening mantelzorgondersteuning, bemiddeling vrijwillige thuishulp en buddyzorg Naarden 2013

Tekst van de regeling

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Naarden;

gelet op de in artikel 1, lid 1, onder g, juncto artikel 4 lid 1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) neergelegde taak voor de gemeenten om mantelzorgers en vrijwilligers te ondersteunen;

gelet op het voornemen, opgenomen in het door de raad van de gemeente Naarden vastgestelde beleidsplan maatschappelijke ondersteuning 2012-2015, om mantelzorgondersteuning vorm te geven conform de basisfuncties mantelzorgondersteuning en de mantelzorgondersteuning en de bemiddeling vrijwillige thuishulp en buddyzorg middels een pilot persoonsvolgend te financieren;

gelet op het voornemen, opgenomen in het door de raad van de gemeente Naarden vastgestelde beleidsplan maatschappelijke ondersteuning 2012-2015, om met deze persoonsvolgende financiering te starten in 2013 en in ieder geval te laten voortduren tot 1 januari 2015;

gelet op het door de raad vastgestelde subsidiebeleidskader van de gemeente Naarden;

gelet op de Algemene subsidieverordening Naarden 2008, vastgesteld door de gemeenteraad van Naarden van 20 februari 2008;

overwegende dat het college van burgemeester en wethouders ingevolge artikel 6 lid  4 van de Algemene subsidieverordening Naarden 2008 bevoegd is tot het vaststellen van nadere beleidsregels voor bepaalde subsidie vormen;

overwegende dat het college van burgemeester en wethouders ingevolge artikel 6 lid  5 van de Algemene subsidieverordening Naarden 2008 onder meer bevoegd is tot het maken van productafspraken ter uitvoering van een subsidiebeschikking;

Besluit:

de beleidsregels subsidieverlening mantelzorgondersteuning, bemiddeling vrijwillige thuishulp en buddyzorg gemeente Naarden 2013

vast te stellen:

Hoofdstuk 1 INLEIDENDE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

1. Onder bemiddeling vrijwillige thuishulp wordt verstaan bemiddeling vrijwillige thuishulp voor mantelzorgondersteuning.

2. Onder aanvrager wordt verstaan een rechtspersoon in de zin van boek 2 BW.

Artikel 2 Algemene subsidieverordening Naarden 2008

Algemene subsidieverordening Naarden 2008 is van toepassing op aanvragen om een subsidie voor de ondersteuning van mantelzorgers, de bemiddeling vrijwillige thuishulp en buddyzorg met uitzondering van de artikelen 9 lid 4, 10, 11, 12 lid 2, 14 lid 1, 17, 20 en 22 van deze verordening. 

Hoofdstuk 2 DOELSTELLING EN WERKWIJZE

Artikel 3 Doelstelling

Doel van de subsidieverlening is ondersteuning van mantelzorgers, bemiddeling bij het verlenen van vrijwillige thuishulp en bemiddeling bij het verlenen van buddyzorg. 

Artikel 4 Werkwijze

De werkwijze voor mantelzorgondersteuning, bemiddeling vrijwillige thuishulp en bemiddeling buddyzorg verloopt volgens de onderstaande stappen:

1. Een mantelzorger heeft behoefte aan ondersteuning en meldt zich bij Wijzer. Ook kan door een gesprek met een inwoner met beperkingen duidelijk worden dat de mantelzorger ondersteuning nodig heeft. Daarnaast kan een inwoner die behoefte heeft aan een bemiddeling voor buddyzorg zich melden bij Wijzer. 

2. Er vindt een vraaggestuurd gesprek plaats tussen een Wmo consulent en de mantelzorger. Ook kan er een gesprek plaatsvinden tussen een Wmo consulent en de inwoner met beperkingen en de mantelzorger samen. Voor buddyzorg vindt een gesprek plaats tussen een Wmo consulent en de inwoner die behoefte heeft aan een buddy.

