Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Bellingwedde

Mandaatstatuut 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Bellingwedde
Officiële naam regelingMandaatstatuut 2011
CiteertitelMandaatstatuut
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerppersoneel en organisatie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Afdeling 10.1.1 Awb

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-03-201120-11-2014Nieuwe regeling

08-03-2011

Streekblad 16 maart 2011

Mandaatstatuut 2011

Tekst van de regeling

Mandaatstatuut gemeente Bellingwedde

Wat is mandaat?

Mandaat is de bevoegdheid om namens het bestuursorgaan beslissingen te nemen binnen de gestelde voorwaarden in dit mandaatstatuut. Vooral het woordje namens is van belang, het betreft geen overdracht van bevoegdheden! Het bestuursorgaan, in dit geval de burgemeester of het college van burgemeester en wethouders, kan altijd de gemandateerde bevoegdheid zelf uitoefenen.

Algemeen

In de praktijk hangt een effectieve toepassing van het mandaatbesluit direct samen met het vertrouwen van de mandaatgever in degene die het mandaat heeft gekregen, dat deze laatste zal handelen in de geest van dat orgaan en bij twijfel hoe dit zou beslissen, de zaak aan het orgaan zelf zal voorleggen. Slechts het bestaan van deze vertrouwensbasis, die impliceert dat het bestuursorgaan de gemandateerde bevoegdheden slechts in uitzonderingsgevallen aan zich trekt, maakt een wezenlijke mandatering van bevoegdheden mogelijk. Bij de toepassing van dit besluit wordt het bestaan van vorenbedoelde vertrouwensbasis verondersteld.

Gebruik van mandaat

  • 1.

    De beschikking moet gebaseerd zijn op een wettelijke regeling of schriftelijk vastgelegd beleid van het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of de gemeenteraad.

  • 2.

    Mandaat is geregeld in afdeling 10.1.1 Awb, en is in principe mogelijk zonder wettelijke grondslag. Met andere woorden, mandaat is mogelijk indien een wettelijke regeling zich er niet tegen verzet.

  • 3.

    De bevoegdheid moet zijn opgenomen in dit mandaatstatuut.

  • 4.

    De standpunten van degene die het mandaat heeft, degenen die hij raadpleegt en van evt. externe adviseurs mogen niet van elkaar verschillen.

  • 5.

    Bij vertegenwoordiging van de bestuursorganen in externe bezwaar- en gerechtelijke procedures, is een machtiging van het bevoegde bestuursorgaan nodig en vindt overleg plaats met de teamcoördinator en de portefeuillehouder.

  • 6.

    Bij het indienen van verweerschriften namens de bestuursorganen, inzake bezwaarschriften, bedenkingen, beroepschriften, verzoeken om voorlopige voorziening en andere gerechtelijke procedures wordt dit gedaan in overleg met de teamcoördinator en portefeuillehouder en ter kennis gebracht aan het betreffende bestuursorgaan.

  • 7.

    Bij twijfel omtrent toepassing van het mandaatstatuut, teamcoördinator en portefeuillehouder raadplegen en ter besluitvorming aan het bestuursorgaan voorleggen.

  • 8.

    De voorman/coördinator is verantwoordelijk voor de afstemming met het afdelingshoofd.

  • 9.

    De mandateringen gelden slechts binnen de desbetreffende afdeling.

Geen gebruik van mandaat

  • 1.

    Als bij de behandeling van een onderwerp blijkt, dat er sprake is van een grote mate van beleidsvrijheid, of geen schriftelijk vastgelegd beleid.

  • 2.

    Indien het bestuursorgaan bij een specifiek onderwerp heeft aangegeven de besluitvorming voor eigen rekening te nemen.

  • 3.

    Bij persoonlijke betrokkenheid van een bestuurder of medewerker.

Ondertekening van mandaatbrieven

Namens het college van burgemeester en wethouders/ de burgemeester,

Naam, functie, plaats in de organisatie en handtekening van de gemandateerde. Hierbij de heer, mevrouw vermelden met voorletter(s) achternaam en geen afkortingen gebruiken.

Het bestuursorgaan ondertekent zelf:

  • -

    Brieven over onderwerpen die door het bestuursorgaan zijn behandeld;

  • -

    Brieven aan andere overheden;

  • -

    Brieven aan burgers omtrent gevoelige beleidsonderwerpen.

Budgethoudersregeling en mandaatstatuut

In dit mandaatstatuut is niet geregeld de overdracht van bevoegdheden tot beheer van budgetten voor tal van uitvoerende taken zoals onderhoudsbudgetten, budgetten voor aanschaf van materialen enz. Deze vorm van overdracht is geregeld in de "regeling budgethouderschap Bellingwedde". Uitoefening van mandaat houdt echter niet de bevoegdheid in budgetten te overschrijden.

