Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waterschap Vallei & Eem

Stimuleringsregeling "Afkoppelen schoon regenwater (2003-2007)"

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieWaterschap Vallei & Eem
Officiële naam regelingStimuleringsregeling "Afkoppelen schoon regenwater (2003-2007)"
CiteertitelStimuleringsregeling "Afkoppelen schoon regenwater (2003-2007)" Waterschap Vallei & Eem
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpmilieu – water

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De stimuleringsregeling is een eindige regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 23-2-2006

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Gemeentelijk Overleg, 01-03-2006

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Waterschapswet, art. 78, 85
  2. Wet verontreiniging oppervlaktewateren, art.1, lid 2, art. 34
  3. Wet milieubeheer, art. 21.7

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-03-200601-01-200331-12-2007nieuwe regeling

23-02-2006

Gemeentelijk Overleg, 01-03-2006

2006/652 -1.777.674.121

Tekst van de regeling

Het Algemeen Bestuur van Waterschap Vallei & Eem:

Gezien het voorstel van Dijkgraaf en Heemraden van 22 december 2005.

Overwegende dat:

• Door verhard oppervlak af te koppelen de kans op (vervuilende) riooloverstorten beperkt wordt en

op de lange termijn wordt voorkomen.

• Afkoppelen en infiltreren bij draagt aan het vasthouden van water in de stad, met als gevolg een

reductie van de piekafvoer vanuit het stedelijk gebied op het ommeland.

• De infiltratie van water in stedelijk gebied kan een positieve invloed hebben op verdroogde

gebieden in de nabijheid van het stedelijke gebied.

• Door af te koppelen de belasting op de afvalwaterzuiveringsinrichting verminderd wordt, waardoor.

een meer geoptimaliseerd zuiveringsproces mogelijk is en kostenvoordelen te behalen zijn in de

exploitatie van de afvalwaterzuiveringsinrichting.

• Er door het afkoppelen voordelen te behalen zijn in de zuiveringstechnische werken doordat na

het verstrijken van de vervangingstermijn er met kleinere installaties kan worden volstaan en / of

langer kan worden volstaan met de huidige installaties.

Gelet op artikel 78 Waterschapswet.

B e s l u i t :

de navolgende Stimuleringsregeling "Afkoppelen schoon regenwater (2003-2007)" vast te stellen;

Stimuleringsregeling "Afkoppelen schoon regenwater (2003-2007)"

Inleidende bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Dijkgraaf en Heemraden van Waterschap Vallei & Eem: dagelijks bestuur

  • b.

    wet: de Algemene wet bestuursrecht

  • c.

    bestaand stedelijk gebied: stedelijk gebied gebouwd voor 1 januari 1999, met uitsluiting van gebouwen en infrastructuur gebouwd, respectievelijk aangelegd op of na 1 januari 1999.

Artikel 2 Bevoegdheid Dijkgraaf en Heemraden

Dijkgraaf en Heemraden zijn bevoegd tot verstrekking van subsidie als bedoeld in deze regeling.

Artikel 3 Criteria verdeling subsidiegelden
  • 1. Subsidie kan worden verstrekt aan gemeenten en bedrijven liggend in het beheersgebied van Waterschap Vallei & Eem. 1

  • 2. De subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het van de riolering afkoppelen van schoon verhard oppervlak van het afvalwatersysteem in het bestaand stedelijk gebied; 2

  • 3. De subsidie geldt voor projecten die uiterlijk 31 december 2007 in uitvoering zijn genomen; 3

  • 4. De subsidie wordt geweigerd indien het waterschap reeds op een andere wijze financieel heeft bijgedragen aan het afkoppelen van verhard oppervlak.

Artikel 4 Subsidieplafond
  • 1. Het totale subsidieplafond voor de gehele looptijd van de regeling bedraagt € 1815120,86;

  • 2. Het Algemeen Bestuur is bevoegd om jaarlijks een subsidieplafond vast te stellen.

Artikel 5 Hoogte van de subsidie
  • 1. In bestaand stedelijk gebied bedraagt de subsidie maximaal € 1,81 per m2 afgekoppeld erhard oppervlak en is het subsidiebedrag kleiner of gelijk aan de werkelijke kosten gemaakt oor de subsidieaanvrager;

  • 2. De hoogte van de subsidie is afhankelijk van het maximaal te subsidiëren oppervlak, zie aarvoor Artikel 6, en het sinds 1 januari 1999 reeds gesubsidieerde oppervlak in de etreffende kern;

  • 3. De in het eerste lid bedoelde subsidie is heeft betrekking op de voorbereiding (incl. eventueel aalbaarheidsonderzoek), uitvoering en eventueel toegepaste monitoring;

  • 4. Onderzoek:

    • a.

