Overheidsorganisatie | Waterschap Velt en Vecht |
---|---|
Officiële naam regeling | Subsidieverordening Actief Randenbeheer Drenthe waterschap Velt en Vecht 2009 |
Citeertitel | Subsidieverordening Actief Randenbeheer Drenthe waterschap Velt en Vecht 2009 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp | milieu – water |
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 25-11-2008
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: De Zuidoosthoeker, 23-12-2008 Krant van Hoogeveen, 23-12-2008 De Toren, 24-12-2008
Algemene wet bestuursrecht, Titel 4.2
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2009 | 31-12-2009 | nieuwe regeling | 25-11-2008 De Zuidoosthoeker, 23-12-2008 Krant van Hoogeveen, 23-12-2008 De Toren, 24-12-2008 | 5254u/BS/gv/2008 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. waterschap: het waterschap Velt en Vecht;
b. bufferstrook: een strook grond die deel uitmaakt van een agrarisch perceel en gelegen is langs een watervoerende sloot, een en ander zoals gedefinieerd in de beheersovereenkomst;
c. randenbeheer: het op basis van een beheersovereenkomst door een onder-nemer uitvoeren van een aangepast beheer van bufferstroken;
d. ondernemer: natuurlijk of rechtspersoon die in het kader van de uitoefening van een agrarisch bedrijf, als eigenaar of pachter, grondgebruiker is van percelen landbouwgrond binnen het beheersgebied van het waterschap;
e. beheersovereenkomst: een door het dagelijks bestuur vast te stellen standaardovereenkomst tussen een ondernemer en het waterschap, waarin de wijze waarop de subsidie wordt berekend en de voorwaarden waaronder subsidie wordt verleend voor aangepast randenbeheer zijn vastgelegd;
f. project: het project ‘actief randenbeheer Drenthe 2006-2008', voor zover het betreft de gronden gelegen binnen het beheersgebied van het waterschap.
Het dagelijks bestuur is bevoegd tot het nemen van beschikkingen op grond van deze verordening.
Het dagelijks bestuur kan de uitoefening van de in deze verordening aan haar toegekende bevoegdheden uit naam van en onder verantwoordelijkheid van het dagelijks bestuur opdragen aan ambtenaren van het waterschap.
1. Aanspraak maken op de subsidie is slechts mogelijk voor ondernemers die hiertoe een schriftelijke aanvraag indienen bij het dagelijks bestuur.
2. In 2009 kunnen geen nieuwe aanvragen voor nieuw aan te leggen buffer-stroken worden gedaan. Enkel degenen die reeds deelnemen aan het project kunnen in aanmerking komen voor subsidie op grond van deze verordening.
3. De aanvraag als bedoeld in het eerste lid kan slechts plaatsvinden met ge-bruikmaking van het door het waterschap verstrekte formulier. Dit formulier betreft een beheersovereenkomst, welke door de ondernemer in tweevoud dient te worden ingediend.
4. Indien een agrarisch bedrijf geëxploiteerd wordt in de vorm van een maat-schap, vennootschap onder firma of besloten vennootschap kan de aanvraag om aanspraak te maken op de subsidie alleen worden ingediend door de maatschap, de vennootschap onder firma dan wel de besloten vennootschap. De natuurlijke personen die maat, vennoot of aandeelhouder zijn van een dergelijke maatschap, vennootschap onder firma of besloten vennootschap kunnen niet afzonderlijk een aanvraag indienen.
Het jaar 2009 is een overgangsjaar voor akkerrandenbeheer. Alleen deelnemers uit het project Actief Randenbeheer Drenthe kunnen aanspraak maken op de subsidie over het jaar 2009.
Deelname aan het project is slechts mogelijk met bufferstroken op gronden gelegen binnen het beheersgebied van het waterschap.
1. Deelname aan de subsidie is slechts mogelijk indien de totale lengte van de bufferstroken waarvoor de ondernemer aanvraagt minimaal tweehonderd en maximaal vijftienduizend strekkende meter bedraagt.
