Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Slochteren

Huishoudelijk reglement Wmo-raad gemeente Slochteren 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Slochteren
Officiële naam regelingHuishoudelijk reglement Wmo-raad gemeente Slochteren 2013
CiteertitelHuishoudelijk reglement Wmo-raad gemeente Slochteren 2013
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling vervangt Huishoudelijk reglement Wmo-raad gemeente Slochteren, vastgesteld mei 2010.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Verordening adviesraad Wet maatschappelijke ondersteuning gemeente Slochteren 2013, artikel 5

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-04-201301-01-2018nieuwe regeling

02-04-2013

't Bokkeblad, 10-04-2013

2013/1717

Tekst van de regeling

Intitulé

Huishoudelijk reglement Wmo-raad gemeente Slochteren 2013

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Slochteren;

Gelet op art. 5 van de Verordening adviesraad Wet maatschappelijke ondersteuning, gemeente Slochteren 2013;

Gezien het advies van de Wmo-raad gemeente Slochteren;

Overwegende dat het wenselijk is dat een aantal aspecten uit voornoemde Verordening nader worden uitgewerkt in een huishoudelijk reglement

b e s l u i t:

vast te stellen

het huishoudelijk reglement, regelende de werkwijze van de Wmo-raad voor zover niet reeds, althans onvoldoende vastgelegd kan zijn in de verordening: “adviesraad Wet Maatschappelijke ondersteuning, gemeente Slochteren 2013”.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1. Wmo: Wet Maatschappelijke ondersteuning

  • 2. College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Slochteren

  • 3. Wmo-raad: een door het college ingestelde adviesraad in het kader van de burgerparticipatie zoals bedoeld in de Wmo.

  • 4. Dagelijks bestuur: voorzitter, secretaris en penningmeester van de Wmo-raad.

  • 5. De Verordening: Verordening adviesraad Wet Maatschappelijke ondersteuning, gemeente Slochteren 2012.

  • 6. Wmo-platform: de gezamenlijke vertegenwoordiging van representatieve organisaties die actief zijn in Slochteren op het terrein van de Wmo zoals bedoeld in art.12 van de Wmo, zijnde: Platform ouderen, Platform mensen met een beperking, Platform jeugd en Platform mantelzorg. Deze platforms signaleren op actieve wijze knelpunten bij de doelgroep en voorzien de Wmo-raad van input hieromtrent.

Artikel 2 Doelstelling en taak Wmo-raad

Overeenkomstig de doelstelling uit de Verordening fungeert de Wmo-raad in opdracht van het college, doet aan algemene belangenbehartiging ten behoeve van belanghebbende partijen, dient het college gevraagd en ongevraagd van advies inzake Wmo-beleidsvraagstukken, bevordert en draagt zorg voor burgerparticipatie en draagt bij aan beleidsvorming en –uitvoering, alles inzake en met het oog op hetgeen samenhangt met de Wmo, zulks in de meest brede zin van het woord.

Artikel 3 Invulling werkwijze

  • 1. De Wmo-raad heeft de taak om in ieder geval advies uit te brengen over:

    • a)

      Het vierjaarlijks op te stellen beleidsplan Wmo.

    • b)

      De vaststelling en wijziging van verordeningen en andere relevante beleidsstukken die ter uitvoering van de Wmo zijn en/of worden opgesteld.

    • c)

      De ontwikkeling en vaststelling van nieuw beleid met een directe relatie tot de prestatievelden van de Wmo

    • d)

      Het mede formuleren en vaststellen van de vragen, die ten grondslag liggen aan de evaluatie c.q. de verantwoording door het College van het gevoerde beleid ter zake de Wmo.

  • 2. De Wmo-raad heeft ter uitvoering van de adviesfunctie en communicatiemedium als taak:

    • a)

      Het verzamelen van informatie over maatschappelijke ondersteuning om de genoemde adviesfunctie zo goed mogelijk te kunnen vervullen.

    • b)

      Werkbezoeken bij relevante (belangen)organisaties af leggen.

    • c)

      Deelnemen aan overlegvormen die in directe zin raakvlakken vertonen met de taken van de Wmo-raad, uitgezonderd overlegvormen met betrekking tot de ambtelijke uitvoering.

    • d)

      Als Wmo-raad een intermediair functie innemen tussen belanghebbenden en gemeente.

    • e)

      Overleg plegen en samenwerken met bestaande platforms, organisaties, instellingen, groeperingen en personen die te maken hebben met de Wmo.