      Indien uit onderzoek, waarbij het waterschap betrokken is, blijkt dat afkoppelen niet haalbaar is, worden de onderzoekskosten tot maximaal 45% vergoed waarbij de bijdrage van het waterschap nooit groter kan zijn dan de subsidie voor het betreffende gebied gebaseerd op maximaal € 1,81 per m2 afgekoppeld verhard oppervlak.

    • b.

       Indien ook andere partijen bijdragen in de onderzoekskosten zullen de kosten gelijkelijk worden verdeeld over de partijen, met de in lid 4a genoemde restricties.

    4

Artikel 6 Subsidieverdelingsmethodiek
  • 1. Het beschikbare bedrag wordt verdeeld in volgorde van ontvangst van de aanvragen. Een

    aanvraag wordt in de bedoelde volgorde opgenomen indien zij volledig is;

  • 2. Het beschikbare bedrag wordt verdeeld over prioritaire en overige kernen waarbij:

    • a.

      Vor prioritaire kernen het afkoppelen tot maximaal 20% van het verhard oppervlak

      met een gemengd en/of verbeterd gescheiden rioolstelsel wordt gesubsidieerd;

    • b.

      Voor overige kernen het afkoppelen tot maximaal 10% van het verhard oppervlak met

      een gemengd en/of verbeterd gescheiden rioolstelsel wordt gesubsidieerd;

  • 3. De in het tweede lid genoemde oppervlaktes betreffen de niet afgekoppelde verharde

    oppervlakken op de peildatum 1 januari 1999;

  • 4. De prioritaire en overige kernen zijn weergeven op de bijgevoegde Tabel 5 Maximaal te

    subsidiëren verharde oppervlakken vanaf de peildatum 1 januari 1999.

    5

De aanvraag. De subsidieverlening.
Artikel 7 Subsidiesysteem.

Voorafgaande aan een subsidievaststelling wordt een beschikking tot subsidieverlening gegeven.

Artikel 8 Indiening aanvraag.
  • 1. Aanvragen dienen te worden gericht aan Dijkgraaf en Heemraden;

  • 2. Aanvragen van gemeenten worden door het waterschap ter informatie in kopie toegezonden aan de betreffende grondwaterbeheerder;

  • 3. Aanvragen van bedrijven worden door het waterschap ter informatie in kopie toegezonden aan de betreffende gemeente en de betreffende grondwaterbeheerder;

  • 4. Gedurende vier weken hebben de gemeente en de grondwaterbeheerder de gelegenheid om commentaar te geven op het ingediende voorstel.

Artikel 9 Termijn indienen van de aanvraag

De aanvraag wordt ingediend voordat met de uitvoering van het werk een begin wordt gemaakt.

Artikel 10 Gegevensverstrekking
  • 1. Voorafgaand aan aanvraag dient een voorbereidend overleg tussen gemeente en waterschap plaats te vinden.

  • 2. Bij de aanvraag worden in elk geval de volgende gegevens verstrekt:

    • a.

      een beschrijving van het in uitvoering te nemen project, waarvoor subsidie wordt aangevraagd inclusief het aantal af te koppelen vierkante meters en het type huidige type rioolstelsel;

    • b.

      de datum van aanbesteding en de gekozen aannemer(s)

    • c.

      het tijdstip waarop met de uitvoering kan worden gestart en de vermoedelijke datum van oplevering;

    • d.

      een begroting van de aan het werk verbonden kosten, voorzien van een toelichting.

    6

Artikel 11 Informatieplicht
  • 1. Indien voor dezelfde activiteiten tevens subsidie is aangevraagd bij een of meer bestuursorganen, doet de aanvrager daarvan mededeling in de aanvraag.

  • 2. Het gunningadvies en het besluit van de gemeente dienen toegestuurd te worden aan het waterschap.

  • 3. De subsidie-aanvrager dient het waterschap de mogelijkheid te bieden bouwvergaderingen bij te wonen.

  • 4. Het waterschap dient uitgenodigd te worden bij de (technische) oplevering van het werk.

Artikel 12 De beslissing op de aanvraag
  • 1. Dijkgraaf en Heemraden beslissen binnen 13 weken na ontvangst van de volledige aanvraag.

    De beslissing kan eenmaal voor ten hoogste 13 weken worden verdaagd.

  • 2. Het waterschap zendt een kopie van de beschikking aan de betreffende gemeente en de betreffende grondwaterbeheerder.

    7

Verplichtingen van de subsidieontvanger
Artikel 13 Verplichtingen van de subsidieontvanger
  • 1. Het werk waarvoor subsidie is verleend moet binnen één jaar na subsidieverlening in uitvoering zijn genomen.

  • 2. De subsidieontvanger dient tenminste drie werkdagen voor de aanvang van de werkzaamheden het waterschap en de betreffende gemeente daarvan in kennis te stellen.

