Overheidsorganisatie | Waterschap Reest en Wieden |
---|---|
Officiële naam regeling | Kostentoedelingsverordening waterschap Reest en Wieden 20005 |
Citeertitel | Kostentoedelingsverordening waterschap Reest en Wieden 2005 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | financiën – belastingen |
Vervangt de Kostentoedelingsverordening waterschap Reest en Wieden 2000
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 26-10-2004
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Onbekend.
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2005 | 01-01-2009 | nieuwe regeling | 26-10-2004 Onbekend. | Onbekend. |
Het Algemeen Bestuur van het waterschap Reest en Wieden;
Gelet op artikel 119 van de Waterschapswet en de artikelen 32, 33 en 34 van het Reglement voor het waterschap Reest en Wieden;
B E S L U I T:
vast te stellen de Kostentoedelingsverordening waterschap Reest en Wieden 2005.
In deze verordening wordt verstaan onder:
a.kosten
de kosten van de waterkeringszorg, het waterkwantiteitsbeheer en de vaarwegenzorg, zoals die
zijn opgenomen in de begroting van het waterschap en die met behulp van omslagen worden gedekt;
b.categoriekosten
de kosten van heffing en invordering, perceptiekosten en de kosten van verkiezingen zoals die zijn opgenomen in de begroting van het waterschap en die met behulp van omslagen worden gedekt;
c.zakelijk gerechtigden ongebouwd
degenen die krachtens eigendom, bezit of beperkt recht het genot hebben van ongebouwde onroerende zaken, als bedoeld in artikel 11, aanhef en onder a van de Waterschapswet;
d.zakelijk gerechtigden gebouwd
degenen die krachtens eigendom, bezit of beperkt recht het genot hebben van ongebouwde onroerende zaken, als bedoeld in artikel 11, aanhef en onder c van de Waterschapswet;
e.ingezetenen
degenen die hun werkelijke woonplaats in het gebied van het waterschap hebben, als bedoeld in artikel 11, aanhef en onder d van de Waterschapswet;
f.taakgebied waterkeringzorg
het bij de waterkeringszorg belanghebbende gebied, zijnde het gebied gelegen beneden NAP + 2.0 meter;
g. taakgebied waterkwantiteitsbeheer
het hele beheersgebied van het waterschap Reest en Wieden;
h.taakgebied vaarwegenzorg
het bij het vaarwegenzorg belanghebbende gebied, zijnde gronden die behoren tot het peilgebied van de boezem van Noordwest-Overijssel en lager liggen dan NAP 0,00 meter.
In het taakgebied waterkeringszorg worden de kosten van de waterkeringszorg als volgt toegedeeld:
9% aan de zakelijk gerechtigden ongebouwd;
53% aan de zakelijk gerechtigden gebouwd;
38% aan de ingezetenen.
De kosten van het waterkwantiteitsbeheer worden als volgt toegedeeld:
55% aan de zakelijk gerechtigden ongebouwd;
20% aan de zakelijk gerechtigden gebouwd;
25% aan de ingezetenen.
In het taakgebied vaarwegenzorg worden de kosten aan de zakelijk gerechtigden ongebouwd toegedeeld.
1. De categoriekosten worden over het taakgebied voor de taak waterkwantiteitsbeheer verdeeld.
2. De categoriekosten worden bij de in het eerste lid genoemde taak aan de belangencategorieën toegedeeld en vervolgens bij de taakkosten opgeteld.
De Kostentoedelingsverordening Waterschap Reest en Wieden 2000 wordt ingetrokken, met dien verstande, dat zij van toepassing blijft op de belastingjaren waarover waterschapsomslagen worden geheven met inachtneming van het bepaalde in deze verordening.
Deze verordening kan worden aangehaald als “Kostentoedelingsverordening waterschap Reest en Wieden 2005”.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het Algemeen Bestuur van het waterschap
Reest en Wieden van 26 oktober 2004
In artikel 119 van de Waterschapswet is bepaald dat het Algemeen Bestuur van het waterschap voor de omslagheffing een verordening moet vast stellen, waarin zoveel mogelijk per afzonderlijke waterschapstaak het kostendeel is opgenomen voor ieder van de categorieën van belanghebbenden die in het
Algemeen Bestuur zijn vertegenwoordigd. Bij deze kostentoedeling dienen de aard en de omvang van het belang van de in het bestuur vertegenwoordigde categorieën bij de onderscheidene taken in aanmerking genomen te worden.
De kostentoedelingsverordening behoeft de goedkeuring van Gedeputeerde Staten en dient ten minste eenmaal per vijf jaar herzien te worden. Provinciale Staten kunnen bij reglement uitgangspunten stellen, die het waterschap bij de kostentoedeling in acht behoort te nemen.
De kostentoedelingsverordening vormt samen met de omslagklassenverordening (artikel 120, zevende lid van de Waterschapswet) en de omslagverordening (artikel 110 Waterschapswet) de basis voor de omslagheffing.
Waterschapstaken
De taak van het waterschap, gericht op de waterstaatkundige verzorging van zijn gebied, is vastgelegd in het provinciale reglement voor het waterschap Reest en Wieden.
