Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Nederlek

Wijziging terrassenbeleid gemeente Nederlek

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Nederlek
Officiële naam regelingWijziging terrassenbeleid gemeente Nederlek
CiteertitelWijziging terrassenbeleid gemeente Nederlek
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-06-200901-01-2017Onbekend

08-06-2009

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

2.1 Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

Voor gebruik van de openbare weg ten behoeve van een terras en de inrichting daarvan is vergunning vereist van de burgemeester respectievelijk het college van burgemeester en wethouders. Bij verlening van deze vergunning wordt er preventief getoetst aan de openbare orde. Deze toetsing beoogt bescherming van het woon- en leefklimaat in de omgeving van het horecabedrijf.

2.1.1 Definitie

Terras: een buiten de besloten ruimte van de inrichting liggend deel van het horecabedrijf waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie kunnen worden bereid of verstrekt.

Openbare weg: weg, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994;

De gemeentelijke wetgever is bevoegd ten aanzien van alle feitelijk voor het publiek toegankelijke plaatsen regels vast te stellen, ongeacht de eigendomssituatie ter plaatse, voor zover dat nodig is in het belang van de gemeentelijke huishouding.

2.2 Drank en Horecawet

Voor het schenken van alcoholhoudende drank op een terras is een vergunning op grond van de Drank- en Horecawet vereist. Dit vereiste is ingevoerd bij de wetswijziging in het jaar 2000. Drank- en Horecavergunningen die voor die tijd zijn afgegeven blijven gelden. Bij de aanvraag voor een nieuwe Drank- en Horecavergunning wordt het terras bijgeschreven op de vergunning. De ondernemer kan ook zelf het verzoek indienen om het terras bij te schrijven op de vergunning.

Verstrekking van alcoholhoudende drank op gedeelten van de openbare weg anders dan vermeldt in de Drank- en Horecavergunning is niet toegestaan.1 Bij overtreding van dit voorschrift zal worden opgetreden door de politie en/of ambtenaren van de gemeente.

In de praktijk zijn er dus twee vergunningen nodig voor de exploitatie van een terras. Ten eerste de terrasvergunning op grond van de APV. Daarnaast is er een Drank- en Horecavergunning vereist indien op het terras alcohol wordt geschonken. Voor het schenken van alcohol op een terras dat niet op de openbare weg is gelegen is geen vergunning op grond van de APV vereist maar wel een Drank- en Horecavergunning.

2.2.1 Beperking verstrekking alcoholhoudende drank

In artikel 13 van de Drank- en Horecawet is het verbod neergelegd om op het terras alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik elders dan ter plaatse. Dit houdt in dat aan personen die geen gebruik maken van de op het terras aanwezige staan-/ zitplaatsen geen alcoholhoudende drank mag worden verstrekt. Er mag dus niet worden getapt aan voorbijgangers.

2.2.2 Ongehinderde doorgang

Het verkeer mag op geen enkele wijze worden gehinderd door het terras.

Het terras mag de toegang voor ruimten die in gebruik zijn door anderen niet belemmeren.

Voor hulpdiensten dient de ongehinderde doorgang minimaal 3,50 meter breed en 4,2 meter hoog te zijn.

Voor voetgangers dient de ongehinderde doorgang minimaal 1,50 meter te bedragen. Indien er een stoeprand is, wordt deze afstand gemeten vanaf die stoeprand.

Oversteekplaatsen, winkels, bedrijven en woningen van derden dienen bovendien te allen tijde vrijgehouden te worden, dan wel onbelemmerd bereikbaar te zijn. Uit- en opritten dienden derhalve vrij te worden gehouden.

Een vrije doorgang voor hulpverleningsvoertuigen zoals de politie, brandweer en ambulance dient te allen tijde gewaarborgd te zijn. Aanwezige brandkranen en nooduitgangen dienen in dat verband ook vrij te worden gehouden van materialen en obstakels.

2.2.4 Muziek op terrassen

Het ten gehore brengen van muziek op een terras op de openbare weg is uitsluitend toegestaan voor zover daarvoor door de burgemeester op grond van artikel 4:6.2 van de APV vergunning is verleend. Een dergelijke vergunning moet schriftelijk worden aangevraagd en zal in het algemeen uitsluitend worden verleend ingeval er sprake is van een collectieve of incidentele festiviteit. Indien de vergunning voor een collectieve of incidentele festiviteit wordt verleend, dan is de muziek uitsluitend toegestaan tot 23.00 uur.

2.2.5 Sluitingstijden

Voor een terras behorend bij een horeca-inrichting geldt overeenkomstig het bepaalde in artikel 2.29, lid 2 van de APV van zondag tot en met donderdag een openstelling tot 23.00 uur. Om 22.30 mogen de bezoekers niet meer worden bediend op het terras. Om 23.00 dient het terras gesloten te worden. Op vrijdag en zaterdag mag het terras tot 24.00 open zijn. Hiervoor geldt dat de bezoekers niet meer worden bediend om 23.30 en om 24.00 het terras gesloten is.

