Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waterschap Roer en Overmaas

Stimuleringsregeling afkoppelen verhard oppervlak 2007-2012 Waterschap Roer en Overmaas

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieWaterschap Roer en Overmaas
Officiële naam regelingStimuleringsregeling afkoppelen verhard oppervlak 2007-2012 Waterschap Roer en Overmaas
CiteertitelStimuleringsregeling afkoppelen verhard oppervlak 2007-2012 Waterschap Roer en Overmaas
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpfinanciën – belastingen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Limburger en Limburgs Dagblad editie zuid en midden 2 juli 2007

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-200701-01-2013nieuwe regeling

25-06-2007

Limburger en Limburgs Dagblad editie zuid en midden 2 juli 2007

AB070055RE.DOC

Tekst van de regeling

Paragraaf I Inleidende bepalingen

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    het waterschap: Waterschap Roer en Overmaas

  • b.

    het dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van Waterschap Roer en Overmaas

  • c.

    de gemeente: gemeente voor zover gelegen in het beheersgebied van Waterschap Roer en Overmaas.

  • d.

    wet: algemene wet bestuursrecht

  • e.

    afkoppelen: het niet langer afvoeren van hemelwater afkomstig van verharde oppervlakte(n) via een gemengd rioolstelsel

  • f.

    subsidie: de aanspraak op financiële middelen, door het dagelijks bestuur verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het dagelijks bestuur geleverde goederen of diensten

  • g.

    subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens deze regeling.

Artikel 1.2 Bevoegdheid dagelijks bestuur

  • 1. Het dagelijks bestuur is bevoegd tot verstrekking van subsidie als bedoeld in deze regeling.

  • 2. Het dagelijks bestuur kan de bevoegdheid zoals bedoeld in lid 1 en de bevoegdheid om afkoppelplannen van gemeenten goed te keuren mandateren aan de secretaris/directeur.

  • 3. Indien de gemeente heeft aangegeven daarmee in te stemmen kan het dagelijks bestuur de bevoegdheid om subsidies te verstrekken aan particulieren en bedrijven, respectievelijk om afkoppelplannen van die particulieren en bedrijven goed te keuren, mandateren aan de gemeente.

  • 4. Indien de gemeente niet instemt met het mandaat om aanvragen van particulieren en bedrijven te behandelen, vervalt de subsidie voor deze groepen.

Artikel 1.3 Subsidievoorwaarden algemeen

  • 1. De subsidie wordt uitsluitend verstrekt op verzoek van gemeenten, particulieren en bedrijven met betrekking tot afkoppeling van in het gebied van Waterschap Roer en Overmaas gelegen verhard oppervlak.

  • 2. De subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het afkoppelen van in gebied met bestaande bebouwing gelegen verhard oppervlak van een gemengde riolering.

  • 3. De subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor afkoppelwerkzaamheden die nog niet zijn uitgevoerd.

  • 4. De stimuleringsregeling geldt niet voor afkoppeling van verhard oppervlak dat in het kader van andere wet-, regelgeving wordt gerealiseerd.

  • 5. De subsidieregeling kan slechts een keer per kadastraal perceel worden aangesproken.

  • 6. De subsidie kan uitsluitend worden verleend als voor de aanleg een afkoppelplan is opgesteld. Dit afkoppelplan moet de instemming van het waterschap hebben.

  • 7. De subsidie wordt uitsluitend verstrekt indien het plan volgens de principes van de Voorkeurstabel afkoppelen (zie brochure Regenwater schoon naar beek en bodem, van de Limburgse waterbeheerders) is uitgevoerd.

  • 8. Bij projecten waarbij de gemeente invulling geeft aan de realisatie van de basisinspanning riolering, wordt de bijdrage uitsluitend verstrekt indien de projectkosten voor een duurzame invulling van de basisinspanning door afkoppelen aantoonbaar hoger zijn dan de projectkosten van andere, meer traditionele oplossingen. De bijdrage is dan maximaal de hoogte van de meerkosten.

Artikel 1.4 Rol gemeenten

  • 1. Indien de gemeente heeft aangegeven ermee in te stemmen om het mandaat tot subsidieverlening aan particulieren en bedrijven te ontvangen (zie artikel 1.2 lid 3), neemt de gemeente de aanvragen van particulieren en bedrijven in behandeling, beoordeelt deze aanvragen, verleent de subsidie en stelt de subsidie vast.

  • 2. Indien de gemeente niet instemt met het mandaat om aanvragen van particulieren en bedrijven te behandelen, vervalt de subsidie voor deze groepen.

  • 3. De aanvragen van de particulieren en bedrijven dienen te voldoen aan de eisen zoals deze verder in deze regeling zijn gegeven.

  • 4. De aanvragen van particulieren en bedrijven moeten worden ingediend bij de gemeente waarin de werkzaamheden, waarvoor subsidie wordt aangevraagd worden uitgevoerd.

