Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waterschap Veluwe

Subsidieverordening Recreatief Medegebruik Waterschap Veluwe

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieWaterschap Veluwe
Officiële naam regelingSubsidieverordening Recreatief Medegebruik Waterschap Veluwe
CiteertitelSubsidieverordening Recreatief Medegebruik
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuur – waterschappen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 28-6-2000

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Onbekend.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Waterschapswet, art. 78
  2. Algemene wet bestuursrecht,

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-200024-03-2013nieuwe regeling

28-06-2000

Onbekend.

Nr 200000.1117

Tekst van de regeling

Het algemeen bestuur van Waterschap Veluwe

Op voorstel van het college van dijkgraaf en heemraden van 26 april 2000,

Gelet op artikel 78 van de Waterschapswet; de Algemene wet bestuursrecht en op de Algemene Subsidieverordening Waterschap Veluwe,

Besluit:

Vast te stellen: de Subsidieverordening Recreatief medegebruik Waterschap Veluwe.

Paragrafen

Paragraaf 1 Inleidende bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: de Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    Algemene subsidieverordening: de Algemene Subsidieverordening Waterschap Veluwe.

1

Artikel 1.2 Bevoegdheid college van dijkgraaf en heemraden

Het college van dijkgraaf en heemraden is bevoegd tot het verstrekken van subsidie als bedoeld in deze verordening.

Artikel 1.3 Criteria verdeling voorziening voor subsidie

Subsidie kan worden verstrekt aan een ieder die het initiatief neemt voor aanleg en onderhoud van recreatieve voorzieningen met een openbaar karakter in/ op/ aan/ in de nabijheid van waterstaatkundige werken en/ of terreinen met een niet-recreatieve hoofdfunctie, in beheer en/ of eigendom van Waterschap Veluwe.

2

Artikel 1.4 Weigering van subsidie
  • 1. Subsidie wordt in ieder geval geweigerd indien de te financieren activiteit(en):

    • a.

      strijdig is/zijn met het waterstaatkundig belang en/ of primaire taken van het waterschap;

    • b.

      strijdig is/zijn met de Nota recreatief medegebruik, het waterbeheersplan van Waterschap Veluwe, de Keur of enig ander plan of verordening;

  • 2. Subsidie wordt eveneens geweigerd indien de te subsidiëren activiteit(en)  bedoeld is/zijn voor eenmalig gebruik.

  • 3. Het college van dijkgraaf en heemraden kan bij het verstrekken van subsidie afwijken van het bepaalde in het eerste en tweede lid ten behoeve van activiteit( en) waaraan het college een buitengewoon belang hecht.

  • 3

Artikel 1.5 Subsidieplafond

Het subsidieplafond wordt jaarlijks vastgesteld door het college van dijkgraaf en heemraden.

4

Artikel 1.6 Hoogte van de subsidie
  • 1. Subsidieaanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst.

  • 2. De subsidie bedraagt maximaal 25 % van de kosten van aanleg van voorzieningen.

  • 5

Paragraaf 2 De aanvraag
Artikel 2.1 Subsidiesysteem
  • 1. Voorafgaande aan een subsidievaststelling wordt een beschikking tot subsidieverlening gegeven.

  • 2. Het college van dijkgraaf en heemraden kan afwijken van het genoemde in lid 1 en bepalen dat alleen een beschikking tot subsidievaststelling wordt gegeven.

Artikel 2.2 Indiening aanvraag
  • 1. Aanvragen dienen te worden gericht aan het college van dijkgraaf en heemraden.

  • 2. De aanvraag omvat naast de in de wet en in de Algemene Subsidieverordening Waterschap Veluwe vermelde onderwerpen ten minste:

    • a.

      een beschrijving van de plaats en aard van de activiteit(en);

    • b.

      een bouwtekening;

    • c.

      een tijdschema;

    • d.

      de geschatte kosten.

    6

Paragraaf 3 Verplichtingen van de subsidie-ontvanger
Artikel 3.1 Andere verplichtingen

De activiteit(en) waarvoor subsidie is verstrekt moet(en) binnen 6 maanden na subsidieverstrekking in uitvoering zijn genomen.