    • f)

      Het horen van adviseurs.

  • 3. De Wmo maakt voor haar advisering aan het college gebruik van de veldfunctie van het Wmo platform: de hiervoor specifiek benoemde platforms ouderen, mensen met een beperking, mantelzorg en jeugd (als bedoeld in artikel 1, derde lid van de Verordening). De Wmo-raad hanteert hierbij de werkwijze die staat beschreven in de notitie “Adviesradenstructuur Wmo advisering, dd. mei 2010”.

Artikel 4 (interne) Organisatie Wmo-raad

  • 1. De negen prestatievelden, worden op aandachtsgebied gecombineerd naar als zodanig benoemde portefeuilles en toegewezen aan telkens twee leden; hiervan is het ene lid de eerst aanspreekbare en de tweede diens gesprekspartner en vervanger/-ster.

  • 2. De Wmo-raad wordt naar buiten toe door haar leden vertegenwoordigd. De (vice-) voorzitter onderhoudt de contacten met betrekking tot algemene aangelegenheden.

  • 3.

    • a)

      De voorzitter wordt door het college in functie benoemd.

    • b)

      De Wmo-raad kiest uit zijn midden een secretaris en een penningmeester en plaatsvervangend voorzitter.

    • c)

      Bij afwezigheid of ontstentenis van de voorzitter vindt vervanging plaats door de plaatsvervangend voorzitter.

  • 4. De voorzitter leidt de vergaderingen, stelt in het dagelijks bestuur de agenda op en ondertekent samen met de secretaris de stukken die van de Wmo-raad uitgaan.

  • 5. De secretaris verzorgt de correspondentie, fungeert als postadres en houdt de stukken voor de vergaderingen van de Wmo-raad bij; in overleg met de notulist verzorgt deze voorts de notulen c.q. besluitenlijsten van de vergaderingen. De secretaris verzorgt de werkzaamheden en correspondentie met de Wmo platforms conform de werkwijze zoals omschreven in de notitie “Adviesradenstructuur Wmo advisering, mei 2010”.

  • 6. De penningmeester ontvangt de rekeningen voor, door de raad gemaakte kosten en stuurt deze voorzien van een paraaf en voor de betaling relevante informatie, tijdig door naar de contactambtenaar van de gemeente. Daarnaast legt de penningmeester verantwoording af voor de uitgaven die zijn gedaan ten laste van het toegekende budget en stelt jaarlijks een overzicht op.

  • 7. In tussentijdse vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien; bij tussentijdse vacatures geschiedt de benoeming voor de duur van de resterende zittingsperiode van het lid dat tussentijds is teruggetreden.

  • 8. In een rooster van aftreden wordt aangegeven wanneer de benoemingstermijn vervalt, het rooster van aftreden is als bijlage bij dit huishoudelijk reglement gevoegd en maakt integraal onderdeel uit van dit reglement.

Artikel 5 Faciliteiten en vergoedingen

  • 1. De jaarlijkse onkostenvergoeding bedraagt € 5.500 en wordt als volgt ingezet:

    • a)

      De leden ontvangen per jaar een vergoeding van:

    • € 400 voor de voorzitter,

    • € 760 voor de penningmeester en secretaris

    • € 300 voor leden.

    • Deze vergoeding wordt ca. april aan de leden overgemaakt op de door hen opgegeven rekeningnummers.

    • b)

      Reiskosten kunnen worden gedeclareerd in overleg met het dagelijks bestuur op basis van vooraf besproken prioriteiten in de Wmo-raad. Te maken (reis)kosten buiten de reguliere werkzaamheden worden vooraf besproken in de Wmo-raad en vervolgens gedeclareerd bij de penningmeester.

    • c)

      Tevens wordt uit het reguliere budget ten minste € 500,- en maximaal € 2.000,- per jaar ingezet voor deskundigheidsbevordering, documentatie en voorlichting.

    • d)

      Voor publicatie van de agenda en het jaarverslag kan gebruik gemaakt worden van de gemeentepagina.

  • 2. De penningmeester legt verantwoording af over de gemaakte kosten volgens het gestelde in artikel 11.2 van de Verordening.

  • 3. Het college wijst een ambtenaar aan die de contactpersoon voor en ambtelijk adviseur van de adviesraad Wmo is en desgewenst de vergaderingen van de adviesraad bijwoont en daarin een adviserende rol heeft.