  • 5. De gemeente verstrekt een keer per half jaar een rapportage aan het waterschap omtrent de subsidieverlening aan particulieren en bedrijven waarin zij rekening en verantwoording afleggen.

Paragraaf II Hoogte van de subsidie

Artikel 2.1 Subsidieplafond

  • 1. Voor de verstrekking van subsidie is gedurende de looptijd van de regeling een budget van € 1.690.626,= beschikbaar.

  • 2. Het in lid 1 genoemde budget wordt over de gemeenten verdeeld overeenkomstig de in

    Artikel 2.4 omschreven verdelingsmethodiek. Het dagelijks bestuur is bevoegd om het in lid 1 genoemde -voor de toepassing van deze regeling beschikbare- budget te verhogen.

  • 3. Een subsidie wordt geweigerd voor zover door verstrekking van de subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden.

  • 4. Indien niet tijdig, dan wel in bezwaar of beroep of ter uitvoering van een rechterlijke uitspraak omtrent verstrekking wordt beslist, geldt de verplichting van het derde lid slechts voor zover zij ook gold op het tijdstip, waarop de beslissing in eerste aanleg werd genomen of had moeten worden genomen.

Artikel 2.2 Subsidieverdelingsmethodiek

  • 1. Het totaal beschikbare bedrag zoals genoemd in Artikel 2.1 is reeds bij aanvang van de regeling verdeeld over de gemeenten in het beheersgebied op basis van de grootte van het verhard oppervlak, binnen het beheersgebied van Waterschap Roer en Overmaas, dat is aangesloten op de gemengde riolering (zie tabel).

  • 2. Van het in lid 1 genoemde bedrag per gemeente is 50% gereserveerd voor aanvragen van particulieren en bedrijven. Voor gemeenten die al een bijdrage uit de vorige regeling hebben ontvangen geldt een hoger percentage voor particulieren en bedrijven (zie tabel).

  • 3. De in lid 2 genoemde verdeling wordt jaarlijks geëvalueerd en zonodig door het dagelijks bestuur gewijzigd.

  • 4. Binnen het in lid 1en lid 2 bepaalde bepaalt de volgorde van ontvangst van de aanvragen de verdeling van de subsidie over de projecten. Een aanvraag wordt in de bedoelde volgorde opgenomen indien zij volledig is.

Artikel 2.3 Hoogte van de subsidie

  • 1. De hoogte van de subsidie voor aanvragen van gemeenten bedraagt € 1,8 per m2 afgekoppeld verhard oppervlak.

  • 2. De hoogte van subsidie voor aanvragen van particulieren en bedrijven bedraagt € 5 per m2 voor de eerste 100 m2, € 2,50 per m2 voor de volgende 900 m2 en € 1,80 per m2 voor de resterende afgekoppelde oppervlakte.

  • 3. Indien de kosten van het afkoppelen van de in lid 2 genoemde aanvragen hoger uitvallen, kunnen deze worden gedeclareerd, mits overtuigend onderbouwd en tot een maximum van € 20,- per m2 voor de eerste 100 m2 en tot maximaal € 5,- per m2 voor de volgende 900 m2.

  • 4. Onder projectkosten van de in lid … en lid 3 genoemde aanvragen wordt begrepen:

    • a.

      de werkelijke uitvoeringskosten (aanneemsom inclusief meer- en minderwerk) die direct het gevolg zijn van de afkoppelactie (die direct toe te rekenen zijn aan afkoppelen);

    • b.

      de kosten van voorbereiding, ontwerp en toezicht tijdens de uitvoering.

    • c.

      de niet verrekenbare omzetbelasting.

Paragraaf III De subsidieverlening

Artikel 3.1 Subsidiesysteem

Voorafgaande aan een subsidievaststelling wordt een beschikking tot subsidieverlening gegeven.

Artikel 3.2 Indienen van de aanvraag

De aanvraag wordt ingediend voor aanvang van de werkzaamheden waar voor de subsidie wordt gevraagd tenzij dit met subsidieverlener anders wordt afgesproken.

Artikel 3.3 Gegevensverstrekking

Een aanvraag wordt ingediend met gebruikmaking van een door het waterschap beschikbaargestelde aanvraagformulier, waarbij een afkoppelplan als bedoeld in artikel 3.4 en de op dat formulier aangegeven bijlagen moeten zijn gevoegd.

Artikel 3.4 Inhoud afkoppelplan

  • 1. Een afkoppelplan bevat in elk geval:

    • a.

      een inhoudelijke beschrijving van het project;

    • b.

      een planning en begroting van het project waarvoor een stimuleringsbijdrage wordt gevraagd;

    • c.

      een hydrologisch onderzoek naar de mogelijkheden voor infiltratie;

    • d.

      een paragraaf over de aard en omvang van de af te koppelen verharding en de bestemming van het afgekoppelde water conform de Voorkeurstabel afkoppelen;

    • e.

      een topografische kaart 1:1000 van het projectgebied;

    • f.

      een paragraaf over beheer, onderhoud en monitoring van de voorzieningen.