Toelichting bij het mandaatstatuut

  • -

    Per afdeling en team volgen hierna de overzichten van de verleende mandaten.

  • -

    In de tweede kolom is aangegeven tot en met welke niveau de bevoegdheid is gemandateerd. Dit houdt in dat alle bovenliggende niveaus ook bevoegd zijn.

  • -

    De cijfers en afkortingen in de tweede kolom hebben de volgende betekenis:

  • 1

    gemeentesecretaris;

  • 2

    afdelingshoofd;

  • 3

    voorman/coördinator/brandweercommandant;

  • 4

    beleidsmedewerker/medewerker burgerzaken, crisisbeheer en veiligheid;

  • 5

    medewerker.

Aloemeen

ALGEMEEN (geldend voor alle afdelingen)

Taak

Aan wie

Het verzenden van ontvangstbevestigingen inzake verzoeken, zienswijzen, bezwaarschriften, bedenkingen en beroepschriften, en het doen uitgaan van brieven die uitsluitend mededelingen, inlichtingen of feitelijke informatie bevatten, alsmede het verstrekken van statistische gegevens.

5

Verdaging of aanhouding beslissing op een aanvraag

3

Wijzigen van in mandaat verleende vergunningen.

3

Doorzenden van stukken die onjuist zijn geadresseerd.

5

Het afwikkelen van administratieve procedures en het nemen van beslissingen van beleidsuitvoerende aard op grond van reeds vastgesteld beleid, binnen het specifieke mandaat van de desbetreffende afdeling, waaronder de behandeling van aanvragen voor vergunningen, ontheffingen, subsidies, bijdragen, vergoedingen e.a. en andere verzoeken aan het gemeentebestuur.

3

Indienen van aanvragen om vergunningen, ontheffingen, subsidies en dergelijke ingevolge wet- en regelgeving waarvan het primaat bij de afdeling berust.

5

Correspondentie (vooraanschrijvingen e.d.) bij constatering overtreding van regelgeving, tot aan het moment van besluitvorming.

5

Het nemen van een invorderingsbeschikking, mede inbegrepen het toe- en/of afwijzen van een verzoek om een dergelijke beschikking door een derde.

3

Bezwaar, beroep en zienswijzen

Taak

Aan wie

Verdagen, aanhouden en doorzenden van een aanvraag of bezwaarschrift.

4

Het organiseren van zienswijzenzittingen.

5

Vertegenwoordiging burgemeester, en college bij behandeling van bezwaar- en beroepschriften gericht tegen besluiten van burgemeester en college.

5

Verdaging beslissing op bezwaarschriften (nadat commissie voor bezwaar advies heeft uitgebracht).

2

Overeenkomsten algemeen

Taak

Aan wie

Aangaan van overeenkomsten tot € 22.700,-- (met inachtneming van het aanbestedingsbeleid en de Regeling budgethouders)*

* Geen verplichtingen aangaan, die in de toekomst kunnen leiden tot een groter beslag op de financiële middelen of die een beleidswijziging inhouden. Maximale looptijd overeenkomsten: Vier jaar.

2

Ondertekenen van overeenkomsten tot € 22.700,-- (met in achtneming van het aanbestedingsbeleid en de Regeling budgethouders)

2

Middelen/P&O

Middelen

Taak

Wie

Aangaan en uitzetten kasgeldleningen.

5

Correspondentie over verzekeringen.

5

Schadeclaims

5

Aansprakelijkheidsstellingen.

5

Bevoegdheid tot het sluiten van geldleningen.

2

Vervroegd aflossen en herfinancieren van geldleningen.

2

Mededeling raadsbesluit begrotingswijziging.

4

Autorisatie afdoening betalingsopdrachten.

4

P&O

Taak

Aan wie

Beoordelen bekleden nevenbetrekkingen, verrichten nevenwerkzaamheden, aannemingen/leveringen t.b.v. openbare dienst, conform vastgestelde richtlijnen, art. 15:1:6/15:1:7 CAR/ UWO.

3

Benoeming van, aangaan van arbeidsovereenkomsten met personeelsleden en overplaatsing. Met uitzondering van personeelsleden die rechtstreeks onder de gemeentesecretaris vallen

1

Detachering van personeelsleden incl. wijziging van uren, art. 2:4 en 2:5 CAR/UWO, overeenkomstig Richtlijn Werving en Selectie.

