Overheidsorganisatie | Gemeente Nederlek |
---|---|
Officiële naam regeling | Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Nederlek |
Citeertitel | Verordening materiële gelijkstelling |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen.
Onbekend
1.Geen.
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-02-2013 | 01-01-2013 | 30-07-2013 | Onbekend | 12-02-2013 Nederlek Nieuws | NE13/00455 |
Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Nederlek 2011
In deze verordening wordt verstaan onder:
het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nederlek;
schoolbestuur: bevoegd gezag van een volgens de Wet op het primair onderwijs;
school voor basisonderwijs: een basisschool of een speciale school voor basisonderwijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op het primair onderwijs;
school voor voortgezet onderwijs: school of scholengemeenschap voor voorbereidend wetenschappelijk onderwijs, voor hoger en middelbaar algemeen voortgezet onderwijs, voor voorbereidend beroepsonderwijs en voor praktijkonderwijs;
voorziening: een voorziening zoals opgenomen in de bijlage Voorzieningen van deze verordening;
aanvullende voorziening: een door het college vastgestelde nieuwe voorziening waarmee de verordening tijdelijk wordt aangevuld;
indieningsdatum: uiterste moment zoals opgenomen in de bijlage Voorzieningen van deze verordening, waarvoor een aanvraag voor een voorziening voor het eerste daaropvolgende tijdvak moet zijn ingediend;
toekenningscriteria: de omstandigheden zoals opgenomen in de bijlage Voorzieningen van deze verordening, waaronder een schoolbestuur in aanmerking komt voor een voorziening of een aanvullende voorziening;
tijdvak: periode zoals opgenomen in de bijlage Voorzieningen van deze verordening, waarvoor een voorziening wordt toegekend;
subsidieplafond: een bedrag zoals bedoeld in artikel 4:22 van de wet, dat beschikbaar is voor een voorziening, of een aanvullende voorziening;
feitelijke beschikbaarstelling: de beschikking van het college waarbij een voorziening of aanvullende voorziening in natura beschikbaar wordt gesteld;
subsidievaststelling: een beschikking zoals bedoeld in artikel 4:42 van de wet ;
wet: de Algemene wet bestuursrecht.
1. De raad kan voor een voorziening een subsidieplafond vaststellen. Hierbij bepaalt de raad hoe het beschikbare bedrag wordt verdeeld.
2. De raad kan voor een voorziening het gestelde in het eerste lid overdragen aan het college. Het college neemt daarbij de gemeentebegroting in acht.
3. Het college maakt het subsidieplafond en de wijze van verdeling van het beschikbare bedrag, uiterlijk zes weken voor de indieningsdatum aan de schoolbesturen bekend.
1. Het college kan bepalen dat de verordening tijdelijk wordt aangevuld met een voorziening.
2. Het college stelt de toekenningscriteria vast waaronder aanspraak bestaat op de aanvullende voorziening.
Jaarlijks voor 1 juli zendt het college aan de schoolbesturen een overzicht van de op basis van deze verordening toegekende voorzieningen. Het overzicht omvat de periode van 1 juni van het voorafgaande jaar tot en met 31 mei van het jaar van toezending.
Een wijziging van de verordening die leidt tot het toevoegen, wijzigen of intrekken van een voorziening, wordt uiterlijk zes weken voor de indieningsdatum bekendgemaakt door het college.
1. Het schoolbestuur dat een voorziening voor het eerste daaropvolgend tijdvak wenst, dient voor de indieningsdatum een aanvraag in bij het college. De indieningsdatum is niet van toepassing indien voor de voorziening is bepaald dat een indieningsdatum niet is voorgeschreven. Indien de aanvraag niet voor de indieningsdatum is ingediend, besluit het college om de aanvraag niet te behandelen.
2. De aanvraag vermeldt:
naam en adres van het schoolbestuur;
de dagtekening;
de gewenste voorziening;
de naam van de school en de onderwijssoort indien de voorziening is bestemd voor een school;
een motivering dat wordt voldaan aan de toekenningscriteria.
3. Bij het ontbreken van een of meer gegevens deelt het college dit schriftelijk mee aan het schoolbestuur. Daarbij krijgt het schoolbestuur de gelegenheid om binnen drie weken na de datum van verzending van de mededeling de gegevens schriftelijk aan te vullen. Indien het schoolbestuur de ontbrekende gegevens niet binnen deze termijn verstrekt, beslist het college de aanvraag niet te behandelen.
1. Het college besluit binnen twaalf weken na de indieningsdatum op een aanvraag. Indien ten aanzien van een voorziening geen indieningsdatum is voorgeschreven, beslist het college binnen twaalf weken na ontvangst van de aanvraag.
2. Het college kan de termijn van twaalf weken met vier weken verlengen. Bij verlenging wordt uiterlijk twee weken voor het einde van de termijn van twaalf weken hiervan door het college schriftelijk mededeling gedaan aan het schoolbestuur. Hierbij geeft het college de reden voor de verlenging aan.
3. Het college stelt binnen twee weken na de datum van de beschikking op de aanvraag het schoolbestuur hiervan schriftelijk in kennis.
Het college weigert de voorziening in ieder geval indien:
de gewenste voorziening geen voorziening is in de zin van deze verordening;
niet is voldaan aan één van de toekenningscriteria;
door verstrekking van de subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden.