  • 2. Het regenwater dat van de gemengde riolering is afgekoppeld mag niet alsnog (in)direct in de riolering terechtkomen, tenzij er sprake is van een overstort van hemelwater vanuit de afkoppelvoorziening naar de gemengde riolering en deze afkoppelvoorziening een berging heeft van tenminste 31 mm.

  • 3. Indien de in lid 2 bedoelde lozing van regenwater op het riool een tijdelijke situatie is kan het dagelijks bestuur onder voorwaarden besluiten tot een bijdrage.

  • 4. Het afkoppelplan behoeft de goedkeuring van het dagelijks bestuur van het waterschap.

Artikel 3.5 Informatieplicht

Indien voor hetzelfde project tevens subsidie is aangevraagd bij een of meer andere bestuursorganen, doet de aanvrager daarvan mededeling in de aanvraag.

Artikel 3.6 De beslissing op de aanvraag

Het dagelijks bestuur beslist binnen tien weken na aanvraag.

Artikel 3.7 Weigeringsgronden

  • 1. De subsidieverlening kan in ieder geval worden geweigerd indien een gegronde reden bestaat om aan te nemen dat:

    • a.

      de activiteiten niet of niet geheel zullen plaatsvinden;

    • b.

      de aanvrager niet zal voldoen aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen;

    • c.

      de aanvrager niet op een behoorlijke wijze rekening en verantwoording zal afleggen omtrent de verrichte activiteiten en de daaraan verbonden uitgaven en inkomsten, voor zover deze voor de vaststelling van de subsidie van belang zijn.

  • 2. De subsidieverlening kan voorts in ieder geval worden geweigerd indien de aanvrager:

    • a.

      in het kader van de aanvraag onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van deze gegevens tot een onjuiste beschikking op de aanvraag zou hebben geleid, of

    • b.

      failliet is verklaard of aan hem surséance van betaling is verleend of ten aanzien van hem de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen van toepassing is verklaard, dan wel een verzoek daartoe bij de rechtbank is ingediend.

Paragraaf IV Verplichtingen van de subsidie-ontvanger

Artikel 4.1 Verplichtingen van de subsidie-ontvanger

  • 1. Het afkoppelproject dat voor subsidie in aanmerking komt moet binnen 12 maanden na de beschikking tot verlening van een stimuleringsbijdrage in uitvoering zijn genomen.

  • 2. De uitvoering van de werkzaamheden dient te worden gedocumenteerd met foto’s.

  • 3. Het dagelijks bestuur kan op verzoek ontheffing verlenen van de in het vorige lid genoemde termijn.

  • 4. De ontvanger van een stimuleringsbijdrage dient, tenminste een week voor de aanvang van de werkzaamheden, het waterschap daarvan schriftelijk in kennis te stellen.

  • 5. Het dagelijks bestuur kan bij de beschikking tot het verlenen van een stimuleringsbijdrage verplichtingen opleggen die strekken tot verwezenlijking van het doel van de stimuleringsregeling.

Artikel 4.2 Andere verplichtingen van de subsidie-ontvanger

Het dagelijks bestuur kan de subsidie-ontvanger bij de verlening van de subsidie ook andere verplichtingen dan bedoeld in Artikel 4:37 van de wet opleggen die strekken tot verwezenlijking van het doel van de subsidie.

Paragraaf V Verplichtingen van de gemeente

Artikel 5.1

  • 1. In vervolg op de in artikel 1.2 genoemde bevoegdheden is de gemeente verplicht om aanvragen van particulieren en bedrijven te beoordelen op volledigheid en op de inhoud van het afkoppelplan.

  • 2. Elk half jaar verstrekt de gemeente aan het waterschap een overzicht van de binnengekomen aanvragen, de beoordeling en de toegekende bedragen, inclusief declaratie. Het waterschap beschouwt dit overzicht inclusief declaratie als een geaggregeerde aanvraag.

Paragraaf VI De subsidievaststelling

Artikel 6.1

  • 1. De subsidie-ontvanger dient na afloop van de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend een aanvraag tot vaststelling van de subsidie in met gebruikmaking van een door het waterschap vastgesteld aanvraagformulier.

  • 2. De aanvraag tot vaststelling moet worden ingediend binnen twee maanden na de eerste oplevering van het werk.

  • 3. Indien de aanvraag na afloop van de in het vorige lid bepaalde termijn niet is ingediend kan het dagelijks bestuur de subsidie-ontvanger een termijn stellen binnen welke de aanvraag moet zijn ingediend.

  • 4. Indien na afloop van deze termijn geen aanvraag is ingediend, kan de subsidie ambtshalve worden vastgesteld.

Artikel 6.2

  • 1. Bij de aanvraag tot subsidievaststelling toont de aanvrager aan dat de activiteiten hebben plaatsgevonden overeenkomstig de aan de subsidie verbonden verplichtingen, tenzij de subsidie voor de aanvang van de activiteiten wordt vastgesteld.

  • 2. Als bewijsmateriaal voor het in lid 1 gestelde gelden op datum gestelde bonnen en facturen en foto’s van de werkzaamheden en het uitgevoerde werk.