  • 3. In de beschikking tot subsidieverlening kan worden opgenomen dat Dijkgraaf en Heemraden bevoegd zijn om nadere uitvoeringsvoorschriften te geven.

De subsidievaststelling
Artikel 14 Subsidievaststelling achteraf

De subsidieontvanger dient binnen 6 maanden na de eerste oplevering van het werk een aanvraag tot vaststelling van de subsidie in.

8

Artikel 15 Gegevensverstrekking

Bij de aanvraag worden in elk geval de volgende gegevens verstrekt:

  • a.

    een beschrijving van het uitgevoerde project met daarin een opgave van het daadwerkelijk afgekoppelde aantal m2 verhard oppervlak;

  • b.

    het bestek en bijbehorende tekeningen;

  • c.

    een overzicht van de aan het werk verbonden kosten, voorzien van een toelichting;

  • d.

    de datum van de eerste oplevering.

Artikel 16 Beslistermijn
  • 1. Dijkgraaf en Heemraden beslissen tot subsidievaststelling binnen 13 weken na ontvangst van  de aanvraag daartoe, dan wel nadat de voor het indienen ervan geldende termijn is verstreken.

  • 2. Dijkgraaf en Heemraden kunnen de beslissing tot subsidievaststelling uitstellen. Zij noemen daarbij een termijn waarbinnen de beslissing tegemoet kan worden gezien.

Intrekking en wijziging
Artikel 17 Intrekking
  • 1. Dijkgraaf en Heemraden kunnen de beschikking tot subsidieverlening intrekken indien met het werk waarvoor de subsidie is verleend geen begin is gemaakt uiterlijk 1 jaar na verlening van de subsidie.

  • 2. Voor de aanvragen welke voorafgaande aan de inwerking van de regeling in 2003 beschikt zijn, geldt de in het eerste lid genoemde termijn vanaf de inwerkingtreding in 2003.

  • 3. Dijkgraaf en Heemraden kunnen op verzoek ontheffing verlenen van de in het eerste lid genoemde termijn.

  • 9

Betaling
Artikel 18 Betaling
  • 1. Voor de uitbetaling van de toegezegde bijdrage dient de subsidie-ontvanger aan het waterschap te overleggen:

    • het inschrijvingsbiljet van de geselecteerde aannemer

    • het proces-verbaal van de eindoplevering

    • een lijst met de aangesloten panden (straten en huisnummers)

    • overzichtskaart met alle leidingen e.d., bij voorkeur digitaal (autocad), voorzien van

      een topografische ondergrond

    • een eindafrekening van het gehonoreerde project

    • het schriftelijk verzoek van gemeente om uitbetaling

  • 2. De eerste uitbetaling zal plaats hebben vanaf 2004.

  • 3. De betaling vindt plaats binnen 6 weken na de indiening van de declaratie, met in achtneming van lid 2.

  • 10

Onvoorziene situaties
Artikel 19 Onvoorziene situaties

Dijkgraaf en Heemraden beslissen in gevallen, waarin deze regeling niet voorziet.

Slotbepalingen
Artikel 20 Inwerkingtreding en citeertitel
  • 1. Deze regeling treedt op 1 januari 2003 in werking en zal gelden tot en met 31 december 2007, waarbij tot en met 31 december 2007 een subsidieaanvraag ingediend kan worden.

  • 2. Deze regeling kan worden aangehaald als: Stimuleringsregeling "Afkoppelen schoon regenwater (2003-2007)" Waterschap Vallei & Eem.

  • Aldus besloten in de vergadering van 23 februari 2006.

