Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Maasdonk

Verordening werkgeverscommissie Maasdonk 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Maasdonk
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie Maasdonk 2013
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie Maasdonk 2013
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBestuur en organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Artikel 83 1e lid; artikel 107 tot en met 107e en artikel 156 van de gemeentewet
  2. afdeling 10.1.2 Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-02-2013Nieuwe verordening

29-01-2013

Streekwijzer 8 februari 2013

Onbekend

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Maasdonk;

Overwegende dat:

·Het vanuit goed werkgeverschap van belang is de rechtspositie van de

griffie(r) en de werkgeversrol van de raad formeel afdoende te regelen

gezien het voorstel van de voorzitter van de raad van 30 januari 2013;

gezien het advies van de opiniërende raad van 29 januari 2013;

gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit:

De verordening werkgeverscommissie Maasdonk 2013 inclusief de toelichting vast te stellen.

Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier, zoals dat door de raad aan haar is gedelegeerd;

  • 2. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 3. De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van de medewerkers van de griffie mandateren aan de griffier.

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, bij voorkeur de plaatsvervangend voorzitter van de raad, en twee leden, waarvan 1 lid tevens als secretaris fungeert.

  • 2. De voorzitter en de leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4. In voorkomende gevallen kunnen op verzoek van de voorzitter en/of de leden van de werkgeverscommissie of de griffier, adviseurs worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn ter informatie of advies.

Artikel 3. Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4. Taken secretaris

De secretaris draag in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld;

  • b.

    de verslaglegging van de functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier;

  • c.

    het medeondertekenen van stukken en besluiten van de werkgeverscommissie.

Artikel 5. Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de voorzitter en leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende voorzitter en leden aanwezig is;

  • 3.

    Indien niet alle leden van de werkgeverscommissie aanwezig zijn en er geen overeenstemming kan worden bereikt wordt de besluitvorming uitgesteld naar een volgende vergadering. In het geval uitstel van de besluitvorming, gezien de aard van het te nemen besluit, niet wenselijk is, is de stem van de voorzitter van de werkgeverscommissie doorslaggevend.

Artikel 6. Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beginsel in beslotenheid gehouden.

  • 2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop, of een deel daarvan, geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 7. Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door devoorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 8. Medezeggenschap

  • 1. De raad en griffie sluiten zich aan bij het reguliere Georganiseerd Overleg (gezamenlijk GO) en de raad en het college stellen een gemeenschappelijke ondernemingsraad (GOR) in.

  • 2. Alvorens de conceptadviezen c.q. conceptregelingen aan GO en/of OR worden voorgelegd, neemt de werkgeverscommissie hiertoe een voorgenomen besluit. In de concepten wordt, indien de werkgeverscommissie dit noodzakelijk acht, een griffiespecifieke regeling opgenomen.

  • 3. De secretaris is gemandateerd om het overleg te voeren met de ondernemingsraad.

  • 4. Na behandeling in GO en OR neemt de werkgeverscommissie een (definitief) besluit.

  • 5. Over aangelegenheden die in hoofdzaak op de griffier betrekking hebben, worden slechts voorstellen en aanvragen aan de ondernemingsraad voorgelegd die de instemming hebben van werkgeverscommissie.

  • 6. Over aangelegenheden die in hoofdzaak op de medewerkers van de griffie betrekking hebben, worden slechts voorstellen en aanvragen aan de ondernemingsraad voorgelegd die de instemming hebben van de griffier.

  • 7. De werkgeverscommissie kan in bijzondere gevallen afwijken van de leden 1 en 3 van dit artikel. De medezeggenschap van de griffie wordt in dat geval afzonderlijk geregeld.

Artikel 9. Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslaguit aan het presidium van haar werkzaamheden en bevindingen. De vastgestelde arbeidsvoorwaardenregelingen worden ter kennis van raad gebracht.

Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11. Inwerkingtreding en Citeertitel

  • 1.

    De verordening wordt aangehaald als “Verordening werkgeverscommissie Maasdonk 2013”.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de 8ste dag na bekendmaking.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van 29 januari 2013.

De raad voornoemd,

griffier, voorzitter,

drs. M.J.H.N. Collombon          drs. R.H. Augusteijn

Toelichting bij de verordening werkgeverscommissie Maasdonk

Algemene toelichting

De gemeente is de werkgever van de bij de gemeente werkzame ambtenaren en dit werkgeverschap is vervolgens onderverdeeld in de collegeorganisatie en de raadorganisatie. Het college is daarbij het bevoegd gezag van de collegeorganisatie en de gemeenteraad is het bevoegd gezag van de griffie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat de raad voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan deze taken gedelegeerd worden. Een bestuurscommissie ligt, gelet op artikel 83 en artikel 156 lid 1 van de Gemeentewet, het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.

Artikelsgewijs

Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

In dit artikel wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle taken en bevoegdheden vervult die bij het werkgeverschap horen. Naast het nemen van personele besluiten buigt deze commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren HRM-beleid, integriteitsbeleid (o.a. gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon) en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.