1. Het schoolbestuur dat een aanvullende voorziening wenst, dient een aanvraag in bij het college.
2. Op de aanvraag is artikel 6, tweede en derde lid, van toepassing.
Het college besluit binnen vier weken na ontvangst van de aanvraag of binnen vier weken na de verstrekking van de aanvullende gegevens. Binnen twee weken na de datum van de beschikking stelt het college het schoolbestuur hiervan schriftelijk in kennis.
Het college weigert de aanvullende voorziening in ieder geval indien:
de gevraagde voorziening geen aanvullende voorziening zoals bedoeld in artikel 3 is;
niet is voldaan aan een van de toekenningscriteria.
1. De beschikking van het college tot toekenning van een voorziening of een aanvullende voorziening kan inhouden:
feitelijke beschikbaarstelling van de voorziening; of
een subsidievaststelling.
2. De beschikking bevat:
het tijdvak en het doel waarvoor de voorziening is toegekend;
de wijze waarop het schoolbestuur de voorziening dient uit te voeren.
3. De beschikking tot subsidievaststelling bevat voorts:
4. a. het bedrag van de subsidie;
5. b. voorzover van belang de wijze waarop rekening en verantwoording door het schoolbestuur wordt afgelegd aan het college.
6. c. bepaling dat de wet van toepassing is en voorzover van belang welke afzonderlijke bepalingen of afwijkingen hierop van kracht zijn.
4. De betaling van het subsidiebedrag vindt binnen zes weken na de subsidievaststelling plaats.
Ten aanzien van het beleid tot intrekking, wijziging, stopzetting of verlaging van de afgegeven subsidiebeschikking dan wel terugvordering van gegeven subsidie is titel 4:2 van de wet van toepassing.
Vervreemding door het schoolbestuur van op basis van deze verordening toegekende voorzieningen, is niet toegestaan zonder toestemming van het college tenzij sprake is van een overdracht van voorzieningen aan een ander schoolbestuur als gevolg van samenvoeging van het betreffende schoolbestuur met een ander schoolbestuur.
Het schoolbestuur verstrekt op verzoek van het college nadere gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van het bepaalde in deze verordening.
In gevallen, de uitvoering van de verordening betreffende, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.
De verordening kan worden aangehaald als: Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Nederlek 2011.
De verordening treedt in werking met ingang één dag na de bekendmaking in het huis-aan-huisblad.
De verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Nederlek, vastgesteld op 20 september 2011 wordt ingetrokken.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Nederlek op 12 februari 2013
De griffier, de voorzitter,
mw. drs. T.B.W.M. van der Torre mw. B.F.A. van der Kluit – de Groot
I.Voorziening
Het subsidiëren van leerlingenbegeleiding.
Onder leerlingenbegeleiding wordt verstaan onderzoeken (bijvoorbeeld capaciteit/persoonlijkheid/didactisch/voorwaardenonderzoeken), observaties, consultatieve gesprekken met ouders/leerkrachten/i.b.ers en deelname aan MPO’s .
De gemeente kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor door het schoolbestuur
aangegane (extra) (personele) verplichtingen.
II Indieningsdatum
Jaarlijks voor 1 mei aanvragen door het schoolbestuur
III Tijdvak van toekenning
Per kalenderjaar
IV Toekenningscriteria waaronder het schoolbestuur in aanmerking komt voor de voorziening:
●de leerlingenbegeleiding moet worden verzorgd door schoolbegeleidingsdiensten of (landelijke)
pedagogische centra, bureaus of personen die werken op het terrein van (ortho) pedagogiek, psychologie en onderwijskunde.
●subsidie voor leerlingenbegeleiding wordt alleen verstrekt indien de door het Rijk aan het schoolbestuur verstrekte middelen voor schoolbegeleiding* voor tenminste 50% voor leerlingenbegeleiding worden ingezet.
● de aanvraag moet vergezeld worden van een activiteitenplanning per school
* d.w.z. minimaal 50 % van het bedrag voor schoolbegeleiding zoals opgenomen in het budget personeels- en arbeidsmarktbeleid binnen de lumpsumfinanciering van de scholen; dit bedrag wordt genoemd in de Regeling Bekostiging Personeel.
V Wijze van toekenning van de subsidie
De verdeling van het maximaal te verdelen subsidiebedrag vindt plaats op basis van het aantal leerlingen per schoolbestuur op de teldatum van 1 oktober van het jaar voorafgaand aan de aanvraag van de subsidie (voorbeeld:1 oktobertelling 2011 is bepalend voor verdeling subsidie 2013). De schoolbesturen verdelen vervolgens de gelden over de scholen.
VI Subsidieplafond
Het in de begroting van de gemeente opgenomen bedrag voor schoolbegeleiding vormt het subsidieplafond
VII Verantwoording
● Bij de verantwoording moet een activiteiten- en urenoverzicht per school geleverd worden. Uit dit
overzicht moet blijken hoe de gelden ingezet zijn en dat ze ook daadwerkelijk besteed zijn aan
leerlingenbegeleiding en verricht door schoolbegeleidingsdiensten of (landelijke) pedagogische
centra, bureaus of personen die werken op het terrein van (ortho) pedagogiek, psychologie en
onderwijskunde.
● Voorts moet aangetoond worden dat het bestuur ook 50 % van de eigen middelen voor
schoolbegeleiding heeft ingezet voor leerlingenbegeleiding.
Als hieraan niet wordt voldaan wordt er teruggevorderd.