1

Verlenen van ontslag aan personeelsleden, hoofdstuk 8 CAR/UWO, voor functies tot schaal 12.

1

Het opleggen van disciplinaire straffen, genoemd in artikel 16:1:2, leden h en i CAR/UWO, voor functies tot schaal 12.

1

Aangaan en ondertekening van contracten voor inhuur personeel van derden binnen toegekend budget, conform afgesproken procedures.

1

Vergoeden van schade aan kleding, uitrusting en motorvoertuig van personeel ontstaan in en door de dienst, art. 15:1:23 CAR/UWO.

2

Organisatiewijziging, art. 160 lid 1 sub c Gemeentewet, binnen toegekend budget en in overleg met P&O.

1

Toekenning reis- en verblijfkostenvergoeding t.b.v. dienstreizen, art. 15:1:22 CAR/UWO, conform vastgestelde richtlijnen.

3

Taak

Aan wie

Toekenning van buitengewoon verlof, vakbondsverlof, kortdurend zorgverlof, onbetaald verlof en ouderschapsverlof aan medewerkers, hoofdstuk 6 CAR/UWO.

2

Toekennen van bijzondere beloning met uitzondering van gemeentesecretaris en MT-leden.

2

Overschrijven vakantieverlof naar het volgende kalenderjaar, indien het aantal niet genoten vakantieverlofuren meer dan 100 uren bedraagt.

2

Overschrijven vakantieverlof naar het volgende kalenderjaar, overeenkomstig de Regeling flexibele werktijden Bellingwedde.

5

Opdracht tot het waarnemen van een andere functie + eventuele toekenning van een vervangingstoelage, art. 3:1:2 CAR/UWO.

2

Toekennen overwerkvergoeding, art. 3:2 CAR/UWO

2

Vaststellen werkroosters, art. 4:1 CAR/UWO

3

Vastleggen van afspraken in het kader van loopbaanontwikkeling van medewerkers, art. 15:1:26 en 17:1:1 CAR/UWO.

2

Opdracht tot verplicht geneeskundig onderzoek, art.7:2:5 en 7:12 CAR/UWO.

2

Aangaan van stageovereenkomsten

2

Vaststellen functiebeschrijving, procedureregeling organieke functiebeschrijving en functiewaardering, voor functies tot schaal 13.

1

Uitvoeren regeling bijzondere gebeurtenissen

2

Toekenning tegemoetkoming verplaatsingskosten, hoofdstuk 18 CAR/UWO

3

Alle correspondentie betreffende uitvoering/toepassing van overige

rechtspositieregeling, vastgesteld personeelsbeleid en door het bevoegd gezag genomen uitvoeringsbesluiten.

3

Afdoen aanvragen in kader van cafetariamodel (koop/verkoop verlofdagen), hoofdstuk 4A CAR/UWO, conform regeling cafetariamodel.

3

Bestuurlijke en Algemene Zaken (BAZ)

Burgerzaken

Taak

Aan wie

Beslissing inzake het verlenen van inzage van dossiers en stukken in verband met de Wet bescherming persoonsgegevens.

4

Opvragen justitiële documentatie.

5

Afgifte Rijbewijzen.

5

Rijbewijzen, ongeldig verklaren en weigeren.

4

Legalisatie handtekening.

5

Afgifte reisdocumenten.

5

Optieverklaring Nederlanderschap, advisering naturalisatie, Rijkswet op het Nederlanderschap.

4

Aangifte bij politie wegens valsheid in geschrifte.

4

Advies verkrijging en verlies Nederlanderschap.

4

Beslissen aanvraag Gehandicaptenparkeerkaart.

5

Aangewezen ambtenaar op grond van artikelen H 4, J 8, K 8, K 10, L 11 en M 4 van de Kieswet.

4

Correspondentie stemlokalen en stembureauleden.

4

Verantwoording financiële afwikkeling rijbewijzen.

5

Verantwoording financiële afwikkeling reisdocumenten.

5

Aanwijzing van eenmalige trouwlocaties.

4

Afgifte van een "Laissez-passez" (Lijkenpas).

5

Behandeling declaraties trouwambtenaren.

4

Vaststellen openingsuren afd. Burgerlijke Stand.

1

Verstrekken van verloven tot ontleden van lijken.

5

Verstrekken van verloven tot begraven/cremeren.

5

Adviseren over verzoeken om geslachtsnaamswijziging.