De werkgeverscommissie stelt de arbeidsvoorwaardenregeling voor de griffier vast en wijzigt deze ook. Ook is de werkgeverscommissie door middel van delegatie namens de raad belast met de volgende taken: het verlenen van vakantie en verlof aan de griffier, het vaststellen van dienstopdrachten ten aanzien van de griffier, het nemen van besluiten met betrekking tot de ontwikkeling, beoordeling en beloning van de griffier en het vertegenwoordigen van de raad in bezwaar- en beroepszaken met betrekking tot personeelsaangelegenheden van de griffier. Voor wat betreft de medewerkers van de griffie worden dergelijke taken gedelegeerd aan de griffier.

Ten behoeve van de raad bereidt de werkgeverscommissie de volgende zaken voor c.q. uitgezonderd van delegatie zijn: het nemen van besluiten met betrekking tot de aanstelling, overplaatsing, schorsing of het ontslag van de griffier, het nemen van disciplinaire maatregelen, het vaststellen van instructies of dienstopdrachten, het regelen van de vervanging van de griffier en het stellen van regels over de organisatie van de griffie.

Via het 4e lid kan de werkgeverscommissie op haar beurt weer bepaalde werkzaamheden mandateren aan de griffier. Daarbij gaat het om de werkgeversrol van de griffier ten opzichte van de griffiemedewerkers. De inhoud van dit mandaat is geregeld in het mandaat- en delegatieregister Maasdonk 2012. Het is wellicht van belang om als raad aan de leden van de werkgeverscommissie scholing aan te bieden op het specifieke terrein waarop deze commissie zich begeeft.

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie en niet het college van B&W. De burgemeester is geen lid van de raad en kan om die reden ook geen lid zijn van de werkgeverscommissie. Omdat de burgemeester lid is van het college, is de griffier niet aan hem ondergeschikt.

De burgemeester is echter wel technisch voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid toch vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader kan het zinvol zijn om de burgemeester in voorkomende gevallen uit te nodigen in de vergaderingen van de werkgeverscommissie als informant en/of adviseur. Daarnaast kan de werkgeverscommissie ook een beroep doen op andere informanten/adviseurs zoals de voorzitters van de raadscommissies, de secretaris en de voorzitter van de rekenkamercommissie.

Artikel 3. Taken voorzitter

Gelet op de taken van de voorzitter van de werkgeverscommissie kan het zinvol zijn om voor de invulling van dit voorzitterschap een voorzittersprofiel op te stellen.

Artikel 4. Taken secretaris

De secretaris maakt verslag van de besprekingen van de commissie en ondertekent samen met de voorzitter de stukken.

Artikel 5. Besluitvorming

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 6. Beslotenheid van vergaderingen

Wanneer in vergadering van de werkgeverscommissie personele aangelegenheden aan bod komen en hetgeen hier wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken, ligt het voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. De agenda, de stukken en de verslagen zijn in beginsel openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of op een deel ervan geheimhouding moet worden gelegd. De werkgeverscommissie is op grond van artikel 7, tweede lid van deze verordening en in lijn met artikel 86 van de Gemeentewet, bevoegd de geheimhouding op te heffen. Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de stukken etc., aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is.

Artikel 7. Vergaderfrequentie

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 8. Medezeggenschap.

Bij de overheid is sprake van twee vormen van medezeggenschap: GO en OR.

In Maasdonk is voor een praktische aanpak vanwege de omvang en uitvoerbaarheid gekozen. Waar mogelijk wordt aangesloten bij het te vormen . Het college van B&W stelt de conceptregeling (het voorgenomen besluit) vast voor de ambtelijke organisatie, vervolgens wordt dit aan de OR voorgelegd. Indien noodzakelijk en aan de orde, wordt in de conceptregeling een griffiespecifieke afwijking opgenomen. Na instemming van de werkgeverscommissie en/of griffier voor de griffiespecifieke afwijking wordt de regeling definitief door de raad en het college vastgesteld. De medezeggenschap (GO en OR) vindt gezamenlijk plaats, waarbij de secretaris optreedt als WOR-bestuurder (ook namens de griffier). Alleen in die gevallen waarin college en/of secretaris zich niet kunnen vinden in de griffiespecifieke afwijking in een voorgenomen besluit, wordt het overleg gevoerd door werkgeverscommissie en/of de griffier.

Artikel 9. Verantwoording

De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen, de griffier. Daarnaast heeft de raad ook een griffie ingericht om hem, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Hierdoor heeft de raad er formeel een taak bij gekregen, namelijk die van de invulling van het werkgeverschap ten opzichte van de griffie.

Vanuit dat oogpunt is het van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt in wat er onder het werkgeverschap moet worden verstaan. Een manier om daaraan bij te dragen is de verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen aan het presidium waarin alle fracties zijn vertegenwoordigd. De vastgestelde (algemene) arbeidsvoorwaardenregelingen worden aan de raad ter kennisgeving aangeboden.

Artikelen 10, 11 en 12. Onvoorziene omstandigheden, Inwerkingtreding en Citeertitel

De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich