Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waterschap Peel en Maasvallei

Mandaat dagelijks bestuur

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieWaterschap Peel en Maasvallei
Officiële naam regelingMandaat dagelijks bestuur
CiteertitelMandaat dagelijks bestuur, 2006-07-01
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuur – waterschappen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Van deze regelgeving zijn alleen versies vanaf de peildatum 1 juli 2006 beschikbaar. De oorspronkelijke regelgeving stamt uit 2004. Deze (papieren) versie kunt u inzien bij het waterschap. 

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: website Waterschap Peel en Maasvallei, 19 april 2006

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Waterschapswet,

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-04-200601-01-2018art. 1 VIII (toevoeging), art. 1 Va,Vb,Vc (toevoeging)

19-04-2006

website Waterschap Peel en Maasvallei, 19 april 2006

-

Tekst van de regeling

Aanhef

Het dagelijks bestuur van het waterschap Peel en Maasvallei;

  • overwegende, dat het wenselijk is een aantal aan ons bestuur op grond van de Waterschapswet en het Delegatie- en mandaatbesluit waterschap Peel en Maasvallei 2004 opgedragen respectievelijk overgedragen bevoegdheden aan de secretaris-directeur te mandateren overeenkomstig de volgende regeling;

  • gelet op de desbetreffende bepalingen van de Waterschapswet en de Algemene wet bestuursrecht alsmede het Delegatie- en mandaatbesluit waterschap Peel en Maasvallei 2004;

BESLUIT:

Inhoud

Artikel 1: mandaat

  • Aan de secretaris-directeur worden de volgende bevoegdheden gemandateerd:

  • I. Algemene bevoegdheden op het terrein van rechtspositie

  • Behoudens de benoeming, disciplinaire maatregelen en ontslag van de adjunct-directeur, de afdelingshoofden en de coördinatoren, alle individuele besluiten – anders dan de formele vaststelling van rechtspositieregelingen - voortvloeiend uit de toepassing van de Sectorale Arbeidsvoorwaarden Waterschappen, exclusief de beslissing op bezwaar.

  • II. Algemene bevoegdheden op het terrein van financiën

  • 1. Het verlenen van opdrachten voor de uitvoering van werken, de levering van producten dan wel de verlening van diensten, inclusief het aangaan van overeenkomsten.

  • 2. Het – met inachtneming van Europese en nationale voorschriften – stellen van nadere algemene regels, die bij de aanbesteding en gunning van werken, leveringen en diensten in acht worden genomen.

  • 3. Het af- en overschrijven van begrotingsbedragen binnen het waterschapsbudget op BBPbeleidsproductniveau mits dit niet leidt tot een overschrijding van genoemd budget.

  • 4. Het aanwenden van een door het algemeen bestuur getroffen voorziening voor het doel waarvoor de voorziening beschikbaar is gesteld.

  • 5. Het ter financiering van de publieke taak aangaan van geldleningen en het beleggen van overtollige geldmiddelen met inachtneming van de in het treasurystatuut gestelde regels.

  • 6. Het overboeken van rekening-courantsaldi in het kader van het liquiditeitenbeheer.

  • 7. Het vaststellen van tarieven (anders dan leges) voor diensten voor derden.

  • 8. Het in rekening brengen van declaraties en andere lasten bij derden.

  • III. Overige algemene bevoegdheden

  • 1. Het afwikkelen van een aansprakelijkstelling van derden, met inbegrip van de aansprakelijkstelling.

  • 2. Het afwikkelen van een aansprakelijkstelling door derden.

  • 3. Het beheer van de verzekeringsportefeuille van waterschap Peel en Maasvallei, met inbegrip van het aangaan van verzekeringen en het actualiseren van afgesloten verzekeringen op het punt van de dekking (verzekerde objecten, verzekerde waarde, verzekerde som).

  • 4. Het afwikkelen van schade met verzekeraars.

  • 5. Het (doen) vertegenwoordigen van (bestuursorganen van) waterschap Peel en Maasvallei in civielrechtelijke, bestuursrechtelijke en fiscale procedures.

  • 6. Het weigeren van subsidieverlening indien de aanvraag om subsidie geen raakvlakken vertoont met doelstelling en taak van waterschap Peel en Maasvallei.

  • 7. Het aanvragen, verlenen, vaststellen, intrekken en wijzigen van een subsidie alsook betaling en terugvordering van subsidie indien en voor zover in een specifieke begrotingspost is voorzien in subsidieverlening.