4

Taak

Aan wie

Art 26 lid 2 ambtshalve inschrijving

Art 27 lid 2 ambtshalve inschrijving

Art 29 lid 2 ambtshalve inschrijving

Art 46 lid 3 ambtshalve inschrijving

Art 47 lid 2 ambtshalve inschrijving

Art 48 lid 2 ambtshalve inschrijving

Art 69 en 71 verzoek overleggen schriftelijke vertaling

Art 78 toezenden PL

Art 79 mededeling gegeven GBA en inzage

Art 80 mededeling wijziging naamgebruik

Art 81 mededeling verwijdering pers. gegevens

Art 82 mededeling verbetering pers. gegevens

Art 100 verstrekkingen aan vrije derden

Art 102 mededeling aan betrokkene verstr.pers. gegevens aan derden

Art 103 mededeling protocolgegevens

Art 104 mededeling verbetering na rechtm. uitschrijving

5

Wet GBA: afwijzen van aanvragen en voor zover algemene mandaatinstructie niet van toepassing is.

4

Art 83 Wet GBA ambtshalve uitschrijving.

4

Afgeven van een verklaring in het kader van de Wet kenbaarheid publieksrechtelijke beperkingen.

4

(Eenmalige) benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

4

Bestuurlijke Zaken

Taak

Aan wie

APV, venten, collecte, kienen, loterij, optocht, spandoek, geluidswagen, informatiestand plaatsen.

5

Besluiten op basis van de APV met uitzondering van kapvergunningen en de besluiten die zijn gemandateerd aan Burgerzaken.

5

Uitvoering Wet op de kansspelen.

5

Uitvoering Drank- en Horecawet.

5

Uitvoering Winkeltijdenwet.

5

Aanstelling verkeersregelaars.

5

Ontheffing van het verbod om vuur te stoken op grond van de APV en de Wet milieubeheer.

5

Verzoeken op grond van de Wet openbaarheid bestuur.

5

Samenlevingszaken

Taak

Aan wie

Uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Verordening maatschappelijke ondersteuning van de gemeente Bellingwedde, het Besluit maatschappelijke ondersteuning en het Verstrekkingenbeleid, voor wat betreft de toekenning van:

a.algemene voorzieningen

b.de toekenning van rolstoel, woon- en vervoersvoorzieningen en hulp bij huishouding.

3

Uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Verordeningmaatschappelijke ondersteuning, Besluit Maatschappelijke Ondersteuning en het Verstrekkingenbeleid, voor wat betreft de toekenning van:

a.algemene voorzieningen

b.de toekenning van rolstoel, woon- en vervoersvoorzieningen en hulp bij huishouding

voor zover de eenmalige of structurele kosten niet hoger zijn dan € 1000,--.

5

Weigering van een voorziening op grond van de Wmo.

3

Uitvoering verordening leerlingenvervoer.

3

Uitvoering Leerplichtwet.

Leerplichtambtenaar/ metinachtneming van deinstructie voor de leerplichtambtenaar

Besluiten omtrent subsidies op basis van de 'Algemene Subsidieverordening Gemeente Bellingwedde 2009' en de Nadere Regeling Activiteiten en Projectsubsidies tot € 5000,-- euro. B&W

3

Vaststellen definitieve subsidies (jaarlijks achteraf) binnen het gestelde in de subsidieverordening alsmede de gemeentelijke begroting.

3

Kinderopvang (voorbereiding, uitvoering en besluitvorming) cf. Wet op de Kinderopvang en de Verordening Kinderopvang.

5

Sociale Zaken

Zie Regeling tot Samenwerking op het terrein van de uitvoering van Sociale Zekerheidsregelingen in het bijzonder artikel 1.1 leden 1 en 2:

"1. de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Veendam, Pekela en Bellingwedde (hierna te noemen partijen) komen voor onbepaalde tijd overeen gezamenlijk zorg te dragen voor de beleidsvoorbereiding alsmede de recht- en doelmatige uitvoering van de regelgeving, die is opgenomen in de bij deze overeenkomst behorende en gewaarmerkte bijlage.

2.Onder uitvoering als bedoeld in het vorige lid wordt uitdrukkelijk mede begrepen het nemen van beslissingen namens een van de genoemde colleges in individuele gevallen"

Ruimtelijke Zaken

Taak

Aan wie

Voorbereiding en uitvoering raadsbesluiten over huisvestingskredieten

2

Het verlenen, weigeren en wijzigen van omgevingsvergunningen, behoudens indien:

- het een activiteit betreft waarvoor op de voorbereiding van de beschikking afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing is, dan wel de uitgebreide voorbereidingsprocedure van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

- het een planologische gebruiksactiviteit betreft als bedoeld de leden 8, 9 en 10 van artikel 4 van bijlage 2 van het Besluit omgevingsrecht

2

Het intrekken van omgevingsvergunningen, zulks met uitzondering van het intrekken van een omgevingsvergunning op verzoek van vergunninghouder.