3. Tijdens het vraaggestuurde gesprek wordt in samenspraak een maatwerkpakket samengesteld.

4. De betrokkene ontvangt schriftelijk een korte terugkoppeling van het gesprek en de inhoud van het maatwerkpakket.

5. De betrokkene kan bij een rechtspersoon (in casu een dienstverlenende organisatie) naar keuze het mantelzorgpakket afnemen.

6. De eerste keer dat een rechtspersoon ondersteuning aanbiedt aan een inwoner uit de gemeente Naarden, Bussum of Muiden dient de rechtspersoon een subsidieaanvraag in.

7. De gemeente besluit op de subsidieaanvraag van de rechtspersoon. In de beschikking aan de rechtspersoon geeft de gemeente aan of de rechtspersoon ondersteuning aan inwoners mag bieden. De financiering van de ondersteuning vindt achteraf per kwartaal plaats op basis van een registratieformulier.

8. De rechtspersoon biedt ondersteuning aan de betrokkene die behoefte heeft aan ondersteuning conform het maatwerkpakket beschreven in de brief aan de betrokkene..

9. De rechtspersoon vult het registratieformulier in voor de financiering en stuurt deze naar de gemeente.

10. De gemeente financiert de rechtspersoon voor de geleverde ondersteuning.

Artikel 5 Toetsingskader

Het college van burgemeester en wethouders kan ter ondersteuning van een mantelzorger een subsidie verlenen voor mantelzorgondersteuning en/of een subsidie voor bemiddeling bij het verlenen van vrijwillige thuishulp en/of een subsidie voor bemiddeling bij het verlenen van buddyzorg, indien een aanvraag betrekking heeft op één van de volgende functies:

Informatie  Het geven van mondelinge, schriftelijke, telefonische of digitale informatie over mantelzorgondersteuning aan inwoners • voorlichting • (telefonisch) spreekuur • Doorverwijzing door Wijzer
Advies en begeleiding Het voeren van individuele gesprekken met inwoners door professionele krachten of vrijwilligers. • Ondersteuningsgesprekken • Luisterend oor • Maatschappelijk werk gesprekken met mantelzorgondersteuners
Emotionele steun Het bieden van intensieve begeleiding aan inwoners op individuele of groepsgewijze basis gericht op emotionele steun door professionele krachten of vrijwilligers. Inwoners voelen zich gesteund door herkenning van hun problemen. Zij kunnen hun verhaal kwijt, adviezen uitwisselen, tips delen en steun ervaren. • Individuele psychosociale begeleiding • Faciliteren lotgenotencontact  
Educatie Cursus/training/bijeenkomst om kennis en informatie over een bepaald onderwerp over te dragen aan de mantelzorgers en de verleners van vrijwillige thuishulp. Doel is inwoners deskundiger te maken in de taken die zij uitvoeren. Inwoners krijgen meer kennis over een duidelijk omschreven onderwerp. • Eenmalige voorlichting of themabijeenkomst • Training/cursus • Groepsbijeenkomsten maatschappelijk werk mantelondersteuners.
Respijtzorg Respijtzorg is de tijdelijke overname van zorg door vrijwilligers of professionals en heeft als doel de mantelzorger te ontlasten. Opvang buitenshuis (dagopvang, vakantieopvang, kortdurende opname) Opvang binnenshuis (vervangende mantelzorg, oppas, vrijwillige thuishulp)
Buddyzorg Bemiddeling voor het verlenen van buddyzorg uitgevoerd door vrijwilligers. • Opvang en sociaal contact • Sociaal praktische ondersteuning

 

Hoofdstuk 3 INCIDENTELE SUBSIDIE

Artikel 6 De aanvraag

1. Aanvragen worden bij het college ingediend door rechtspersonen.

2. De aanvraag wordt ingediend met behulp van een aanvraagformulier.

Bij een aanvraag overlegt de aanvrager:

a. een exploitatiebegroting van het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft;

b. een specificatie van de te verwachte omvang en aard van de persoonsvolgende dienstverlening.

3. Bij een eerste subsidieaanvraag legt de rechtspersoon tevens over:

a. de oprichtings- of stichtingsakte;

b. een exemplaar van de statuten;

c. een exemplaar van het huishoudelijk reglement;

d. een opgave van de bestuurssamenstelling.