  • 3. Bij de aanvraag tot subsidievaststelling legt de aanvrager rekening en verantwoording af omtrent de aan de activiteiten verbonden uitgaven en inkomsten, voor zover deze voor de vaststelling van de subsidie van belang zijn.

Artikel 6.3

  • 1. Indien een beschikking tot subsidieverlening is gegeven, stelt het dagelijks bestuur de subsidie overeenkomstig de subsidieverlening vast.

  • 2. De subsidie kan lager worden vastgesteld indien:

    • a.

      de activiteiten waarvoor subsidie is verleend niet of niet geheel hebben plaatsgevonden;

    • b.

      de subsidie-ontvanger niet heeft voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen;

    • c.

      de subsidie-ontvanger onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van juiste of volledige gegevens tot een andere beschikking op de aanvraag tot subsidieverlening zou hebben geleid, of;

    • d.

      de subsidieverlening anderszins onjuist was en de subsidie-ontvanger dit wist of behoorde te weten.

  • 3. Voor zover het bedrag van de subsidie afhankelijk is van de werkelijke kosten van de activiteiten waarvoor subsidie is verleend, worden kosten die in redelijkheid niet als noodzakelijk kunnen worden beschouwd bij de vaststelling van de subsidie niet in aanmerking genomen.

Artikel 6.4

Het dagelijks bestuur kan de subsidie geheel of gedeeltelijk ambtshalve vaststellen, indien:

  • a.

    toepassing wordt gegeven aan artikel 6.1, vierde lid, of;

  • b.

    de beschikking tot subsidieverlening of de beschikking tot subsidievaststelling wordt ingetrokken of ten nadele van de ontvanger wordt gewijzigd.

Artikel 6.5 Beschikking

De beschikking tot subsidievaststelling stelt het bedrag van de subsidie vast en geeft aanspraak op betaling van het vastgestelde bedrag overeenkomstig §8.

Artikel 6.6 De beslissing op de aanvraag

Het dagelijks bestuur beslist binnen zes weken na ontvangst van de aanvraag, als bedoeld in Artikel 6.1.

Paragraaf VII Intrekking en wijziging

Artikel 7.1

  • 1. Zolang de subsidie niet is vastgesteld kan het dagelijks bestuur de subsidieverlening intrekken of ten nadele van de subsidie-ontvanger wijzigen, indien:

    • a.

      de activiteiten waarvoor subsidie is verleend niet of niet geheel hebben plaatsgevonden of zullen plaatsvinden;

    • b.

      de subsidie-ontvanger niet heeft voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen;

    • c.

      de subsidie-ontvanger onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van juiste of volledige gegevens tot een andere beschikking op de aanvraag tot subsidieverlening zou hebben geleid;

    • d.

      de subsidieverlening anderszins onjuist was en de subsidie-ontvanger dit wist of behoorde te weten, of;

    • e.

      een beroep wordt gedaan op de voorwaarde dat voldoende gelden ter beschikking worden gesteld.

  • 2. De intrekking of wijziging werkt terug tot en met het tijdstip waarop de subsidie is verleend, tenzij bij de intrekking of wijziging anders is bepaald.

Artikel 7.2

  • 1. Het dagelijks bestuur kan de subsidievaststelling intrekken of ten nadele van de ontvanger wijzigen:

    • a.

      op grond van feiten of omstandigheden waarvan het bij de subsidievaststelling redelijkerwijs niet op de hoogte kon zijn en op grond waarvan de subsidie lager dan overeenkomstig de subsidieverlening zou zijn vastgesteld;

    • b.

      indien de subsidievaststelling onjuist was en de subsidie-ontvanger dit wist of behoorde te weten, of;

    • c.

      indien de subsidie-ontvanger na de subsidievaststelling niet heeft voldaan aan de subsidie verbonden verplichtingen.

  • 2. De intrekking of wijziging werkt terug tot en met het tijdstip waarop de subsidie is vastgesteld, tenzij bij de intrekking of wijziging anders is bepaald.

  • 3. De subsidievaststelling kan niet meer worden ingetrokken of ten nadele van de ontvanger worden gewijzigd indien vijf jaren zijn verstreken sedert de dag waarop zij is bekendgemaakt dan wel, in het geval, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, sedert de dag waarop de handeling in strijd met de verplichting is verricht of de dag waarop aan de verplichting had moeten zijn voldaan.

Artikel 7.3

  • 1. Zolang de subsidie niet is vastgesteld kan het dagelijks bestuur de subsidieverlening met inachtneming van een redelijke termijn intrekken of ten nadele van de subsidie-ontvanger wijzigen:

    • a.

      voor zover de subsidieverlening onjuist is;

    • b.

      voor zover veranderde omstandigheden of gewijzigde inzichten zich in overwegende mate tegen voortzetting of ongewijzigde voortzetting van de subsidie verzetten, of

    • c.

      in andere bij wettelijk voorschrift geregelde gevallen.