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1. Planning en Agendering

    • a)

      De vergaderingen worden gehouden op een door de voorzitter te bepalen datum en tijdstip, in overleg met de leden; er wordt een jaarlijks vast te stellen openbaar vergaderschema gehanteerd.

    • b)

      De Wmo-raad vergadert als ten minste twee leden dit nodig oordelen en daartoe onder opgaaf van redenen een verzoek doen bij de voorzitter.

    • c)

      De vergaderingen worden, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste tien (werk-)dagen van te voren aan de leden per uitnodiging bekend gemaakt.

    • d)

      De uitnodiging bevat de agenda, alsmede dag, uur en plaats van de vergadering, de secretaris draagt zorg voor de uitnodiging en verspreiding van de stukken.

    • e)

      Conform art 11, aanhef en onder 11.4 van de Verordening, kan de secretaris gebruik maken van de in dat artikel vermelde faciliteiten van het gemeentehuis.

    • f)

      Plaats, datum , aanvangsuur, locatie en agenda van de vergaderingen alsmede het (jaar-) vergaderschema worden gepubliceerd in daarvoor aan te wijzen lokale bladen en op de site van de gemeente Slochteren.

  • 2. Besluitvorming:

    • a)

      Besluitvorming vindt plaats bij meerderheid van stemmen. Afwijkende standpunten worden in een advies als zodanig geformuleerd.

    • b)

      Bij het staken van de stemmen wordt de besluitvorming tot een volgende vergadering uitgesteld. Indien de stemmen dan wederom staken wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

    • c)

      De besluiten worden genomen zonder last of ruggespraak.

    • d)

      Over alle zaken wordt mondeling bij hoofdelijke oproeping gestemd; indien bij het nemen van een besluit door geen van de aanwezige leden stemming wordt gevraagd, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

    • e)

      Besluitvorming vindt geen doorgang als volgens de presentielijst niet meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

    • f)

      Indien een vergadering op grond van het bepaalde in lid e. van dit artikel niet door kan gaan, dan wordt een nieuwe vergadering uitgeschreven. Tussen de eerste en de tweede vergadering moet een tijdvak van tenminste een week liggen. In deze tweede vergadering kunnen besluiten genomen worden, ongeacht het aantal aanwezige leden, doch alleen over onderwerpen in de uitnodiging tot de vergadering vermeld.

  • 3. Vergaderstructuur

    • a)

      De vergaderingen van de Wmo-raad zijn openbaar.

    • b)

      De deuren worden gesloten als één van de leden dit verzoekt.

    • c)

      Deskundigen, zowel gemeentelijke als externe, kunnen per onderwerp worden uitgenodigd in de vergadering van de Wmo-raad.

    • d)

      Uitnodiging van gemeentelijk deskundigen vindt plaats in overleg met de ambtelijk contactpersoon.

    • e)

      De voorzitter kan ten aanzien van de inhoud van stukken en het gevoerde overleg de leden vragen geheimhouding te betrachten.

    • f)

      Minimaal eens per jaar neemt de verantwoordelijk wethouder deel aan een vergadering van de Wmo-raad; deze vergadering wordt hier qua agendering op ingericht.

Artikel 6 Communicatie

  • 1. Overleg met en informatievoorziening richting belangenorganisaties, platforms en

    instellingen vindt plaats middels publicatie(s) en artikelen en lokale bladen en gemeente

    site, alsmede door deelname aan relevante overlegvormen.

  • 2. Twee keer per jaar of meer als noodzakelijk wordt geacht, organiseert de Wmo-raad een

    bijeenkomst met de Wmo platforms ten behoeve van de afstemming op overlappende

    Wmo-aandachtsgebieden.

  • 3. De leden van de Wmo-raad, indachtig de hen toegewezen portefeuille, leggen regelmatig werkbezoeken af bij de doelgroepen die raakvlakken vertonen met de resp. prestatievelden van de Wmo.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1. Dit reglement wordt aangehaald als “Huishoudelijk Reglement Wmo-raad gemeente Slochteren 2013”.

  • 2. Dit reglement treedt in werking op 10 april 2013. Per die datum wordt ingetrokken het huishoudelijk reglement Wmo-raad gemeente Slochteren 2010.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van 2 april 2013.

Het college van burgemeesters en wethouders van de gemeente Slochteren,

Burgemeester G.J. ten Brink Secretaris C.C.W. van den Akker