  • 8. Het ondertekenen van brieven, rapporten, adviezen, analyseresultaten en overige bescheiden met vaktechnische inhoud die geen beleidsmatige en/of bestuurlijke betekenis hebben.

  • 9. Het voeren van alle correspondentie, die verband houdt met de bij of krachtens dit besluit gemandateerde bevoegdheden. 

  • 10. Het nemen van een besluit tot aanwijzing van een toezichthoudend ambtenaar.

  • 11. Het verwerven, ruilen, vervreemden of bezwaren van onroerende zaken nodig voor de normale bedrijfsvoering.

  • 12. Het aangaan van overeenkomsten inzake het bezwaren van onroerende zaken, zowel van waterschap Peel en Maasvallei als van derden, met zakelijke rechten alsmede kwalitatieve rechten en verplichtingen.

  • 13. Het aangaan van overeenkomsten met betrekking tot het gebruik van gronden en met betrekking tot schade- en natschaderegelingen alsmede besluiten met betrekking tot verzoeken om nadeelcompensatie.

  • 14. Het verlenen en weigeren van ontheffingen van voorwaarden in overeenkomsten krachtens welke zakelijke rechten zijn gevestigd.

  • 15. Het verlenen en weigeren van toestemmingen voor het tijdelijk plaatsen, hebben en houden van objecten c.q. het uitvoeren van werken op terreinen, die eigendom zijn van waterschap Peel en Maasvallei.

  • 16. De verpachting van grond.

  • 17. Het verlenen van het genot van de jacht en visrechten.

  • 18. Het besluiten tot het houden van openbare en onderhandse aanbestedingen ten behoeve van de uitvoering van projecten of onderdelen daarvan en het zonodig voorselecteren van gegadigden in dit verband.

  • 19. Het fungeren als opdrachtgever ten behoeve van de uitvoering van projecten ingevolge de RVOI, UAR, UAV en UAVTI en andere in de bouwpraktijk ter zake in het algemeen gehanteerde voorschriften en bepalingen.

  • 20. Het aanvragen van voor de realisering van projecten benodigde vergunningen met bijbehorende bescheiden of het doen van meldingen in dit verband, inclusief het inbrengen van bedenkingen of zienswijzen tegen een ontwerpbesluit op een aanvraag.

  • 21. Het innemen van en mededelen aan het bevoegd bestuursorgaan van standpunten in het kader van de voorbereiding van structuurplannen, (ontwerp)bestemmingsplannen, uitwerken van bestemmingsplannen en zogenaamde anticipatieprocedures, met uitzondering van  bezwaar en beroep, onder de strikte voorwaarde dat dit niet van toepassing is voor het innemen van beleidsstandpunten of beleidswijzigingen.

  • 22. Het innemen van standpunten ter bescherming van de eigendommen van waterschap Peel en Maasvallei in het kader van bestuursrechtelijke procedures, inclusief het indienen van bezwaar en beroep.

  • IV. Bevoegdheden op het terrein van onderhoud, beheer en toezicht

  • 1. Het verkopen van overtollig materieel.

  • 2. Het doen van aanschrijvingen in het kader van het toezicht op het bepaalde in de Wet op de waterhuishouding, de Verordening op de waterhuishouding in Limburg en de Keur van waterschap Peel en Maasvallei.

  • V. Bevoegdheden op het gebied van nieuwe werken en vergunningen

  • 1. Het zorgdragen voor de voorbereiding van de besluitvorming in het kader van het verlenen, het weigeren, het (ambtshalve) wijzigen en het intrekken van vergunningen op voet van de Wet op de waterhuishouding, de Verordening op de waterhuishouding in Limburg en de Keur van waterschap Peel en Maasvallei.

  • 2. Het besluit tot het verlenen, het weigeren, het (ambtshalve) wijzigen en het intrekken van vergunningen op grond van de Wet op de waterhuishouding, de Verordening op de waterhuishouding in Limburg en de Keur van waterschap Peel en Maasvallei voorzover in overeenstemming met het vigerend beleid.

  • 3. Het behandelen van een verzoek om voorlopige voorziening/beroep betreffende onder ad. 2 te rangschikken besluiten.

  • 4. Het zorgdragen voor de voorbereiding van de besluitvorming in het kader van het wijzigen van de leggers van primaire wateren en waterkeringen.

  • 5. Het besluit tot het wijzigen van de leggers van primaire wateren en waterkeringen voorzover in overeenstemming met het vigerend beleid.