  • 2. Bij intrekking of wijziging op grond van het eerste lid, onderdeel a of b, vergoedt het dagelijks bestuur de schade die de subsidie-ontvanger lijdt doordat hij in vertrouwen op de subsidie anders heeft gehandeld dan hij zonder subsidie zou hebben gedaan.

Paragraaf VIII Betaling en terugvordering

Artikel 8.1

  • 1. Het subsidiebedrag wordt overeenkomstig de subsidievaststelling betaald, onder verrekening van de eventueel betaalde voorschotten.

  • 2. Het subsidiebedrag wordt binnen zes weken na de subsidievaststelling betaald.

  • 3. Op lid 2 kan afwijkend worden besloten indien de jaarlijks beschikbaar gestelde gelden (€ 300.000,= per jaar) zijn uitgegeven. Uitbetaling vindt dan binnen zes weken na dotering van het bedrag aan het budget plaats.

Artikel 8.2

  • 1. Het dagelijks bestuur kan de subsidie-ontvanger eventueel voorschotten verlenen, voor zover dit bij de subsidieverlening is bepaald.

  • 2. De beschikking tot voorschotverlening vermeldt het bedrag van het voorschot, dan wel de wijze waarop dit bedrag wordt bepaald.

Artikel 8.3

  • 1. Voorschotten worden overeenkomstig de voorschotverlening betaald.

  • 2. De voorschotten worden binnen zes weken na de voorschotverlening betaald.

Artikel 8.4

De verplichting tot betaling van een subsidiebedrag of een voorschot wordt opgeschort met ingang van de dag waarop het dagelijks bestuur aan de subsidie-ontvanger schriftelijk kennis geeft van het ernstige vermoeden dat er grond bestaat om toepassing te geven aan 7.1 of 7.2, tot en met de dag waarop de beschikking omtrent de intrekking of wijziging is bekendgemaakt of de dag waarop sedert de kennisgeving van het ernstige vermoeden dertien weken zijn verstreken.

Artikel 8.5

Onverschuldigd betaalde subsidiebedragen en voorschotten kunnen worden teruggevorderd voor zover na de dag waarop de subsidie is vastgesteld, dan wel de handeling als bedoeld in artikel 7.2, eerste lid, onderdeel c, heeft plaatsgevonden, nog geen vijf jaren zijn verstreken.

Paragraaf IX Slotbepalingen

Artikel 9.1

Na vijf jaren wordt door het dagelijks bestuur een verslag gepubliceerd over de doeltreffendheid en de effecten van de subsidie in de praktijk.

Artikel 9.2 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2007 en zal gelden tot en met 31 december 2012. De regeling kan worden aangehaald als: 'Stimuleringsregeling afkoppelen verhard oppervlak 2007-2012 Waterschap Roer en Overmaas'.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van 25 juni 2007.

Het dagelijks bestuur,

de secretaris/directeur,                      de voorzitter,

drs. F.M.C.M. Wesdijk                       dr. J.J. Schrijen

Toelichting

Algemeen

Het afkoppelen van verhard oppervlak van de riolering is een van de speerpunten van het Nederlandse waterbeleid. Bovendien draagt het bij aan de doelen die de Europese Kaderrichtlijn Water stelt aan de chemische en ecologische kwaliteit van het oppervlaktewater. Immers, door het bij de bron scheiden van schoon en verontreinigd water wordt het aantal overstorten van het gemengde rioolstelsel kleiner. Dit zorgt voor een lagere chemische en hydraulische (piek)belasting van onze beken. Tevens wordt minder relatief schoon regenwater afgevoerd naar de rioolwaterzuiveringsinstallaties, waardoor deze lager en regelmatiger worden belast. Dit verhoogt de zuiveringsefficiëntie en verlaagt de investeringsbehoefte. Tevens draagt afkoppelen bij aan herstel naar een meer natuurlijk watersysteem: regenwater wordt benut voor aanvulling van het grondwater en levert daarmee een bijdrage aan de droogtebestrijding. Indien goed toegepast is afkoppelen ook een oplossing voor wateroverlastproblemen.

In het beleid wordt het afkoppelen als een primaire verantwoordelijkheid van gemeenten en terreineigenaren beschouwd. Als de keuze om af te koppelen voorligt, zijn de hoge kosten nu vaak beperkend. Met de nieuwe rioolheffing, die waarschijnlijk begin 2008 wordt ingevoerd, krijgen gemeenten meer ruimte om de kosten te dekken. Om het afkoppelen in de overgangsperiode niet te laten stagneren, ziet het waterschap voor zichzelf een rol door bij te dragen aan afkoppelinitiatieven.