Artikel 7 Besluit college

1. Het college van burgemeester en wethouders beslist binnen 13 weken op de subsidieaanvraag.

2. Het college van burgemeester en wethouders kan bij de subsidieverlening aanvullende voorwaarden stellen.

Hoofdstuk 4 VERPLICHTINGEN

Artikel 8 Vaststelling

1. De rechtspersoon registreert de verrichte activiteiten in het “Registratieformulier mantelzorgondersteuning, vrijwillige thuishulp en buddyzorg” opgenomen in bijlage 1 en behorend bij deze regeling.

2. De rechtspersoon zendt het in lid 1 genoemde registratieformulier toe aan het college van burgemeester en wethouders in januari, april, juli en oktober met registratie van de werkzaamheden verricht in het voorgaande kwartaal.

3. Het college stelt binnen 6 weken na indiening van het registratieformulier genoemd in lid 1 de subsidie vast.

Artikel 9 Intrekking of wijziging

Indien slechts ten dele of in zijn geheel niet is voldaan aan de subsidievoorwaarden of de

verplichtingen, kan het college van burgemeester en wethouders de subsidieverlening geheel of gedeeltelijk wijzigen of intrekken.

Hoofdstuk 5 SLOTBEPALINGEN

Artikel 10 Citeertitel en inwerkingtreding

1. Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als “Beleidsregels subsidieverlening mantelzorgondersteuning, bemiddeling vrijwillige thuishulp en buddyzorg Naarden 2013”.

2. Deze “Beleidsregels subsidieverlening mantelzorgondersteuning, bemiddeling vrijwillige thuishulp en buddyzorg Naarden 2013”. treden in werking op 1 januari 2013.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van Naarden d.d. 17 december 2012

Burgemeester en wethouders van Naarden

de secretaris,                         de burgemeester,

mw. H. Th. J. Molenbrugge   mw. dr. J.J. Sylvester

Bijlage beleidsregels Buddyzorg 1

Toelichting 1

Mantelzorg, vrijwillige thuishulp en buddyzorg

Mantelzorgers, vrijwilligers en buddyzorgers ondersteunen andere mensen. Mantelzorg, vrijwillige thuishulp en buddyzorg vallen onder de noemer ‘informele zorg’. Het is zorg die naast of in de plaats komt van professionele zorg (formele zorg). Mantelzorg vloeit voort uit een sociale of familie relatie. Je zorgt voor iemand omdat het je vader, je moeder, je buurman of je vriend is. Mantelzorg overkomt mensen in veel gevallen. Bij vrijwilligerszorg (vrijwillige thuishulp en buddyzorg) is sprake van een bewuste keuze om te zorgen voor anderen.

Mantelzorg en vrijwilligerswerk dragen bij aan een veerkrachtige samenleving waarin zoveel mogelijk inwoners zelfredzaam zijn en meedoen. In het beleidsplan maatschappelijke ondersteuning Naarden 2012-2015 “Naarden voor iedereen” is daarom opgenomen dat Naarden mantelzorgers en vrijwilligers ondersteunt en faciliteert.

Beleidsplan maatschappelijke ondersteuning Naarden 2012-2015 “Naarden voor iedereen”

In het beleidsplan is het voornemen opgenomen om mantelzorgondersteuning en vrijwillige thuishulp (waaronder buddyzorg) vorm te geven conform de basisfuncties mantelzorgondersteuning en deze ondersteuning in een pilot voor de jaren 2013 en 2014 persoonsvolgend te financieren.  Op deze manier wil Naarden maatwerk voor de mantelzorgondersteuning, vrijwillige thuishulp en buddyzorg realiseren.

Uitgangspunt is vormgeven aan eigen kracht en eigen regie van de inwoner met een beperking met als basis vraagsturing en maatwerk. Gekozen is voor een pilot mantelzorgondersteuning en vrijwillige thuishulp omdat juist bij deze doelgroep (mantelzorgers) maatwerk er voor kan zorgen dat mensen minder snel overbelast raken, indien zij op hun situatie toegespitste ondersteuning kunnen krijgen. Dit vervangt het meer aanbodgerichte en het meer groepsgewijs georganiseerde huidige aanbod (m.n. lotgenotencontact, ontspanningsactiviteiten en nieuwsbrief).