2. Voor de bepaling van het maximaal aantal meters als bedoeld in het vorige lid wordt de lengte van de bufferstroken waarvoor reeds sinds 2006 in het kader van het project is aangevraagd in de berekening betrokken.
Aan de subsidie kan alleen worden deelgenomen met agrarische percelen, waarop gewassen worden geteeld dan wel gras wordt geteeld.
Indien zich wijzigingen voordoen ten opzichte van de ingediende aanvraag, dienen deze wijzigingen binnen een maand schriftelijk aan het waterschap te worden gemeld.
Deelname aan de subsidie is alleen mogelijk indien de ondernemer voor de desbetreffende bufferstroken, noch geheel of gedeeltelijk, noch direct of indirect mede een andere subsidie ontvangt van enig overheidsorgaan, daaronder mede begrepen organen van de Europese Unie.
1. Het dagelijks bestuur kan een ondernemer die een schriftelijke aanvraag heeft ingediend conform het bepaalde in artikel 3 subsidie verlenen.
2. Subsidie kan worden verleend aan een ondernemer die voldoet aan alle voorwaarden zoals deze zijn vastgelegd in de door het dagelijks bestuur vastgestelde beheersovereenkomst.
3. Het dagelijks bestuur beslist zo spoedig mogelijk na ontvangst van de ondertekende overeenkomst over de subsidieverlening.
4. Een beschikking tot subsidieverlening heeft betrekking op het overgangsjaar 2009 met dien verstande dat de subsidie jaarlijks wordt vastgesteld conform het bepaalde in artikel 12.
1. Aan degene aan wie een beschikking als bedoeld in artikel 11 is verleend, wordt uiterlijk 1 oktober van het lopende jaar meegedeeld of van de in de aanvraag opgegeven lengte wordt afgeweken.
2. De subsidie wordt uiterlijk 1 december van het lopende jaar vastgesteld.
Uitbetaling van de subsidie vindt overeenkomstig de vaststelling plaats vóór 15 december van het lopende jaar.
1. Het dagelijks bestuur kan in bijzondere gevallen afwijken van het in of krachtens deze verordening bepaalde.
2. In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, treft het dagelijks bestuur de benodigde voorzieningen.
1. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2009.
2. Deze verordening eindigt door het enkele tijdsverloop op 31 december 2009, met dien verstande dat zij blijft gelden voor de periode waarvoor zij heeft gegolden.
3. Deze verordening kan worden aangehaald als: Subsidieverordening Actief Randenbeheer Drenthe waterschap Velt en Vecht 2009.
Op rijksniveau zijn regels vastgesteld om de belasting van het oppervlaktewater als gevolg van emissies van meststoffen en bestrijdingsmiddelen afkomstig vanuit de landbouw te verminderen (Lozingenbesluit open teelt en veehouderij). In 2006 zijn waterschap Hunze en Aa's, waterschap Velt en Vecht, de provincie Drenthe en LTO Noord het project ‘Actief Randenbeheer Drenthe 2006-2008' gestart met het oog op een extra vermindering van de emissies van meststoffen en bestrijdingsmiddelen afkomstig van de landbouw, boven de normen van het Lozingenbesluit open teelt en veehouderij. Voordat een vervolgregeling kan worden vastgesteld in 2010, wordt 2009 ingesteld als overgangsjaar.
Onder actief randenbeheer wordt verstaan het uitvoeren van een aangepast beheer van randen van percelen gras- en bouwland, akkerranden genaamd. Deze perceelsranden zijn gelegen langs waterlopen. Om ondernemers in de agrarische sector te stimuleren over te gaan tot een actief randenbeheer, verstrekt het waterschap degenen die aan dit project deelnemen een subsidie en sluit met hen beheersovereenkomsten af. De hoogte van de subsidie voor de akkerranden is zodanig berekend, dat voor de op grond van het lozingenbesluit reeds verplichte teelvrije zones geen subsidie wordt verleend.
Ingevolge artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) dient een subsidie op grond van een wettelijk voorschrift (i.c. een verordening) te worden verstrekt. De onderhavige verordening voorziet in die wettelijke basis.
Op de in dit artikel genoemde mandatering zijn de bepalingen van afdeling 10.1.1 van de Awb (met betrekking tot mandaat) van toepassing.