Doelstelling

Deze regeling heeft tot doel om gemeenten, bedrijven en particulieren te stimuleren om (schone) verharde oppervlakken die nu nog via (gemengde) rioolstelsels lozen op rwzi's af te koppelen. Dit als vervolg op de eerdere regeling van het Zuiveringschap Limburg en de Provincie Limburg die liep van 2002 tot 2006. Het succes van deze regeling heeft ertoe geleid dat het subsidieplafond voortijdig werd bereikt en diverse gemeenten er geen gebruik van hebben kunnen maken. Aangezien de regeling vooral bedoeld was om gemeenten te stimuleren om met afkoppelen te gaan beginnen, is de doelstelling nog niet volledig bereikt. De nieuwe regeling richt zich dan ook vooral op de gemeenten die er nog niet eerder gebruik van hebben gemaakt.

Een nieuwe doelgroep vormen bedrijven en particulieren. Omdat deze groepen een aanzienlijk deel van het verharde oppervlak in eigendom hebben is hier met afkoppelen nog veel te bereiken. Op basis van een telefonische enquête heeft het waterschap besloten om de behandeling van subsidieaanvragen door particulieren en bedrijven via de gemeenten laten lopen. De gemeenten hebben aangegeven hiertoe bereid te zijn en kunnen op deze manier ook controleren of de particuliere projecten geen nadelen opleveren voor het gemeentelijke (afval)watersysteem. Bovendien krijgen de gemeenten hiermee een middel om bij hun weg- en rioolrenovaties meer particuliere oppervlakken mee af te koppelen.

Voor gemeentelijke projecten geldt een subsidie van € 1,80 per m2 afgekoppeld verhard oppervlak. Dit komt overeen met de theoretische besparing op de rwzi doordat het regenwater niet hoeft te worden verwerkt.

Voor projecten van particulieren en bedrijven wordt uitgegaan van een hoger bedrag, aangezien voor deze groepen de drempel om af te koppelen veel hoger ligt. Het eigen belang is immers meestal niet evident. De vergoeding betreft de kosten voor materialen, aanleg en advisering, voor zover deze zijn uitbesteed.

Voor bedrijven en particulieren geldt een vast basisbedrag per m2, met de mogelijkheid om meerkosten te declareren. Dit vaste basisbedrag is voldoende voor de kosten van relatief eenvoudige afkoppelmaatregelen en kan zonder het overleggen van opdrachtbonnen en facturen worden aangevraagd. Indien het afkoppelen duurder uitvalt, kan hiervoor ook een vergoeding worden aangevraagd, mits de meerkosten overtuigend worden aangetoond. Wel is een absoluut maximumbedrag per m2 ingesteld om zo veel mogelijk aanvragen te kunnen honoreren.

Voor de hoogte van het vaste basisbedrag hanteren we een klassenindeling op basis van de grootte van het afgekoppelde oppervlak per aanvrager. Dit omdat de uitvoering naar verhouding goedkoper wordt als het (dak)oppervlak toeneemt. Deze indeling voorkomt ook dat het beschikbare budget door slecht één of twee grote bedrijven wordt opgesoupeerd.

Gestaffelde categorie-indeling afkoppelsubsidie voor bedrijven en particulieren

Gestaffelde categorie-indeling afkoppelsubsidie voor bedrijven en particulieren

de eerste 100 m2

€ 5,00

€ 20,00

van 101 tot 1000 m2

€ 2,50

€ 5,00

boven 1000 m2

€ 1,80

geen meerkosten vergoed

De vergoeding is gestaffeld. Voor een oppervlak van bijvoorbeeld 1500 m2 betekent dit dat voor de eerste 100 m2 € 500,- wordt vergoed, voor de volgende 900 m2 € 2.250,- en voor de laatste 500 m2 nog € 900,-. In totaal € 3.650,-.

Voorwaarden

  • De regeling is bedoeld voor afkoppelen van bestaand verhard oppervlak. Niet aankoppelen bij nieuwbouw ziet het waterschap als een maatschappelijke verplichting waar alleen bij hoge uitzondering van mag worden afgeweken, bijvoorbeeld als infiltratie of lozing op oppervlaktewater onmogelijk of onevenredig duur is.

  • Het afkoppelen moet aantoonbaar op een verantwoorde wijze gebeuren. De brochure Regenwater schoon naar beek en bodem met daarin de Voorkeurstabel afkoppelen geldt als leidraad.

  • Het project mag geen overlast opleveren voor derden. 

  • Het project moet gelegen zijn binnen het beheersgebied van Waterschap Roer en Overmaas.

  • Het project mag nog niet zijn uitgevoerd, tenzij anders overeengekomen met de subsidieverlener.

  • In principe zijn alle externe kosten subsidiabel voor zover het meerkosten betreft die uitsluitend het gevolg zijn van het faciliteren van het afkoppelen en niet behoren tot de categorie kosten die behoren tot regulier onderhoud of vervanging. Interne kosten m.b.t. voorbereiding en toezicht, rentelasten en verrekenbare btw zijn niet subsidiabel. 

  • Indien het project bijdraagt aan het realiseren van de basisinspanning wordt de subsidie alleen gegeven indien het afkoppelen aantoonbaar duurder is dan een traditionele oplossing en alleen over de meerkosten. Dit om gemeenten die achterlopen met de basisinspanning niet te belonen.