De verwachting is dat mantelzorgers met deze maatwerkondersteuning beter bereikt én bediend worden.

Maatwerk

Naarden brengt de functie informatie en advies voor mantelzorgers per 1 januari 2013 onder bij Wijzer, hét loket voor Wonen, Welzijn en Zorg. Door de informatie en advies functie in Wijzer te positioneren kan de gemeente de situatie van de zorgvrager en die van de mantelzorger met elkaar in verband brengen. Zo kan de gemeente maatwerkondersteuning geven aan zorgvrager én mantelzorger.

Deze maatwerk ondersteuning houdt in:

1. een vraaggestuurd gesprek (vraagverheldering, inzicht verwerven in de problemen) met de inwoner met beperkingen en met de mantelzorger. Zo nodig in twee aparte gesprekken;

2. vaststelling van een maatwerkpakket.

Onderdeel van dit maatwerkpakket kan een persoonsvolgend budget voor de mantelzorgondersteuning en/of de vrijwillige thuishulp en/of buddyzorg zijn. Dit budget heeft dan de vorm van een subsidie te verlenen aan de instelling (rechtspersoon) die de mantelzorgondersteuning verleent en/of voor de bemiddeling vrijwillige thuishulp en/of buddyzorg zorg draagt. Juridische basis hiervoor zijn de Algemene subsidieverordening Naarden 2008 en deze beleidsregels. Financiële basis is de begroting van de gemeente Naarden.

Toetsingskader

In het bovengenoemde beleidsplan staat dat de mantelzorgondersteuning plaats vindt conform de basisfuncties mantelzorg. De basisfuncties zijn opgesteld door het ministerie van VWS in samenspraak met  de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en Mezzo (de landelijke vereniging voor mantelzorgers en vrijwilligerszorg).

Het gaat dan om de volgende basisfuncties:

Basisfunctie 1: Informatie;

Basisfunctie 2: Advies en begeleiding;

Basisfunctie 3: Emotionele steun;

Basisfunctie 4: Educatie;

Basisfunctie 5: Praktische ondersteuning (ondersteuning verloopt niet via deze beleidsregels);

Basisfunctie 6: Respijtzorg;

Basisfunctie 7: Financiële tegemoetkoming (ondersteuning verloopt niet via deze beleidsegels);

Basisfunctie 8: Materiële hulp (ondersteuning verloopt niet via deze beleidsregels).

In het beleidsplan staat ook dat de ondersteuning van vrijwilligers plaats vindt conform de basisfuncties vrijwilligers. Deze basisfuncties zijn ook opgesteld door het ministerie van VWS in samenspraak met  de VNG en Mezzo.

Het gaat dan om de volgende basisfuncties:

Basisfunctie 1: Vertalen maatschappelijke ontwikkelingen naar beleid

Basisfunctie 2: Verbinden en makelen

Basisfunctie 3: Versterken

Basisfunctie 4: Verbreiden

Basisfunctie 5: Verankeren

Deze basisfuncties houden een opdracht in algemene zin in aan de gemeente. Die opdracht vertalen wij in deze beleidsregels specifiek naar het verlenen van zorg door zorgvrijwilligers. Het gaat dan om vrijwillige hulp voor de inwoner met beperkingen én voor de mantelzorger. De functies voor vrijwilligerswerk worden hier niet verder uitgewerkt.

Gelet op bovenstaande betreft het toetsingskader (artikel 5) in deze beleidsregels dan de volgende functies.

Functie 1: Informatie

Mantelzorgers hebben behoefte aan informatie. Informatie over ziekten en beperkingen, over beschikbaar hulpaanbod en over hoe om te gaan met het mantelzorgerschap. De functie Informatie is hierdoor de eerste stap richting andere vormen van mantelzorgondersteuning. Informatie moet daarom in vele vormen en langs verschillende kanalen worden geboden. In eerste instantie via Wijzer als hét loket voor informatie over Wonen, Welzijn en Zorg. Informatie kan daarnaast ook  gegeven worden door welzijnsinstellingen bij hun outreachende contacten in de wijk en door professionals in de zorg. Het verstrekken van dergelijke informatie valt onder hun gebruikelijke werkzaamheden en wordt niet gesubsidieerd via deze regeling.