In artikel 4 van dat reglement is de taak van het waterschap Reest en Wieden omschreven. De taak omvat de zorg voor:
waterkering;
waterkwantiteitsbeheer;
vaarwegen.
In artikel 4 van het reglement heeft de provincie het gebied aangewezen waarbinnen deze taken moeten worden vervuld. Deze taakgebieden zijn aangegeven op de bij het reglement behorende kaart.
Categorieën van belanghebbenden
Volgens artikel 119, eerste lid, van de Waterschapswet moeten de kosten van de waterschapstaken worden toegedeeld aan de categorieën van belanghebbenden die in het waterschapsbestuur vertegenwoordigd zijn.
Volgens artikel 6 van het reglement voor het waterschap Reest en Wieden zijn in het waterschapsbestuur vertegenwoordigd de categorieën: ongebouwd, gebouwd, ingezetenen en bedrijfsgebouwd. Op grond van artikel 31 van het reglement kunnen de kosten van waterkeringszorg, waterkwantiteits-beheer en vaarwegenzorg alleen worden toegedeeld aan ongebouwd, gebouwd en ingezetenen.
Aard en omvang van het belang
Uit het voorgaande volgt dat de kostentoedeling betrekking heeft op de drie reglementaire taken (waterkeringszorg, waterkwantiteitsbeheer en vaarwegenbeheer) en drie categorieën van belanghebbenden (ongebouwd, gebouwd en ingezetenen).
De Waterschapswet schrijft voor dat het waterschap per afzonderlijke taak nagaat, wat de aard en de omvang van het belang van de in het bestuur vertegenwoordigde categorieën is (artikel 119, zesde lid).
Belang is in dit verband niet alleen het belang van degenen die gebaat zijn bij de waterschapsvoorzieningen en -inspanningen, maar tevens het belang dat voorzieningen worden getroffen om de waterstaatkundige bezwaren op te heffen die een belanghebbende categorie veroorzaakt.
In de artikelsgewijze toelichting van deze verordening wordt nader aangegeven hoe het belang voor de desbetreffende categorieën wordt bepaald en toegedeeld.
Gebiedsindeling
De kostentoedeling heeft betrekking op de toedeling van kosten aan de binnen de taakgebieden gelegen algemene en specifieke taakbelangen waarvan de grenzen zijn vastgelegd in het reglement.
Rapport inzake de kostentoedeling
Met betrekking tot de kostentoedeling is in 1989 door het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de
Unie van Waterschappen het 'Rapport inzake de kostentoedeling' uitgebracht. In dit rapport geven IPO en Unie per afzonderlijke waterschapstaak een uitwerking van de kostentoedeling.
In het rapport wordt een kostentoedelingsproces beschreven dat voor iedere waterschapstaak gevolgd kan worden. Bij dit proces wordt uitgegaan van het onderscheid tussen algemene en specifieke taakbelangen, waarop ook de Waterschapswet is gebaseerd.
De algemene taakbelangen zijn gericht op het kunnen wonen, werken en recreëren in de leefruimte en het leefmilieu, die worden geschapen en in stand gehouden door de waterstaatkundige conditionering van de bodem. De ingezetenen zijn de representanten van de algemene taakbelangen.
De specifieke taakbelangen zijn gericht op de waterstaatkundige verzorging van de bodem als zodanig. De representanten hiervan zijn de eigenaren en gebruikers van onroerende zaken.
Met betrekking tot de kostentoedeling is in 1999 in opdracht van het waterschap Reest en Wieden in opdracht door het onafhankelijke adviesbureau Tauw Civiel en Bouw BV het rapport “Toedeling waterschapslasten waterschap Reest en Wieden” uitgebracht. In dit rapport is voor de taken van het waterschap een uitwerking van de kostentoedeling voor het gehele waterschapsgebied gegeven.
De kostentoedeling is in 2004 herijkt. Eveneens door Tauw Civiel en Bouw BV. Zie hiervoor het rapport.
Relatie met de begroting
De kostentoedeling heeft betrekking op de kosten die met behulp van de omslag gedekt dienen te worden. In de begroting kan afgelezen worden om welke kosten het hierbij gaat.
In de Comptabiliteitsvoorschriften Waterschappen (Stb. 1991, 702) is bepaald dat de kostendragers in de begroting gelijk dienen te zijn aan de reglementair aan het waterschap opgedragen taken. Dit betekent, dat de inrichting van de begroting is afgestemd op de kostentoedeling.
Door toepassing van de percentages van de kostentoedeling op de kosten die met behulp van de omslag gedekt dienen te worden, ligt vast welk omslagbedrag de vertegenwoordigde categorieën moeten opbrengen.
Een uitzondering hierop zijn de categoriekosten. Deze kosten worden voorafgaand aan de toedeling van de taakkosten rechtstreeks aan de betrokken belangencategorie voor de waterkwantiteitsbeheerstaak toegedeeld.
enerzijds bemaling door de gemalen A.F. Stroink en Zedemuden;
anderzijds vrij afstromend, met intensief stuwbeheer en wateraanvoer.