Paragraaf 4  De subsidievaststelling - rekening en verantwoording
Artikel 4.1 Subsidievaststelling achteraf
  • 1. De subsidie-ontvanger dient binnen zes maanden na realisatie van de activiteit(en) of het tijdvak waarvoor subsidie is verleend, een aanvraag tot vaststelling van subsidie in, tenzij het  college van dijkgraaf en heemraden bij de verlening een andere termijn heeft aangegeven.

  • 2. De aanvraag gaat vergezeld van een financieel verslag en een activiteiten-verslag.

Artikel 4.2 Gegevensverstrekking

Bij een aanvraag als bedoeld in artikel 4.1 worden in elk geval de volgende stukken overlegd:

  • a.

    een beschrijving van de uitgevoerde activiteit(en);

  • b.

    een overzicht van de aan het werk verbonden kosten, voorzien van een toelichting;

  • c.

    de datum van het beëindigen van de activiteit(en).

Artikel 4.3 Gegevensverstrekking zonder voorafgaande beschikking

Indien subsidie is vastgesteld zonder dat daaraan voorafgaand een beschikking tot subsidieverlening is gegeven, toont de subsidie-ontvanger binnen zes maanden na afloop van de activiteit(en), danwel het tijdvak waarvoor de subsidie is verstrekt, aan, dat de activiteit(en) heeft/hebben plaatsgevonden overeenkomstig de aan de subsidie verbonden verplichtingen. Hierbij legt hij de in artikel 4-.1, tweede lid, genoemde stukken over.

Artikel 4.4 Beslistermijn

Het college van dijkgraaf en heemraden beslist binnen dertien weken na ontvangst op de aanvraag.

Paragraaf 5 Intrekking en wijziging
Artikel 5.1 Intrekking
  • 1. Het college van dijkgraaf en heemraden kan de subsidieverlening intrekken indien met de activiteit(en) waarvoor subsidie is verleend geen begin is gemaakt uiterlijk 6 maanden na verstrekking van de subsidie.

  • 2. Het college van dijkgraaf en heemraden kan op verzoek ontheffing verlenen van de in het eerste lid vermelde termijn.

Paragraaf 6 De betaling
Artikel 6.1 Betaling

De betaling vindt plaats binnen zes weken na de subsidievaststelling

Paragraaf 7 Slotbepalingen
Artikel 7.1
  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 juli 2000.

  • 2. Deze verordening kan worden aangehaald als Subsidieverordening Recreatief medegebruik Waterschap Veluwe.

  • Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur d.d. 28 juni 2000.

algemene toelichting

Waarom subsidie voor recreatief medegebruik?

Het gebruik van het landelijk gebied voor openluchtrecreatie is in de laatste decennia sterk toegenomen. De groei was in de jaren tachtig zodanig dat er een aparte benaming aan deze vormen van recreatie werd gegeven: recreatief medegebruik.

Waterschappen vervullen een belangrijke rol in het aanbod aan mogelijkheden voor recreatief medegebruik. Op de eerste plaats heeft Waterschap Veluwe als taak de zorg voor waterkering, waterkwaliteit en waterkwantiteit. Daarnaast hebben watergangen en waterkeringen voor veel mensen een directe gebruikswaarde om bijvoorbeeld te vissen, varen, schaatsen, wandelen enz. Daarnaast hebben watergangen en waterkeringen een belevingswaarde: ze maken deel uit van de landschappelijke kwaliteiten van het landelijk gebied.

Waterschap Veluwe wil naast zijn taken op het gebied van waterhuishouding en waterkering ook rekening houden met andere publieke belangen, waaronder openluchtrecreatie.

Behalve het zelf actief uitvoering geven aan het beleid voor recreatief medegebruik wil Waterschap Veluwe ook een positieve stimulans geven aan realisatie van beleid indien derden initiatiefnemer zijn voor aanleg en onderhoud van recreatieve voorzieningen. In deze gevallen kan Waterschap Veluwe een bijdrage in de kosten van aanleg van voorzieningen verlenen.