2

Het intrekken van omgevingsvergunningen op verzoek van vergunninghouder.

5

Het aanhouden van aanvragen om een omgevingsvergunning.

5

Het niet in behandeling nemen (niet-ontvankelijk verklaren) van aanvragen om een omgevingsvergunning.

5

Het ontvankelijk verklaren van aanvragen om een omgevingsvergunning.

5

Het doorzenden van aanvragen om een omgevingsvergunning.

5

Het zenden van een bewijs van ontvangst van de aanvraag om een omgevingsvergunning.

5

Het opvragen van ontbrekende gegevens.

5

Het verdagen van de beslistermijnen voor een omgevingsvergunning.

5

Het aanvragen van advies en verklaringen van geen bedenkingen.

5

Het stilleggen van activiteiten zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning.

5

Procedurestappen voorbereiding bestemmingsplannen, wijzigingsplannen en uitwerkingsplannen.

5

Het elektronisch waarmerken en publiceren van VVro-plannen

5

Het sluiten van planschadeovereenkomsten.

2

Correspondentie, waaronder mogelijkheid tot koop, met aspirant kopers bouwkavels.

2

In optie geven en verkopen van kavels voor woningbouw en bedrijven mits dit past binnen de voor de betreffende locatie vastgestelde grondexploitatiekaders en het daarvoor door het college vastgestelde uitgiftebeleid.

2

Het aangaan van verplichtingen en het doen van uitgaven conform een door de raad vastgestelde bouwgrondexploitatieopzet.

2

Verhuur en verpachting van gronden en het vestigen van zakelijke rechten op basis vastgestelde richtlijnen.

2

Beslissingen omtrent verkoop en ingebruikgeven van strookjes grond op basis van vastgesteld beleid.

2

Bevoegdheid tot het verkopen van groenstroken welke zijn aan te merken als snippergroen en mits dit past binnen het daarvoor vastgestelde beleid.

4

Sluiten van exploitatieovereenkomsten mits passend binnen vastgestelde geldende grondexploitatiekaders.

2

Taak

Aan wie

In behandeling nemen van bouwplannen en initiatieven en het voeren van correspondentie daarover.

5

Opdrachtverlening aan derden, op basis van en passend binnen vastgestelde kredieten en passend binnen de regels en wetten met betrekking tot aanbesteding.

5

B&W

 

Het aangaan van verplichtingen en het doen van uitgaven conform een door de raad vastgestelde bouwgrondexploitatieopzet.

2

Beslissen op aanvragen en verzoeken om vrijstelling/ontheffing in het kader vanWoningwet, Bouwbesluit, Bouwverordening en Leegstandswet.

4

Besluiten op basis van de verordening op straatnaamgeving en huisnummering.

2

Aanvragen welstandsadviezen.

5

Het verlenen van een sloopvergunning op basis van artikel 37, lid 1 Monumentenwet.

5

Stilleggen bouwwerkzaamheden, hiervoor wordt verwezen naar specifieke mandatering van medewerkers. Formele bekrachtiging door B&W achteraf.

5

Het opheffen van een opgelegde bouw- of sloopstop, art. 100 Woningwet, deBouwverordening en art. 5.17 Wabo

3

Handhavend optreden op basis van strijdig gebruik van gronden en bouwwerken op basis van de Wet ruimtelijke ordening.

3

Vaststelling ontwerpbeschikking ex. artikel 2.1 lid e Wabo.

4

Geheel of gedeeltelijk intrekken van milieuvergunningen.

4

Procedurestukken Wet milieubeheer.

4

Afdoen meldingen Wet milieubeheer.

5

Brieven naar aanleiding van klachten milieu/APV.

5

Handhaving milieuregelgeving:

 

-eerste controlebezoek;

5

- tweede controlebezoek;

5

- vooraankondiging bestuursdwang/dwangsom.

3

Brandweer

Taak

Aan wie

Correspondentie omtrent procedure gebruiksmeldingen en (tijdelijke) gebruiksvergunningen.

3

lntrekken van verleende gebruiksvergunning op verzoek van vergunninghouder.

3

Besluit

Gelet op het voorgaande besluiten

I. Het Mandaatstatuut gemeente Bellingwedde vast te stellen.

Datum besluit: 24 maart 2011

Ondertekening

Burgemeester en wethouders van de gemeente Bellingwedde,

De burgemeester, De secretaris a.i.,

(E.R. Triemstra) (A. Doornbos)