Functie 2: Advies en begeleiding

Informatie alleen is vaak niet genoeg. Veel mantelzorgers hebben vooral een luisterend oor nodig om hun vragen te verhelderen en begeleiding bij het vinden van passende oplossingen. Want de mogelijkheden zijn talrijk en voor een leek vaak niet te overzien. Hier ligt voor Wijzer een taak als het gaat om langdurige en complexe situaties. Vanuit de vraagverheldering in Wijzer kan in dergelijke situaties zo nodig doorverwezen worden naar een maatschappelijke instelling die de mantelzorger verdere ondersteuning biedt.

Functie 3: Emotionele steun

Wie intensief zorgt voor een ander krijgt zelf ook veel te verwerken. Zorg, ziekte en snel veranderende perspectieven vragen specifieke ondersteuning. Individueel of in groepsverband, afgestemd op de aard van de problematiek en op de doelgroep. In eenduidige, niet complexe situaties kan het zijn dat een kortdurend contact van 1 á 2 uur in een jaar met een professional van een maatschappelijke instelling voldoende is qua emotionele ondersteuning. Bij meer langdurige en complexe situaties ligt ook hier een taak voor Wijzer. Vanuit de vraagverheldering in Wijzer kan in dergelijke situaties zo nodig doorverwezen worden naar een maatschappelijke instelling die de mantelzorger verdere emotionele steun biedt.

Functie 4: Educatie

Op mantelzorg is niemand voorbereid. Of het nu gaat om tiltechniek of om het leren stellen van eigen grenzen, kennis en vaardigheden moeten gaandeweg worden opgebouwd.  Educatie  in de vorm van voorlichting of training, is daarom een belangrijke vorm van mantelzorgondersteuning. Een maatschappelijke instelling met expertise op dit gebied kan deze educatie verlenen.

Functie 6: Respijtzorg

Respijt, wekelijks een paar uur vrij van de zorg of af en toe er helemaal tussenuit. Vooral bij langdurige mantelzorg is het voor velen een noodzakelijke voorwaarde om de zorg vol te houden. Respijtzorg wordt in vele vormen aangeboden. Variërend van ‘oppas aan huis’ of dagopvang op een zorgboerderij tot kortdurende opname in een zorginstelling. Ook hier ligt een taak voor Wijzer. Vanuit de vraagverheldering in Wijzer kan in dergelijke situaties zo nodig doorverwezen worden.

Functie 7 Buddyzorg

Mensen met een ernstige chronische en/of levensbedreigende aandoening en hun eventuele mantelzorgers komen makkelijk in een sociaal isolement of raken (emotioneel) overbelast. Bij buddyzorg draait het om empowerment en levensbegeleiding.

Buddyzorg door vrijwilligers is er dan primair op gericht om deze overbelasting en dit isolement terug te dringen. Zo kan een vrijwilliger de volhoudtijd van de inwoner met beperkingen en zijn eventuele mantelzorger optimaliseren. De vrijwilliger kan samen met de inwoner met beperkingen sociale activiteiten ondernemen. Ook stelt buddyzorg een mantelzorger in de gelegenheid om een zelfstandig een activiteit te ondernemen.

De ondersteuning in de vorm van praktische hulp, financiële tegemoetkoming en materiële hulp verloopt niet via deze beleidsregels maar volgens de weg zoals hieronder geschetst.

Praktische hulp

Wie helpt mij met…? Praktische problemen rond verzorging of huishouding zijn voor veel mensen met beperkingen en hun eventuele mantelzorgers de eerste aanleiding om ondersteuning te zoeken. De praktische hulp is vaak primair gericht op de zorgbehoevende maar kan ook taakverlichting voor een eventuele mantelzorger betekenen.