Berekening budget afkoppelsubsidie per gemeente

Bronnen: Verhard opp. WBL: gegevens per kern per rwzi 2000-2004 / Inwoners: CBS 2005

Berekening budget afkoppelsubsidie per gemeente

Gemeente

verh.

 inwoners

€1,8 / m2

o.b.v.

Reeds

na aftrek

50% van

voor

voor

 

opp.

 

0,3% / jaar

Klassen-

toegekend

kolom 3

gemeente

bedrijven en

 

(WBL)

(CBS,2005)

5 jaar

indeling

2002-2005

WRO deel

projecten

particulieren

     

1

2

3

4

5

6

Ambt Montfort

86

10.918

€ 23.220

€ 30.000

 

€ 30.000

€ 15.000

€ 15.000

Beek

180

17.020

€ 48.600

€ 60.000

 

€ 60.000

€ 30.000

€ 30.000

Brunssum

321

29.777

€ 86.670

€ 120.000

€ 101.567

€ 69.217

€ 34.608

€ 60.000

Echt-Susteren

224

32.322

€ 60.480

€ 60.000

 

€ 60.000

€ 30.000

€ 30.000

Eijsden

105

11.751

€ 28.350

€ 30.000

 

€ 30.000

€ 15.000

€ 15.000

Gulpen/Wittem

126

15.044

€ 34.020

€ 30.000

€ 113.445

€ 0

€ 7.500

€ 15.000

Heerlen

1085

92.542

€ 292.950

€ 240.000

€ 113.445

€ 183.278

€ 91.639

€ 120.000

Kerkrade

400

49.563

€ 108.000

€ 120.000

€ 53.640

€ 93.180

€ 46.590

€ 60.000

Landgraaf

393

39.477

€ 106.110

€ 120.000

 

€ 120.000

€ 60.000

€ 60.000

Maasbracht

123

13.661

€ 33.210

€ 30.000

 

€ 30.000

€ 15.000

€ 15.000

Maastricht

972

121.456

€ 262.440

€ 240.000

 € 108.846*

€ 185.577

€ 92.789

€ 120.000

Margraten

29

13.497

€ 7.830

€ 30.000

 

€ 30.000

€ 15.000

€ 15.000

Meerssen

162

19.857

€ 43.740

€ 60.000

€ 113.445

€ 0

€ 15.000

€ 30.000

Nuth

135

16.014

€ 36.450

€ 30.000

 € 46.315*

€ 6.843

€ 7.500

€ 15.000

Onderbanken

67

8.396

€ 18.090

€ 30.000

 

€ 30.000

€ 15.000

€ 15.000

Roerdalen

93

10.331

€ 25.110

€ 30.000

€ 51.288

€ 0

€ 7.500

€ 15.000

Roermond

553

45.348

€ 149.310

€ 120.000

 

€ 120.000

€ 60.000

€ 60.000

Schinnen

125

13.535

€ 33.750

€ 30.000

 

€ 30.000

€ 15.000

€ 15.000

Simpelveld

94

11.430

€ 25.380

€ 30.000

€ 82.847*

€ 0

€ 7.500

€ 15.000

Sittard-Geleen

948

97.055

€ 255.960

€ 240.000

 

€ 240.000

€ 120.000

€ 120.000

Stein

221

26.772

€ 59.670

€ 60.000

 

€ 60.000

€ 30.000

€ 30.000

Vaals

77

10.229

€ 20.790

€ 30.000

 

€ 30.000

€ 15.000

€ 15.000

Valkenburg

145

17.561

€ 39.150

€ 30.000

 

€ 30.000

€ 15.000

€ 15.000

Voerendaal

96

12.953

€ 25.920

€ 30.000

 

€ 30.000

€ 15.000

€ 15.000

Totaal

6760

736.509

   

€ 784838

 

€ 775.626

€ 915.000

           

TOTAAL kolom 6 + 7

€ 1.690.626

* aangehouden aanvragen die alsnog (deels) worden gehonoreerd in het kader van de verlengde regeling t/m 2006

  • Per gemeente is een maximum bedrag gereserveerd (zie tabel), dat gebaseerd is op de grootte van het bestaande verhard oppervlak dat afwatert op het gemengde rioolstelsel. Dit oppervlak is gebaseerd op gegevens uit GRP’s en BRP’S van de periode 2000-2004, bepaald volgens de in die periode gangbare methoden. Om onzekerheden in deze methoden zo veel mogelijk uit te sluiten wordt de volgende klassenindeling gehanteerd.

    Tabel

    kleiner dan 150

    € 30.000

    150 t/m 300

    € 60.000

    301 t/m 600

    € 120.000

    groter dan 600

    € 240.000

  • Bijdragen die reeds vanuit de vorige regeling (2002-2006) zijn toegekend worden in mindering gebracht voor het deel (50%) dat door het waterschap is betaald. Echter om deze gemeenten niet met lege handen te laten staan wordt toch 25% van het bedrag op basis van verhard oppervlak toegekend voor gemeentelijke projecten. Het budget voor particulieren en bedrijven wordt niet verlaagd aangezien die niet eerder zijn ondersteund.