2.3 Vergunningverlening

2.3.1 De aanvraag

De vergunning dient schriftelijk te worden aangevraagd. Bij de aanvraag dient een situatietekening te worden overgelegd, met daarop de afmetingen en de indeling (aantal tafels en stoelen) van het terras. Daarnaast dienen eventuele terras- of windschermen, parasols, luifels e.d. te worden aangegeven op de tekening. Er wordt een aanvraagformulier ontwikkeld.

2.3.2 De weigeringsgronden

De burgemeester kan de ingebruikneming van de openbare weg ten behoeve van een of meer bij een horecabedrijf horende terrassen weigeren. De weigeringsgronden staan in artikel 2.10 lid 1 van de APV:

  • -

    indien het beoogde gebruik schade toebrengt aan de weg dan wel gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan;

  • -

    indien dat gebruik een belemmering kan worden voor het doelmatig beheer en onder-houd van de weg.

Daarnaast zijn de weigeringsgronden genoemd in artikel 2.28 lid 3 en 4 van de APV onverkort van toepassing op terrassen. Hierin is bepaald dat de burgemeester de vergunning geheel of gedeeltelijk kan weigeren, indien naar zijn oordeel moet worden aangenomen dat de woon- en leefsituatie in de omgeving van het horecabedrijf en/of de openbare orde op ontoelaatbare wijze nadelig worden beïnvloed door de aanwezigheid van het horecabedrijf. Bij toepassing van deze weigeringsgronden houdt de burgemeester rekening met het karakter van de straat en de wijk, de aard van het bedrijf en de spanning waaraan het woonmilieu ter plaatse reeds blootstaat of bloot zal komen te staan. Deze gronden zijn ook van belang in het kader van het exploitatievergunning-regime.

2.4 De vergunning

2.4.1 De inhoud

In de vergunning wordt, naast het gebruikelijke zoals naam, locatie van de inrichting e.d., vermeld:

de exacte locatie van het terras;2 het maximum aantal tafels en stoelen wat geplaatst mag worden.

Bij de vergunning wordt een gewaarmerkte situatietekening verstrekt, met daarop de afmetingen en inrichting van het terras.

2.4.2 Geldigheidsduur van de vergunning.

De terrasvergunning is onbeperkt geldig.

2.4.3 Voorschriften behorend bij de vergunning

Aan de vergunning kunnen voor-schriften of beperkingen worden verbonden.

2.4.4 Intrekking of wijziging van de vergunning

De terrasvergunning kan op grond van de onderstaande gronden worden ingetrokken of gewijzigd3:

Indien ter verkrijging daarvan onjuiste dan wel onvolledige gegevens zijn verstrekt;

Indien gebruik schade toebrengt aan de weg dan wel gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan of indien dat gebruik een belemmering kan worden voor het doelmatig beheer en onder-houd van de weg;

Indien de aan de vergunning verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden nagekomen;

Indien van de vergunning geen gebruik wordt gemaakt binnen een daarin gestelde termijn dan wel bij gebreke van een dergelijke termijn, binnen een redelijke termijn;

Indien de houder of zijn rechtverkrijgende dit verzoekt.

De terrasvergunning heeft een persoonlijk karakter en is derhalve niet overdraagbaar. Een nieuwe ondernemer moet dus een nieuwe terrasvergunning aanvragen.

2.4.5 Toezicht en handhaving

Resumerend volgen hieronder de regels volgend uit de wet en het beleid waarop wordt toegezien. Dit is geen limitatieve opsomming.

Voor het schenken van alcoholhoudende drank op het terras is een Drank- en Horecavergunning vereist.

Er mag geen alcoholhoudende drank worden verstrekt aan personen die geen gebruik maken van de op het terras aanwezige staan- of zitplaatsen.

Horeca-inrichtingen moeten doordeweeks om 22.30 stoppen met het schenken van dranken en het bedienen op het terras. Het terras dient uiterlijk om 23.00 gesloten te zijn.

Op zaterdag en zondag wordt na 23.30 geen dranken meer geschonken. Het terras dient uiterlijk om 24.00 gesloten te zijn.

De ondernemer dient zich te houden aan de omvang van het terras welke is vermeld in de vergunning.

Bij constatering van een overtreding zal als volgt worden opgetreden:

1e overtreding:

mondelinge waarschuwing door de politie en schriftelijke waarschuwing door de gemeente met vermelding van de consequenties;

2e overtreding:

proces-verbaal door de politie en schriftelijke waarschuwing door de gemeente met de vermelding dat bij constatering van de eerstvolgende overtreding, de terrasvergunning van het betreffende horecabedrijf gedurende een periode van één maand, zal worden ingetrokken:

3e overtreding:

proces-verbaal door de politie en schriftelijke aanzegging door de gemeente richting exploitant van het horecabedrijf, dat de ten behoeve van zijn/ haar horecabedrijf verleende terrasvergunning gedurende een periode van één maand zal worden ingetrokken.

Na afloop van de periode waarvoor de opgelegde sanctie geldt, zal bij constatering van elke volgende overtreding, de verleende terrasvergunning terstond (zonder schriftelijke vóórwaarschuwing van de gemeente) worden ingetrokken.

de secretaris

De burgemeester

   

Drs. P. Schouten

B.F.A. van der Kluit- De Groot