  • mr. G.P. Dalhuisen

  • Secretaris

  • K. van de Langemheen

  • Dijkgraaf


Noot
1[Toelichting: In deze regeling worden alle instanties die geen particulier of gemeente zijn, beschouwd als bedrijf. In de toelichting op Artikel 12 wordt nader ingegaan op het begrip schoon verhard oppervlak.]
Noot
2[Toelichting: De regeling is gericht op het stimuleren van afkoppelen van verhard oppervlak in bestaande situaties. In die gevallen die voor stimulering in aanmerking komen zal maximaal een bijdrage worden gegeven van f 4,00 (€ 1,81) per m2 afgekoppeld oppervlak. De hoogte zal per geval bepaald worden en hangt af van de meerkosten die gemoeid zijn met het ‘niet aankoppelen’.]
Noot
3[Toelichting: Het waterschap is van mening dat het doel om duurzame watersystemen te realiseren ook een doel moet zijn van gemeenten en andere partijen die betrokken zijn bij de inrichting van het stedelijk gebied. Om die reden ziet het waterschap de stimuleringsregeling als een tijdelijke regeling. Op termijn moet dit een standaard onderdeel zijn van de inrichting van het stedelijk gebied. Een soortgelijke regeling is reeds 4 jaar van kracht geweest. Op basis van de ervaringen is besloten de regeling te verlengen, weliswaar in aangepaste vorm. Ook na het aflopen van de regeling in 2006 kan, op basis van de ervaringen, de periode verlengd worden. De onderzoekskosten worden vergoed tot maximaal 45% van de kosten, om tot uitdrukking te laten komen dat de gemeente verantwoordelijk is voor het project.]
Noot
4[Toelichting: De regeling is gericht op het stimuleren van afkoppelen van verhard oppervlak in bestaande situaties. n die gevallen die voor stimulering in aanmerking komen zal maximaal een bijdrage worden gegeven an f 4,00 (€ 1,81) per m2 afgekoppeld oppervlak. De hoogte zal per geval bepaald worden en hangt f van de meerkosten die gemoeid zijn met het ‘niet aankoppelen’. ]
Noot
5[Toelichting: Afkoppelen van verhard oppervlak kan bijdragen aan het oplossen van bestaande knelpunten op het gebied waterkwaliteit, waterkwantiteit en/of zuiveringstechnische werken. Daarom is onderscheid gemaakt tussen prioritaire en overige kernen waar vanuit de bestaande knelpunten het afkoppelen meer prioriteit heeft. De percentages 10% en 20% zijn respectievelijk overeenkomstig met de beleidsdoelstelling van het waterschap en het streven uit de vierde Nota Waterhuishouding. In de bijlage (Tabel 1) is de prioritering met de percentages weergegeven voor de verschillende gemeenten in het beheersgebied. In de regeling wordt een peildatum genoemd van 1 januari 1999. Op deze datum is Waterschap Vallei & Eem begonnen met het financieel stimuleren van afkoppelen. Het effect van financiële stimulering in relatie tot de doelstelling van 10% en het streven naar 20% afgekoppeld oppervlak dient daarom ook bekeken worden vanaf het eerste moment van de financiële stimulering.]
Noot
6[Toelichting: Aanvragen dienen de volgende gegevens te bevatten: • naam en adres van de aanvrager; • dagtekening; • een korte omschrijving van het project; • een planning van de uitvoering van de werkzaamheden; • een projectplan (indien het onderzoek betreft); • een plantekening van het te ontkoppelen of niet aan te koppelen oppervlak, inclusief type en inhoud van de aan te leggen voorziening (indien het een uitvoeringsplan betreft);]
Noot
7[Toelichting: Bij de toetsing van de aanvraag zal in eerste instantie gelet worden op de effectiviteit van de aan te leggen voorziening en de invloed op de omgeving. Om een geschikte keuze te maken voor een toe te passen voorziening wordt aanbevolen om het informatiemateriaal over afkoppelen te raadplegen.Alleen schone oppervlakken komen voor afkoppeling in aanmerking. Het waterschap toetst de aanvraag aan de beslisbomen “Afkoppelen verhard oppervlak”. Met name projecten van gemeenten en bedrijven zullen daarop worden getoetst.]
Noot
8[Toelichting: De stimuleringsbijdrage wordt definitief vastgesteld na afronding van het project. Een verzoek daartoe dient te worden gestuurd aan het waterschap. Voor onderzoeksprojecten geldt de eindrapportage van het onderzoek als vereiste documentatie.]
Noot
9[Toelichting: De subsidie van het waterschap maakt het mogelijk projecten uit te voeren. Het is een gemeente niet altijd mogelijk in een tijdbestek van een half jaar daadwerkelijk met de uitvoering te starten. Het gevolg zou kunnen zijn dat een deel der gemeenten tijdig om verlenging verzoekt en een ander deel dit door drukke werkzaamheden verzuimt. Dit zal leiden tot veel extra werk. Om die reden is ervoor gekozen de termijn te stellen op 1 jaar. Uitgezonderd de gevallen zoals is gedefinieerd in lid 2. Omdat reeds in 2002 subsidie verleend kan worden en de subsidieregeling pas in 2003 inwerking treedt, kan aan de gestelde termijn van 1 jaar voor de in lid 2 genoemde gevallen niet vastgehouden worden. Voor de aanvragen welke voorafgaande aan de inwerking van de regeling in 2003 toegezegd zijn, geldt de termijn van 1 jaar vanaf de inwerkingtreding in 2003.]
Noot
10[Toelichting: Vanwege boekhoudkundige redenen is het niet mogelijk om eerder dan vanaf 1 januari 2004 over te gaan tot het uitkeren van de toegekende subsidie. Met deze datum is rekening gehouden met de termijn waarbinnen het plan uitgevoerd dient te zijn. Dat wil zeggen normaliter staat er een termijn van 1 jaar tussen de toekenning en de werkelijke uitvoering waarbij na overschrijding van de termijn Dijkgraaf en Heemraden de beschikking tot subsidieverlening kunnen intrekken.]