Noot
1[Toelichting: Artikel 1.1 De subsidieverordening Recreatief medegebruik Waterschap Veluwe vloeit voort uit de Algemene wet bestuursrecht. Eenzelfde terminologie wordt dan ook gebruikt. In de wet wordt onderscheid gemaakt tussen subsidieverlening, subsidievaststelling en subsidieverstrekking. Bij subsidieverlening gaat het om de beschikking die voorafgaand aan de te subsidiëren activiteit wordt gegeven. Subsidievaststelling heeft betrekking op de tweede beschikking, waarin wordt vastgesteld in hoeverre aan de voorwaarden is voldaan en hoe hoog het exacte subsidiebedrag bedraagt. Indien beide beschikkingen bedoeld kunnen zijn wordt de term subsidieverstrekking gebruikt. ]
Noot
2[Toelichting: Artikel 1.3 Een ieder die het initiatief neemt voor de aanleg en onderhoud van recreatieve voorzieningen aan waterstaatkundige werken en/ of terreinen met een niet-recreatieve hoofdfunctie en in het beheer en/of eigendom van Waterschap Veluwe zijn, kan een beroep doen op subsidietoekenning op basis van de Subsidieverordening Recreatief medegebruik Waterschap Veluwe. Onder waterstaatkundige werken wordt verstaan: waterkeringen en watergangen, met inbegrip van door menselijk toedoen gemaakte constructies (bouwwerken, kunstwerken, kabels en leidingen). Voorzieningen die voor subsidie vatbaar zijn. zijn o.a. kano-opstapplaatsen, vissteigers, borden, klaphekken etc. ]
Noot
3[Toelichting: Artikel 1.4-lid 1 Recreatief medegebruik wordt in de eerste plaats getoetst aan de primaire taken van het waterschap (waterkwantiteit, waterkwaliteit en waterkering). Subsidie voor activiteiten die het onmogelijk of moeilijk maken deze taken uit te oefenen worden in ieder geval geweigerd. Daarnaast wordt eveneens geen subsidie toegekend als de te subsidiëren activiteiten strijdig zijn met de inhoud van plannen, nota's en verordeningen, zoals bijvoorbeeld het Integraal Waterbeheersplan Veluwe, de Keur of de Nota recreatief medegebruik. Het college van dijkgraaf en heemraden heeft bij de afweging een zekere mate van discretionaire bevoegdheid en kan in bepaalde gevallen ontheffing verlenen. Het is mogelijk dat subsidie voor recreatieve wensen op bepaalde plaatsen en in bepaalde situaties wel mogelijk is, terwijl dat in andere gevallen onmogelijk is. Het college zal dat per geval beoordelen. Artikel 1.4.-lid 2 Achterliggend doel van recreatief medegebruik is dat recreatieve voorzieningen een permanent karakter hebben. Het gaat dus niet om voorzieningen die voor eenmalig of incidenteel gebruik worden aangelegd.]
Noot
4[Toelichting: Artikel 1.5 Binnen het kader van de begrotingsbevoegdheid van het algemeen bestuur stelt het college van dijkgraaf en heemraden jaarlijks het subsidieplafond vast. Het subsidieplafond wordt conform art. 4:27 van de wet bekendgemaakt.]
Noot
5[Toelichting: Artikel 1.6 Subsidieaanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Indien het subsidieplafond is bereikt kan geen subsidie meer worden verstrekt. De subsidie bedraagt maximaal 25 % van de kosten van de aanleg van voorzieningen. Onder kosten van de aanleg van voorzieningen worden gerekend de kosten van de concrete werkzaamheden. Plankosten behoren hier niet toe; uitsluitend de uitvoerende werkzaamheden..  Per activiteit kan maximaal f 5.000,-- aan subsidie worden uitgekeerd.]
Noot
6[Toelichting: Artikel 2.2 Een aanvraag is gericht aan het college van dijkgraaf en heemraden. Bij de aanvraag dient titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht in acht te worden genomen, alsmede de Algemene Subsidieverordening Waterschap Veluwe. Aanvragen dienen de volgende gegevens te bevatten:- naam en adres van de aanvrager; - dagtekening; een omschrijving van de activiteit;- een (bouw)tekening van de activiteit; - een omschrijving van het doel van de activiteit; - een planning van de uitvoering van de werkzaamheden; - een begroting/schatting van de kosten. ]