  • Va. Bevoegdheden op het gebied van het delegatiebesluit grondwatertaken van gedeputeerde staten van Limburg d.d. 29 maart 2005 (kenmerk 2005/14068)

  • A. beslissingen te nemen ten aanzien van de vergunningverlening als bedoeld in artikel 14 van de Grondwaterwet, waaronder begrepen de besluitvorming omtrent tijdelijke vergunningen (artikel 14b Grondwaterwet) en proefvergunningen (artikel 21 Grondwaterwet);

  • B. beslissingen te nemen ten aanzien van het in ontvangst nemen en beoordelen van meldingen van onttrekkingen waarvoor krachtens artikel 15a van de Grondwaterwet in de Verordening waterhuishouding Limburg algemene regels zijn gesteld;

  • Vb. Bevoegdheden op het gebied van het mandaatbesluit gondwatertaken van gedeputeerde staten van Limburg d.d. 29 maart 2005 (kenmerk 2005/14068)

  • Beheer van het Owl-register en het register meldingen. Beide deelregisters maken onderdeel uit van het grondwaterregister, hetwelk door GS wordt beheerd en bijgehouden overeenkomstig het bepaalde in artikel 13 van de Grondwaterwet;

  • Vc. Mandaat legesheffing betreffende Va en Vb

  • Beslissingen te nemen ten aanzien van het toepassen van de “Legesverordening 2004 waterschap Peel en Maasvallei” betreffende de op basis van Va en Vb aan de orde zijnde beslissingen.

  • VI. Bevoegdheden op het gebied van beleid, onderzoek en advies

  • Overeenkomstig het vigerend beleid aan derden verstrekken van watergerelateerde adviezen betreffende planologische voornemens en de uitvoering daarvan alsmede aangaande waterplannen.

  • VII. Bevoegdheden op het gebied van Middelen

  • 1. Het verkopen van goederen afkomstig uit het kantoorgebouw te Venlo.

  • 2. Het behandelen van klachten.

  • 3. Het opstellen en verzenden van CBS-statistieken en andere historische (financiële) informatie aan daartoe bevoegde instellingen.

  • 4. Het opstellen en verzenden van de EMU-rapportage.

  • 5. Het opstellen en verzenden van de rapportage Europees aanbesteden.

  • VIII. Bevoegdheden op het gebied van belastingen

  • Het doen van uitspraken in beroep betreffende kwijtscheldingsverzoeken ingezetenenomslag en verontreinigingsheffing.

Artikel 2: voorwaarden

  • 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder mandaat: afdoenings- en ondertekeningsmandaat, tenzij uitdrukkelijk anders is weergegeven.

  • 2. Het mandaat wordt geacht niet te zijn verleend indien:

    • -

      door de uitoefening van het mandaat vastgestelde budgetten zouden worden overschreden;

    • -

      de uitoefening van het mandaat voor de organisatie onwenselijke financiële gevolgen heeft of zou kunnen hebben;

    • -

      de gemandateerde een persoonlijk belang heeft bij het desbetreffende besluit.

  • 3. Van de (sub)gemandateerde bevoegdheden mag slechts gebruik worden gemaakt overeenkomstig vastgesteld of kennelijk gevolgd beleid.

  • 4. De door of namens de mandaatgever gegeven of te geven instructies voor een rechtmatige uitvoering dienen te worden gevolgd.

  • 5. Van de (sub)gemandateerde bevoegdheden wordt periodiek verantwoording afgelegd aan de mandaatgever.

  • 6. De secretaris-directeur kan de aan hem gemandateerde bevoegdheden geheel of ten dele mandateren aan de adjunct-directeur en de afdelingshoofden, inclusief de bevoegdheid tot ondermandaat.

  • 7. Er wordt een register bijgehouden van alle op basis van dit besluit verleende submandaten.

  • 8. Bij afwezigheid van de secretaris-directeur worden diens gemandateerde bevoegdheden uitgeoefend door de adjunct-directeur.

  • 9. De stukken, die op grond van deze regeling worden afgedaan en ondertekend, dienen te worden gesteld op briefpapier van waterschap Peel en Maasvallei.

  • 10. De stukken, die op grond van deze regeling worden afgedaan en ondertekend, vermelden aan het slot: een blijk van mandaat, de functieaanduiding van de gemandateerde alsmede de handtekening en naam van de gemandateerde.

Artikel 3: inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking de dag na bekendmaking.

Aldus besloten in de vergadering van voornoemd bestuur d.d. 10 november 2004 en gewijzigd bij besluiten van 5 en 19 april 2006.

Het dagelijks bestuur van waterschap Peel en Maasvallei

de secretaris-directeur, de voorzitter (wnd.),

ir. A. Kooistra,  ir. H.A. van Alderwegen