  • Dit bedrag dient gedurende de looptijd van de regeling (2007-2012) te worden aangevraagd, anders vervalt de reservering. 

  • Van het reserveerde bedrag per gemeente is 50% bedoeld voor aanvragen van particulieren en bedrijven. Deze verdeling wordt jaarlijks geëvalueerd en zonodig door het DB bijgesteld. 

  • Het DB kan te allen tijde besluiten om aanvullende middelen beschikbaar te stellen voor deze regeling. Na afloop van de regeling evalueert het dagelijks bestuur het effect daarvan. Als nog niet al het gereserveerde geld is uitbetaald of gereserveerd beslist het dagelijks bestuur over de aanwending daarvan. 

  • In gevallen waarin blijkt dat vaststelling en uitbetaling van subsidie onterecht zijn gebleken, stelt het dagelijks bestuur de aanvrager daarvan op de hoogte; als de aanvrager dit niet kan weerleggen is deze verplicht het te veel ontvangen bedrag terug te betalen.

Procedure

1. Indiening van een aanvraagformulier met de daarbij behorende bijlagen (o.a. afkoppelplan). In behandeling nemen van de aanvraag zodra deze volledig is.

2. Goedkeuring afkoppelplan.

3. Het afgeven van een beschikking tot het verlenen/weigeren van een stimuleringsbijdrage.

4. Door gemeente indiening aanvraagformulier bij waterschap met de daarbij behorende bijlagen voor vaststelling van de subsidie binnen 2 maanden na de eerste oplevering van het werk.

5. Beschikking tot vaststelling van een subsidie (schept betalingsplicht).

6. Uitbetaling subsidie binnen 6 weken na vaststelling van de stimuleringsbijdrage.

Start uitvoering werkzaamheden

Het waterschap wil de (uitvoerings)planning van gemeenten zo weinig mogelijk doorkruisen. Dit betekent dat de stimuleringsregeling er van uit gaat dat na indiening van de aanvraag al gestart mag worden met de uitvoeringswerkzaamheden. Het waterschap dient een week voor de aanvang van uitvoeringswerkzaamheden daarvan schriftelijk op de hoogte te worden gesteld. Indien de gemeente direct na de aanvraag start met de werkzaamheden, dient de gemeente snel met het waterschap contact op te nemen om goedkeuring van het afkoppelingsplan te krijgen. Goedkeuring van dat plan is immers een voorwaarde voor verlening van een subsidie.

Voor particulieren en bedrijven geldt dezelfde voorwaarde, alleen daar is de gemeente de instantie die het afkoppelplan moet goedkeuren.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1.1

In dit Artikel is de definitie van een aantal begrippen opgenomen.

Artikel 1.2

Het dagelijks bestuur is bevoegd tot verstrekking van subsidie als bedoeld in deze regeling. Het dagelijks bestuur heeft toestemming om deze bevoegdheden door te mandateren aan de secretaris/directeur. Voor de subsidieverstrekking aan particulieren en bedrijven kan het dagelijks bestuur mandaat verlenen aan de gemeenten die hier mee instemmen.

Voor gemeenten die niet instemmen met dit mandaat wordt door het waterschap geen bijdrage voor aanvragen van particulieren en bedrijven beschikbaar gesteld.

Artikel 1.3

De stimuleringsregeling geldt voor afkoppelingsprojecten uitgevoerd door gemeenten en door particulieren en bedrijven en die betrekking hebben op afkoppeling van verhard oppervlak van een gemengde riolering in gebied met bestaande bebouwing. Een aanvraag en subsidieverstrekking is gekoppeld aan een enkele eigenaar, betreft een compleet kadastraal perceel en geldt voor een eenmalig project. Splitsen van aanvragen over deelpercelen, meerdere aanvragers of in fasen is niet toegestaan.

Artikel 1.4

Indien gemeenten ermee instemmen om het mandaat tot subsidieverstrekking te ontvangen, verlenen zij en stellen zij de subsidie vast aan particulieren en bedrijven. Van het gebruik van dit mandaat brengen zij halfjaarlijks rapport uit aan het waterschap.

Artikel 2.1

Voor de verstrekking van subsidie is gedurende de looptijd van de regeling een totaal budget van € 1.690.626,- beschikbaar. Het jaarlijks beschikbare budget bedraagt € 300.000,- vermeerderd met het bedrag dat ongebruikt van een vorig kalenderjaar is overgebleven. Het jaarbudget geldt als plafond voor het verlenen van stimuleringsbijdragen in een kalenderjaar. Uitbetalingen die het jaarbudget overschrijden, worden in het volgende kalenderjaar uitbetaald. Na afloop van het laatste jaar vervalt een eventueel resterend bedrag.

Artikel 2.2 en 2.3

Voor de verdeling van de beschikbare gelden en de hoogte van de te verlenen subsidie wordt verwezen naar het algemene deel van deze toelichting.