Ook hier ligt een taak voor Wijzer. Vanuit de vraagverheldering in Wijzer kan in dergelijke situaties zo nodig doorverwezen worden naar een maatschappelijke instelling die de inwoner met beperkingen en/of de mantelzorger de helpende hand biedt of een koppeling tot stand brengt met een vrijwilliger. Deze vrijwilliger kan dan de helpende hand bieden. Financiering vindt niet plaats via deze beleidsregels, maar vindt plaats via de lump sum subsidie aan Versa voor de Vrijwilligerscentrale.

Financiële tegemoetkoming

Het bieden van mantelzorg kost niet alleen tijd en energie, maar ook geld. Mantelzorgers met een laag inkomen kunnen hierdoor financieel in de knel komen. De gemeente kan mantelzorgers hierin op verschillende manieren ondersteunen. Dit loopt echter niet via de weg van deze beleidsregels, maar eventueel via de ondersteuning in het kader van de Wet werk en bijstand.

Materiële hulp

Hulpmiddelen kunnen in allerlei vorm de zorgtaken van de mantelzorger verlichten. De concrete invulling kan variëren van verpleegartikelen of woningaanpassing tot een parkeervergunning of een complete tijdelijke woning voor de mantelzorger. Vanuit de vraagverheldering in Wijzer kan in dergelijke situaties zo nodig een voorziening verleend of doorverwezen (maatwerkpakket). 

De subsidie

Gekozen is voor de vorm van een incidentele subsidie. Artikel 1 onder e van de Algemene subsidieverordening Naarden 2008 biedt namelijk ruimte voor het verlenen van incidentele subsidies voor activiteiten met een incidenteel of experimenteel karakter, of voor een kortlopend project. 

Aanvragen kunnen in beginsel het hele jaar door  worden ingediend. Reden: nieuwe spelers moeten ook deel kunnen gaan nemen aan de “markt” gedurende het jaar.

Hoogte te verlenen subsidies

Het college verleent de subsidie persoonsvolgend. Dit betekent dat de rechtspersoon per activiteit per uur een subsidie kan krijgen. In onderstaande matrix is de hoogte van het uurtarief voor 2013 opgenomen. 

De tarieven in deze matrix worden als volgt gehanteerd.

1. Tarieven zijn integrale kostprijzen

De tarieven in de prijzenmatrix zijn gebaseerd op persoonsvolgende financiering en dus gekoppeld aan contacten met individuele inwoners. Het gaat om integrale kostprijzen per inwoner. Bijvoorbeeld bij een tarief van € 20,- per uur voor collectieve educatieve activiteiten zijn hierin de totale kosten (excl. eventuele eigen bijdrage) voor deelname van die persoon verdisconteerd (cursusleiding, voorbereiding, administratie e.d.).

2. Tarieven zijn inclusief alle overheadskosten

De tarieven zijn inclusief overhead en huisvestings- en beheerslasten. Onder overhead verstaan we kosten van bestuur, directie, lijnmanagement, secretariële ondersteuning, facilitaire kosten, marketing en communicatie, overige ondersteunende onderdelen van de organisatie etcetera.

3. De tarieven zijn tarieven per uur

De tarieven zijn van toepassing op ondersteuning per uur met uitzondering van de inzet van vrijwilligers.

4. Per jaar subsidieert het college maximaal 8,5 uur professionele inzet van een rechtspersoon voor de bemiddeling vrijwillige thuishulp en de bemiddeling buddyzorg 

Dit betreft de koppeling door een rechtspersoon van een inwoner aan een zorgvrijwilliger die vrijwillige thuishulp of buddyzorg verleent. Het college subsidieert deze koppeling met maximaal 8,5 uur professionele inzet per inwoner per jaar. Deze subsidie betreft dan het tot stand brengen van de koppeling tezamen met deskundigheidsontwikkeling en begeleiding van de vrijwilliger.

Dit betekent bijvoorbeeld dat voor een koppeling die twee jaar stand houdt, elk jaar 8,5 uur kan worden gesubsidieerd. Als er in een jaar meerdere koppelingen per inwoner nodig zijn, subsidieert het college één keer 8,5 uur vergoed.