In 2009 wordt een nieuwe regeling ontwikkeld voor akkerrandenbeheer binnen Velt en Vecht. Om bestaande akkerranden vanuit het project Actief Randenbeheer Drenthe 2006-2008 te behouden, wordt 2009 ingesteld als overgangsjaar. Overeenkomstig artikel 4:1 van de Awb dient de aanvraag schriftelijk bij het bestuur te worden ingediend. Het verplichte aanvraagformulier behelst een uitvoeringsovereenkomst overeenkomstig artikel 4:36 van de Awb en is een voorwaarde voor het kunnen verkrijgen van subsidie.
Conform de bepalingen in artikel 4:36 van de Awb wordt met deelnemende ondernemers een beheersovereenkomst afgesloten waarin wordt vastgelegd welke verplichtingen het aangepast beheer van de akkerranden omvat.
Met de deelnemers wordt een beheersovereenkomst afgesloten waarin een aantal voorwaarden en verplichtingen is opgenomen. Indien de ondernemer een onder-tekend exemplaar van de beheersovereenkomst terugstuurt naar het waterschap, wordt aangenomen dat aan deze voorwaarden en verplichtingen wordt voldaan.
De termijn waarbinnen het bestuur moet beslissen op een aanvraag bedraagt in principe acht weken op grond van artikel 4:13, tweede lid Awb. Indien het bestuur niet binnen deze termijn kan beslissen, wordt de aanvrager, overeen-komstig artikel 4:14 Awb, hiervan in kennis gesteld en wordt een redelijke termijn genoemd waarbinnen de beschikking tegemoet kan worden gezien.
Met de beschikking tot subsidieverlening wordt bedoeld de beschikking die achteraf aan de uitvoering van het aangepaste beheer van de akkerranden wordt gegeven.
Artikel 4:35 van de Awb bevat de gronden op grond waarvan subsidieverlening kan worden geweigerd. De artikelen 4:48 en 4:50 van de Awb bevatten de gronden voor intrekking of wijziging van de subsidieverlening. Het kan hier enerzijds gaan om een sanctie, anderzijds om herstel van onjuistheden die niet uitsluitend voor rekening van het dagelijks bestuur van het waterschap behoren te komen.
De mededeling of van de in de aanvraag opgegeven lengte wordt afgeweken is een zogenaamde vaststellingsbeschikking, waarop de bepalingen van afdeling 4.2.5 van de Awb van toepassing zijn. Hiervoor behoeft geen aanvraag te worden ingediend, gelet op het bepaalde in artikel 4:44, eerste lid, sub a, juncto artikel 4:47, sub a, van de Awb. Een beschikking tot vaststellen van de subsidie is bij iedere verstrekking noodzakelijk.
Ingevolge artikel 4:46 van de Awb kan de subsidie lager worden vastgesteld dan het bedrag behorend bij het aantal hectares vermeld in de beheersovereenkomst. Bij het bepalen van de omvang van de verlaging moet rekening gehouden met artikel 3:4, tweede lid Awb. Bij het niet voldoen aan verplichtingen uit de beheersovereenkomst moet een afweging worden gemaakt van handhaving van de verplichting en de gevolgen van de verlaging voor de ontvanger van de subsidie. Daarbij zijn tevens de ernst van de tekortkoming en de mate waarin deze aan de ontvanger van de subsidie kan worden verweten belangrijke factoren.
Artikel 4:49 van de Awb bevat de gronden voor intrekking en wijziging van vastgestelde subsidie.
Het kan hier enerzijds gaan om een sanctie en anderzijds om herstel van onjuist-heden die niet uitsluitend voor rekening van het dagelijks bestuur van het water-schap behoren te komen. Omdat de beschikking tot vaststelling van de bijdrage een definitieve aanspraak op financiële middelen vestigt, is zij in beperktere mate intrekbaar dan de beschikking tot verlening van de bijdrage.
Terugvordering van onverschuldigd betaalde subsidiebedragen is mogelijk conform de bepalingen van artikel 4:57 van de Awb.